«Βούλιαξε» από τουρίστες εφέτος η Κρήτη

Το Ελαφονήσι, ο Μπάλος, τα Φαλάσαρνα, η Κνωσός και το φαράγγι της Σαμαριάς είναι οι αγαπημένοι προορισμοί των ξένων τουριστών της Κρήτης.

Το Ελαφονήσι, ο Μπάλος, τα Φαλάσαρνα, η Κνωσός και το φαράγγι της Σαμαριάς είναι οι αγαπημένοι προορισμοί των ξένων τουριστών της Κρήτης.
Σύμφωνα με έρευνα που πραγματοποιήθηκε σε Χανιά και Ηράκλειο από μεταπτυχιακούς φοιτητές αλλά και ερευνητές του ΜΑΙΧ, Πολυτεχνείου και Πανεπιστημίου Κρήτης, εφέτος η Κρήτη, που θεωρείται κλασικός προορισμός οικογενειακών διακοπών, σημείωσε ρεκόρ.
Στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου ως το τέλος Σεπτεμβρίου είχαν φθάσει 2,4 εκατομμύρια τουρίστες και στο αεροδρόμιο Χανίων 863.168 (αύξηση 10%), που αποτελεί και ιστορικό ρεκόρ. Οι μισοί τουρίστες (53%) των συνολικών αφίξεων προέρχονται από τις σκανδιναβικές χώρες (Νορβηγία, Σουηδία, Δανία, Φινλανδία), ποσοστό το οποίο παραμένει στα ίδια επίπεδα με πέρυσι, μετά και τη δυναμική εμφάνιση της αεροπορικής εταιρείας Ryanair, μεταφέροντας κατά 88% μη σκανδιναβούς επιβάτες.
Ωστόσο ανησυχητική είναι η μεγάλη μείωση των αφίξεων των κρουαζιεροπλοίων στον Νομό Χανίων.
Στο αεροδρόμιο Ηρακλείου κατά την ίδια περίοδο (Ιανουάριος – Σεπτέμβριος 2014) υπήρξε μικρότερη αύξηση στις αφίξεις αλλοδαπών τουριστών, κατά 3,75%, ποσοστό το οποίο μπορεί να είναι πολύ μικρότερο από αυτό του μέσου όρου της Ελλάδας, που είναι γύρω στο 16%, αλλά ταυτόχρονα αποτελεί και ρεκόρ αφίξεων στο αεροδρόμιο Ηρακλείου.
Στο Ηράκλειο το 61% των συνολικών διεθνών αφίξεων προέρχεται από τη Γερμανία, τη Ρωσία, την Βρετανία και τη Γαλλία. Από αυτές τις χώρες αξιοσημείωτη είναι η μείωση των ρώσων επισκεπτών κατά 11%, συγκριτικά με την περυσινή περίοδο, χάνοντας την πρώτη θέση που είχαν κατακτήσει για πρώτη φορά πέρυσι.


Το προφίλ των τουριστών

Σύμφωνα με την έρευνα, από το σύνολο των αλλοδαπών τουριστών που προτιμούν το αεροδρόμιο Χανίων ως τελικό προορισμό των διακοπών τους, το 82% παραμένει στον Ν. Χανίων για να περάσει τις διακοπές του, το 14% προτιμάει το Ρέθυμνο, ενώ μικρότερα ποσοστά επιλέγουν τους Νομούς Ηρακλείου και Λασιθίου.
Σχετικά με τις ομάδες ηλικιών παρατηρείται μια ομοιόμορφη κατανομή ως την ηλικία των 65 ετών. Τέσσερις στους πέντε επισκέπτες είναι απόφοιτοι τριτοβάθμιας εκπαίδευσης, ενώ όσον αφορά τα εισοδηματικά κλιμάκια σχεδόν ένας στους πέντε δηλώνει υψηλό ετήσιο οικογενειακό εισόδημα, πάνω από 80.000 ευρώ.
Οσον αφορά τις τιμές σε σχέση με άλλες ευρωπαϊκές πόλεις, σχεδόν δύο στους τρεις θεωρούν τις τιμές κανονικές. Αξιοσημείωτο είναι ότι η συντριπτική πλειοψηφία των αλλοδαπών επισκεπτών άντλησε πληροφορίες για τον τελικό του προορισμό από το Διαδίκτυο αλλά και από συγγενείς και φίλους που είχαν επισκεφτεί τον τόπο προορισμού κατά το παρελθόν.
Διακρίνοντας τους αλλοδαπούς επισκέπτες ανά εθνικότητα, παρατηρούμε ότι οι Σκανδιναβοί είναι υψηλού οικογενειακού εισοδήματος, αφού σχεδόν οι μισοί δηλώνουν ετήσιο οικογενειακό εισόδημα πάνω από 60.000 ευρώ.


Σε ξενοδοχεία

Το μεγαλύτερο ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών και σχεδόν δύο στους τρεις αλλοδαπούς επισκέπτες προτιμούν να διαμένουν σε ξενοδοχεία, το 25% σε ενοικιαζόμενα διαμερίσματα / δωμάτια / στούντιο, το 4% σε ιδιόκτητα σπίτια, εξοχικά, κάμπινγκ ή φιλοξενείται, ενώ αντίστοιχο είναι και το ποσοστό που διαμένει σε ενοικιαζόμενες βίλες. Τρεις στους τέσσερις Σκανδιναβούς, σε αντίθεση με τους μισούς σχεδόν μη Σκανδιναβούς, επιλέγουν να διαμένουν σε ξενοδοχεία.
Σχετικά με τις κατηγορίες ξενοδοχείων, σχεδόν τρεις στους τέσσερις προτιμούν να διαμένουν σε 3 & 4 αστέρων ξενοδοχειακά καταλύματα, το 14% σε πεντάστερα και το υπόλοιπο 10% κυρίως σε ξενοδοχεία 2 αστέρων. Οσον αφορά τα ξενοδοχειακά «πακέτα» το λεγόμενο «all inclusive package» επιλέγεται σχεδόν από το ένα τρίτο των αλλοδαπών επισκεπτών με τους μη Σκανδιναβούς να δείχνουν ιδιαίτερη προτίμηση. Ο μέσος όρος διάρκειας των διακοπών είναι 9 ημέρες, με τους μη Σκανδιναβούς να διαμένουν κατά μέσο όρο μία ημέρα παραπάνω. Ιδιαίτερο ενδιαφέρον στοιχείο είναι ότι δύο στους τρεις Σκανδιναβούς προτιμούν τις διακοπές διάρκειας μίας εβδομάδας σε σύγκριση με τους μη Σκανδιναβούς, οι οποίοι ένας στους τρεις επιλέγουν τις εβδομαδιαίες διακοπές.
Στον Ν. Χανίων οι πιο δημοφιλείς περιοχές διαμονής είναι ο Πλατανιάς και η Αγία Μαρίνα με ποσοστό 62%, με τους Σκανδιναβούς να τις προτιμούν περισσότερο, σε διπλάσιο μάλιστα ποσοστό σε σχέση με τους μη Σκανδιναβούς. Στο κέντρο των Χανίων μένει το 18%, Αποκόρωνα και Γεωργιούπολη πάει το 7%, ενώ αντίστοιχο είναι και το ποσοστό που επιλέγει το Καστέλι αλλά και τις νότιες περιοχές του Νομού Χανίων, όπως αυτές των Σφακίων / Παλαιόχωρας και Σούγιας.


Κρητική κουζίνα

Καταλυτικό ρόλο στην απόφασή τους να επιλέξουν τον τελικό προορισμό τους συνεχίζουν να παίζουν το κλίμα, καθώς και οι φυσικές ομορφιές του τόπου κατά 97%. Σημαντικός παράγοντας επίσης είναι η κρητική κουζίνα κατά 81% και ακολουθούν με μικρότερα αλλά σημαντικά ποσοστά οι αρχαιολογικοί χώροι με 42%, η διασκέδαση και ψυχαγωγία με 27%.
Αναφορικά με την ποιότητα των παρεχόμενων υπηρεσιών κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, το 90% των επισκεπτών μένουν απόλυτα ικανοποιημένοι από τις υπηρεσίες του καταλύματος, αλλά και από τη συμπεριφορά των ντόπιων ανθρώπων, όπως επίσης και από τις ταβέρνες/εστιατόρια. Κοντά στο 80% μένει ικανοποιημένο από τις υπηρεσίες των λεωφορείων, από τις καφετέριες, αλλά και από την ασφάλεια που του προσφέρει η περιοχή. Αντίθετα, ένας στους τρεις μένει δυσαρεστημένος από τις υπηρεσίες των ταξί, την καθαριότητα αλλά και από τα διαθέσιμα πάρκα. Τα πιο σημαντικά προβλήματα όμως εξακολουθούν να είναι η κακή κατάσταση του οδικού δικτύου και η ελλιπής σήμανση καθώς και οι υπηρεσίες του αεροδρομίου αναφορικά με τις τιμές καφέ-φαγητού στα κυλικεία, αλλά και με τον περιορισμένο αριθμό καθισμάτων και τουαλετών στον χώρο του αεροδρομίου, με περισσότερους από τους μισούς αλλοδαπούς επισκέπτες να εκφράζουν έντονα τα παράπονα και τη δυσαρέσκειά τους.


Αγορά τοπικών προϊόντων

Βλέποντας τα ποσοστά αγοράς τοπικών προϊόντων, οι αλλοδαποί τουρίστες φαίνεται να προβαίνουν περισσότερο στην αγορά κρασιού, φρέσκου χυμού πορτοκαλιού και ελαιολάδου με ποσοστά λίγο πάνω από το 40%. Κοντά στο 30% των τουριστών αγοράζει τοπικά τυριά, μέλι, τσικουδιά, λαχανικά και σαπούνι από ελαιόλαδο. Μικρότερα αλλά σημαντικά ποσοστά εμφανίζονται στην αγορά παξιμαδιού καθώς και των αρωματικών φυτών με 16% και 8%, αντιστοίχως.


Κορυφαίοι προορισμοί

Κορυφαίος προορισμός για τους αλλοδαπούς επισκέπτες που προσγειώνονται στο αεροδρόμιο Χανίων αναδείχτηκε με διαφορά το Ελαφονήσι, το οποίο επισκέφθηκε ένας στους τρεις τουρίστες. Ακολουθούν οι επισκέψεις στα μουσεία, για τα οποία ένας στους τέσσερις έδειξε ιδιαίτερη προτίμηση.
Ενας στους έξι επισκέφτηκε τον Μπάλο, τα Φαλάσαρνα, την Κνωσό καθώς και το φαράγγι της Σαμαριάς. Τέλος, μικρότερο αλλά σημαντικό είναι το ποσοστό των αλλοδαπών επισκεπτών που προτίμησαν τη Σούγια και τους αρχαιολογικούς χώρους της Φαιστού και της Απτερας. Σε όλους τους παραπάνω προορισμούς οι μη Σκανδιναβοί είναι εκείνοι που πραγματοποίησαν περισσότερες επισκέψεις σε σχέση με τους Σκανδιναβούς. Αυτό εξηγείται με το γεγονός ότι πολλοί από τους Σκανδιναβούς έχουν έρθει ξανά στα Χανιά και γενικότερα στην Κρήτη, οπότε έχουν επισκεφτεί αυτούς τους προορισμούς κατά το παρελθόν.


Μέσος όρος δαπάνης και κατηγορίες δαπανών

Σύμφωνα με την αρχική επεξεργασία των στοιχείων της έρευνας και με τις πρώτες ενδείξεις που έχουμε, η μεγάλη πλειοψηφία των αλλοδαπών (ενήλικων) τουριστών ξοδεύει κατά μέσο όρο από 60 ως 80 ευρώ ημερησίως κατά τη διάρκεια των διακοπών, χωρίς να συμπεριλαμβάνεται το κόστος των αεροπορικών εισιτηρίων αλλά και του τουριστικού καταλύματος, δαπανώντας αναλογικά το μεγαλύτερο μέρος από αυτά στις ταβέρνες και στις καφετέριες.
Αναφορικά με τις δαπάνες που πραγματοποίησαν οι αλλοδαποί τουρίστες κατά τη διάρκεια των διακοπών τους, το 87% των επισκεπτών προτίμησε να ξοδέψει τον προϋπολογισμό του στις ταβέρνες/εστιατόρια και καφετέριες, το 56% στην αγορά διαφόρων τοπικών προϊόντων και σουβενίρ, καθώς και στα μεταφορικά μέσα, όπως είναι η ενοικίαση μέσου μεταφοράς αλλά και η χρήση λεωφορείου και ταξί. Σχεδόν ένας στους τρεις επέλεξε να δαπανήσει τα χρήματά του πραγματοποιώντας ημερήσιες εκδρομές, ενώ μόλις ένας στους οκτώ προτίμησε τις νυκτερινές εξόδους σε κλαμπ και μπαρ.

HeliosPlus

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk