Μια από τις πιο συχνές ερωτήσεις που δεχόμαστε από στελέχη ελληνικών και πολυεθνικών εταιρειών είναι το τι πρέπει να κάνει μια εταιρεία για τη δημιουργία ενός εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος. Παραθέτω λοιπόν τέσσερις βασικές συμβουλές που έχουν αναδειχθεί μέσα από τις ίδιες τις κορυφαίες εταιρείες στην Ελλάδα και παγκοσμίως.
1. Οι κορυφαίες εταιρείες ηγούνται με κοινές αξίες και όχι με πολιτικές και κανόνες.
Οι εταιρείες που αναγνωρίζονται ως Best Workplaces δεν χρησιμοποιούν πολυσέλιδα εγχειρίδια εργαζομένων αλλά προτιμούν τη χρήση απλών δηλώσεων ή κοινών αξιών. Σε μία εποχή όπου η ηγεσία μέσω εντολών και ελέγχου φθίνει, η ηγεσία μέσω κοινών αξιών και αρχών αποτελεί μία αποτελεσματικότερη στρατηγική για έναν συνεχώς μεταλλασσόμενο οργανισμό ο οποίος πρέπει να βασίζεται στην εμπιστοσύνη. Οι αυστηροί κανόνες και πολιτικές δεν ευνοούν την ανάπτυξη εμπιστοσύνης μεταξύ διοίκησης και εργαζομένων και δεν αποτελούν την καλύτερη βάση για την ανάπτυξη καινοτομίας και την ενδυνάμωση των εργαζομένων που τόσο έχουν ανάγκη σήμερα οι επιχειρήσεις. Οταν όμως υπάρχουν βαθιά ριζωμένες αξίες και αρχές αυτές αποτελούν τις βάσεις και τον οδηγό για τη λήψη αποφάσεων, για την ανάπτυξη της καινοτομίας και της δημιουργικότητας και για την ενδυνάμωση των εργαζομένων. Η τελευταία είναι και η σημαντικότερη καθώς από τους εργαζομένους προέρχονται οι πιο δημιουργικές ιδέες, η εξαιρετική εξυπηρέτηση του πελάτη καθώς και οι πιο καινοτόμες λύσεις.
2. Η αναγνώριση ως Best Workplace δεν έχει να κάνει τόσο με τις παροχές (perks) όσο με την εμπειρία του εργαζομένου.
Πολλές εταιρείες πιστεύουν ότι προσφέροντας γενναίες παροχές και όμορφες εγκαταστάσεις θα δημιουργήσουν ένα εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον.
Παρ’ όλο που οι διάφορες ανέσεις, όπως το γυμναστήριο, το μασάζ στη δουλειά, οι γκουρμέ καφετέριες και τα δωμάτια παιχνιδιών, είναι πάντα ευχάριστες, αυτό που θα πρέπει να αναζητεί κάποιος για να εξακριβώσει αν μια εταιρεία έχει εξαιρετικό εργασιακό περιβάλλον είναι η ύπαρξη σχέσεων εμπιστοσύνης. Οι υλικές παροχές δεν είναι κακές και σίγουρα κάτι θετικό προσδίδουν στην εμπειρία του εργαζομένου, αλλά τη διαφορά θα την κάνουν οι πιο ουσιαστικές πολιτικές, όπως η συμμετοχή των εργαζομένων στις αποφάσεις που αφορούν τον εργασιακό χώρο, η ενημέρωσή τους για σημαντικά γεγονότα και αλλαγές, η φροντίδα για τη συνεχή επαγγελματική τους ανάπτυξη και η δίκαιη κατανομή των κερδών.
3. Οι ηγέτες της εταιρείας πρέπει να είναι μπροστάρηδες για να μπορέσει να καθιερωθεί κουλτούρα εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος.
Η δέσμευση των ηγετών στον στόχο της δημιουργίας ενός εξαιρετικού εργασιακού περιβάλλοντος είναι ένα χαρακτηριστικό που συναντάται σχεδόν πάντα. Είναι χαρακτηριστικά επίσης τα παραδείγματα CEO οι οποίοι αφιερώνουν το 40% του χρόνου τους στην κουλτούρα της εταιρείας ή το 50% του χρόνου τους εκτός των γραφείων της εταιρείας και δίπλα σε εργαζομένους και πελάτες. Οι ηγέτες πρέπει να επιδεικνύουν συμπεριφορά η οποία να ενισχύει την εμπιστοσύνη των εργαζομένων και να προσπαθούν να ασκούν επιρροή προκειμένου ο οργανισμός να προχωράει μπροστά στον δύσκολο δρόμο της αλλαγής.
4. Να είστε γενναιόδωροι με τους εργαζομένους.
Ενα σημαντικό μάθημα το οποίο παίρνουμε από τις Best Workplaces εταιρείες είναι ότι η πιστότητα των εργαζομένων, η δέσμευση αλλά και η παραγωγικότητα είναι προϊόντα γενναιοδωρίας.
Είτε αυτή η γενναιοδωρία παίρνει τη μορφή διαφανούς επικοινωνίας, αυξανόμενης αυτονομίας, έντονης εστίασης στην ανάπτυξη ή απλά το «δώρο» της προσοχής του ηγέτη, το σίγουρο είναι πως όλες οι πρακτικές αυτές αποτελούν έξυπνες επενδύσεις για την ενδυνάμωση της σχέσης εργοδότη – εργαζομένου. Συχνά όμως οι ηγέτες δυσκολεύονται να αποτινάξουν την ιδέα ότι αν προσφέρουν πλουσιοπάροχα θα δημιουργήσουν μια κουλτούρα δικαιωμάτων (entitlement culture) και ο φόβος αυτός τους εμποδίζει να είναι γενναιόδωροι προς τους σημαντικότερους ανθρώπους, τους εργαζομένους τους.

Ο κ. Γιώργος Μαύρος είναι διευθύνων σύμβουλος του PRC Group.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ