Ενα από τα πιο ενδιαφέροντα στοιχεία της τελευταίας κινηματογραφικής περιπέτειας των σούπερ ηρώων Batman και Superman είναι ότι για πρώτη φορά στην ιστορία τους εμφανίζονται μαζί στην ίδια ταινία. Ενα άλλο είναι ότι η εν λόγω ταινία του Ζακ Σνάιντερ, το «Batman v Superman: Η αυγή της δικαιοσύνης» που παίζεται από την περασμένη Πέμπτη σε όλον τον κόσμο, αν δεν καταρρίπτει τον μύθο τους, σίγουρα τον θέτει υπό αμφισβήτηση.
Από τη μία πλευρά ο Superman, δημιούργημα των Τζέρι Σίγκελ και Τζο Σούστερ, η απόλυτη υπερφυσική δύναμη. Μισός γήινος (δημοσιογράφος Κλαρκ Κεντ), μισός εξωγήινος (από τον πλανήτη Κρύπτον), βρίσκεται στο στόχαστρο κυβερνήσεων, media, αλλά και του απλού κόσμου που τον έχει αγαπήσει. Από την άλλη, ο Batman, ο Ανθρωπος Νυχτερίδα, δημιούργημα του Μπομπ Κέιν. Ο μασκοφόρος εκδικητής της νύχτας και δισεκατομμυριούχος Μπρους Γουέιν βγάζει εδώ έναν μάλλον μικρόψυχο εαυτό πρωτοστατώντας στην καμπάνια σε βάρος του Superman! Μα… είμαστε με τα καλά μας;! Τους εκατομμύρια θαυμαστές των δύο αυτών θρύλων της ποπ κουλτούρας δεν τους σκέφτηκαν;
Μήπως, όμως, στον σημερινό κόσμο η κλασική ιδέα ότι ο Superman είναι ο Καλός που μέρα-νύχτα μάς προστατεύει ακούγεται κάπως βαρετή και passé; Και μήπως δεν έχουμε συνειδητοποιήσει ότι ακόμη και ο Batman γερνάει; Το λέει άλλωστε και ο ίδιος στην τελευταία ταινία του: «Γίνομαι αργός όσο γερνάω…». Μήπως, αν το καλοσκεφτούμε, μια μονομαχία «καλών» υπερηρώων όπως ο Batman και ο Superman να είναι μια τάση που ταιριάζει περισσότερο στην κυνική, κάθε άλλο παρά παραμυθένια, εποχή μας; Kαι μήπως μια τέτοια σύγκρουση γιγάντων να είναι επίσης ένα ανεξερεύνητο πεδίο το οποίο –γιατί όχι; –μπορεί να μας οδηγήσει κάπου όπου δεν φανταζόμασταν ότι θα μπορούσαμε να βρεθούμε; Οχι μόνο φιλοσοφικά μιλώντας, αλλά (κυρίως) ψυχαγωγικά.


Ο «υπεράνθρωπος» Κλαρκ Κεντ (Χένρι Καβίλ) πλαισιωμένος από τον εργοδότη του στην «Daily Planet» Πέρι Γουάιτ (Λόρενς Φίσμπερν) και τη συνάδελφό του Λόις Λέιν (Εϊμι Ανταμς).

Ερωτήματα σαν τα παραπάνω πέρασαν από το μυαλό των ανθρώπων που είναι υπεύθυνοι για την ταινία «Batman v Superman: Η αυγή της δικαιοσύνης», στην οποία ο Μπεν Αφλεκ υποδύεται για πρώτη φορά τον Batman και ο Χένρι Καβίλ για δεύτερη τον Superman (προηγήθηκε ο «Ανθρωπος από ατσάλι» το 2013, και πάλι με σκηνοθέτη τον Ζακ Σνάιντερ). «Κάθε δράση έχει μια αντίδραση, η σωτηρία ενός ανθρώπου είναι πολύ πιθανό να αφήσει κάποιον άλλο σε κίνδυνο» αναφέρει ο σκηνοθέτης δίνοντας μια ιδέα για το πώς κινήθηκε το σενάριο των Κρις Τέριο (βραβείο Οσκαρ για την «Επιχείρηση: Argo» του Αφλεκ) και Ντέιβιντ Σ. Γκόιερ (σεναριογράφος και των τριών ταινιών «Batman» του Κρίστοφερ Νόλαν).

Η μαύρη κηλίδα στην ιστορία του Superman λέγεται Black Zero Event. Πρόκειται για την κωδική ονομασία μιας ανθρώπινης τραγωδίας για την οποία ο Superman εν μέρει είναι υπεύθυνος, καθότι στην προσπάθειά του να σώσει τον κόσμο, άφησε πίσω του θύματα. Αυτός, άλλωστε, είναι και ο λόγος για τον οποίο έχει μπει στο μάτι του Batman, ο οποίος πιστεύει ότι ο κόσμος θα είναι καλύτερος χωρίς αυτόν.
«Είναι λογικό να υποθέσουμε ότι ο Batman και ο Superman θα ήταν φίλοι, καθότι και οι δύο υπερασπίζονται το Καλό» εξηγεί ο Μπεν Αφλεκ και συνεχίζει: «Ομως αυτή η ταινία αντιμετωπίζει με πιο παραστατικό τρόπο το πώς αυτοί οι δύο χαρακτήρες υπάρχουν στον πραγματικό κόσμο, δίνοντας μεγάλο βάρος στις επιπλοκές που θα μπορούσαν να είναι αποτέλεσμα των δυνατοτήτων και των πράξεών τους».
Ο Χένρι Καβίλ θεωρεί ότι ο Superman έχει αρχίσει να βρίσκεται αντιμέτωπος με εκείνες ακριβώς τις προκλήσεις που έκαναν τον Κλαρκ Κεντ να ανησυχεί. «Ο Superman είναι λυτρωτής για τον κόσμο, ωστόσο ο κόσμος θέλει επίσης να βρει έναν στόχο για τις φοβίες του. Το πρόβλημα για τον Superman είναι ότι απορροφημένος καθώς είναι από το καθήκον του να προσφέρει το Καλό αγνοεί τα όσα γίνονται γύρω του, δεν βλέπει τα σημάδια που του λένε ότι κάτι δεν πάει καλά». Αγνοεί δηλαδή ότι για τη συντριπτική πλειονότητα ο Superman κατά βάθος είναι ένας «ξένος».
Ακόμη μία καινοτομία της ταινίας «Batman v Superman» είναι ότι η ατμόσφαιρά της κινείται περισσότερο στα όρια του ρεαλισμού παρά της φαντασίας (αυτό το είχε και ο «Ανθρωπος από ατσάλι»). Ο θεατής αντιλαμβάνεται ότι παρακολουθεί κάτι σχετικό με το σήμερα, κάτι που αντιλαμβάνεται στην καθημερινότητά του.
Eνα άλλο ερώτημα που έπρεπε να απαντήσουν οι άνθρωποι της παραγωγής αφορούσε τον κλασικό κακό των ταινιών «Superman», τον Λεξ Λούθορ, ο οποίος εδώ έχει το πρόσωπο του Τζέσι Αϊζενμπεργκ (τον ίδιο ρόλο έχουν στο παρελθόν υποδυθεί οι Τζιν Χάκμαν και Κέβιν Σπέισι). «Αυτό που με ενδιέφερε να εξερευνήσω ήταν ποια θα μπορούσε να είναι η εικόνα ενός σούπερ καπιταλιστή που βρίσκεται εκτός εαυτού, ενός παράφρονα» είπε ο Κρις Τέριο («φωτογραφίζοντας» ηθελημένα ή όχι τον Ντόναλντ Τραμπ). Εν τω μεταξύ, δεν είναι καθόλου τραβηγμένη η σε ορισμένα σημεία ταύτιση του Λούθορ με τον Μπρους Γουέιν / Batman, ο οποίος πέρα από το γεγονός ότι μισεί θανάσιμα τον Superman, είναι και αυτός δισεκατομμυριούχος επιχειρηματίας, άρα στυγνός φορέας του καπιταλισμού.
Αφήσαμε για το τέλος μια μεγάλη προσδοκία πολλών φαν των DC Comics. Η Wonder Woman, μια ηρωίδα που ο κινηματογράφος δεν έχει τιμήσει, κάνει την εμφάνισή της στο «Batman v Superman», έναν χρόνο πριν από τη «δική» της ταινία, σε σκηνοθεσία Πάτι Τζένκινς. Μάλιστα, την υποδύεται η ίδια ηθοποιός, Γκαλ Γκαντότ. Eδώ, η Wonder Woman δεν έχει μεγάλη παρουσία, είναι όμως αρκετή για να εντυπωσιάσει τους δύο αντίζηλους.
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino το Σάββατο 26 Μαρτίου 2016

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ