Γυρισμένα την αυγή της δεκαετίας του 1960 τα «Κανόνια του Ναβαρόνε» («Τhe guns of Νavarone») δεν χρειάζονται ιδιαίτερες συστάσεις. Η σχέση της κλασικής πολεμικής ταινίας του Τζ.Λι Τόμπσον με την Ελλάδα είναι τεράστια αφού όλα τα εξωτερικά γυρίσματά της πραγματοποιήθηκαν στη Ρόδο, προσελκύοντας τα φώτα της δημοσιότητας από όλον τον κόσμο (τμήματα της ταινίας γυρίστηκαν επίσης στα στούντιο Σέπερτον του Λονδίνου και στο Χόλιγουντ). Μια από τις πιο ειδυλλιακές παραλίες του νησιού, ανάμεσα στο Φαληράκι και στο Λαδικό, φέρει το όνομα ενός από τους πρωταγωνιστές της, του Αντονι Κουίν (την είχε δωρίσει ο τότε δήμαρχος της Ρόδου στον ηθοποιό, ο οποίος αργότερα αντιμετώπισε προβλήματα με την ελληνική κυβέρνηση για τη διεκδίκησή της).

Εν ολίγοις ο Γκρέγκορι Πεκ, ο Αντονι Κουίν, ο Ντέιβιντ Νίβεν, ο Στάνλεϊ Μπέικερ, ο Τζέιμς Ντάρεν και ο Αντονι Κουέιλ υποδύονται τα μέλη μιας ομάδας κομάντος των Συμμάχων η οποία κατά τη διάρκεια του Β΄ Παγκοσμίου Πολέμου αναλαμβάνει αποστολή αυτοκτονίας εναντίον των Γερμανών στο Αιγαίο (το φιλμ έχει και ελληνική διανομή, με ονόματα όπως της Ειρήνης Παπά και του Γιώργου Φούντα, ενώ έλαβαν μέρος και ντόπιοι σε ρόλους κομπάρσων).

Το σενάριο των «Κανονιών του Ναβαρόνε» στηρίζεται στο ομότιτλο μπεστ σέλερ ενός εξπέρ συγγραφέα πολεμικών περιπετειών και μυθιστορημάτων κατασκοπείας, του Αλιστερ Μακ Λιν. Η σεναριακή προσαρμογή του ωστόσο έγινε από τον αριστερό ευφυή παραγωγό και σκηνοθέτη Καρλ Φόρμαν. Θύμα της «μαύρης λίστας» του κινήματος του μακαρθισμού, ο Φόρμαν στις αρχές της δεκαετίας του 1950 αναγκάστηκε να εγκαταλείψει την Αμερική για την Αγγλία, όπου εργάστηκε στην εκεί κινηματογραφική βιομηχανία. Είχε ήδη στο ενεργητικό του τη δημιουργία της «Γέφυρας του ποταμού Κβάι» (η οποία επίσης προσφέρθηκε προ μηνών από «Το Βήμα»), ενώ λίγο μετά τα «Κανόνια» παρήγαγε ένα εξαιρετικό αντιπολεμικό δράμα, τους «Νικητές», σε σκηνοθεσία του ιδίου.

Η ειρωνεία είναι ότι παρά την ανάμειξη του Φόρμαν στην παραγωγή των «Κανονιών» η αντιπολεμική αύρα της ταινίας δεν έγινε κατανοητή κατά την πρώτη προβολή της. Το γεγονός ότι ελάχιστοι θεατές διέκριναν τα φιλειρηνικά μηνύματα των «Κανονιών» υπήρξε άλλωστε ένα από τα μεγάλα παράπονα του Γκρέγκορι Πεκ. Δεν ήταν πάντως ο μόνος που τα είχε εντοπίσει. Ενας από τους λόγους για τους οποίους ο Στάνλεϊ Μπέικερ (μεγάλο όνομα του βρετανικού κινηματογράφου εκείνης της εποχής) δέχθηκε να συμμετάσχει στα «Κανόνια» με έναν απρόβλεπτα μικρό ρόλο ήταν αυτά ακριβώς τα κρυφά μηνύματα του έργου.

Ας σημειωθεί πάντως ότι ο Γκρέγκορι Πεκ δεν αποτέλεσε την πρώτη επιλογή για τον ρόλο του λοχαγού Μάλορι. Ονόματα που είχαν επίσης συζητηθεί ήταν του Γουίλιαμ Χόλντεν (ο οποίος όμως είχε ζητήσει υπερβολική αμοιβή), του Κάρι Γκραντ (τελικά δεν επελέγη διότι θεωρήθηκε πολύ μεγάλος) και του Ροκ Χάντσον.