Ταξίδια με προορισμό τη γεύση

«Η γαστρονομία έχει μια ιδιαιτερότητα. Είναι δωδεκάμηνη» τονίζει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης δρ Πάρις Α. Τσάρτας.

«Η γαστρονομία έχει μια ιδιαιτερότητα. Είναι δωδεκάμηνη» τονίζει ο πρύτανης του Πανεπιστημίου Αιγαίου, καθηγητής Τουριστικής Ανάπτυξης δρ Πάρις Α. Τσάρτας. «Μπορείς να έχεις ένα προϊόν το οποίο να σε φέρει στον «αφρό» της περιόδου εκτός αιχμής» συμπληρώνει, επισημαίνοντας τα απτά παραδείγματα της Ιταλίας και της Γαλλίας.

«Μιλάμε για έναν υπαρκτό πόρο για τον τουρισμό»
στη χώρα, υποστηρίζει ο ίδιος. Τον «πόρο» αυτόν «τον ανακαλύψαμε πριν από 10-12 χρόνια στην Ελλάδα», όταν άρχισαν οι προσπάθειες για τη μεσογειακή διατροφή, η οποία συνδέθηκε με την κρητική διατροφή. Εκτοτε αρχίζει, αν και «ασυντόνιστα», να προβάλλεται ως μέρος του τουριστικού προϊόντος, ενώ πολλές πρωτοβουλίες έχουν ακολουθήσει και σε επίπεδο ιδιωτικών επιχειρήσεων.
Ιδιωτικές πρωτοβουλίες


Εγχώρια παραδείγματα σε επίπεδο ιδιωτικών πρωτοβουλιών είναι η φάρμα Agreco, το Sani Gourmet Festival, το Sympossio, τα προϊόντα Navarino Icons, αλλά και σε επίπεδο φορέων το «Ελληνικό Πρωινό» του Ξενοδοχειακού Επιμελητηρίου Ελλάδος (ΞΕΕ), το οποίο μετρά περισσότερα από 276 ξενοδοχεία ενταγμένα στο πρόγραμμα και με τον στόχο για το 2014 να τίθεται στα 350-400, καθώς και 18 Πρότυπα Πρωινά σε όλη τη χώρα.
Επίσης στις προσπάθειες συγκαταλέγονται η καμπάνια για τη γαστρονομία από τον Σύνδεσμο Ελληνικών Τουριστικών Επιχειρήσεων (ΣΕΤΕ) και από τα Επιμελητήρια Κυκλάδων, Βορείου Αιγαίου, από τις Περιφέρειες Κρήτης, Νοτίου Αιγαίου και από τον Δήμο Σαντορίνης με το «Ετος Γαστρονομίας» το 2013.
Η βιωματική εμπειρία της γεύσης «είναι μακράν η καλύτερη εκδήλωση προβολής και προώθησης» του τουριστικού προϊόντος, σημειώνει ο αντιπρόεδρος του ομίλου Aldemar κ. Αλέξανδρος Αγγελόπουλος.
Το πέμπτο κατά σειρά Sympossio ολοκληρώθηκε τον Απρίλιο κάνοντας ρεκόρ εμφανίσεων σε 27 πόλεις από τις 14 που περιελάμβανε ο αρχικός σχεδιασμός. Εφέτος το ελληνικό γαστρονομικό ταξίδι που διοργάνωσε η Aldemar, με τη συμμετοχή ελλήνων παραγωγών και τη συμπαράσταση του Ελληνικού Οργανισμού Τουρισμού (ΕΟΤ) και του υπουργείου Τουρισμού, είχε θέμα το ούζο και το ουζερί, την παρέα και το μοίρασμα. Επίσης σήμερα ολοκληρώνονται οι «Ημέρες Γαστρονομίας» στο Μουσείο Μπενάκη, οι οποίες διοργανώθηκαν για δεύτερη χρονιά υπό την αιγίδα του υπουργείου Αγροτικής Ανάπτυξης και Τροφίμων.
Μεγάλες δυνατότητες


«Το ζητούμενο είναι πώς μετατρέπεται η γαστρονομία σε ειδική μορφή τουρισμού» και σε αυτό το κομμάτι «έχουμε εξαιρετικά μεγάλες δυνατότητες» σημειώνει ο κ. Τσάρτας, ο οποίος είναι επίσης υποψήφιος ευρωβουλευτής. Προσθέτει ωστόσο ότι «όλος αυτός ο «χύμα» πλούτος θέλει δουλειά ειδικών για να μορφοποιηθεί».
Προτεραιότητες στην προσπάθεια αυτή είναι «ο συντονισμός και η διαχείριση σε τοπικό επίπεδο και όχι οι παράλληλες και επάλληλες προσπάθειες». Εξάλλου, με την ευρωπαϊκή διάσταση που έχει πάρει η γαστρονομία, πολλές πρωτοβουλίες ενισχύονται από το ΕΣΠΑ και κοινοτικά προγράμματα καθώς στηρίζονται παραγωγοί και συνδέονται τουριστικά προϊόντα με την τοπική παραγωγή και κουζίνα. Αυτό δίνει δυνατότητα σε πολλές μικρές αγροτικές επιχειρήσεις να παράγουν προϊόντα και να τα τυποποιούν, υπογραμμίζει.

«Το ειδικό αρχίζει και κυριαρχεί στο γενικό»
και ταυτόχρονα «το ειδικό αποτελεί τμήμα του γενικού προϊόντος» υποστηρίζει ο κ. Τσάρτας, αναφερόμενος στη θέση της γεύσης στην ταξιδιωτική βιομηχανία και τις διεθνείς τάσεις που αναπτύσσονται, καθώς βλέπουμε ακόμη και «το κλασικό οργανωμένο πακέτο να έχει ψήγματα ειδικών προϊόντων».
Σύμφωνα με την έκθεση «The American Culinary Traveler Report» η οποία δημοσιεύθηκε το 2013, ο γαστρονομικός τουρισμός είναι μια αγορά που «εκρήγνυται».
Οι ταξιδιώτες χωρίζονται σε τρεις κατηγορίες: τους συνειδητοποιημένους, τους ευκαιριακούς και τους «κατά τύχη» γαστρονομικούς ταξιδιώτες, με πάνω από 39 εκατ. ταξιδιώτες αναψυχής να είναι συνειδητοί γαστρονομικοί ταξιδιώτες, ενώ άλλοι 35 εκατ. κατατάσσονται στους ευκαιριακούς.
Από την άλλη, ο αμερικανός executive director του World Food Travel Association Ερικ Γουλφ υποστηρίζει ως γενικό κανόνα ότι το 25% των ταξιδιωτικών δαπανών αντιστοιχεί σε ποτό και φαγητό.

Φεστιβάλ στη Χαλκιδική
  • Την ένατη χρονιά του διανύει από τις 9 ως τις 18 Μαΐου το Sani Gourmet 2014, το φεστιβάλ γαστρονομίας που ξεκίνησε το 2005 στο Sani Resort στη Χαλκιδική, προσπαθώντας παράλληλα να αξιοποιήσει τους παραγωγούς της ευρύτερης περιοχής της Μακεδονίας. Ως σήμερα από το γαστρονομικό φεστιβάλ έχουν περάσει 66 σεφ από 27 χώρες με 38 αστέρια Michelin στο ενεργητικό τους, έχουν πραγματοποιηθεί 219 δείπνα, με 10.895 μενού και 8.780 συνδαιτυμόνες από Ελλάδα, Ρωσία, Αγγλία, Ρουμανία, Γερμανία και άλλες χώρες, καθώς και 343 δημοσιογράφους από Ελλάδα, Ρωσία, Αγγλία, Κύπρο, Γερμανία, Ιταλία, Αυστρία, Γαλλία και Ρουμανία. «Το Sani Resort κατάφερε να γίνει ένας γαστρονομικός προορισμός επενδύοντας στην υγιή πρωτοβουλία και στην εφευρετικότητα ανθρώπων με γνώσεις και πάθος για το καλύτερο» τονίζει ο αντιπρόεδρος της ΣΑΝΗ ΑΕ κ. Φωκίων Ζησιάδης. Ο μέσος όρος διαμονής κατά τη διάρκεια του φεστιβάλ κυμαίνεται στις πέντε ημέρες. Επειτα από τρία χρόνια αφιερωμένα στη νέα ελληνική κουζίνα, εφέτος η διοργάνωση εστιάζει στις κουζίνες του κόσμου και στην επίδραση της Ασίας στην Ευρώπη μέσα από τον «Δρόμο του Μεταξιού», ξεκινώντας από την Κίνα, με σταθμούς την Ινδία, το Ιράν, την Τουρκία και την Ελλάδα, στη διαδρομή που κατέληγε στην Ιταλία.

Από το μποστάνι στα εστιατόρια των ξενοδοχείων
Τα προϊόντα του πρωτογενούς τομέα γίνονται το «όχημα» για την προβολή της Κρήτης και της Πελοποννήσου
Το στοίχημα πλέον είναι η σύνδεση του πρωτογενούς τομέα με τον τουρισμό. Αυτό υπηρετούν τα δύο εγχειρήματα, η φάρμα Agreco και τα Navarino Icons, τα οποία προωθούν την τοπική παράδοση και κουζίνα της Κρήτης και της Πελοποννήσου αντίστοιχα.

Τα Navarino Icons είναι μια σειρά προϊόντων εμπνευσμένα από την παράδοση της Μεσσηνίας που δημιούργησε το τουριστικό συγκρότημα Costa Navarino το 2011, σε συνεργασία με τοπικούς παραγωγούς και αγγειοπλάστες. Πλέον πωλούνται και στο εξωτερικό, στο Λονδίνο, στη Βιέννη, στα καταστήματα Dean & Deluca στις HΠΑ, στη Σιγκαπούρη και ανά τον κόσμο, στο Μουσείο Getty στο Λος Αντζελες, στη Βόρεια Καλιφόρνια και στο Wynn Resort and Casino, από τα μεγαλύτερα και πιο πολυτελή resorts στο Λας Βέγκας.
Η έννοια της κρητικής φιλοξενίας βρίσκεται πίσω από τη φάρμα Agreco, τα προϊόντα της οποίας αριθμούν πλέον 200 κωδικούς. Το κτήμα 40 στρεμμάτων κοντά στο Ρέθυμνο, με αμπελώνες και ελαιώνες, που ανήκει στην οικογένεια του διευθύνοντος συμβούλου της Grecotel και προέδρου του ομίλου κ. Νίκου Δασκαλαντωνάκη, αναβιώνει από το 2001 παραδοσιακές μεθόδους καλλιέργειας και παραγωγής κρητικών προϊόντων.
Επιθυμία του κ. Δασκαλαντωνάκη ήταν οι βιολογικές καλλιέργειες της φάρμας να προμηθεύουν τα εστιατόρια στα ξενοδοχεία της Κρήτης, λέει ο γενικός διευθυντής Λειτουργικού της Agreco κ. Δηµήτρης Καλαϊτζιδάκης, ενώ στη συνέχεια εντάχθηκαν και άλλοι παραγωγοί.
Η παραδοσιακή φάρμα διακρίθηκε με πιστοποιητικό Bio Kouzina 2012, ενώ η ταβέρνα της βραβεύθηκε το 2009 ως «Καλύτερο Βιολογικό Εστιατόριο» στον κόσμο από το αγγλικό «Vanity Fair» και το 2014 με το ασημένιο βραβείο «Καινοτόμο Concept Εστιατορίου» στα Tourism Awards. Το εστιατόριο λειτουργεί κυρίως ως εναλλακτική επιλογή των φιλοξενουμένων στα ξενοδοχεία της αλυσίδας και είναι ανοικτό στο κοινό, ενώ οργανώνονται βιωματικές εμπειρίες.
Για τις τελευταίες «υπάρχει μεγάλη ανταπόκριση», λέει ο κ. Καλαϊτζιδάκης, αναφερόμενος στα προγράμματα «Γίνε αγρότης για μια μέρα» και «Νεαροί αγρότες» για ενηλίκους και παιδιά αντίστοιχα.
Ανάλογη ζήτηση παρουσιάζουν και τα προϊόντα τα οποία πωλούνται στο μπακάλικο της φάρμας, στα ομώνυμα καταστήματα στα ξενοδοχεία του ομίλου στην Κρήτη, αλλά και στις «γωνιές» στα υπόλοιπα ξενοδοχεία ανά την Ελλάδα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk