Ζωούλλης Μηνά: Από ελληνικό κριθάρι όλες οι μπίρες της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας

Το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας στην παραγωγή κριθαριού που εφαρμόζει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία – καλύπτοντας το 100% των αναγκών της

Το Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας στην παραγωγή κριθαριού που εφαρμόζει η Αθηναϊκή Ζυθοποιία – καλύπτοντας το 100% των αναγκών της – απασχολεί περισσότερους από 3.000 έλληνες παραγωγούς από 23 νομούς της χώρας σε εκτάσεις που εκτείνονται σε 235.000 στρέμματα, τονίζει μεταξύ των άλλων σε συνέντευξή του προς «Το Βήμα» ο κ. Ζωούλλης Μηνά, διευθύνων σύμβουλος της Αθηναϊκής Ζυθοποιίας. Παράλληλα αναφέρει ότι η εταιρεία πρόκειται να υλοποιήσει επενδυτικό πρόγραμμα 50 εκατ. ευρώ στα επόμενα τρία χρόνια, ενώ σύντομα στις εγκαταστάσεις της στην Αθήνα πρόκειται να δημιουργηθεί Μικροζυθοποιείο.
Τα τελευταία χρόνια η Αθηναϊκή Ζυθοποιία προμηθεύεται όλο το κριθάρι που χρειάζεται για την παραγωγή της μπίρας από την ελληνική αγορά μέσω του συστήματος της συμβολαιακής γεωργίας. Για ποιο λόγο; Είναι πιο συμφέρουσες οι τιμές που μπορεί να επιτύχει;
«Πράγματι, φέτος είμαστε ιδιαίτερα περήφανοι γιατί καταφέραμε, έναν χρόνο νωρίτερα από το πλάνο μας, να πετύχουμε τον στόχο μας για 100% κάλυψη των αναγκών παραγωγής μας από ελληνικό κριθάρι. Το αποτέλεσμα είναι ότι οι 12 μπίρες μας που παράγονται στην Ελλάδα είναι οι μοναδικές που ακολουθούν μια 100% ελληνική διαδρομή.
Το πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας ξεκίνησε το 2008 με σκοπό την υποστήριξη των ελλήνων παραγωγών κριθαριού και των τοπικών κοινοτήτων στις οποίες δραστηριοποιούμαστε. Οι τιμές αγοράς του κριθαριού δεν είναι δεδομένο ότι είναι χαμηλότερες στη συμβολαιακή γεωργία. Φέτος, για παράδειγμα, η εγγυημένη τιμή που προσφέραμε στους αγρότες ήταν τουλάχιστον 13% παραπάνω από τη μέση τιμή της αγοράς.
Κύριο μέλημά μας είναι να βοηθήσουμε τους παραγωγούς να αυξήσουν τη στρεμματική απόδοση των καλλιεργειών τους, εξασφαλίζοντας έτσι μεγαλύτερο εισόδημα για τις οικογένειές τους, χωρίς ουσιαστικό ρίσκο, καθώς εμείς εγγυόμαστε την απορρόφηση ολόκληρης της σοδειάς τους και την άμεση αποπληρωμή τους κάθε χρόνο. Χάρη στη συνεργασία μας, έχουμε καταφέρει να αυξήσουμε κατά περίπου 20% τη στρεμματική απόδοση των καλλιεργειών, μέσα σε έξι μόλις χρόνια, γεγονός ιδιαίτερα σημαντικό, ειδικά την περίοδο που διανύουμε».

Πώς ακριβώς λειτουργεί η συμβολαιακή γεωργία; Τι ποσότητες αγοράζετε, από ποιες περιοχές και με πόσους αγρότες συνεργάζεστε;
«Η μεγαλύτερη αρχή της συμβολαιακής καλλιέργειας είναι ότι βασίζεται σε συμβόλαια που έχουν υπογραφεί στην αρχή της σποράς, ανάμεσα στον παραγωγό και τον αγοραστή, στα οποία καθορίζονται η ποσότητα προϊόντος που θα αγοραστεί μετά τον θερισμό και η ελάχιστη εγγυημένη τιμή. Εμείς στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία έχουμε δημιουργήσει ένα ολοκληρωμένο πακέτο, με βάση το οποίο, με την υπογραφή των συμβολαίων, παρέχουμε στους παραγωγούς πιστοποιημένο σπόρο, ενώ κατά τη διάρκεια της καλλιέργειας τους προσφέρουμε υποστήριξη και τεχνογνωσία για τη βελτιστοποίηση των καλλιεργειών τους.
Επιπλέον, αναπτύσσουμε νέες, ακόμη πιο αποδοτικές ποικιλίες κριθαριού σε συνεργασία με το Γεωπονικό Πανεπιστήμιο Αθηνών που οδηγούν σε μεγαλύτερες στρεμματικές αποδόσεις, άρα και αυξημένο εισόδημα για τον παραγωγό.
Σήμερα, χάρη στο Πρόγραμμα Συμβολαιακής Καλλιέργειας, καλύπτουμε το 100% των αναγκών παραγωγής μας από ελληνικό κριθάρι που μας δίνουν περισσότεροι από 3.000 έλληνες παραγωγοί από 23 νομούς της χώρας. Οι καλλιέργειες εκτείνονται σε 235.000 στρέμματα – έκταση που ισοδυναμεί με 2 φορές την πόλη του Ηρακλείου – ενώ από το 2008 η συνολική ποσότητα υψηλής ποιότητας βυνοποιήσιμου κριθαριού αγγίζει τους 200.886 τόνους, έχοντας παράλληλα δημιουργήσει πάνω από 800 νέες θέσεις εργασίας στον αγροτικό τομέα.
Θέτοντας διαρκώς τον πήχη υψηλότερα, προχωρούμε σε εξαγωγή ελληνικής βύνης σε διεθνείς αγορές. Για εμάς το μοντέλο συμβολαιακής γεωργίας που ακολουθούμε μπορεί να αποτελέσει υπόδειγμα ανάπτυξης για την Ελλάδα, καθώς συνδυάζει τη συνεργασία ανάμεσα στην επιχειρηματικότητα, την πανεπιστημιακή έρευνα και την πρωτογενή παραγωγή, δημιουργώντας προστιθέμενη αξία για όλους».
Στη διάρκεια των τελευταίων πέντε-έξι χρόνων ο ανταγωνισμός στην αγορά της μπίρας έχει «ανοίξει» και έχει ενταθεί. Τι σημαίνει αυτό για εσάς;
«Σημαίνει ότι χρειάζεται να γίνουμε ακόμη πιο ελκυστικοί για τους καταναλωτές, δημιουργώντας ακόμη περισσότερες νέες εμπειρίες και περιστάσεις κατανάλωσης.
Αυτή εξάλλου είναι και η κατεύθυνση που ακολουθούμε με επιτυχία στην Αθηναϊκή Ζυθοποιία εδώ και τρία χρόνια, αφού πρώτοι προσφέραμε στην αγορά προϊόντα που άνοιξαν νέες κατηγορίες, όπως η AmstelRadler, η πρώτη μπίρα με χυμό λεμόνι, η AmstelFree, με 0,0% αλκοόλ, η ΑΛΦΑ Strong, η πρώτη επώνυμη ελληνική lager μπίρα με 7% αλκοόλ και η σταρένια και αφιλτράριστη μπίρα ΑΛΦΑ Weiss.».

Πριν από λίγα χρόνια αρχίσατε την εξαγωγική σας δραστηριότητα. Πώς εξελίσσεται, σε ποιες αγορές πουλάτε και τι ποσοστό σήμερα και πού στοχεύετε;
«Με εξαγωγική δραστηριότητα 40 ετών και παρουσία σε 20 αγορές του εξωτερικού, οι εξαγωγές συνεχίζουν να αποτελούν για την Αθηναϊκή Ζυθοποιία βασικό πυλώνα ανάπτυξης. Παραμένοντας αναμφίβολα ο μεγαλύτερος εξαγωγέας μπίρας στην Ελλάδα, αναμένουμε το 2014 οι πωλήσεις από την εξαγωγική μας δραστηριότητα να ανέλθουν συνολικά στα 9 εκατομμύρια ευρώ.
Το 2013 πετύχαμε αύξηση του όγκου εξαγωγών μας κατά 8,4% και, παρά μια μικρή μείωση στα φετινά νούμερα, έχουμε εξασφαλίσει για το 2015 επιπλέον εξαγωγές όγκου 300 εκατολίτρων προς Κίνα και Ιταλία. Πρόκειται για πωλήσεις προς τον όμιλο Heineken, ο οποίος έχει επιλέξει τη χώρα μας για την παραγωγή προϊόντων για εξαγωγές».


Επενδυτικό πρόγραμμα 50 εκατ. ευρώ
Κέντρο Καινοτομίας και Μονάδα Μικροζυθοποιίας

Προσφάτως η Μύθος Ζυθοποιία ανακοίνωσε τη συγχώνευσή της με την Ολυμπιακή Ζυθοποιία. Εκτιμάτε ότι οι ανακατατάξεις στην αγορά θα συνεχιστούν;

«Διανύουμε μια περίοδο γρήγορων αλλαγών, με νέους παίκτες να εισέρχονται στην αγορά σχεδόν καθημερινά. Με τις δύσκολες οικονομικές συνθήκες που επικρατούν και τη χαμηλή κατά κεφαλήν κατανάλωση, η κινητικότητα αυτή είναι αναμενόμενη και πιστεύουμε ότι δεν θα πρέπει να αποκλείονται ανάλογες κινήσεις και στο μέλλον, είτε με τη μορφή εξαγορών είτε με τη μορφή συνεργασιών, σε μια προσπάθεια να γίνει πιο βιώσιμη η αγορά στο σύνολό της. Αξίζει να αναφέρω στο σημείο αυτό ότι ένα σημαντικό μέρος της κερδοφορίας των εταιρειών του κλάδου έχει απορροφηθεί από τις συνεχείς αυξήσεις στον ειδικό φόρο κατανάλωσης που ξεπερνούν το 300% τα τελευταία τρία χρόνια, κάτι που έχει επηρεάσει, όπως ήταν φυσικό, κατ’ αναλογίαν περισσότερο τις μεγαλύτερες ζυθοποιίες».

Με ποιον τρόπο σχεδιάζετε να ενισχύσετε την παρουσία σας στο άκρως ανταγωνιστικό περιβάλλον που έχει διαμορφωθεί στην αγορά της μπίρας;
«Σταθερή μας πεποίθηση είναι ότι η αναπτυξιακή πορεία εξασφαλίζεται από το μακροπρόθεσμο όραμα, τη στρατηγική, την άριστη ποιότητα και τη συνέπεια. Με αυτόν τον προσανατολισμό προχωράμε με σταθερά βήματα βασιζόμενοι στους πυλώνες της καινοτομίας, των εξαγωγών, της μεταφοράς τεχνογνωσίας και της υπεύθυνης επιχειρηματικότητας, με πρωτοβουλίες που δημιουργούν όφελος για όλους και υποστηρίζονται από ένα τρέχον επενδυτικό πρόγραμμα ύψους άνω των 50 εκατ. ευρώ για την επόμενη τριετία.
Παράλληλα σχεδιάζουμε και υλοποιούμε ένα πρωτοποριακό έργο για την ελληνική αγορά με τη δημιουργία Κέντρου Καινοτομίας και με τη Μονάδα Μικροζυθοποιίας που θα ξεκινήσει σύντομα τη λειτουργία της στις εγκαταστάσεις μας στην Αθήνα».

Υπό πίεση οι καταναλωτές
Σε πτώση η αγορά, παρά την αύξηση του τουρισμού

Σε έναν μήνα κλείνει το 2014. Πώς κινήθηκε η αγορά εφέτος; Και σε τι επίπεδα βλέπετε να διαμορφώνονται οι πωλήσεις σας σε σχέση με το 2013;

«Δυστυχώς η αγορά μπίρας φαίνεται ότι συνολικά παραμένει σε πτώση της τάξεως του 3%-4%. Η αύξηση του τουρισμού δεν κατάφερε να αντισταθμίσει το γεγονός ότι ο έλληνας καταναλωτής εξακολουθεί να βρίσκεται υπό πίεση. Σε ό,τι αφορά εμάς, το 2014 ήταν μια χρονιά σταθεροποίησης, η οποία εκτιμούμε ότι θα κλείσει ελαφρά πτωτικά».

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
  • Ibiza, Mykonos και .... Πλάκα Το δημοφιλέστατο νησί της Ισπανίας με τους κορυφαίους DJ μοιάζει τόσο μακρινό αυτή τη δύσκολη λόγω COVID-19 εποχή. Ακόμα... ΣΙΒΥΛΛΑ |
Helios Kiosk