Μια απρόσμενη ανακάλυψη έκαναν ερευνητές με επικεφαλής τον Γκράεμ Χέιζ, καθηγητή Βιοεπιστημών του Πανεπιστημίου του Σουόνσι στη Βρετανία. Διαπίστωσαν ότι οι κλιματικές αλλαγές απειλούν με εξαφάνιση τις θαλάσσιες χελώνες, όχι όμως με τους συμβατικούς τρόπους που απειλούν άλλα είδη (όπως π.χ η καταστροφή του φυσικού τους περιβάλλοντος) αλλά με έναν πρωτότυπο τρόπο. Σύμφωνα με τους ερευνητές, η αύξηση της θερμοκρασίας ευνοεί τη μαζική γέννηση θηλυκών θαλάσσιων χελωνών. Ετσι προοδευτικά η απώλεια αρσενικών θα οδηγήσει στην εξαφάνισή τους.

Η άμμος

Ως γνωστόν, οι θαλάσσιες χελώνες αποθέτουν για επώαση τα αβγά τους μέσα στην άμμο στις παραλίες. Αυτό που δεν ήταν γνωστό όμως είναι το γεγονός ότι το φύλο της θαλάσσιας χελώνας δεν καθορίζεται από χρωμοσώματα αλλά από τη θερμοκρασία των περιοχών στις οποίες βρίσκονται τα αβγά. Η αύξηση της θερμοκρασίας της ατμόσφαιρας που έχει ως αποτέλεσμα να αυξάνεται και η θερμοκρασία της άμμου οδηγεί, σύμφωνα με τους επιστήμονες, στη γέννηση θηλυκών θαλάσσιων χελωνών.

«Η λογική λέει ότι η αύξηση της θερμοκρασίας οδηγεί στη γέννηση περισσότερων θηλυκών καθώς χρειάζονται υψηλές θερμοκρασίες για να παραχθούν τα θηλυκά» αναφέρει ο Χέιζ. Οι ερευνητές σημειώνουν ότι η ιδανική θερμοκρασία αναπαραγωγής θαλάσσιων χελωνών είναι οι 29 βαθμοί Κελσίου αφού σε αυτή τη θερμοκρασία υπάρχει ισορροπία ανάμεσα στις γεννήσεις αρσενικών και θηλυκών. Όπως αναφέρουν, μόλις δύο βαθμοί διαφορά προς τα επάνω είναι αρκετοί για να σταματήσει ολοκληρωτικά η γέννηση αρσενικών.

Το χρώμα

Οι ερευνητές υποστηρίζουν ότι κρίσιμο ρόλο παίζει και το… χρώμα των παραλιών. Εκείνες με πιο ανοιχτόχρωμη άμμο αντανακλούν περισσότερο τη θερμότητα και έτσι μειώνεται ο αριθμός γέννησης θηλυκών χελωνών αντίθετα με τις σκουρόχρωμες παραλίες – είναι χαρακτηριστικό ότι στις σκουρόχρωμες παραλίες έχει παρατηρηθεί ποσοστό γέννησης θηλυκών της τάξεως του 93%. Η μελέτη δημοσιεύεται στην επιθεώρηση «Nature Climate Change».