Οι στατιστικολόγοι διαβεβαιώνουν ότι το να ανεβεί κανείς από την Ομόνοια στο Σύνταγμα με τα πόδια είναι πολύ πιο επικίνδυνο από το να ταξιδέψει αεροπορικώς από την Αθήνα στη Νέα Υόρκη. Ουδείς αμφισβητεί ότι το αεροπλάνο είναι το ασφαλέστερο μεταφορικό μέσο στον κόσμο. Αλλά η πρόσφατη αεροπορική τραγωδία της Germanwings έφερε ξανά στο προσκήνιο τον λογικά αδικαιολόγητο, πλην όμως υπαρκτό, φόβο για το αεροπλάνο. Πρόκειται, άλλωστε, για μια συλλογική φοβία με τεράστιο κόστος για τις επιχειρήσεις και τις εθνικές οικονομίες!
«Περίπου ένας στους επτά πολίτες της Δύσης δεν έχει πετάξει με αεροπλάνο στη ζωή του επειδή φοβάται. Και το 6% δηλώνει ότι δεν πρόκειται ποτέ να πετάξει» εξηγεί στη «Figaro» ο Ξαβιέ Τιτελμάν, πρόεδρος του Κέντρου Διαχείρισης του Αεροπορικού Φόβου. Παρά ταύτα, «περίπου ένας στους τρεις από όσους δηλώνουν ότι φοβούνται να πετάξουν με αεροπλάνο, αναγκάζονται κάποια στιγμή της ζωής τους να το κάνουν για λόγους επαγγελματικούς ή προσωπικούς» προσθέτει ο Τιτελμάν.
Σύμφωνα με έρευνα που πρόκειται να δημοσιεύσει τον μήνα αυτόν ο Τιτελμάν σε συνεργασία με τον οικονομολόγο Νικολά Μπουζού, από τα 3 δισεκατομμύρια αεροπορικά ταξίδια που πραγματοποιούνται κάθε χρόνο, περίπου 10 εκατομμύρια μετακινήσεις που θα μπορούσαν να γίνουν για επαγγελματικούς σκοπούς ακυρώνονται λόγω του φόβου των υποψηφίων επιβατών για το αεροπλάνο.
Αν υπολογίσει κανείς ότι ο συνολικός τζίρος κάθε επαγγελματικού αεροπορικού ταξιδιού εκτιμάται στα 22.000 ευρώ (περιλαμβάνονται οι δαπάνες και τα κάθε λογής οικονομικά οφέλη που μπορεί να αποφέρει το ταξίδι), διαπιστώνει ότι οι συνολικές απώλειες για τις επιχειρήσεις σε παγκόσμιο επίπεδο από την ακύρωση των επαγγελματικών αεροπορικών ταξιδιών σε ολόκληρο τον κόσμο φθάνουν στα 220 δισ. ευρώ ετησίως. Μιλάμε για περισσότερο από τα δύο τρίτα του συνολικού ελληνικού χρέους…


Αεροπορική εκπαίδευση

Για να περιορίσουν όσο μπορούν τις απώλειες που υφίστανται, πολλοί εργοδότες ενθαρρύνουν και χρηματοδοτούν τα στελέχη και τους υπαλλήλους τους προκειμένου να παρακολουθήσουν σεμινάρια και συνεδρίες ψυχολογικής υποστήριξης ώστε να ξεπεράσουν τον φόβο για το αεροπορικό ταξίδι. Τα σεμινάρια αυτά διοργανώνονται, μάλιστα, από αεροπορικές εταιρείες.
Οπως σημειώνει η «Figaro», η Air France διοργανώνει εδώ και 21 χρόνια σεμινάρια για όλους τους υποψήφιους επιβάτες της προκειμένου να τους πείσει να περάσουν το κατώφλι των αεροσκαφών της. Τα σεμινάρια διοργανώνονται σε γκρουπ των τριών ατόμων, έχουν διάρκεια 7 ωρών και 30 λεπτών και κοστίζουν για τους συμμετέχοντες 650 ευρώ.
«Το κόστος των σεμιναρίων καλύπτεται εξ ολοκλήρου από τους εργοδότες, γεγονός που αποδεικνύει ότι οι επιχειρήσεις παίρνουν πολύ σοβαρά το ζήτημα του αεροπορικού φόβου» δήλωσε στη γαλλική εφημερίδα ο Φιλίπ Γκερί, ψυχολόγος στο Κέντρο Κατά του Stress, που λειτουργεί στην Air France. «Τα τμήματά μας ήταν πλήρη πριν ακόμη από τη συντριβή του Airbus της Germanwings στις Αλπεις. Δεν διαπιστώνουμε, άλλωστε, κάποια αύξηση των αιτήσεων για παρακολούθηση των σεμιναρίων που διοργανώνουμε μετά την πρόσφατη αεροπορική τραγωδία» πρόσθεσε ο γάλλος ψυχολόγος.


Εξοικείωση με το μέσο

Σύμφωνα με τα στοιχεία της Air France, το 81% των συμμετεχόντων στα σεμινάρια δηλώνει ότι φοβάται τις αναταράξεις κατά τη διάρκεια των πτήσεων, το 78% δηλώνει ότι φοβάται μήπως συντριβεί το αεροσκάφος και το 72% φοβάται αυτή καθαυτή την απώλεια… επαφής με το έδαφος. Φοβάται να πάψει να πατά στη γη δηλαδή!
Η εκπαίδευση στο Κέντρο του γαλλικού αερομεταφορέα συνίσταται σε μια προσωπική συνέντευξη του συμμετέχοντα στο σεμινάριο με έναν ψυχολόγο για να κατανοήσει το είδος του stress από το οποίο υποφέρει στο αεροπλάνο, θεωρητικά μαθήματα για την καλύτερη τεχνική κατανόηση του μεταφορικού μέσου και πρακτική εξάσκηση για την εξοικείωση με την αεροπορική πτήση.
Κατά την πρακτική εξάσκηση οι «μαθητές» επιβιβάζονται σε προσομοιωτές θαλάμου διακυβέρνησης και καμπίνας επιβατών, όπου ακούν τους θορύβους και αισθάνονται τις αναταράξεις ενός αεροσκάφους εν πτήσει.


Ενας στους δύο βελτιώνεται

Για τους περισσότερους ανθρώπους οι αεροπορικές φοβίες μοιάζουν αδικαιολόγητες. Πόσω μάλλον αφού οι στατιστικολόγοι διαβεβαιώνουν ότι οι θάνατοι ανά δισεκατομμύριο διανυόμενων χιλιομέτρων είναι 0,05 για όσους μετακινούνται με αεροπλάνο, 0,4 για όσους μετακινούνται με λεωφορείο, 0,4 με φορτηγό, 0,6 με τρένο, 1,2 με φορτηγό αυτοκίνητο, 2,6 με πλοίο, 3,1 με επιβατικό αυτοκίνητο, 44,6 με ποδήλατο, 54,2 για όσους μετακινούνται με τα πόδια και 108,9 για όσους μετακινούνται με μοτοσικλέτα!
Ωστόσο, ο Φιλίπ Γκερί σημειώνει: «Η ψυχολογία διαδραματίζει πρωταρχικό ρόλο εν προκειμένω. Διότι δεν αρκεί να επαναλαμβάνεις στους ανθρώπους ότι το αεροπλάνο είναι το πιο ακίνδυνο και σίγουρο μεταφορικό μέσο. Αν το μυαλό τους τούς λέει να μην πάρουν το αεροπλάνο, δεν πρόκειται να το πάρουν».
Εύλογα ανακύπτει το ερώτημα κατά πόσο τα περίφημα σεμινάρια καταφέρνουν να «αλλάξουν τα μυαλά» όσων φοβούνται να πετάξουν. Ο ψυχολόγος της Air France δηλώνει ότι δεν γνωρίζει πόσοι από όσους ολοκληρώνουν τα σεμινάρια ξεπερνούν τελικά τη φοβία τους και ξεκινούν να πετούν δίχως πρόβλημα. Θεωρεί ότι ένας στους δύο βελτιώνεται σε ό,τι αφορά τον τρόπο με τον οποίο αντιμετωπίζει το αεροπορικό ταξίδι. Κρίνει όμως το 42% των «μαθητών» του από μέτριους έως… ανεπίδεκτους.

HeliosPlus