Η αξιολόγησή τους λοιπόν δεν γίνεται μόνο βάσει του έργου τους, των δυνατοτήτων του και «της φορμαλιστικής καταγραφής του στον χώρο του μουσείου» αλλά και με αναφορά στην προσωπικότητά τους. Κάποιος επικρατεί, ανακηρύσσεται νικητής και κερδίζει το βραβείο και το οικονομικό έπαθλο των 10.000 ευρώ που το συνοδεύει.
Γιάννης Παπαδόπουλος
«Δεν θεωρούσα τον εαυτό μου ιδιαίτερα γνωστό στην Ελλάδα, οπότε η υποψηφιότητα ήταν μια έκπληξη». Ο Γιάννης Παπαδόπουλος, ο οποίος ζει και εργάζεται στο Βέλγιο, βρισκόταν ένα βήμα προτού ολοκληρώσει την «Εξάντληση», μια εγκατάσταση στην οποία διερευνά αυτή την «έντονη λέξη» και τη διαχειρίζεται με διάφορους τρόπους μέσα στον χώρο. «Η “εξάντληση” μπαίνει με διάφορους τρόπους στη ζωή μας. Από την ομώνυμη μέθοδο μέτρησης εμβαδού, την αρχαία χρήση της, που αφορά τη μέχρι τέλους άντληση υγρών, ως τη σημερινή, που αναφέρεται στα ψυχικά ή σωματικά αποθέματα. Συνδέεται πολύ ωραία με μια λέξη που χρησιμοποιούσα πιο πριν και είναι η “έλλειψη”, επίσης δανεισμένη από τα μαθηματικά. Κοντολογίς εδώ γίνεται η Εξάντληση της Ελλειψης». Ο Γιάννης Παπαδόπουλος προκαλεί τον θεατή να επιβραδύνει τον χρόνο του για να ανακαλύψει τις κρυμμένες πτυχές του ιδιαίτερου έργου του. Είναι απαιτητικό το έργο του για τον αμύητο περί τα εικαστικά και αναρωτιέμαι αν τελικά τα συγκεκριμένα βραβεία μπορούν να αφορούν ένα ευρύτερο κοινό που δεν τα παρακολουθεί ανελλιπώς και δεν κατέχει τους κώδικες, ή το λεξιλόγιο της σύγχρονης τέχνης. «Η τέχνη είναι μια διαδικασία διεύρυνσης αυτού του λεξιλογίου» λέει ο Γιάννης Παπαδόπουλος. «Οπως όταν διαβάζουμε βιβλία διευρύνουμε το λεξιλόγιό μας και τις προσλαμβάνουσές μας, αντίστοιχα όταν πηγαίνουμε σε εκθέσεις και βλέπουμε ολοένα και καινούργια πράγματα διευρύνουμε το αντίστοιχο λεξιλόγιο που τις αφορά. Οι καλλιτέχνες τραβάνε, επιμηκύνουν τα όρια της “γλώσσας” και εμείς οι “αναγνώστες” αρχίζουμε σιγά σιγά να την καταλαβαίνουμε. Απλώς αυτή η ελαστικότητα είναι λίγο πιο δύσκαμπτη όταν μιλάμε για εικαστικά».
Πέτρος Μώρης
Στο δωμάτιο που συνδέεται με τη μεταλλική ροτόντα του ισογείου και το πανέμορφο επιδαπέδιο ψηφιδωτό της, ο Πέτρος Μώρης συνεννοείται με ηλεκτρολόγους και με τον πατέρα του, παλιό συντηρητή ψηφιδωτών. Από τους νεότερους υποψήφιους, μαζί με τη Ναταλί Γιαξή, με την οποία συμμετείχαν στην έκθεση «Εκ νέου» του ΕΜΣΤ τη χρονιά που μας πέρασε, χρειάζεται βοήθεια για να στήσει το βαρύ έργο του. Μοτίβα από ψηφιδωτά απ’ όλη την Ελλάδα τα οποία επανασχεδιάζει στο AutoCAD και εκτυπώνει ψηφιακά και μονοχρωματικά πάνω σε μαύρο μονωτικό λάστιχο. Στη συνέχεια, τα τοποθετεί επάνω σε χαλύβδινες τυπολογίες ενισχύσεως σκυροδέματος – ένα ready-made που ποτέ δεν βλέπουμε καθώς αποτελεί τη ραχοκοκαλιά σε τσιμεντένιες κολόνες. «Τα στάδια και οι συνδέσεις θυμίζουν ερείπωση αλλά και εξέλιξη, τάξη αλλά και χάος» λέει ο Πέτρος Μώρης για τον οποίο θα ακούσουμε πολλά στο μέλλον.
Αγγελος Πλέσσας
Στο δωμάτιο που παρουσιάζει τη δουλειά του ο Αγγελος Πλέσσας δεν πρέπει να υπάρχει ούτε εκατοστό άδειο από εικόνες. Στους τοίχους προβάλλεται αρχειακό υλικό από την Ανάφη, την Παλαιστίνη και το Μεξικό, τους χώρους δηλαδή όπου έχει εκτυλιχθεί το πρότζεκτ «Αιώνια ιντερνετική αδελφότητα». «Είναι ένα ερώτημα που είχα θέσει στον εαυτό μου: τι κάνουμε όταν βρεθούμε στη φύση άνθρωποι που γνωριζόμαστε περισσότερο online;». Η εγκατάσταση «Η αιώνια ιντερνετική αδερφότητα (1-3)» ανακεφαλαιώνει αυτή την παλιότερη δουλειά και έχει εμπλουτιστεί μεταξύ άλλων και μια ασημί σκηνή η οποία λειτουργεί ως promotional stand του πρότζεκτ όπου πρόκειται πραγματοποιηθούν μικροδράσεις από επισκέπτες. Η άποψή του για τα βραβεία, «τα Turner της ελληνικής τέχνης», είναι ότι «βοηθούν πολύ στη μετεξέλιξη του καλλιτέχνη που συμμετέχει σε αυτά».
Σωκράτης Σωκράτους
Στη ροτόντα του ισογείου με τις χρυσοποίκιλτες γύψινες διακοσμήσεις, ο Σωκράτης Σωκράτους έχει ήδη στήσει τα «Κλοπιμαία 2009-2015» και εποπτεύει το αποτέλεσμα, μια εγκατάσταση από δέντρα, φυτά και λουλούδια που «έκλεψε» από τον Εθνικό Κήπο και χύτευσε με τέσσερις διαφορετικές τεχνικές σε μπρούντζο, χαλκό και ασήμι. «Ως καλλιτέχνης δεν έχω ποτέ τα βραβεία κατά νου, χωρίς αυτό να σημαίνει ότι τα απαξιώνω. Σίγουρα είναι τιμητικό να σε προτείνουν για ένα βραβείο και είναι σημαντικό και το χρηματικό έπαθλο που το συνοδεύει, ειδικά για εμάς που δεν είμαστε εμπορικοί καλλιτέχνες. Η υποψηφιότητα για το βραβείο ΔΕΣΤΕ φέρει ωστόσο για μένα μια συναισθηματική φόρτιση δεδομένου ότι η πρώτη μου συμμετοχή σε έκθεση ήταν στη “Spring Collection” του Ιδρύματος ΔΕΣΤΕ το 1996, όταν ουσιαστικά με ανακάλυψε η Ελενα Παπαδοπούλου».
Ναταλί ΓιαξήΣτον επάνω όροφο του Μεγάρου Σταθάτου, η Ναταλί Γιαξή έχει ανοίξει τις μπαλκονόπορτες και εκτός από το φως μπαίνουν και οι ήχοι της Βασιλίσσης Σοφίας. Τρία iPad ανάμεσα στα ανοίγματα προβάλλουν διακριτικά performances της καλλιτέχνιδος που πραγματεύονται την κενότητα και τον χρόνο, ενώ στο παραπλήσιο δωμάτιο ένα πικ απ περιμένει την ενεργοποίησή του από τον επισκέπτη. Ο δίσκος του περιέχει ηχογραφήσεις, τραγούδια σε σύνθεση και ερμηνεία της Γιαξή ή και ήχους από τη Λευκωσία. Ολα τους διερευνούν την έννοια «Αδρωπος» και παίζουν με τους αναγραμματισμούς της, εξ ου και ο τίτλος του συγκεκριμένου έργου «Posh Taro». «Στα κυπριακά λέμε “τούτος είν’ άδρωπος” και αναφερόμαστε κυρίως στην εξ ορισμού ανώτερη θέση του άνδρα στην κοινωνία, αλλά και στην ανθρωπιά. Προσπάθησα να διερευνήσω τι έχει απομείνει από αυτή την έννοια στην Κύπρο». Η Γιαξή ζει και εργάζεται στην Κύπρο. «Υπάρχει κινητικότητα στην κυπριακή σκηνή. Τους περασμένους δύο μήνες άνοιξαν τέσσερις καινούργιοι χώροι. Ενδεχομένως είναι πιο εύκολο να είσαι καλλιτέχνης στην Κύπρο από την άποψη ότι μπορείς να κάνεις τα πράγματα με μεγαλύτερη ευελιξία, είναι πιο μικρό το κοινό και πιο εύκολο να βγάλεις τη δουλειά σου προς τα έξω».
Μαρία Χασάπη
Είναι η πιο ντροπαλή της παρέας. Δεν της αρέσουν οι συνεντεύξεις. Καλλιτέχνις και χορογράφος που ζει και εργάζεται στην Αμερική, δημιούργησε ένα έργο με τρεις υποενότητες. Τα ερωτήματα που θέτει με τη δουλειά της είναι «πώς μπορεί να γίνει μια performance χωρίς performer; Tι θα συμβεί εάν ο χορευτής αντικατασταθεί από το κοινό;». Δεν ξέρω να σας πω, αλλά μου έχει κινήσει πολύ την περιέργεια αυτό το ελάχιστο που είδα: τα φώτα ενός τοίχου, το κομμάτι του έργου που αποκαλείται «Wall», σε τυφλώνουν μόλις τραβήξεις την κουρτίνα και μπεις μέσα στο δωμάτιο όπου όταν συμπληρωθεί η εγκατάσταση θα σε περιμένει το «Dancer’s Manual», κόλλες Α4 με λεπτομερείς οδηγίες για μια χορογραφία της Μαρίας Χασάπη. Οσοι επισκέπτες τολμήσουν να αναπαράγουν τις κινήσεις θα αποτελέσουν μέρος του όλου που συμπληρώνεται με τη «Νancy», ένα υπερρεαλιστικό γλυπτό από γύψο και κερί σε ανθρώπινη κλίμακα που θα βρίσκεται στον κάτω όροφο.
info:Βραβείο ΔΕΣΤΕ, στο Μουσείο Κυκλαδικής Τέχνης (Βασιλίσσης Σοφίας καιΗροδότου 1), ως τις 30/09.
* Φωτογραφίες: Νίκος Τσίρος/Studio ΔΟΛ
* Δημοσιεύθηκε στο BHmagazino το Σάββατο 30 Μαΐου 2015
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



