Η ΕΛ.ΑΣ. θα μπορούσε να εντοπίσει το κλεμμένο, παγιδευμένο με εκρηκτικά ΙΧ -πιθανόν από την ομάδα του Νίκου Μαζιώτη– στην οδό Αμερικής αν δεν είχε κάνει μία «λάθος» εκτίμηση και είχε ολοκληρώσει την απόκτηση ενός πλήρους ειδικού ηλεκτρονικού συστήματος για αυτές τις περιστάσεις.
Πρόκειται για ένα δίκτυο ειδικών σαρωτών των «ύποπτων» (κλεμμένων, παραποιημένων κτλ.) πινακίδων σε ΙΧ και μοτοσικλέτες από το οποίο η ΕΛ.ΑΣ. είχε αποκτήσει μέχρι σήμερα μόνο ένα μικρό τμήμα και λειτουργούσε μόνο πιλοτικά. Τώρα ωστόσο προωθείται άρον-άρον η επέκτασή του σε δεκάδες οχήματα αλλά και η πιθανή τοποθέτησή του στο ελικόπτερο της ΕΛ.ΑΣ. απ’ όπου υπό γωνία κατόπτευσης μπορεί να εντοπίζει τα κλεμμένα οχήματα.
Μάλιστα στην οδυνηρή «μη χρήση» αυτού του συστήματος, σε σχέση και με τη δυνατότητα αποτροπής της βομβιστικής επίθεσης στην καρδιά της Αθήνας, αναφέρθηκε σε συνέντευξή του το πρωί της Μεγάλης Δευτέρας στον ραδιοφωνικό σταθμό Real FM ο υπουργός Δημόσιας Τάξης κ. Νίκος Δένδιας, λέγοντας χαρακτηριστικά ότι «το σύστημα ασφάλειας της χώρας έχει κενά».
Το Σύστημα Αυτόματης Αναγνώρισης Πινακίδων -απασχολούντων- Οχημάτων (Αutomatic Number Plate Recognition –ANPR) αποκτήθηκε μόνο δοκιμαστικά προ διετίας από ιταλική εταιρεία η οποία είχε έδρα τη Γένοβα και το κόστος έφτασε τα 1.749.115 ευρώ.
Το σύστημα αυτό έχει τη δυνατότητα ανάγνωσης πινακίδων μέχρι και 15.000 οχημάτων την ώρα τα οποία διέρχονται από κάποιον δρόμο και μπορεί να ελέγξει ταυτόχρονα μέχρι και τρεις λωρίδες κυκλοφορίας. Ανιχνεύει και αναγνωρίζει πινακίδες ακόμη και αν τα οχήματα τρέχουν με ταχύτητες 160-170 χλμ. την ώρα, καθώς και όταν είναι σταθμευμένα.
Έχει τη δυνατότητα ηλεκτρονικής σύνδεσης με τη βάση δεδομένων κλεμμένων οχημάτων και πινακίδων που έχει δημιουργήσει η ΕΛ.ΑΣ., στην οποία κάθε χρόνο καταχωρίζονται περίπου 20.000 οχήματα.
«Πιλοτικά»
Σε αυτή την πρώτη φάση αποφασίσθηκε οι σαρωτές να τοποθετηθούν σε 20 περιπολικά στην Αθήνα, σε πέντε στη Θεσσαλονίκη και σε άλλα πέντε στα Ιωάννινα (προκειμένου στην πόλη της Ηπείρου να ελέγχεται η ροή κλεμμένων ΙΧ από και προς την Αλβανία). Είχαν αρχίσει να δημιουργούνται παράλληλα σε αυτές τις πόλεις τρεις βάσεις επεξεργασίας δεδομένων.
Σύμφωνα με στοιχεία της ΕΛ.ΑΣ., σε διάρκεια περίπου 45 ημερών χρήσης των σαρωτών αναγνωρίστηκαν 3.244.817 πινακίδες, ειδοποιήθηκαν τα πληρώματα των περιπολικών 3.340 φορές για τέτοιες περιπτώσεις και εντοπίστηκαν 629 κλεμμένα οχήματα.
Όταν λοιπόν αποκτήθηκαν οι πρώτοι 30 σαρωτές υπήρχε ο σχεδιασμός να κινούνται στους κεντρικούς δρόμους της Αθήνας, κοντά στη Βουλή, στο Μέγαρο Μαξίμου, στις πρεσβείες των ΗΠΑ και του Ισραήλ κ.ο.κ., προκειμένου να αποφευχθεί οποιαδήποτε ένοπλη επίθεση όπως αυτή με το κλεμμένο παγιδευμένο ΙΧ που ανατινάχθηκε στην οδό Αμερικής έξω από το κτίριο της Τράπεζας της Ελλάδος
Από την περαιτέρω εξέταση των δεδομένων όμως προέκυψε ότι ο αρχικός αριθμός των 30 οχημάτων της ΕΛ.ΑΣ. στα οποία είχαν τοποθετηθεί οι σαρωτές ήταν εξαιρετικά μικρός για να «καλυφθούν οι ανάγκες» και να εντοπίζεται η πλειοψηφία των κλεμμένων οχημάτων. Και αυτό όχι μόνο επειδή το ποσοστό ελέγχου των δρόμων ήταν μικρό. Διαπιστώθηκαν δισεπίλυτα λειτουργικά προβλήματα ενώ πολλά από τα οχήματα που έφεραν τους σαρωτές «αποσύρονταν» λόγω μηχανικών προβλημάτων.
Έτσι προέκυψε ότι για να είναι αποτελεσματικό το δίκτυο ελέγχου θα έπρεπε να τοποθετηθεί σε περισσότερα από 80-90 οχήματα στην Αθήνα και σε τουλάχιστον 200 σε όλα την Ελλάδα. Μάλιστα έχει αποφασισθεί η επέκταση του συστήματος στη Λάρισα, στην Πάτρα και στην Κομοτηνή.
Η «μαύρη τρύπα»
Έτσι λοιπόν θεωρείται ότι οι υπάρχοντες σαρωτές δεν καλύπτουν στοιχειωδώς τις ανάγκες της ΕΛ.ΑΣ. και αυτή η «μαύρη τρύπα» ουσιαστικά διευκόλυνε τα σχέδια των βομβιστών της οδού Αμερικής.
Ο κ. Δένδιας δήλωσε ενδεικτικά ότι «όταν μια χώρα δεν έχει ένα σύστημα που λέγεται ΑNPR, ένα σύστημα αυτόματου εντοπισμού των κλεμμένων αυτοκινήτων οποιαδήποτε στιγμή επιχειρήσουν να κυκλοφορήσουν, δεν είναι δυνατόν να βρεις το κλεμμένο αυτοκίνητο. Δεν μπορεί οποιοσδήποτε φέρνει ένα αυτοκίνητο στο κέντρο της Αθήνας και το παρκάρει να ελέγχεται».
Όπως ανέφεραν στελέχη της λεωφόρου Κατεχάκη ο κ. Δένδιας έχει ζητήσει την όσο το δυνατόν ταχύτερη απόκτηση του πλήρους συστήματος ελέγχου κλεμμένων πινακίδων.



