Τι είδους απομείωση χρέους πρέπει να επιδιώξουμε;

Μετά και την συμφωνία με τους «Θεσμούς», φαίνεται ότι μπορεί να ανοίξει το θέμα της απομείωσης χρέους. Για ποιά όμως απομείωση χρέους πρέπει να συζητήσουμε;

Τι είδους απομείωση χρέους πρέπει να επιδιώξουμε; | tovima.gr

Μετά και την συμφωνία με τους «Θεσμούς», φαίνεται ότι μπορεί να ανοίξει το θέμα της απομείωσης χρέους. Για ποιά όμως απομείωση χρέους πρέπει να συζητήσουμε;

Ξεκινάμε από την διαπίστωση ότι το ελληνικό χρέος, στο υψηλότατο 177% του ΑΕΠ περίπου, αποτελεί για τους επενδυτές «βαρίδι» ως προς τις αναπτυξιακές προοπτικές της χώρας και βέβαια μη βιώσιμο (βλέπε: http://www.voxeu.org/article/greek-debt-remains-unsustainable).

Σε πρόσφατη επιστημονική εργασία του γράφοντος στο επιστημονικό περιοδικό Economics Letters (μαζί με τους συνάδελφους οικονομολόγους Θεόδωρο Παναγιωτίδη και Περικλή Μπουμπάρη από το Πανεπιστήμιο Μακεδονίας) με τίτλο «Has the crisis affected the behavior of the rating agencies? Panel evidence from the Eurozone»: http://dx.doi.org/10.1016/j.econlet.2015.09.011) εκτιμήσαμε ότι ένα «εθελοντικό» κούρεμα στο χρέος από το 177% του ΑΕΠ στο 137% του ΑΕΠ οδηγεί (κατά μέσο όρο) σε αναβάθμιση της πιστοληπτικής αξιολόγησης της χώρας μας «μόνο» κατά 3 βαθμίδες.

Πράγματι, υπενθυμίζοντας ότι η Moodys (όπως και οι άλλοι οίκοι αξιολόγησης) θεωρούν το Ελληνικό χρέος junk με τρέχουσα αξιολόγηση μόλις Caa3, η έξοδος της Ελλάδας από την κατάταξη junk απαιτεί αναβάθμιση κατά 9 βαθμίδες. Για να επιτευχθεί λοιπόν αυτή η σημαντική αναβάθμιση, η οποία θα δώσει το «πράσινο φως» στους επενδυτές να εμπιστευθούν (επιτέλους) τα ελληνικά ομόλογα, χρειάζεται σημαντική βελτίωση του δείκτη κυβερνητικής αποτελεσματικότητας. Σύμφωνα με την World Bank, ο συγκεκριμένος δείκτης (ο οποίος καταγράφει, σε σύνολο 215 κρατών, την ποιότητα των παρεχόμενων δημοσίων υπηρεσιών και τον βαθμό ανεξαρτησίας του κρατικού μηχανισμού από πολιτικές πιέσεις) κατατάσσει την χώρα μας πολύ χαμηλότερα από τις λοιπές χώρες της Ευρωπαϊκής Περιφέρειας.

Γιατί όμως πρέπει να πιέσουμε για «κούρεμα» χρέους αντί, για παράδειγμα, μεγαλύτερου χρόνου αποπληρωμής στο χρέος ή και μείωσης του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους; Πειστική απάντηση δίνει πρόσφατη εργασία των διακεκριμένων οικονομολόγων Carmen Reinhart (Harvard Kennedy School) και Christoph Trebesch (University of Munich) με τίτλο «Sovereign Debt Relief and its Aftermath» η οποία θα δημοσιευθεί το 2016 στο έγκυρο επιστημονικό περιοδικό Journal of the European Economic Association (η εργασία βρίσκεται εδώ: http://www.carmenreinhart.com/). Οι οικονομολόγοι της εργασίας μελέτησαν, από ιστορική άποψη, περιστατικά απομείωσης κυβερνητικού χρέους για να καταλήξουν στο εντυπωσιακό συμπέρασμα ότι ένα σημαντικό «κούρεμα» χρέους οδηγεί σε αύξηση στο κατα κεφαλήν ΑΕΠ μέχρι και 21% εντός πενταετίας. Από την άλλη, τόσο η αύξηση του χρόνου αποπληρωμής του χρέους όσο και η μείωση του κόστους εξυπηρέτησης του χρέους δεν οδηγούν στην προαναφερθείσα θετική επίδραση (στο κατακεφαλήν ΑΕΠ). Καλό θα ήταν λοιπόν το οικονομικό μας επιτελείο να χρησιμοποιήσει (κάποια από) τα παραπάνω επιχειρήματα στις συζητήσεις του με τους «Θεσμούς».

Ο κ. Κώστας Μήλας, είναι Καθηγητής Χρηματοοικονομικών, University of Liverpool

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Γνώμες
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk