Oλα τα μάτια είναι στραμμένα στις ΔΕΚΟ. Από τη δυνατότητα της κυβέρνησης να πείσει την τρόικα (ΕΕ- ΕΚΤ- ΔΝΤ) ότι διαθέτει σχέδιο για τη δραστική περικοπή του κόστους στις ζημιογόνες δημόσιες επιχειρήσεις θα κριθεί η τέταρτη δόση του μηχανισμού στήριξης, ύψους 15 δισ. ευρώ, τον Φεβρουάριο του 2011. Το επόμενο δεκαήμερο ο υπουργός Οικονομικών κ. Γ. Παπακωνσταντίνου θα παραλάβει το πόρισμα της εταιρείας ορκωτών λογιστών που ανέλαβε την ανάλυση των χρηματοοικονομικών στοιχείων επιλεγμένων ΔΕΚΟ. Στο ίδιο διάστημα θα ολοκληρωθεί το σχέδιο για την αναδιάρθρωση του ΟΑΣΑ και η επεξεργασία των δράσεων για τον περιορισμό των ζημιών στην ΕΑΒ και στον ΟΔΙΕ. Ο ειδικός γραμματέας ΔΕΚΟ κ. Γ. Κυριακός έχει ετοιμάσει σχέδιο περικοπών ύψους 800 εκατ. ευρώ.

Οι ζημιές των 52 ΔΕΚΟ ανήλθαν το 2009 σε 1,73 δισ. ευρώ, ενώ για το 2010 εκτιμώνται σε 1,42 δισ. ευρώ. Ο προϋπολογισμός του 2011 προαναγγέλλει βαθιές τομές, που ήδη προκαλούν έντονες αντιδράσεις, για τη μείωση των ζημιών που επιβαρύνουν πλέον απευθείας το έλλειμμα της γενικής κυβέρνησης. Ο στόχος της κυβέρνησης για το 2011 είναι να περιοριστούν οι ζημιές των 52 ΔΕΚΟ κατά 89% έναντι του 2010 στα 152 εκατ. ευρώ. Ο πυρήνας του σχεδίου είναι η περικοπή των συνολικών δαπανών μισθοδοσίας κατά 24%, από 1,1 δισ. ευρώ το 2010, στα 833 εκατ. ευρώ του χρόνου.

Παράλληλα με την αναδιάρθρωση του ΟΣΕ η τρόικα ζητεί να επισπευσθεί το σχέδιο αναδιάρθρωσης του ομίλου ΟΑΣΑ. Σύμφωνα με πληροφορίες, θα περιλαμβάνει μετατάξεις προσωπικού, αλλαγή του συστήματος υπερωριών και εκμετάλλευση της ακίνητης περιουσίας. Τα εισιτήρια των αστικών συγκοινωνιών αναμένεται ότι θα αυξηθούν το 2011 στα 1,20 ευρώ και σε δεύτερη φάση σε 1,50 ευρώ. Επιπροσθέτως, η εφαρμογή των μισθολογικών μειώσεων του Μαΐου θα οδηγήσει το 2011 στην περικοπή των επιδομάτων σε ποσοστό ως 40%.

Ο προϋπολογισμός του 2011 προβλέπει τον μηδενισμό των ζημιών της Ελληνικής Αεροπορικής Βιομηχανία(ΕΑΒ), που εκτιμάται ότι θα υπερβούν εφέτος τα 40 εκατ. ευρώ. Η κυβέρνηση προωθεί την πλήρη αναδιάρθρωση της ΕΑΒ με στόχο να καταστεί οικονομικά ανεξάρτητη μέσα στην επόμενη διετία. Παράλληλα προωθεί μέσω συμβούλων την αποκρατικοποίηση των άλλων δύο αμυντικών βιομηχανιών της χώρας, της Ελληνικής Βιομηχανίας Οχημάτων (ΕΛΒΟ) και των Ελληνικών Αμυντικών Συστημάτων (ΕΑΣ- πρώην ΕΒΟ-, Πυρκάλ). Η διαδικασία για την ΕΑΒ προχωρεί και το σχέδιο προβλέπει μείωση δαπανών και αύξηση της παραγωγικότητας. Προς το παρόν δεν τίθεται θέμα μετατάξεων ούτε και νέας μείωσης μισθών.

ΟΔΙΕ: «κουτσό» άλογο
Ο ιππόδρομος- ο Οργανισμός Διεξαγωγής Ιπποδρομιών Ελλάδος (ΟΔΙΕ)-, παρ΄ ότι λαμβάνει εμμέσως επιδότηση από το Δημόσιο (μέσω αυξήσεων κεφαλαίου), παραμένει σταθερά ζημιογόνος από το 2003. Ο ΟΔΙΕ χρωστάει 22 εκατ. ευρώ σε φόρους, σε ασφαλιστικά ταμεία και στους προμηθευτές του, ενώ τα δάνεια που είχε λάβει ανέρχονται σε 138 εκατ. ευρώ. Ο μέσος ετήσιος μισθός των περίπου 120 εργαζομένων φθάνει στις 47.608 ευρώ.

Παρά την εκτίμηση για νέες ζημιές 28,48 εκατ. ευρώ το 2010, ο προϋπολογισμός του 2011 προβλέπει κέρδη 2,41 εκατ. ευρώ! Πώς θα συμβεί αυτό; Υπάρχουν δύο εκδοχές. Η πρώτη είναι να υλοποιηθεί το σχέδιο αύξησης του αριθμού των πρακτορείων από 450 (380 είναι κοινά με τον ΟΠΑΠ) σε 1.500 για την αύξηση των εσόδων από τα στοιχήματα, με την παράλληλη μείωση του pay out, του ποσοστού κερδών για τους παίκτες. Η δεύτερη εκδοχή είναι πώληση του ΟΔΙΕ σε ιδιώτη.