Το σχέδιο του Προεδρικού Διατάγματος για την αναδιάρθρωση των Περιφερειακών Διοικήσεων και των Λιμενικών Αρχών υπέγραψε σήμερα Τετάρτη ο υπουργός Ναυτιλίας και Αιγαίου κ. Μιλτιάδης Βαρβιτσιώτης, προωθώντας το, παράλληλα, προς υπογραφή και από τα συναρμόδια υπουργεία.
Σύμφωνα με ανακοίνωση του υπουργείου στο σχέδιο αυτό, προϊόν μελέτης και διαβούλευσης με όλους τους εμπλεκόμενους φορείς, περιλαμβάνονται παρεμβάσεις που αποτελούν στην πράξη τον πρώτο συνολικόεξορθολογισμό της λειτουργίας των υπηρεσιών του Λιμενικού Σώματος από το 1927, όταν και δημιουργήθηκε.
Ο κ. Βαρβιτσιώτης, σημείωσε αναφορικά: «Το Λιμενικό Σώμα προσφέρει καθημερινά πολλές και σημαντικές υπηρεσίες στην Πατρίδα. Σήμερα, κάνουμε πράξη μια σημαντική μεταρρύθμιση που διευκολύνει το έργο του και προσαρμόζει τη δομή του στις σύγχρονες, αυξημένες προκλήσεις».
Ειδικότερα, όπως αναφέρεται στην ανακοίνωση «με στόχο την ενίσχυση της παρουσίας σε ακριτικά σημεία και τη θωράκιση των θαλασσίων συνόρων μας, συστήνεται Περιφερειακή Διοίκηση Λιμενικού Σώματος ΒΑ Αιγαίου, με έδρα τη Μυτιλήνη. Με γνώμονα την αμεσότητα στη συνεννόηση μεταξύ των μονάδων, επίσης, συστήνεται Περιφερειακή Διοίκηση Αττικής και Κορινθίας, με έδρα τον Πειραιά, καθώς και Περιφερειακή Διοίκηση Μακεδονίας –Θράκης, που θα εδρεύει στην Καβάλα. Επιπρόσθετα, και για την καλύτερη εποπτεία του παραγόμενου έργου, μεταφέρεται η έδρα της Περιφερειακής Διοίκησης Ηπείρου και Ιονίου από την Κέρκυρα στην Ηγουμενίτσα».
Σημειώνεται επιπλέον, ότι ένας σημαντικός άξονας των ρυθμίσεων του νέου Οργανισμού του υπουργείου, που έχει ήδη ανακοινώσει ο κ. Βαρβιτσιώτης, είναι η αποκέντρωση των δράσεων και η παράλληλη ενίσχυση των αρμοδιοτήτων των Περιφερειακών Διοικήσεων του Λιμενικού Σώματος.
Στην ίδια ανακοίνωση επισημαίνεται πως σε «ό,τι αφορά τη νέα διάρθρωση των Λιμενικών Αρχών, βασικά κριτήρια των παρεμβάσεων του υπουργού Ναυτιλίας και Αιγαίουήταν η ορθολογικότερη κατανομή των δυνάμεών στην Επικράτεια, ο καλύτερος σχεδιασμός της δράσης των μονάδων, μέσω της διοικητικής υπαγωγής μικρότερων σε μεγαλύτερες, καθώς και η αναβάθμιση των παρεχόμενων υπηρεσιών προς τον πολίτη. Στο πλαίσιο αυτό, από τις 217 Λιμενικές Αρχές, δημιουργούνται 179».
Πιο συγκεκριμένα, διατηρούνται τα 18 υφιστάμενα Κεντρικά Λιμεναρχεία, αυξάνονται σε 45 τα Λιμεναρχεία από τα 34 υπάρχοντα, ενισχύονται σε 73 τα Λιμενικά Τμήματα από τα 34 που υφίστανται, ενώ περιορίζονται σε 43 οι Λιμενικοί Σταθμοί από τους 107 που είναι μέχρι σήμερα. Στη νέα διάρθρωση δεν περιλαμβάνονται Υπολιμεναρχεία, ενώ, για τη μεγαλύτερη ευελιξία στην αντιμετώπιση των τοπικών αναγκών σε ορισμένες περιοχές, προβλέπεται η ίδρυση Λιμενικών Φυλακίων.
Απόφαση για τα λιμενικά φυλάκια

Στο πλαίσιο αυτό, ο υπουργός προωθεί απόφαση η οποία εξορθολογίζει τη διασπορά των Λιμενικών Φυλακίων. Σύμφωνα με αυτήν, πέραν των υπαρχόντων, ιδρύονται επιπλέον 19, με αποκλειστικό γνώμονα την ευελιξία στην αντιμετώπιση τοπικών αναγκών. Η υπουργική απόφαση θα συνοδεύει την κύρωση του Προεδρικού Διατάγματος για τη νέα διάρθρωση των Λιμενικών Αρχών.

Η νέα διάρθρωση των συνολικά 50 Λιμενικών Φυλακίων διαμορφώνεται ως εξής:

Στο Κ.Λ. Αλεξανδρούπολης ιδρύεται το Λ/Φ Μαρώνειας και διατηρείται το Λ/Φ Μάκρης. Στο Κ.Λ. Καβάλας ιδρύεται το Λ/Φ Ελευθερών. Στο Λ/Χ Ιερισσού διατηρούνται τα Λ/Φ Μονής Βατοπεδίου και Λ/Φ Όρμου Παναγιάς. Στο Κ.Λ. Θεσσαλονίκης διατηρούνται τα Λ/Φ Καλαμαριάς και Λ/Φ Πύδνας.

Στο Κ.Λ. Βόλου ιδρύεται το Λ/Φ Αγίου Ιωάννη Μουρεσίου. Στο Λ/Χ Στυλίδας ιδρύονται τα Λ/Φ Αρκίτσας και Λ/Φ Αγίου Κωνσταντίνου.

Στο Λ/Χ Σκιάθου ιδρύεται το Λ/Φ Λουτρ. Γλώσσας Σκοπέλου. Στο Λ/Χ Αιδηψού ιδρύονται τα Λ/Φ Ωρεών Ευβοίαςκαι Λ/Φ Λίμνης Ευβοίας. Στο Λ/Χ Καρύστου ιδρύεται το Λ/Φ Μαρμαρίου. Στο Λ/Χ Κύμης ιδρύεται το Λ/Φ Παραλίας Πετριών Ευβοίας.

Στο Κ.Λ. Ραφήνας ιδρύεται το Λ/Φ Αγίας Μαρίνας. Στο Λ/Χ Σαρωνικού διατηρείται το Λ/Φ Καλαμακίου. Στο Κ.Λ. Πειραιά διατηρούνται τα Λ/Φ Αργοσαρωνικού, Λ/Φ Ξαβερίου και Λ/Φ ΣΕΦ. Στο Λ/Χ Αίγινας διατηρούνται τα Λ/Φ Σουβάλας, Λ/Φ Αγ. Μαρίνας και ιδρύεται το Λ/Φ Αγκιστρίου.

Στο Λ/Χ Κορίνθου ιδρύεται το Λ/Φ Πόρτο Γερμενό. Στο Λ/X Νεάπολης Βοιών διατηρείται το Λ/Φ Ελαφονήσου και ιδρύεται το Λ/Φ Καψαλίου Κυθήρων. Στο Κ.Λ. Καλαμάτας ιδρύεται το Λ/Φ Αγ. Νικολάου Λεύκτρου και διατηρείται το Λ/Φ Μαρίνας Καλαμάτας.

Στο Λ/Χ Μεσολογγίου ιδρύεται το Λ/Φ Αστακού. Στο Λ/Χ Κεφαλληνίας δημιουργείται το Λ/Φ Ληξουρίου. Στο Λ/Χ Ζακύνθου συστήνεται το Λ/Φ Αγ. Νικολάου Βολιμών, ενώ στο Λ/Χ Αγίου Νικολάου διατηρείται το Λ/Φ Ελούντας.

Στα Λ/Χ Άνδρου και Θήρας διατηρούνται τα Λ/Φ Μπατσίου και Αθηνιού αντιστοίχως, ενώ τα Λιμενικά Φυλάκια τους διατηρούν η Αιγιάλη Αμοργού, η Δονούσα, η Ηρακλειά Νάξου, τα Κουφονήσια και η Σχοινούσα, που υπάγονται στο Λ/Χ Νάξου.

Στην Πάρο, διατηρείται το Λ/Φ στη Νάουσα που υπάγεται στο οικείο Λ/Χ, ενώ συστήνεται το Λ/Φ Αντίπαρου. Το Λ/Χ Σύρου διατηρεί το Λ/Φ στην περιοχή του Φοίνικα Σύρου ενώ Λ/Φ, επίσης, διατηρείται στη Σίκινο το οποίο θα υπάγεται στο Λ/Χ Ίου, όπως και στη Θέρμη, το οποίο θα υπάγεται στο Κ.Λ. Μυτιλήνης.

Παράλληλα στο Λ/Χ Σάμου διατηρούνται τα Λ/Φ Μαραθόκαμπου και Λ/Φ Αγαθονησίου, στο Λ/Χ Κω διατηρούνται τα Λ/Φ Μαρίνας Κω και Λ/Φ Μανδρακίου Κω και, τέλος, στο Κ.Λ. Ρόδου διατηρούνται τα Α΄ Λ/Φ Μανδρακίου και Β΄ Λ/Φ Μαρίνας Ρόδου.

Σημειώνεται από το υπουργείο Ναυτιλίας ότι από τη συγκεκριμένη αναδιάρθρωση προκύπτει εξοικονόμηση πόρων, παραπάνω από 500.000 ευρώ ετησίως αλλά κυρίως με τη μεταρρύθμιση αυτή, εξοικονομούνται για επιχειρησιακές ανάγκες περίπου 700 άνδρες και γυναίκες του Λιμενικού Σώματος, οι οποίοι αποδεσμεύονται από τις γραφειοκρατικές αγκυλώσεις, «που αποτελούσαν μέχρι σήμερα τροχοπέδη στην άσκηση των επιχειρησιακών καθηκόντων στις περιοχές τους».