Η κυβέρνηση, αφού πέρασε «τραυματισμένη» τον «κάβο» της απελευθέρωσης των πλειστηριασμών πρώτης κατοικίας και τα 48 προαπαιτούμενα για να πάρει τα χρήματα για την ανακεφαλαιοποίηση των τραπεζών και τα 2 δισ. ευρώ για να πληρώσει τα χρέη της στην οικονομία, ετοιμάζεται για τα επόμενα δύσκολα βήματα του Μνημονίου.

Το πρώτο θα είναι τα φορολογικά μέτρα για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων, η καθιέρωση του περιουσιολογίου για όλους τους Ελληνες και η αύξηση της φορολογίας στους αγρότες. Ολα αποτελούν προαπαιτούμενα για να ολοκληρωθεί επιτυχώς η πρώτη αξιολόγηση της τρόικας και για να απελευθερωθεί ακόμη 1 δισ. ευρώ για τις ανάγκες του Δημοσίου.


Το δεύτερο
καθοριστικό βήμα θα είναι η ασφαλιστική μεταρρύθμιση που αλλάζει τον χάρτη της κοινωνικής ασφάλισης. Η δημιουργία ενός μόνο ταμείου κύριας ασφάλισης και ενός επικουρικού για όλους οδηγεί σε μόνιμες μειώσεις των συντάξεων όχι των μελλοντικών συνταξιούχων αλλά και αυτών που καταβάλλονται σήμερα.
Οι αλλαγές στο Ασφαλιστικό, που θα είναι πιο δραματικές ακόμη και από τις ανατροπές του 1992 του νόμου Μάνου – Σιούφα, καθολικές και όχι αποσπασματικές, όπως συνέβη με τους νόμους Λοβέρδου – Κουτρουμάνη – Βρούτση, θα τεθούν σε δημόσιο διάλογο στις αρχές Δεκεμβρίου και αναμένεται να αποτελέσουν την πρώτη ουσιαστική σύγκρουση σε πολιτικό και κοινωνικό επίπεδο.
Επαναπατρισμός κεφαλαίων


Το εύκολο πακέτο είναι οι αποφάσεις για τον επαναπατρισμό κεφαλαίων που έφυγαν την περίοδο της κρίσης στο εξωτερικό. Ο Ευκλείδης Τσακαλώτος και ο Τρύφωνας Αλεξιάδης έχουν ήδη συζητήσει με την τρόικα το πλαίσιο της ρύθμισης η οποία, κατά τις πληροφορίες, θα δίνει τρεις επιλογές σε όλους όσοι έχουν βγάλει αφορολόγητα χρήματα στο εξωτερικό.
  • Η πρώτη δυνατότητα (που ισχύει και σήμερα) είναι ο επαναπατρισμός χρημάτων με ταυτόχρονη υποβολή συμπληρωματικής φορολογικής δήλωσης για τον χρόνο κτήσης των συγκεκριμένων ποσών. Σε αυτή την περίπτωση ο φορολογικός συντελεστής είναι υψηλός. Βέβαια, όπως επισημαίνει κορυφαία πηγή στο «Βήμα», «φορολογικοί αυτόχειρες» είναι δύσκολο να υπάρξουν, άρα αυτή η λύση λειτουργεί μόνο σε όσους πέφτουν στα δίχτυα των ελέγχων, όπως γίνεται με τη λίστα Λαγκάρντ.
  • Η δεύτερη δυνατότητα θα είναι ο επαναπατρισμός κεφαλαίων με την καταβολή φόρου με συντελεστή 15% και κίνητρο την απαλλαγή από κάθε έλεγχο «πόθεν έσχες».
  • Η τρίτη δυνατότητα που εξετάζεται είναι να συνδεθεί ο επαναπατρισμός με επενδύσεις για αγορά επιχειρήσεων ή ακινήτων, ακόμη και για τη στήριξη υφισταμένων επιχειρήσεων. Σε αυτή την περίπτωση ο συντελεστής θα είναι 7%.
Η λύση αυτή, η οποία από ορισμένους κύκλους εκλαμβάνεται ως «αμνηστία», θα συνδυαστεί με την υποχρεωτική καθιέρωση του περιουσιολογίου. Στο υπουργείο Οικονομικών σχηματίζεται ηλεκτρονικό αρχείο με τα εμβάσματα Ελλήνων στο εξωτερικό με βάση τα στοιχεία της Τράπεζας της Ελλάδος.
Στις συντάξεις τα δύσκολα


Δοκιμασία όμως για την κυβέρνηση θα αποτελέσουν οι αλλαγές στο σύστημα κοινωνικής ασφάλισης και η μείωση των συντάξεων που προετοιμάζονται σε δύο επίπεδα:

1.
Με τη συνεργασία του αντιπροέδρου Γιάννη Δραγασάκη και του επιτελείου του με τον αρμόδιο υπουργό Γιώργο Κατρούγκαλο.

2.
Με τη συνεργασία του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών Γιώργου Χουλιαράκη και του γενικού γραμματέα Κοινωνικής Ασφάλισης Νίκου Φράγκου με την τρόικα.
Εν όψει των αλλαγών κυβέρνηση και τρόικα «τρέχουν» τις αναλογιστικές μελέτες με διαφορετικές υποθέσεις (παραμέτρους) κάθε φορά προκειμένου να προσδιοριστεί το σημείο βιωσιμότητας του συστήματος.

ΑΣΦΑΛΙΣΤΙΚΟ
Τρία σενάρια για τις περικοπές

Βασική παράμετρος που θα καθορίσει ποιες συντάξεις και πόσο θα μειωθούν είναι ο συντελεστής αναπλήρωσης εισοδήματος, δηλαδή το ποσοστό που θα είναι η κύρια σύνταξη επί των αποδοχών. Σύμφωνα με έγκυρες πληροφορίες, ο συντελεστής αναπλήρωσης τοποθετείται στο 50%, που σημαίνει ότι ο ασφαλισμένος που βγαίνει στη σύνταξη θα λαμβάνει το 50% των αποδοχών του (για τον μισθό για τον οποίο κατέβαλαν εισφορές αυτός και ο εργοδότης του). Το ποσό αυτό θα προστίθεται στη σύνταξη των 384 ευρώ, που είναι εγγυημένη από το κράτος.
Με αυτό το σενάριο δεν προκύπτουν μειώσεις για όσους βγήκαν ή θα βγουν στη σύνταξη με χαμηλές αποδοχές (κάτω από 1.000 ευρώ συντάξιμο μισθό).
Για ασφαλισμένους όμως με υψηλότερες αποδοχές ή για ασφαλισμένους σε περισσότερα του ενός ταμεία ο συντελεστής 50% οδηγεί σε μεγάλες μειώσεις. Οσο πιο υψηλές είναι οι αποδοχές τόσο μεγαλώνει το «ψαλίδι». Με αυτό το σενάριο οι μειώσεις στις κύριες συντάξεις των δημοσίων υπαλλήλων προσδιορίζονται κατά μέσον όρο στο 3%.
Στο δεύτερο σενάριο, στην άσκηση, με ακόμη χαμηλότερο συντελεστή αναπλήρωσης 45% οι μειώσεις είναι μεγαλύτερες και για το Δημόσιο αλλά κυρίως για τους ασφαλισμένους στα λεγόμενα «ευγενή ταμεία» των ΔΕΚΟ, τραπεζών και των ΟΤΑ.
Στο τρίτο σενάριο, αν ο συντελεστής αναπλήρωσης της κύριας σύνταξης προσδιοριστεί στο 40%, το σύστημα είναι 100% βιώσιμο, δηλαδή όχι μόνο δεν δημιουργεί νέα ελλείμματα αλλά σταθεροποιείται η κρατική χρηματοδότηση χαμηλότερα από 10 δισ. ευρώ ετησίως.
Κανείς όμως δεν γνωρίζει ούτε μπορεί να εγγυηθεί τι θα γίνει με τις επικουρικές συντάξεις, για τις οποίες θα ισχύσει η αρχή του μηδενικού ελλείμματος.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ