Από τα τέλη Αυγούστου αναμένεται να ξεκινήσει το πρόγραμμα της κλιμακωτής απόσυρσης περίπου 1 εκατ. οχημάτων ΙΧ αυτοκινήτων και φορτηγών με κίνητρα αλλά και απαγορεύσεις για τους ιδιοκτήτες παλαιών ρυπογόνων οχημάτων. Τα μέτρα που ανακοίνωσε την περασμένη εβδομάδα ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιάς προβλέπουν την απαγόρευση της κυκλοφορίας των παλαιών αυτοκίνητων στο κέντρο της Αθήνας («πράσινος» Δακτύλιος), αύξηση των τελών κυκλοφορίας για τους ιδιοκτήτες τους και κίνητρα για την απόσυρσή τους. Ωστόσο το μέτρο διχάζει καθώς δεν έχει προηγηθεί μελέτη και επιβάλεται βαριά φορολογία (τέλη ταξινόμησης) ακόμη και σε αυτοκίνητα ηλικίας 5 ετών.
Από ποτέ θα εφαρμοστούν τα μέτρα και ποτέ θα ισχύσουν οι επιβαρύνσεις και οι αποκλεισμοί για τα παλαιά ΙΧ;
Ο πράσινος δακτύλιος θα εφαρμοστεί στα όρια του υφιστάμενου δακτυλίου από την 1η Σεπτεμβρίου του 2011. Σε επόμενη φάση, όταν θα έχει προχωρήσει σημαντικά η ανανέωση του στόλου των οχημάτων, μπορεί να εξεταστεί η διεύρυνση του Δακτυλίου. Τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας τίθενται σε ισχύ το 2010. Δηλαδή οι ιδιοκτήτες παλαιών αυτοκίνητων θα επιβαρυνθούν με τα αυξημένα τέλη κυκλοφορίας στο τέλος του 2009. Το μέτρο της απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου των οχημάτων θα εφαρμοστεί μετά την έκδοση των σχετικών υπουργικών αποφάσεων τον Αύγουστο και θα διαρκέσει ως το 2015.
Πόσο θα κοστίσουν τα νέα μέτρα και πόσο θα επηρεάσουν τον προϋπολογισμό και τους ιδιοκτήτες ΙΧ;
Σύμφωνα με την οικονομική αποτίμηση του ΥΠΕΧΩΔΕ, το οποίο ονομάζει το σχέδιο «αυτοχρηματοδοτούμενο», η δαπάνη απόσυρσης και ανανέωσης του στόλου οχημάτων για την περίοδο 2009-2012 θα είναι 2.301 εκατ. ευρώ. Τα έσοδα των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας και του ΦΠΑ από τις επιπλέον πωλήσεις οχημάτων θα είναι 1.701,1 εκατ. ευρώ. Η διαφορά των 600,28 εκατ. ευρώ θα καλυφθεί από τα αυξημένα τέλη ταξινόμησης λόγω της επιπρόσθετης ζήτησης στην αγορά οχημάτων από την εφαρμογή των μέτρων. Πόσα οχήματα υπολογίζεται ότι θα αποσυρθούν;
Ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Γ. Σουφλιάς είπε ότι μέσα στο 2009 υπολογίζεται να αποσυρθούν 50.000 οχήματα, 250.000 για το 2010, 230.000 για το 2011 και 200.000 για το 2012. Επιπλέον ο υπουργός ανέφερε ότι ως το 2015 υπολογίζεται ότι η μείωση όλων των ρύπων σε σχέση με την υφιστάμενη κατάσταση θα κυμαίνεται περί το 50%-60%.
Πώς θα υπολογίζονται τα νέα τέλη κυκλοφορίας ανάλογα με την παλαιότητα του οχήματος;
Με τον νέο τρόπο η κλιμάκωση της χρέωσης των νέων τελών κυκλοφορίας βασίζεται και στον κυβισμό αλλά και στην περιβαλλοντική επιβάρυνση του κινητήρα των οχημάτων. Τα αυτοκίνητα που έχουν άδεια κυκλοφορίας μετά την 1.1.2005 εντάσσονται στην κατηγορία Α και θα πληρώνουν 18 ευρώ λιγότερα σε σχέση με τα σημερινά τέλη. Τα αυτοκίνητα κατηγορίας Β, με άδεια κυκλοφορίας από 1.1.2000 ως 1.1.2004 θα πληρώνουν 50 ευρώ περισσότερα, τα δε ΙΧ κατηγορίας Γ, δηλαδή εκείνα που κυκλοφόρησαν από 1.1.1996 ως 31.12.1999, θα πληρώνουν 100 ευρώ επιπλέον, ενώ εκείνα της κατηγορίας Δ, με άδεια κυκλοφορίας ως τις 31.12.1995 θα πληρώνουν 150 ευρώ περισσότερα. Τα τέλη κυκλοφορίας για τα υβριδικά οχήματα κάτω των 1.929 κ.ε. παραμένουν μηδενικά, ενώ για εκείνα από 1.929 κ.ε. και άνω ισχύει το ήμισυ των τελών. Τα περιβαλλοντικά τέλη κυκλοφορίας θα ισχύουν για όλες τις κατηγορίες οχημάτων (ΙΧ, δίκυκλα, φορτηγά κτλ.). Η προμήθεια του σήματος των «περιβαλλοντικών» πλέον τελών κυκλοφορίας θα πραγματοποιείται- όπως και σήμερα- στο τέλος κάθε ημερολογιακού έτους από πιστοποιημένα σημεία συναλλαγής (π.χ. τράπεζες) με απαραίτητη προϋπόθεση την προσκόμιση της κάρτας ελέγχου καυσαερίων του οχήματος. Ποιοι ιδιοκτήτες ΙΧ έχουν δικαίωμα απόσυρσης και πόσα χρήματα θα κερδίσουν;
Τα κίνητρα απόσυρσης θα κλιμακώνονται με την κατηγορία και τον κυβισμό του οχήματος που αποσύρεται και θα είναι ακόμη μεγαλύτερα για εκείνους που κατόπιν της απόσυρσης θα προβούν σε αγορά οχήματος νέα τεχνολογίας. Η χρηματοδότηση της αγοράς νέου αυτοκινήτου δίδεται μόνο σε εκείνους οι οποίοι ταυτόχρονα αποσύρουν παλαιό. Το οικονομικό όφελος για όσους αποσύρουν το αυτοκίνητό τους ξεκινά από 500 ως 2.200
ευρώ, ανάλογα με τον κυβισμό του οχήματος. Ειδικότερα, τα κίνητρα απόσυρσης αυτοκινήτου, χωρίς αγορά νέου, ανά κατηγορία ΙΧ, είναι τα εξής: 500 ευρώ για απόσυρση ΙΧ ως 900 κυβικά, 1.000 ευρώ για ΙΧ από 900 ως 1.400 κυβικά, 1.500 ευρώ για ΙΧ από 1.400 ως 2.000 κυβικά, 1.800 ευρώ για ΙΧ από 2.000 ως 2.400 κυβικά και, τέλος, 2.200 ευρώ για ΙΧ από 2.400 κυβικά και πάνω. Παράλληλα, για αγορά αυτοκινήτου νέας τεχνολογίας (οχήματος Εuro 4 ή Εuro 5) μετά την απόσυρση του παλιού, δίδεται οικονομικό κίνητρο 1.000 ευρώ επιπλέον.
Ποια ΙΧ και φορτηγά δεν θα μπορούν να κυκλοφορήσουν στον «πράσινο» Δακτύλιο και ποια θα κυκλοφορούν ελευθέρα; – Τα αυτοκίνητα με πολύ υψηλές εκπομπές ρύπων- δηλαδή τα παλιά οχήματα, προ 15ετίας- δεν θα μπορούν να εισέρχονται στον «πράσινο» Δακτύλιο κατά το ωράριο λειτουργίας του. Θα εισέρχονται μόνο εκτός του ωραρίου του.
– Για τα «καθαρά» αυτοκίνητα, δηλαδή τα καινούργια αυτοκίνητα τα οποία εκπέμπουν διοξείδιο του άνθρακα λιγότερο από 140g/km, η είσοδος στον «πράσινο» Δακτύλιο θα είναι ελεύθερη όλες τις ώρες.
– Ολα τα υπόλοιπα αυτοκίνητα θα συνεχίσουν να κινούνται με το σύστημα «μονά- ζυγά» όπως σήμερα.
Το μέτρο θα εφαρμοστεί παράλληλα με την εφαρμογή του μέτρου διαφοροποίησης του χρώματος του σήματος των περιβαλλοντικών τελών κυκλοφορίας, ώστε να ελέγχεται ευκολότερα η εφαρμογή του.