• Αναζήτηση
  • Βαρίδι τα χρέη των Λιπασμάτων στην ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ

    Οι κυβερνητικές προσδοκίες για τη μαμούθ ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, αλλά και της ΔΕΠΑ, είναι μεγάλες, ωστόσο παραμένουν πολλά «αγκάθια» που δημιουργούν πονοκέφαλο και εντείνουν την ανησυχία για... απρόσμενες εξελίξεις.

    Οι κυβερνητικές προσδοκίες για τη μαμούθ ιδιωτικοποίηση των ΕΛΠΕ, αλλά και της ΔΕΠΑ, είναι μεγάλες, ωστόσο παραμένουν πολλά «αγκάθια» που δημιουργούν πονοκέφαλο και εντείνουν την ανησυχία για… απρόσμενες εξελίξεις.
    Οσον αφορά την πώληση των λιγνιτικών μονάδων, η διοίκηση της ΔΕΗ πασχίζει να τρέξει τις διαδικασίες της απόσχισης και του διαγωνισμού εντός των στενών προθεσμιών που έχουν τεθεί από τους θεσμούς, με διάχυτο τον φόβο το επενδυτικό ενδιαφέρον των 15 εταιρειών που εμφανίστηκαν κατά το market test τελικά να μη συνεχιστεί στην επόμενη φάση, με δεδομένη την ευρωπαϊκή αποστροφή στο κάρβουνο.
    Αλλά και η ιδιωτικοποίηση της ΔΕΠΑ δεν μοιάζει ανέφελη, παρότι, σε υπηρεσιακό επίπεδο, επιτεύχθηκε επί της αρχής συμφωνία με τους δανειστές. Το «φάντασμα» των υπέρογκων χρεών των Ελληνικών Λιπασμάτων (ELFE) προς τη ΔΕΠΑ πλανάται πάνω από τα σχέδια πώλησής της. Οι ανεξόφλητες οφειλές των 120 εκατ. ευρώ, καθώς και οι ποινικές… εμπλοκές της υπόθεσης, η οποία έχει μπει στο μικροσκόπιο και των θεσμών, προβληματίζουν την κυβέρνηση.

    Διαχρονική ανοχή

    Η «κληρονομιά» που έχει αφήσει στη ΔΕΠΑ η βιομηχανία λιπασμάτων (συμφερόντων Λαυρέντη Λαυρεντιάδη), όπως εκτιμούν παράγοντες της αγοράς, αποτελεί «βαρίδι» και ενδέχεται να αποθαρρύνει τους υποψήφιους επενδυτές ή να μη δικαιώσει τις προσδοκίες για ένα καλό τίμημα. Παράλληλα, στην Κομισιόν δεν βλέπουν με καλό μάτι τη διαχρονική ανοχή των τελευταίων κυβερνήσεων στην είσπραξη από τη ΔΕΠΑ των οφειλών της ELFE και μιλούν για κρατική ενίσχυση και επιλεκτική μεταχείριση της συγκεκριμένης επιχείρησης.

    Θα κοπεί στα δύο

    Ωστόσο, υπάρχουν και άλλα «αγκάθια» που αφήνουν βαριά σκιά στην… προίκα της επιχείρησης, η οποία, σύμφωνα με τα όσα συμφωνήθηκαν με τους θεσμούς, για να πουληθεί θα κοπεί στα δύο, αντί για το αρχικό μοντέλο πώλησης του 65% της ΔΕΠΑ.
    Ετσι, στη μία εταιρεία θα περάσουν η Εταιρεία Προμήθειας Αερίου Αττικής (ΕΠΑ Αττικής), οι μακροχρόνιες συμβάσεις προμήθειας αερίου με τη ρωσική Gazprom, την τουρκική BOTAS και την αλγερινή Sonatrach, καθώς και η χονδρεμπορική αγορά. Στόχος είναι να πουληθεί το μεγαλύτερο ποσοστό, αν και οι θεσμοί πιέζουν για εξ ολοκλήρου πώληση σε στρατηγικό επενδυτή.
    Για την ώρα, παραμένει σε εκκρεμότητα η υπογραφή της συμφωνίας ΔΕΠΑ και Shell για την εξαγορά από τη ΔΕΠΑ του 51% που κατέχει η ολλανδική εταιρεία στην ΕΠΑ και στην ΕΔΑ Αττικής (Εταιρεία Διανομής Αερίου Αττικής). Το τίμημα έχει κλειδώσει στα 150 εκατ. ευρώ, εν τούτοις υπάρχουν ακόμη ορισμένες διαφωνίες στις τεχνικές λεπτομέρειες του κειμένου της αγοραπωλησίας. «Η Shell θέλει να… κλείσει την πόρτα πίσω της μετά την πώληση. Η ελληνική πλευρά όμως θεωρεί ότι στην περίπτωση που μελλοντικά ανακύψει πρόβλημα – τεχνικές αβλεψίες, φορολογικά ζητήματα κ.λπ. – οι Ολλανδοί θα πρέπει να φέρουν ευθύνη για ένα εύλογο χρονικό διάστημα, καθώς είχαν για χρόνια το μάνατζμεντ της επιχείρησης» αναφέρουν πηγές που βρίσκονται κοντά στις διαπραγματεύσεις.
    Επίσης, πέρα από την επισφάλεια που δημιουργεί το χρέος των 120 εκατ. ευρώ της ELFE, υπάρχουν και μικρότερες οφειλές, με σημαντικότερη της Ελληνικής Βιομηχανίας Ζάχαρης, που φτάνει τα 14 εκατ. ευρώ. Είναι αξιοσημείωτο ότι σε βάρος της λιπασματοβιομηχανίας η νέα διοίκηση της ΔΕΠΑ (μετά την απομάκρυνση του πρώην διευθύνοντος συμβούλου κ. Θ. Κιτσάκου) κατέθεσε τον Δεκέμβριο του 2017 στην Εισαγγελία Διαφθοράς μήνυση σε βάρος του Λ. Λαυρεντιάδη και συνεργατών του, ενώ εκκρεμεί και αγωγή για τη διεκδίκηση των 120 εκατ. ευρώ.

    Προίκα οι υποδομές

    Στη δεύτερη «μικρή ΔΕΠΑ», που θα πάρει προίκα τις υποδομές, το Ελληνικό Δημόσιο θέλει να διατηρήσει για λόγους εθνικής ασφάλειας τον έλεγχο, διεκδικώντας σημαντική παρουσία ή έστω ισχυρά δικαιώματα μειοψηφίας. Σε αυτή θα περάσουν η ΕΔΑ Αττικής, 51% της ΕΔΑ Θεσσαλίας – Θεσσαλονίκης και η Εταιρεία Διανομής Αερίου Λοιπής Ελλάδας. Επίσης, θα πάρει τις συμμετοχές της ΔΕΠΑ σε διεθνή έργα.
    Επιπλέον, σύμφωνα με παράγοντες της αγοράς, ένα βασικό στοιχείο που θα πρέπει να διευκρινιστεί προκειμένου να υπάρξει επενδυτικό ενδιαφέρον είναι η ταρίφα για τη χρέωση της διανοµής αερίου στα δίκτυα. Οπως τονίζουν, «εκεί θα φανεί αν η κυβέρνηση θελήσει να κλείσει το… μάτι στους ιδιώτες ή θα επιχειρήσει να κρατήσει ισορροπίες, καθώς μια υψηλή ταρίφα θα πλήξει οικιακούς καταναλωτές και βιομηχανία». Το ερχόμενο διάστημα θα ακολουθήσουν επαφές με την Κομισιόν, ώστε τον Ιούνιο να έχουν καταλήξει στο τελικό σχέδιο.

    Πρόσω ολοταχώς από τη ΔΕΗ για τους λιγνίτες

    Η διοίκηση της ΔΕΗ τρέχει προκειμένου να προλάβει τα σφιχτά χρονοδιαγράμματα. Ηδη εξαιτίας της κατάληψης των κεντρικών γραφείων της επιχείρησης το ΔΣ της επιχείρησης αποφάσισε την έναρξη της διαδικασίας απόσχισης με πέντε ημέρες καθυστέρηση. Την περασμένη Τετάρτη πάντως προχώρησε στην έγκριση των όρων απόσχισης των περιουσιακών της στοιχείων και των λογιστικών καταστάσεων απόσχισης. Η δημοσίευση της πρόσκλησης εκδήλωσης ενδιαφέροντος αναμένεται να γίνει στις 31 Μαΐου, ώστε η διαδικασία της πώλησης να έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2018.

    Ωστόσο, με δεδομένη την ευρωπαϊκή πολιτική απολιγνιτοποίησης της ενέργειας και τη μετατροπή του άνθρακα σε ολοένα και λιγότερο ανταγωνιστική πηγή ενέργειας (οι τιμές των δικαιωμάτων εκπομπών ρύπων «καλπάζουν»), το ζητούμενο πλέον είναι ποιες εταιρείες θα ενδιαφερθούν για το λιγνιτικό καλάθι της ΔΕΗ. Οι ελπίδες για να μην οδηγηθεί ο διαγωνισμός σε ναυάγιο πλέον στρέφονται κυρίως στους ασιατικούς ενεργειακούς γίγαντες.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία