Βαθμολογία
5: εξαιρετική, 4: πολύ καλή, 3: καλή, 2: ενδιαφέρουσα, 1: μέτρια, 0: απαράδεκτη, _: χωρίς άποψη
«Μνημείων άνδρες» («The monuments men», ΗΠΑ, 2014) του Τζορτζ Κλούνεϊ με τον ίδιο και τους Ματ Ντέιμον, Μπιλ Μάρεϊ, Τζον Γκούντμαν, Ζαν Ντεζαρντέν, Κέιτ Μπλάνσετ, Χιού Μπόνεβιλ
H δήλωση του Τζορτζ Κλούνεϊ στο φεστιβάλ Βερολίνου ότι είναι «σωστό και δίκαιο» να επιστραφούν τα Γλυπτά του Παρθενώνα στην χώρα μας έχει κάνει πολύ θόρυβο, σίγουρα περισσότερο από αυτόν που θα κάνει η τελευταία ταινία του, η οποία ήταν και ο λόγος που ήρθε στο Βερολίνο. Και που κατά κάποιο τρόπο, έχει παρόμοιο θέμα με την δήλωση.
Το «Μνημείων άνδρες» ασχολείται με την μεταφορά στο σινεμά μιας πραγματικής ιστορίας που συνέβη στον Β’ Παγκόσμιο Πόλεμο όταν μια ομάδα όχι και τόσο νέων επιστημόνων, λεκτόρων και ιστορικών Τέχνης των Συμμαχικών Δυνάμεων, αρματώθηκε προκειμένου να ανακαλύψει τα σημεία όπου οι ναζιστές είχαν κρύψει ανεκτίμητους θησαυρούς Τέχνης κλεμμένους από μουσεία, μοναστήρια, εκκλησίες και άλλους χώρους της Ευρώπης. Η ομάδα κλήθηκε να τα σώσει και να τα επιστρέψει σε όσους ανήκαν.
Αυτό βεβαίως σήμανε (και) πρώτη γραμμή του πυρός για τα μέλη της ασυνήθιστης αυτής ομάδας, τα οποία δεν είχαν αγγίξει ποτέ όπλο. Γι’ αυτό άλλωστε η συμβουλή του λοχαγού Στόουκς, εμπνευστή του σχεδίου και ηγέτη της ομάδας (φυσικά ο Τζορτζ Κλούνεϊ) ήταν : «να θυμάστε πάντα ότι η ζωή σας είναι πιο σημαντική από ένα έργο Τέχνης» .
Με το πλούσιο καστ (δείτε τους τίτλους της αρχής) και τον θεματικό πυρήνα της, η ταινία είχε όλες τις προοπτικές για να γίνει μια ρομαντική περιπέτεια της παλαιάς κοπής από αυτές που κατά δήλωσή του άρεσαν τόσο πολύ στον Κλούνεϊ. «Η μεγάλη απόδραση», «Και οι 12 ήσαν καθάρματα», ή το «Ηρωες με βρώμικα χέρια» στο οποίο όμως μια παρόμοια ομάδα Αμερικανών αναζητεί κλεμμένο χρυσό αλλά για το δικό της, προσωπικό όφελος. Αν όλα αυτά συνδυαστούν κάπως με την ιδέα της «Συμμορίας των 11» όπου έπαιζε ο Κλούνεϊ τον αρχηγό μιας σπείρας κλεφτών, εύκολα αντιλαμβάνεται κανείς το αποτέλεσμα.
Να όμως που ούτε ο ρυθμός του «Μνημείων άνδρες» είναι αρκετά σφιχτός, ούτε τα επεισόδια που ζουν οι νεοσύλλεκτοι αρκετά ψυχαγωγικά. Συν τω ότι δεν μπορείς να καταλάβεις αν η ταινία στην ψυχή της θέλει να είναι κωμική ή δραματική. Αν ήθελε να είναι κωμική, το χιούμορ της δεν είναι αρκετό ενώ αν ήθελε να είναι δραματική, το δράμα της φτάνει και περισσεύει.
Και τέλος, η φιλοαμερικανική προπαγάνδα του «Μνημείων άνδρες» όπου το αμερικανικό έθνος παρουσιάζεται ως ο Απόλυτος επί Γης Σωτήρας γίνεται με τόσο κραυγαλέο τρόπο που πραγματικά σου προκαλεί στεναχώρια ενθυμούμενος το τόσο έντονα φιλελεύθερο προφίλ του δημιουρτγού της.
Βαθμολογία: 2
Αίθουσες: ΚΗΦΙΣΙΑ CINEMAX – ΑΛΕΞΑΝΔΡΑ- ODEON ΓΛΥΦΑΔΑ – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STAR CITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGEODEON – ΕΜΠΑΣΣΥ – ΔΑΝΑΟΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ -VILLAGE COSMOS -VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ
—————————————————-
«Dallas Buyers Club» (ΗΠΑ, 2013) του Ζαν Μαρκ βαλέ, με τους Μάθιου Μακ Κόναχι, Τζάρεντ Λίντο, Τζένιφερ Γκάρνερ
Τοποθετημένη το 1985, όταν οι Ηνωμένες Πολιτείες άρχισαν για πρώτη φορά να θορυβούνται από τις διαστάσεις που έπαιρνε η νόσος του AIDS, η ταινία που οδήγησε τον Μάθιου Μακ Κόναχι και τον Τζάρετ Λίτο για πρώτη φορά στα Οσκαρ (Α και Β ανδρικού ρόλου αντιστοίχως), χρησιμοποιεί την πιο ανατριχιαστική ασθένεια των καιρών μας ως πρόσχημα για μια καταγγελία: το πραγματικό πρόσωπο που υποδύεται ο Μακ Κόναχι, ένας Τεξανός ασθενής του AIDS ονόματι Ρον Γούντροφ, κήρυξε μια σταυροφορία εναντίον του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων πουλώντας ο ίδιος εναλλακτικά φάρμακα και μεθόδους θεραπειών που δεν επιτρέπονταν στις ΗΠΑ.
Ταξιδεύοντας σε διάφορα σημεία του πλανήτη για να βρει τα φάρμακα που τον ενδιέφεραν, ο Γούντορφ με βοηθό μια τραβεστί, την Ρέιον (Τζάρετ Λίτο) ίδρυσε το δικό του Κλαμπ Αγοραστών με έδρα το Ντάλας και φυσικά μπήκε στο στόχαστρο του Εθνικού Οργανισμού Φαρμάκων, της αμερικανικής δικαιοσύνης, του F.B.I, της εφορίας κ.ο.κ.
Η μάχη του Γούντροφ έσωσε κατ’ αρχάς τον ίδιο. Όταν οι γιατροί διέγνωσαν την ασθένειά του, του έδωσαν 30 μέρες ζωής. Εν τέλει έζησε επτά χρόνια πεθαίνοντας το 1992. Δεύτερον, αποδείχθηκε εξαιρετικά κερδοφόρα επιχείρηση. H ταινία θα μπορούσες να πεις ότι λέει πως ούτε το AIDS δεν μπορεί να σταθεί εμπόδιο για την κατάκτηση του Αμερικανικού Ονείρου. Ωστόσο, η καταγραφή της ιστορίας του Γούντροφ γίνεται με έμφαση στο πάθος με το οποίο ένας άξεστος, ομοφοβικός ηλεκτρολόγος και αναβάτης ταύρων σε ροντέο ασχολήθηκε με τα νέα του καθήκοντα. Η αλλαγή του δεν ήταν μόνον εξωτερική αλλά και εσωτερική.
Η συνειδητοποίηση της κατάστασής του αλλά και όλα όσα έκανε για να κερδίσει παράταση ζωής προσφέροντας παράλληλα τα φάρμακα σε όσους τα χρειάζονταν, τον μεταμόρφωσαν πλήρως, όχι μόνον στο σώμα αλλά και στην ψυχή του. Και αυτή ακριβώς η μεταμόρφωση είναι που δίνει στην ταινία ενδιαφέρον χάρη κυρίως στην όλο ενέργεια ερμηνεία του Μακ Κόναχι, ο οποίος έμεινε το 1/3 από αυτό που ήταν (και ήταν ούτως ή άλλως αδύνατος) για να φτιάξει με απόλυτη πειθώ τον ήρωά του.
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες: CINERAMA – ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – STER ΙΛΙΟΝ – VILLAGE MALL – VILLAGE ΦΑΛΗΡΟ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΑΤΤΑΛΟΣ – ΔΙΑΝΑ ΜΑΡΟΥΣΙ – ΕΛΛΗ – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΝΑΝΑ – ΝΙΡΒΑΝΑ – ΟΣΚΑΡ – ΤΑΙΝΙΟΘΗΚΗ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ -VILLAGE COSMOS –ΦΑΡΓΚΑΝΗ
————————————-
«Ο εγωιστής γίγαντας» («The selfish giant», Αγγλία, 2013) της Κλίο Μπάρναρντ, με τους Κόνερ Τσάπμαν, Σον Τόμας, Σον Γκίλντερ.
Οι ερμηνείες δυο παιδιών, του Κόνερ Τσάπμαν και του Σον Τόμας είναι που κυρίως αξίζουν και στον «Εγωιστή γίγαντα» που θεωρήθηκε μια από τις μεγάλες εκπλήξεις του τελευταίου φεστιβάλ των Κανών.Τα παιδιά –στην κυριολεξία αποκαλυπτικά– υποδύονται αντιστοίχως τον Αρμπορ και τον Σουίφτι, δυο «κολλητούς» στην προεφηβεία που μεγαλώνουν μέσα στην φτώχια και την κοινωνική αθλιότητα του σύγχρονου βρετανικού υπαίθρου στο Ντέρμπισαιρ.
Μέτριοι μαθητές, με μηδενική συμπαράσταση από τα σπίτια τους, αποβάλλονται από το σχολέιο και βγάζουν μεροκάματο μαζεύοντας μεταλλικά απορρίμματα και καλώδια για τον τοπικό ρακοσυλλέκτη (Σον Γκίλντερ), ο οποίος τους φέρεται πολύ σκληρά σαν ίσος προς ίσο.
Η ρεαλιστική ωμότητα της Μπάρναρντ (που έχει εντρυφήσει στο ντοκιμαντέρ_ κάτι που φαίνεται) και το νευρώδες παίξιμο των παιδιών που θυμίζουν μια τζούνιορ εκδοχή του Τζορτζ και του Λένι στο «Ανθρωποι και ποντίκια» του Τζον Στάινμπεκ, δεν σε αφήνουν ποτέ σε ησυχία. Η ταινία σε κερδίζει με την συνέπειά της, έστω και αν υπάρχουν πολλά σημεία που σε κάνουν να ασφυκτιάς από δυσφορία.
Αξίζει να σημειωθεί ότι ο «Εγωϊστής γίγαντας» είναι ελεύθερα βασισμένος σε ένα παιδικό παραμύθι του Οσκαρ Ουάιλντ.Ο φακός της Μπάρναρντ (που έχει εντρυφήσει στο ντοκιμαντέρ _και αυτό φαίνεται)
Βαθμολογία: 3
Αίθουσες : ΑΑΒΟΡΑ – ΜΙΚΡΟΚΟΣΜΟΣ
ΕΠΙΣΗΣ ΣΤΙΣ ΑΙΘΟΥΣΕΣ
>> «Με χωρίς γυναίκες» (Ελλάδα, 2014). Στα 40 τους, ο Ρίκος και ο Κουστό αναζητούν την όμορφη των σχολικών χρόνων τους. Λέγεται ότι η κυρία είναι πλέον καλόγρια και βρίσκεται κάπου στην Ηλεία. Το ταξίδι τους θα είναι γεμάτο εμπειρίες αφού τελικά η παλιά συμμαθήτρια έχει εισχωρήσει στα άδυτα του υποκόσμου. Σύμφωνα με τον σκηνοθέτη το «Με χωρίς γυναίκες» είναι μια ιστορία για «δυο άνδρες που αρνούνται να ενηλικιωθούν, όπως περίπου ολόκληρη η χώρα». Με τους Θοδωρή Αθερίδη, Δημήτρη Ημελλο και Σμαράγδα Καρύδη στους κεντρικούς ρόλους και τους Σοφία Σεϊρλή, Ντίνο Καρύδη, Ιωάννη Παπαζήση και Γιάννη Στάνκογλου σε συμπληρωματικούς.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: ΑΘΗΝΑ- ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΟDEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΑΒΑΝΑ- ΝΑΝΑ – ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ – VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ – VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER MAKEΔONIA
>> «Vampire Academy» (ΗΠΑ, 2014). Η πρώτη ταινία που μεταφέρει στον κινηματογράφο την ομότιτλη σειρά των έξι μυθιστορημάτων φαντασίας της Ρισέλ Μιντ, τα οποία περιγράφουν τις περιπέτειες σε μια ακαδημία βρικολάκων όπου οι Μορόι εκπαιδεύουν τα Νταμπίρ (μισά άνθρωποι μισά βαμπίρ) για να αντιμετωπίσουν τα κακεντρεχή βαμπίρ Στριγκόι. Η ιστορία επικεντρώνεται στην εκπαίδευση της Λίζα (Λούσι Φράι) από την Ρόουζ (Ζόι Ντόιτς). Συμπρωταγωνιστούν οι Ντανίλα Κοζλόφσκι, Γκάμπριελ Μπάιρν και σκηνοθετεί ο Μαρκ Γουότερς που στο παρελθόν έχει υπογράψει την σκηνοθεσία των «Κακών κοριτσιών»
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: ODEON KOSMOPOLIS ΜΑΡΟΥΣΙ – ODEON STARCITY – STER ΙΛΙΟΝ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΝΑΝΑ – ΣΙΝΕ ΑΝΟΙΞΙΣ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ -VILLAGE COSMOS
>> «Μια χειμωνιάτικη ιστορία» («Winter’s tale», ΗΠΑ, 2014). Θαύματα, αγάπες που ποτέ δεν ολοκληρώθηκαν και φυσικά, η αιώνια μάχη του Καλού εναντίον του Κακού σε μια ταινία με φόντο μια «μυθική» Νέα Υόρκη και που σύμφωνα με την διανομή της είναι ιδανική για την Ημέρα του Αγίου Βαλεντίνου. Ο Κόλιν Φάρελ, η Τζένιφερ Κόνελι, η Εύα Μαρί Σεντ και ο Ράσελ Κρόου είναι μερικοί από τους αρκετούς ηθοποιούς που υπηρετούν το πρώτο σκηνοθετικό όραμα του σεναριογράφου της ταινίας «Ενας υπέροχος άνθρωπος» Ακίβα Γκόλντμαν.
Βαθμολογία: _
Αίθουσες: AΘΗΝΑΙΟΝ – ΑΕΛΛΩ – ΑΘΗΝΑΙΟΝ CINEPOLIS ΓΛΥΦΑΔΑ – ΟΛΑ ΤΑ VILLAGE – VILLAGE ΜΕΤRΟ ΜΑLL ΑΓ.ΔΗΜΗΤΡΙΟΣ – VILLAGE ΠΑΓΚΡΑΤΙ – ΟDEON KOSMOPOLIS – ODEON STARCITY – STER IΛION – ΚΗΦΙΣΙΑ – ΑΙΓΛΗ ΧΑΛΑΝΔΡΙ –- ΣΠΟΡΤΙΝΓΚ Ν. ΣΜΥΡΝΗ – ΦΟΙΒΟΣ ΠΕΡΙΣΤΕΡΙ – ΝΑΝΑ ΣΤΗ ΘΕΣΣΑΛΟΝΙΚΗ VILLAGE COSMOS – ODEON ΠΛΑΤΕΙΑ – STER ΜΑΚΕΔΟΝΙΑ -VILLAGE ΛΙΜΑΝΙ



