Η τέχνη του να είσαι μόνη

Σε ένα γραφείο speed dating της Αθήνας μπορείς να γίνεις η Νικόλ Κίντμαν, η Τάιρα Μπανκς ή η Αντζελίνα Τζολί. Καρφιτσώνεις το καρτελάκι με το διάσημο παρατσούκλι σου, κάθεσαι σε ένα τραπέζι και παρελαύνουν μπροστά σου καμιά εικοσαριά υποψήφιοι, ανάμεσά τους ένας Ντάνιελ Κρεγκ, ένας Τζορτζ Κλούνεϊ και ένας Χιου Τζάκμαν από τον Βύρωνα. Εχεις ακριβώς τρία λεπτά να μιλήσεις στον καθένα, να «κόψεις» κίνηση, να εκμαιεύσεις μια ατάκα ή ένα βλέμμα που θα σε κάνει να ελπίσεις ότι αξίζει τον κόπο να εγκαταλείψεις τη μοναξιά σου. Στο τέλος σημειώνεις ποιος σού κινεί το ενδιαφέρον. Αν σε έχει επιλέξει και εκείνος, τότε ανακηρύσσεστε «συμβατό ζεύγος» και ανάβει, από τους υπεύθυνους του γραφείου, το πράσινο φως για ένα τηλεφώνημα, ένα ραντεβού και ό,τι ήθελε προκύψει.

Πολλές υπηρεσίες ανά τον πλανήτη επιδιώκουν να αποτινάξουν το στίγμα της μοναξιάς από τη σύγχρονη γυναίκα. Οι περισσότερες, βέβαια, τη διογκώνουν στο έπακρο, με το πρόσχημα του πιο εξιδεικευμένου, «ladylike» σέρβις ή της ασφάλειας: από χωριστούς συρμούς στο μετρό μέχρι ολόκληρους «women only» ορόφους στα ξενοδοχεία. Προ ημερών το CNN ανακοίνωσε την ύπαρξη του «Invite for a bite», ενός καινούργιου σάιτ κοινωνικής δικτύωσης που βρίσκει παρέα σε γυναίκες οι οποίες – φευ! – τρώνε μόνες δημοσίως. Το σάιτ σού επιτρέπει να καλέσεις όπου εσύ προτιμάς (είτε πρόκειται για λιγδερή καφετέρια στο κέντρο του Χονγκ Κονγκ είτε για ρεστοράν των τριών Michelin στη Βαρκελώνη) κάποιον «συνοδό γεύματος» (σημειωτέον, μόνο θηλυκού γένους) που θα σε σώσει από συγκαταβατικά βλέμματα. Απευθύνεται πρωτίστως σε γυναίκες που ταξιδεύουν για επαγγελματικούς λόγους, χωρίς να αποκλείει και εκείνες που θέλουν να καταβροχθίσουν ένα χοιρινό μπριζολάκι στην ταβέρνα της γειτονιάς τους. Η Αμερικανίδα Κέιτ Ντόναχιου, διευθυντικό στέλεχος σε ξενοδοχειακή εταιρεία, εκμυστηρεύεται στην ιστοσελίδα του CNN σχόλια που η ίδια είχε την ατυχία να ακούσει από τα διπλανά τραπέζια: «Εφτασαν στο σημείο να σχολιάσουν ότι ήμουν ανύπαντρη, αφού δεν έβλεπαν βέρα στo χέρι μου, και ότι προφανώς έτρωγα σαλάτα για να κρατηθώ σε φόρμα, μήπως καταφέρω και “ρίξω” κάποιον».

Το ερώτημα είναι κατά πόσον οι γυναίκες θέλουν πραγματικά να σωθούν από τη μοναξιά τους. Στο πρόσφατο βιβλίο του «Going Solo: The Extraordinary Rise and Surprising Appeal of Living Alone», ο αμερικανός κοινωνιολόγος Ερικ Κλάινενμπεργκ επιβεβαιώνει ότι οι singleton (άνδρες και γυναίκες που ζουν μόνοι τους) έχουν κατακλύσει τις ΗΠΑ, ενώ προετοιμάζουν αστραπηδόν την επέλασή τους σε Βρετανία, Γαλλία, Καναδά, Ιαπωνία, Κίνα. Στις ΗΠΑ (με το Μανχάταν φυσικά να στέφεται πρωτεύουσα των διαμερισμάτων όπου στο ποτηράκι του μπάνιου υπάρχει μόνο μία οδοντόβουρτσα) οι αριθμοί είναι καταιγιστικοί: το 1950 το 22% των ενήλικων Αμερικανών ζούσαν μόνοι, σήμερα οι μισοί σχεδόν (κάπου 32,7 εκατομμύρια) ζουν μόνοι. Το 1950 ο τυπικός singleton ήταν βέβαια άνδρας, σήμερα είναι βέβαια γυναίκα. Στην Ελλάδα οι γυναίκες 20-69 ετών που ζουν «χωρίς άλλα πρόσωπα» άγγιζαν στην απογραφή του 2001 τις 364.511 (πηγή: ΕΛΣΤΑΤ). Kατά τον Κλάινενμπεργκ οι γυναίκες όχι μόνο δεν υποφέρουν, αλλά επιδεικνύουν μεγαλύτερο ταλέντο στο να ζουν μόνες τους. Οχι επειδή έχουν μια φυσική κλίση στη μοναξιά, επειδή είναι πιο αυτάρκεις ή επειδή αγαπούν να τρώνε για πρωινό παγωμένη τη χθεσινοβραδινή πίτσα. Αλλά επειδή ξέρουν να χτίζουν γύρω τους ευέλικτα κοινωνικά δίκτυα (από «φίλους» στο Facebook μέχρι «άλλες διαζευγμένες φίλες από το τμήμα της hatha yoga») τα οποία τους επιτρέπουν να ζουν μόνες χωρίς ποτέ να είναι. Αντίθετα, υποστηρίζει ο Κλάινενμπεργκ, οι άνδρες, ενώ πουλάνε «εργενιλίκι», όταν ζουν μόνοι είναι πιο επιρρεπείς στην απομόνωση, στις καταχρήσεις και στην κατάθλιψη.

«Ποια μοναξιά είναι πιο μοναχική από τη δυσπιστία;» γράφει η Τζορτζ Ελιοτ στο «Middlemarch». Στην Ελλάδα κάποιες γυναίκες επιλέγουν, όχι χωρίς τίμημα, τη μοναχικότητά τους από τη μοναξιά ενός συμβιβασμού. Απενοχοποιημένες Νικόλ Κίντμαν και Τάιρα Μπανκς κοιτάζουν τον μετρ στα μάτια και ζητούν «table for one».

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
BHMAgazino
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk