• Αναζήτηση
  • ΑΙΓΑΙΟ

    Επιχειρηματικές αερομαχίες

    Στις άγονες αεροπορικές γραμμές του Αιγαίου θα δοθεί η πρώτη «αερομαχία» των ομίλων Α. Βγενόπουλου και Θ. Βασιλάκη καθώς ο καθένας με τη δική του αεροπορική εταιρεία θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους στον διαγωνισμό που προκηρύσσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για τις λεγόμενες άγονες γραμμές που επιδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση. Ο κερδισμένος του διαγωνισμού δεν θα πάρει μόνο ένα «φιλέτο» που επιδοτούμενο αφήνει καθαρά κέρδη αλλά θα έχει «καταφέρει» στον αντίπαλο το πρώτο χτύπημα κύρους για τον ανταγωνισμό που θα ακολουθήσει αναφορικά με τους προορισμούς εσωτερικού.

    Στις άγονες αεροπορικές γραμμές του Αιγαίου θα δοθεί η πρώτη «αερομαχία» των ομίλων Α. Βγενόπουλου και Θ. Βασιλάκη καθώς ο καθένας με τη δική του αεροπορική εταιρεία θα διασταυρώσουν τα ξίφη τους στον διαγωνισμό που προκηρύσσει η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας (ΥΠΑ) για τις λεγόμενες άγονες γραμμές που επιδοτούνται από την Ευρωπαϊκή Ενωση.

    Ο κερδισμένος του διαγωνισμού δεν θα πάρει μόνο ένα «φιλέτο» που επιδοτούμενο αφήνει καθαρά κέρδη αλλά θα έχει «καταφέρει» στον αντίπαλο το πρώτο χτύπημα κύρους για τον ανταγωνισμό που θα ακολουθήσει αναφορικά με τους προορισμούς εσωτερικού. Ετσι παρ΄ ότι ο διαγωνισμός για τις άγονες, επιδοτούμενες γραμμές μπορεί να παρουσιάζει οικονομικό ενδιαφέρον και για τους μικρότερους επίδοξους διεκδικητές, ωστόσο η προσοχή εστιάζεται στην πρώτη απευθείας αντιπαράθεση των μπλοκ Βγενόπουλου- Βασιλάκη. Ισχυροί πόλοι αμφότεροι, με σημαντικά ερείσματα στα στρατόπεδά τους, οδηγούνται εκ των πραγμάτων σε αλλεπάλληλες αερομαχίες. Θα ακολουθήσουν οι προορισμοί-«φιλέτα» από και προς Θεσσαλονίκη- Ηράκλειο. Οι συγκεκριμένοι προορισμοί είναι από τους πλέον κερδοφόρους και αποτελούν πρόκριμα για τον ευρύτερο έλεγχο της εγχώριας αγοράς και στρατηγικής σημασίας για την τελική επικράτηση.

    Η αντιπαράθεση των δύο μεγάλων ελληνικών αεροπορικών ομίλων θα γίνει σε όλα τα επίπεδα και, σύμφωνα με όλες τις ενδείξεις, οι τελικές αποφάσεις θα είναι υπόθεση προέδρων. Στη Νέα Υόρκη θα δοθεί ακόμη μια μάχη αν τελικά η Αegean Αirlines προχωρήσει σε συνεργασία με την Continental για πτήσεις κοινού κωδικού από και προς την αμερικανική μεγαλούπολη. Ο εν λόγω προορισμός αποτελεί γραμμή γοήτρου για τις δύο εταιρείες και μόνο η πρόθεση εισόδου της Αegean Αirlines μέσω της Continental υποχρεώνει τη ΜΙG να μείνει στη γραμμή και να αναθεωρήσει οποιαδήποτε σκέψη έκανε μέχρι πρότινος.

    Η Αegean Αirlines σε επίσημη ανακοίνωσή της τονίζει ότι θα συμμετάσχει στον διαγωνισμό του Δημοσίου για τις άγονες γραμμές και ότι θα υποβάλει προσφορά στον διαγωνισμό που προκηρύχθηκε από την Ελληνική Δημοκρατία. Η Οlympic Αir που ετοιμάζεται με πυρετώδεις ρυθμούς είναι σίγουρο ότι θα «παίξει» δυνατά στον διαγωνισμό με τα μικρά αεροσκάφη που διαθέτουν ήδη οι Ολυμπιακές Αερογραμμές. Να σημειωθεί ότι οι 24 άγονες αεροπορικές γραμμές της Ελλάδας, οι οποίες αποφέρουν 35 εκατ. ευρώ ετησίως, μονοπωλούνται σήμερα από την ΟΑ. Στις τρεις εταιρείες του κλάδου Οlympic Αir, Αegean και Αthens Αirways που ήδη έλαβαν τα τεύχη προκήρυξης του διαγωνισμού έχουν προστεθεί και ξένες αεροπορικές εταιρείες όπως οι Sky Εxpress, Αstra Αirlines και Κ2 Smart Jets.

    Οι συμβάσεις για τις 24 άγονες γραμμές τίθενται σε ισχύ την 1η Οκτωβρίου 2009, με ημερομηνία λήξης την 1η Οκτωβρίου 2013, δηλαδή έπειτα από τέσσερα χρόνια και όχι τρία, όπως ως σήμερα. Κριτήριο επιλογής, μεταξύ των αερομεταφορέων, αποτελεί το χαμηλότερο αιτούμενο συνολικό οικονομικό αντιστάθμισμα για κάθε άγονη γραμμή.

    Σε περίπτωση κατά την οποία ο αερομεταφορέας που έχει επιλεγεί διακόψει αιφνίδια την αεροπορική γραμμή, το υπουργείο Μεταφορών μπορεί να επιλέξει, με αμοιβαία συμφωνία, διαφορετικό αερομεταφορέα, ο οποίος θα εκτελεί την υποχρέωση δημόσιας υπηρεσίας για χρονική περίοδο ως επτά μηνών, μη ανανεούμενη.

    Ανταγωνιστικό πλεονέκτημα των άγονων γραμμών είναι ο χαμηλός ναύλος τους καθώς η τιμή του εισιτηρίου δεν περιλαμβάνει το «Τέλος εκσυγχρονισμού και ανάπτυξης αεροδρομίου» (ΤΕΑΑ), το λεγόμενο «σπατόσημο». Η Ευρωπαϊκή Ενωση διαθέτει συνολικά 216 γραμμές παροχής δημόσιας υπηρεσίας (Ρublic Service Οbligations) με τη Γαλλία να επιδοτεί 66, να ακολουθούν η Πορτογαλία με 27, το Ηνωμένο Βασίλειο με 26, ενώ η Ισπανία διαθέτει 16 και η Γερμανία τρεις.

    Η Οlympic Αir
    Το σύνολο των νέων εταιρειών υπό την ιδιοκτησία του ομίλου της ΜΙG θα απασχολεί αρχικά προσωπικό περίπου 4.000 ατόμων και θα ασκεί μειωμένο έργο κατά 45% σε σχέση με την Ολυμπιακή του καλοκαιριού του 2008. Οι περικοπές στην Οlympic Αir η οποία θα ξεκινήσει με στόλο 32 αεροσκαφών θα εφαρμοστούν κυρίως στις πτήσεις εξωτερικού. Στη συνέχεια η ΜΙG μπορεί να αναπτύξει την εταιρεία όσο επιθυμεί. Πάντως η διοίκηση της Οlympic Αir θα ανακοινώσει σύντομα την αγορά 10 αεροσκαφών μεγάλων αποστάσεων αλλά και τη μακροχρόνια μίσθωση άλλων 4 αεροσκαφών μικρών αποστάσεων, εκτός από την εξαγορά των 8 αεροσκαφών 68-78 θέσεων και την πρόσθετη εξαγορά άλλων 8 ίδιου τύπου (option) από την εταιρεία Βombardier.

    Υπενθυμίζεται ότι η Μarfin Ιnvestment Group αγοράζει οκτώ καινούργια ελικοφόρα αεροσκάφη τύπου Q400, αξίας 224 εκατ. δολαρίων, στα οποία περιλαμβάνονται τέσσερα Q400ΝextGen. Τα εν λόγω αεροσκάφη, που είναι ολοκαίνουργα, αθόρυβα, με χαμηλό κόστος λειτουργίας και χωρητικότητας 78 θέσεων, θα αντικαταστήσουν τα αεροσκάφη τύπου ΑΤR που χρησιμοποιούν σήμερα οι Ολυμπιακές Αερογραμμές. Η αξία της παραγγελίας θα ανέλθει σε 468 εκατ. δολάρια ευρώ, εφόσον ασκηθεί το δικαίωμα αγοράς και των υπολοίπων 8 αεροσκαφών.

    Παράλληλα η διοίκηση της νέας αεροπορικής εταιρείας έχει υπ΄ όψιν ότι η παράδοση των αεροσκαφών από την Βombardier θα ολοκληρωθεί αργότερα καθώς και ότι η συμμετοχή της εταιρείας στον διαγωνισμό για τις άγονες γραμμές προχωρεί σε βραχυχρόνια μίσθωση (wet lease) επιπλέον 4 Dash από την εταιρεία Flybe για την περίοδο από τον Αύγουστο 2009 έως τον Σεπτέμβριο 2010. Επίσης αναμένεται να προχωρήσει και στην εξαγορά των 4 αεροσκαφών Dash της ΟΑ καθώς είναι τα μοναδικά που μπορεί να προσγειώνονται σε μικρά ελληνικά αεροδρόμια (κυρίως των άγονων γραμμών).

    Η Αegean Αirlines
    Η Αegean Αirlines κατέστη πρώτη αεροπορική εταιρεία στην Ελλάδα στο τέλος του 2008 καθώς με 27 αεροσκάφη στον στόλο της «άγγιξε» τα 6 εκατομμύρια επιβάτες, καταγράφοντας ετήσια αύξηση 14%, την ώρα που οι Ολυμπιακές Αερογραμμές για το ίδιο χρονικό διάστημα υποχώρησαν σε 5,2 εκατομμύρια επιβάτες, από 5,93 εκατομμύρια το 2007. Οι συνολικές πτήσεις της Αegean Αirlines ανήλθαν σε 57.635, σημειώνοντας αύξηση 5% σε σχέση με το 2007. Ο μέσος αριθμός επιβατών ανά πτήση διαμορφώθηκε σε 104 επιβάτες έναντι 96 το προηγούμενο έτος. Αξίζει να τονιστεί ότι η εταιρεία κατέχει πλέον το 29% του συνολικού μεριδίου επιβατικής κίνησης μεταξύ των 65 και πλέον αεροπορικών εταιρειών που εκτελούν πτήσεις στο «Ελ. Βενιζέλος», ενώ παράλληλα είναι η μεγαλύτερη αεροπορική εταιρεία σε κίνηση εσωτερικού- εξωτερικού στα αεροδρόμια «Μακεδονία» της Θεσσαλονίκης και «Ν. Καζαντζάκης» του Ηρακλείου. Στο δίκτυο εσωτερικού η αεροπορία Αιγαίου μετέφερε 3,7 εκατομμύρια επιβάτες το 2008, επιτυγχάνοντας αύξηση 9% σε σχέση με το 2007.

    Ως τις 10 Αυγούστου οι προσφορές
    Οι αεροπορικές εταιρείες έχουν διωρία έως τις 10 Αυγούστου να καταθέσουν τις οικονομικές προσφορές τους. Σε προηγούμενους διαγωνισμούς η υποχρέωση λειτουργίας ενός έτους αποτελούσε ανυπέρβλητο εμπόδιο για τις νέες αεροπορικές εταιρείες οι οποίες εμφανίζονταν σε τακτά χρονικά διαστήματα στην Ελλάδα, έχοντας ως στόλο ένα μικρό αεροσκάφος, το οποίο πραγματοποιούσε αποκλειστικά ναυλωμένες πτήσεις. Ακόμη στους όρους του νέου διαγωνισμού δεν γίνεται ουδεμία νύξη στον απαιτούμενο αριθμό θέσεων των αεροσκαφών, παρά μόνο ορίζεται ότι το πλήρωμα πρέπει να ομιλεί ελληνικά. Πάντως, σύμφωνα με πληροφορίες, η Υπηρεσία Πολιτικής Αεροπορίας προσανατολίζεται σε αναβολή του διαγωνισμού για τουλάχιστον έναν μήνα ώστε να δοθεί χρόνος στην Οlympic Αir να εντάξει στον στόλο της τα νέα αεροπλάνα προκειμένου να νομιμοποιείται η συμμετοχή της στον διαγωνισμό.

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk