Από τις 4 Απριλίου η παγκόσμια οικονομία δοκιμάζεται από το εμπάργκο που επέβαλε η Κίνα στις εξαγωγές σπανίων γαιών, όχι μόνο προς τον κύριο οικονομικό αντίπαλό της, τις ΗΠΑ, αλλά και προς όλες τις χώρες του κόσμου. Η οικονομική κρίση, την οποία μπορεί έτσι να προκαλέσει αυτή η απόφαση, μπορεί να γίνει αντιληπτή από το ότι η Κίνα έχει σχεδόν παγκόσμιο μονοπώλιο για τις σπάνιες γαίες με ποσοστά από 70% έως 90% σε εξορύξεις, παραγωγή και επεξεργασία τους.

Για να γίνει αντιληπτό τι σημαίνει για την παγκόσμια οικονομία αυτή η κινεζική απαγόρευση αρκεί να αναφερθεί ότι αυτές οι σπάνιες γαίες απαιτούνται για την κατασκευή όλων των ειδών της σύγχρονης τεχνολογίας, δηλαδή από τα ηλεκτροκίνητα αυτοκίνητα, τα έξυπνα κινητά, τις οθόνες των τηλεοράσεων, αλλά και τα ισχυρότερα οπλικά συστήματα, τους πυραύλους και τα μη επανδρωμένα αεροσκάφη.

Η σημασία του εμπάργκο της Κίνας στις σπάνιες γαίες γίνεται αντιληπτή αν ληφθεί υπόψη ότι το 90% της παγκόσμιας παραγωγής σπανίων γαιών, σχεδόν 200.000 τόνοι, προέρχεται ετησίως από την Κίνα.

Το εμπάργκο της Κίνας για τις σπάνιες γαίες προφανώς άσκησε ιδιαίτερη πίεση στις ΗΠΑ για να προχωρήσουν στη συμφωνία τους με την Ουκρανία για την αξιοποίηση των σπανίων γαιών στη χώρα αυτή, παρά το γεγονός ότι από διετίας βρίσκεται σε εμπόλεμη κατάσταση με τη Ρωσία. Το αμοιβαίο όφελος που προκύπτει από τη συμφωνία αυτή είναι προφανές.

Οι ΗΠΑ εξασφαλίζουν σπάνιες γαίες, έστω και σε περιορισμένες ποσότητες, και η Ουκρανία αμερικανική προστασία έναντι του ρώσου εισβολέα. Παραμένει παρά ταύτα γεγονός ότι αυτό το σχεδόν κινεζικό μονοπώλιο των σπανίων γαιών συνιστά την αχίλλειο πτέρνα των ΗΠΑ αλλά και όλου του κόσμου και την αδυναμία αυτή εκμεταλλεύεται στο έπακρο η Κίνα με τη μονοπωλιακή της δύναμη.

Ηδη το κινεζικό αυτό εμπάργκο για τις σπάνιες γαίες μπορεί να επιφέρει συντριπτική διάψευση των υποσχέσεων του προέδρου Τραμπ πως θα επαναφέρει στις Ηνωμένες Πολιτείες τις βιομηχανίες της από το εξωτερικό, καθώς η έλλειψη σπανίων γαιών μπορεί να οδηγήσει τις αυτοκινητοβιομηχανίες σε φυγή από τη χώρα.

Ηδη οι τέσσερις μεγαλύτερες, ήτοι General Motors, Toyota, Volkswagen και Hyundai, εξετάζουν το ενδεχόμενο να μεταφέρουν την παραγωγή τους στην Κίνα ώστε να έχουν άνετη πρόσβαση στις σπάνιες γαίες της.

Σε εξίσου δεινή θέση έχουν περιέλθει και οι γερμανικές αυτοκινητοβιομηχανίες. Ηδη ο κλάδος προειδοποιεί ότι σύντομα θα διακοπεί η παραγωγή κάποιων κρίσιμων εξαρτημάτων των οχημάτων λόγω έλλειψης σπανίων γαιών, οπότε θα διακοπεί η παραγωγή αυτοκινήτων.

Αξίζει να σημειωθεί ότι συμπληρώνονται 45 χρόνια αφότου ο μέγας ηγέτης της Κίνας Ντενγκ Χσιάο Πινγκ αποφάσισε να ανοίξει την οικονομία της στην παγκόσμια αγορά. Και αποδεικνύεται ιστορική η φράση που διατύπωσε το 1987: «Η Μέση Ανατολή έχει το πετρέλαιο, η Κίνα έχει τις σπάνιες γαίες της», πράγμα που αποδεικνύει όχι μόνο τη διορατικότητα του κινέζου ηγέτη αλλά και την προφητική του ικανότητα.

Ποιες θα είναι τελικά και πόσο δραματικές οι επιπτώσεις από το εμπάργκο εξαγωγών από την Κίνα αποφεύγεται προς το παρόν να εκτιμηθούν.