«Αναλαμβάνουμε την Προεδρία όχι ως χώρα σε κρίση, αλλά ως χώρα σε ανάκαμψη». Αυτό δήλωσε ο υπουργός Οικονομικών κ. Γιάννης Στουρνάρας, κατά την ενημερωτική συνάντηση που είχε το πρωί της Τετάρτης στην αίθουσα «Γιάννος Κρανιδιώτης» στο Υπουργείο Εξωτερικών, ενώπιον 65 δημοσιογράφων διεθνών ΜΜΕ με θέμα τις προτεραιότητες της ελληνικής προεδρίας.

«Χάρη στις θυσίες του ελληνικού λαού και την υποστήριξη των Ευρωπαίων εταίρων μας, κατορθώσαμε να σταθούμε όρθιοι και αποδείξαμε την απαρέγκλιτη δέσμευσή μας στην ευρωπαϊκή αξία της αλληλεγγύης»
είπε ο κ. Στουρνάρας.

Ωστόσο στη συνέχεια δέχθηκε βροχή ερωτήσεων από τους ξένους δημοσιογράφους οι οποίες δεν είχαν ως κύριο αντικείμενο την ελληνική προεδρία αλλά την πορεία του ελληνικού προγράμματος προσαρμογής με ιδιαίτερη έμφαση στο ενδεχόμενο νέας χρηματοδότησης (νέου πακέτου) προς την Ελλάδα.

Σύμφωνα με κύκλους του υπουργείου Οικονομικών, ο κ. Στουρνάρας απάντησε πειστικά στα ερωτήματα προτάσσοντας την πρόοδο που έχει καταγράψει η Ελλάδα στους τομείς της δημοσιονομικής εξυγίανσης και των μεταρρυθμίσεων, κόντρα στο κλίμα που επιχειρήθηκε να δημιουργηθεί από ορισμένα δημοσιεύματα τις τελευταίες ημέρες.

Στην εκδήλωση δεν είχαν προσκληθεί δημοσιογράφοι ελληνικών μέσων ενημέρωσης (ενημερώθηκαν την Τρίτη στο ΥΠΟΙΚ) και ως εκ τούτου αναμένεται με ενδιαφέρον πως θα καταγράψει ο διεθνής Τύπος (μέσω των απεσταλμένων στην Αθήνα) τις απαντήσεις του υπουργού Οικονομιών.

Η εισήγηση του υπουργού Οικονομικών:

«Σας καλωσορίζω στην Ελλάδα και σας ευχαριστώ για την παρουσία σας στη σημερινή ενημέρωση για τα θέματα της ελληνικής Προεδρίας και, σε ό,τι με αφορά, του Συμβουλίου Οικονομικών και Δημοσιονομικών Υποθέσεων.
Το επόμενο εξάμηνο θα έχουμε την ευκαιρία να συνομιλούμε σε τακτική βάση. Προσβλέπω λοιπόν σε μια καλή και εποικοδομητική συνεργασία.

Είσαστε όλοι ιδιαίτερα έμπειροι δημοσιογράφοι και γνώστες των ευρωπαϊκών υποθέσεων και σαφώς η συνδρομή σας είναι πολύτιμη για την επιτυχία της Προεδρίας μας.

Ειδικά φέτος, που είναι έτος ευρωεκλογών, είναι πολύ σημαντικό να ενισχύσουμε περαιτέρω τη γνώση και να εμπλουτίσουμε την ενημέρωση που λαμβάνει ο Ευρωπαίος πολίτης, σε κάθε γωνιά της Ευρώπης, για τις αποφάσεις που λαμβάνονται σε επίπεδο Ευρωπαϊκής Ένωσης και επηρεάζουν άμεσα την καθημερινή του ζωή.
Η ανάληψη της Προεδρίας του Συμβουλίου της Ευρωπαϊκής Ένωσης αποτελεί πραγματική πρόκληση για την Ελλάδα.

Τα ζητήματα που καλούμαστε να αντιμετωπίσουμε ως Προεδρία είναι σύνθετα και απαιτητικά, ιδιαίτερα εάν αναλογιστούμε ότι τα χρονικά περιθώρια είναι στενά.

Οι εργασίες του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου ολοκληρώνονται τον Απρίλιο. Επομένως η Προεδρία μας θα είναι, εκ των πραγμάτων, εμπροσθοβαρής.

Η Ευρώπη εξακολουθεί να κινείται σε τροχιά δημοσιονομικής εξυγίανσης και τα πρώτα σημάδια ανάκαμψης είναι ήδη ορατά. Τα ποσοστά ανεργίας έχουν σταθεροποιηθεί, αν και στο πρόσφατο παρελθόν ανήλθαν σε ανεπίτρεπτα υψηλά επίπεδα, ιδιαίτερα στις χώρες εκείνες που εφαρμόζουν προγράμματα προσαρμογής. Η ευρύτερη κοινωνική κατάσταση εξακολουθεί να είναι δύσκολη. Για το λόγο αυτό προβάλει επιτακτική η ανάγκη να επικεντρώσουμε τις πολιτικές μας στην ενίσχυση της κοινωνικής συνοχής και τη διασφάλιση της σταθερότητας και ευημερίας για όλους τους πολίτες.

Προϋπόθεση για την επιστροφή στην ανάπτυξη και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας είναι η ομαλή ροή χρηματοδότησης της οικονομίας.

Η Ελλάδα έχει διανύσει μια μακρά και επίπονη πορεία από το 2009.

Χάρη στις θυσίες του ελληνικού λαού και την υποστήριξη των Ευρωπαίων εταίρων μας, κατορθώσαμε να σταθούμε όρθιοι και αποδείξαμε την απαρέγκλιτη δέσμευσή μας στην ευρωπαϊκή αξία της αλληλεγγύης.
Αναλαμβάνουμε την Προεδρία όχι ως χώρα σε κρίση, αλλά ως χώρα σε ανάκαμψη.

Προσδοκούμε ότι θα συμβάλουμε στην εμβάθυνση και την ενίσχυση της οικονομικής και πολιτικής εταιρικής σχέσης μεταξύ των κρατών-μελών, βασιζόμενοι στα σημαντικά αποτελέσματα της Προεδρίας της Λιθουανίας.
Η Λιθουανική Προεδρία, πράγματι, κατόρθωσε με επιτυχία να προωθήσει και να ολοκληρώσει σημαντικές πρωτοβουλίες και της αξίζουν θερμά συγχαρητήρια γι’ αυτό.

Με αυτή την ευκαιρία, θα ήθελα να επαινέσω τον ομόλογό μου, κύριο Rimantas ŠADŽIUS, ο οποίος πραγματικά κατάφερε να χειριστεί πολύ ευαίσθητα θέματα, με υψηλό αίσθημα ευθύνης και εμπεριστατωμένη γνώση.

Εμβάθυνση της ΟΝΕ

Η Ελλάδα, με την ανάληψη της Προεδρίας θα εργαστεί προς την περαιτέρω εμβάθυνση της ΟΝΕ και την ενίσχυση του συντονισμού των εθνικών οικονομικών και δημοσιονομικών πολιτικών, με απώτερο στόχο τη διαφύλαξη της σταθερότητας του κοινού νομίσματος και την προώθηση των αναγκαίων μεταρρυθμίσεων για την τόνωση της ανάπτυξης.

Η Ελληνική Προεδρία θα εστιάσει την προσοχή της στην ενίσχυση της κοινωνικής διάστασης της ΟΝΕ, η οποία αποτελεί έναν από τους βασικούς πυλώνες για μια αλληλέγγυα και συνεκτική Ευρωζώνη.

Τραπεζική Ένωση

Όσον αφορά στην ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης, αυτή αποτελεί προϋπόθεση για την ενίσχυση της εμπιστοσύνης και της ρευστότητας στην ευρωπαϊκή οικονομία αλλά και για τη διασφάλιση της χρηματοπιστωτικής σταθερότητας στην Ευρώπη.
Ύ
στερα από την τελική συμφωνία που επιτεύχθηκε πρόσφατα, ως προς τις Οδηγίες για την Εξυγίανση και Ανάκαμψη των τραπεζών (BRR) και τα Ταμεία Εγγύησης των Καταθέσεων (DGS), η Ελληνική Προεδρία θα επιδιώξει περαιτέρω πρόοδο προς την ολοκλήρωση της τραπεζικής ένωσης.

Χαιρετίζουμε την συμφωνία σε επίπεδο Συμβουλίου για τον Ενιαίο Μηχανισμό Εξυγίανσης (SRM).

Η ολοκλήρωση του φακέλου του Ενιαίου Μηχανισμού Εξυγίανσης αποτελεί βασική προτεραιότητα της Ελληνικής Προεδρίας.

Θα καταβάλουμε κάθε προσπάθεια να συγκεράσουμε τις θέσεις Συμβουλίου και Κοινοβουλίου και να επιτύχουμε συμφωνία, που να ικανοποιεί όλα τα μέρη.

Γνωρίζουμε ότι έχουμε στη διάθεσή μας λίγο περισσότερο από τρεις μήνες για να επιτευχθεί αυτό.

Γι’ αυτό καλούμαστε όλοι να επιδείξουμε ευελιξία και με αίσθημα ευθύνης να προτάξουμε την ανάγκη για άμεση θωράκιση της ευρωζώνης και ενίσχυση της εμπιστοσύνης του πολίτη.

Ευρωπαϊκό Εξάμηνο

Σε συνέχεια της ιδιαίτερα επιτυχημένης διαχείρισης της διαδικασίας του Ευρωπαϊκού Εξαμήνου από την Ιρλανδία, η Προεδρία μας αναλαμβάνει να διαχειριστεί το τέταρτο Ευρωπαϊκό Εξάμηνο.

Στόχος μας είναι η διασφάλιση της αξιοπιστίας της διαδικασίας και η συστηματική αξιολόγηση των μεταρρυθμίσεων στην E.Ε., ιδίως στους τομείς που κατέδειξε το Ευρωπαϊκό Συμβούλιο τον περασμένο Δεκέμβριο, όπως η παροχή φορολογικών και άλλων κινήτρων για τη δημιουργία θέσεων εργασίας, η συνέχιση του εκσυγχρονισμού των συστημάτων εκπαίδευσης και κατάρτισης και οι πολιτικές για την προώθηση της καινοτομίας.

Η Ευρωπαϊκή Επιτροπή θα υποβάλει φέτος τις ειδικές ανά χώρα συστάσεις μετά τη διεξαγωγή των ευρωεκλογών, κάτι που αποτελεί μία επιπλέον πρόκληση για την Προεδρία μας, καθώς θα κληθούμε να διαχειριστούμε τη διαδικασία μέσα σε στενά χρονικά περιθώρια. Για το λόγο αυτό, προσβλέπουμε στην εποικοδομητική συνεργασία και συντονισμό όλων των εμπλεκομένων μερών και θεωρούμε τη συμβολή τους πολύτιμη.

Χρηματοδότηση της Οικονομίας

Οι μικρομεσαίες επιχειρήσεις είναι η ραχοκοκαλιά της ευρωπαϊκής οικονομίας, αφού αποτελούν το 99% των επιχειρήσεων, τούς αντιστοιχεί το 58% του συνολικού κύκλου εργασιών στην Ε.Ε., και απασχολούν το 70% των εργαζομένων.
Η υγιής ανάπτυξή τους αποτελεί βασική προϋπόθεση για την τόνωση της ανταγωνιστικότητας της Ευρώπης και για την προσέλκυση επενδύσεων και παραγωγικών μονάδων.

Κατανοώντας τη σημασία των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων, η Ελληνική Προεδρία θα προωθήσει τις συζητήσεις για τη χρηματοδότηση της οικονομίας και θα εστιάσει στη διευκόλυνση της πρόσβασης των Μικρομεσαίων Επιχειρήσεων σε ρευστότητα, με στόχο την ενίσχυση της βιώσιμης ανάπτυξης και τη δημιουργία νέων θέσεων εργασίας.

Κρίνουμε ιδιαίτερα σημαντικές μια σειρά από δράσεις, όπως η κοινή πρωτοβουλία της Ευρωπαϊκής Επιτροπής και της Ευρωπαϊκής Τράπεζας Επενδύσεων (ΕΤΕπ) για τη χρηματοδότηση της οικονομίας, οι συστάσεις της Ομάδας Εμπειρογνωμόνων Υψηλού Επιπέδου για τη χρηματοδότηση της ανάπτυξης, η κεφαλαιακή ενίσχυση του Ευρωπαϊκού Ταμείου Επενδύσεων (ΕΤαΕ), ο Κανονισμός για τα Μακροπρόθεσμα Επενδυτικά Κεφάλαια, ο οποίος συνδέεται με την χρηματοδότηση έργων υποδομών και την ανάπτυξη των μικρομεσαίων επιχειρήσεων.

Φορολογία

Στον τομέα της φορολογικής πολιτικής, το έργο του Συμβουλίου δεν θα επηρεαστεί από τη λήξη της τρέχουσας κοινοβουλευτικής περιόδου.

Αποδίδουμε ιδιαίτερη σημασία στη συνέχιση των προσπαθειών, σε ευρωπαϊκό επίπεδο, προκειμένου να καταπολεμηθούν φορολογικές πρακτικές που υποσκάπτουν την εμπιστοσύνη των πολιτών και των επιχειρήσεων και εντείνουν φαινόμενα φοροδιαφυγής και φοροαπάτης και, σε σχέση με τρίτες χώρες, την προώθηση της ανταλλαγής βέλτιστων πρακτικών και την αποφυγή επιζήμιων φορολογικών πρακτικών.

Ως Προεδρία, το επόμενο εξάμηνο, θα προωθήσουμε όλες τις εκκρεμείς πρωτοβουλίες για την αντιμετώπιση των φαινομένων αυτών.

Παράλληλα, αναγνωρίζουμε τη διασύνδεση της ψηφιοποίησης της οικονομίας με τις δράσεις εναντίον της φοροδιαφυγής, της φοροαπάτης και του επιθετικού φορολογικού σχεδιασμού. Η Ελληνική Προεδρία θα συνεχίσει, ως εκ τούτου, το διάλογο και θα θέσει σε υψηλή προτεραιότητα την παρακολούθηση των αποφάσεων σχετικά με τις φορολογικές πτυχές της ψηφιακής οικονομίας, στο πλαίσιο της ομάδας υψηλού επιπέδου.

Εποπτεία του Χρηματοοικονομικού Τομέα

Ως προς τα θέματα εποπτείας του χρηματοοικονομικού τομέα, στοχεύουμε στην αναθεώρηση του ρυθμιστικού πλαισίου, ώστε να ενισχυθεί η εμπιστοσύνη και η ρευστότητα στην ευρωπαϊκή οικονομία.

Η Ελληνική Προεδρία θα συμβάλει στην προώθηση μιας ασφαλέστερης και πιο ανταγωνιστικής ευρωπαϊκής αγοράς πληρωμών, η οποία θα επιτρέπει χαμηλότερες χρεώσεις, διαφάνεια και αυξημένες διευκολύνσεις για τους καταναλωτές.

Στο πλαίσιο αυτό, η Ελληνική Προεδρία θα επισπεύσει τις εργασίες με στόχο την υιοθέτηση της οδηγίας για τους λογαριασμούς πληρωμών, η οποία θα δίνει τη δυνατότητα στους καταναλωτές να επωφελούνται περαιτέρω από την ενιαία αγορά.

Στον τομέα των κεφαλαιαγορών, η Προεδρία θα δώσει έμφαση στην ολοκλήρωση των εργασιών στις νομοθετικές προτάσεις, για την αναμόρφωση της εποπτείας των κεφαλαιαγορών (Markets in Financial Instruments-MiFID / MiFIR), καθώς και στην προώθηση της πρότασης που αφορά το πλαίσιο χρήσης δεικτών αναφοράς στο χρηματοπιστωτικό πεδίο (benchmarking), με σκοπό την επαρκή προστασία των καταναλωτών και των επενδυτών.
Όσον αφορά στον ασφαλιστικό τομέα, η Ελληνική Προεδρία θα εργαστεί για την προώθηση της διαφάνειας, την εποπτεία της ιδιωτικής και επαγγελματικής ασφάλισης και των πρακτικών πώλησης, μέσω της ολοκλήρωσης και της εφαρμογής του σχετικού εποπτικού πλαισίου.

Προϋπολογισμός της Ε.Ε.

Στο πεδίο του Προϋπολογισμού της Ε.Ε., η Ελληνική Προεδρία, μεταξύ άλλων, σκοπεύει να εστιάσει:
(α) Στη διασφάλιση, με βάση την αρχή της χρηστής δημοσιονομικής διαχείρισης, της ομαλής εκτέλεσης του Προϋπολογισμού του 2014.
(β) Στον καθορισμό των κατευθυντήριων γραμμών για τον Προϋπολογισμό του 2015, λαμβάνοντας υπόψη την ανάγκη για ρεαλιστικές προβλέψεις ώστε να αποφευχθεί το φαινόμενο διαδοχικών διορθωτικών προϋπολογισμών.
(γ) Στη χορήγηση απαλλαγής της Ευρωπαϊκής Επιτροπής για την εκτέλεση του Προϋπολογισμού του 2012.
(δ) Στην προστασία των οικονομικών συμφερόντων της ΕΕ.
(ε) Στην περαιτέρω επεξεργασία, αξιολόγηση και μελλοντική αναθεώρηση του συστήματος Ιδίων Πόρων, με στόχο την εξασφάλιση της συνέχειας στην έγκαιρη και ομαλή χρηματοδότηση των πολιτικών της ΕΕ.

Εκπροσώπηση της Ε.Ε. στους G20

Τέλος, η ελληνική Προεδρία, στο πλαίσιο του Συμβουλίου ECOFIN, θα εργαστεί για την προετοιμασία των Συνόδων Υπουργών και Διοικητών Κεντρικών Τραπεζών της Ομάδας G20, που θα πραγματοποιηθούν στο Σίδνεϋ, στις 22 και 23 Φεβρουαρίου, και στην Ουάσινγκτον, στις 11 Απριλίου, και στις οποίες θα έχω την τιμή να συμμετέχω.
Προσβλέπουμε, λοιπόν, σε μια γόνιμη συνεργασία με την κυβέρνηση της Αυστραλίας, η οποία έχει αναλάβει την Προεδρία των G20.
Η Ελληνική Προεδρία θα συνδράμει στη διατύπωση κοινής θέσης της ΕΕ σε θέματα προτεραιότητας των G20, όπως η οικονομική ανάπτυξη και η δημιουργία θέσεων απασχόλησης, η χρηματοδότηση μακροπρόθεσμων επενδύσεων και η φορολογική διαφάνεια».

Οι ερωτήσεις των δημοσιογράφων

Ακολουθεί η μετάφραση των ερωτήσεων των ξένων δημοσιογράφων και των απαντήσεων του κ. Στουρνάρα όπως δόθηκε στη δημοσιότητα από την κυβέρνηση:
Δημοσιογράφος:OΥπουργός Εξωτερικών κος Ευάγγελος Βενιζέλος μας επεσήμανε ότι η Ελλάδα επιθυμεί να συζητήσει με τους δανειστές της τις διάφορες μεταρρυθμίσεις για να βγει εγκαίρως από αυτό το πρόγραμμα. Θα μπορούσατε να μας διευκρινίσετε αυτό το αίτημα; Θεωρείτε ότι οι χώρες με χρέος εντός της ζώνης του ευρώ ανησυχούν και θέλουν να βγουν γρήγορα από αυτή τη δύσκολη θέση ή μήπως υπάρχει ο κίνδυνος να δούμε αυτή τη συζήτηση να μεγαλώνει;
Στην Ευρωπαϊκή Επιτροπή θέλουν να γίνει κάτι τέτοιο ή θα αναβληθεί για αργότερα, δεδομένου ότι τώρα έχουν όλοι μπροστά τους τις ευρωεκλογές και θα θελήσουν να το συζητήσουν εκ των υστέρων το θέμα αυτό, με διάφορες άλλες αναπροσαρμογές;
Γ. Στουρνάρας:Η υπάρχουσα εξέταση των θεμάτων από την Τρόικα, η αξιολόγηση δηλαδή, θα δούμε το θέμα του χρηματοδοτικού κενού και μετά από την επαλήθευση του πρωτογενούς πλεονάσματος από τηEurostatθα ξεκινήσουμε επί τη βάση της απόφασης τουEurogroupτου Νοεμβρίου του 2012, σε σχέση με τα μέτρα που χρειαζόμαστε για να μειώσουμε περαιτέρω το δανεισμό. Δεν νομίζω ότι υπάρχει κάποιο πρόβλημα σε σχέση με αυτόν τον προγραμματισμό.Το πρόγραμμα θα τρέξει κανονικά. Δεν έχουμε κάποια πληροφόρηση προς το αντίθετο, ότι θα υπάρξουν καθυστερήσεις δηλαδή.

Δημοσιογράφος:Κύριε Στουρνάρα είμαι από τοBBC. Έχω μία ερώτηση που είναι λιγότερο τεχνική. Είπατε ότι αναλαμβάνετε τη Προεδρία όχι ως χώρα σε κρίση, αλλά ως χώρα η οποία είναι σε ανάκαμψη. Νομίζετε ότι η πλειοψηφία των Ελλήνων αισθάνονται έτσι; Ότι ισχύει αυτό δηλαδή;
Γ. Στουρνάρας:Πιστεύω λοιπόν ότι για τα αποτελέσματα είναι εμφανή. Έχουμε πετύχει τους στόχους μας για το 2013 και κατά κάποιο τρόπο έχουμε ξεπεράσει τους στόχους αυτούς.Σίγουρα όπως γνωρίζετε στην επιστήμη της οικονομίας, υπάρχει βέβαια μία καθυστέρηση μεταξύ της βελτίωσης των αριθμητικών στοιχείων και την ευημερία των πολιτών.
Πιστεύουμε λοιπόν ότι το 2014 ουσιαστικά θα αποδείξει ότι θα νοιώσει ο ελληνικός λαός αυτή τη βελτίωση. Νομίζω ότι οι περισσότεροι αναλυτές προβλέπουν ότι θα υπάρξει και μία ήπια ανάκαμψη φέτος, αλλά δεν θα ήταν τόσο ήπια, διότι άμα πάμε από το μείον 6, μείον 4 σε θετικό πρόσημο, δηλαδή έχουμε συν 5%, πρόκειται για μία τεράστια αλλαγή.
Έχουμε ήδη αυτή τη σταθεροποίηση του ποσοστού ανεργίας και μάλιστα έχουμε και κάποια ελαφρά μείωση. Το 2014 λοιπόν θα δούμε και περισσότερες βελτιώσεις προς αυτή τη κατεύθυνση.
Οπότε, ναι, συν τω χρόνω οι πολίτες θα αισθανθούν αυτές τις βελτιώσεις και θα το αισθανθούν στη τσέπη και στη καθημερινότητά τους.
Δημοσιογράφος:Μία ερώτηση στα Γαλλικά. Εφημερίδα Φιγκαρό. Συνεχίζω την ερώτηση του συναδέλφου από τηMod. Είπατε ότι το σχέδιο του 2012 προέβλεπε ότι σε περίπτωση που θα μπορούσε να πετύχει ασφαλές πλεόνασμα η Ελλάδα, ο συνάδελφος σας του Υπουργείου Εξωτερικών σας είπαν, δώσε μία λύση, μία προώθηση της ανάπτυξης και μείωση του επίσημου χρέους της Ελλάδας, σαν αποτέλεσμα αυτού που είχε αποφασισθεί από τους πιστωτές το 2011.
Θα ήθελα να ξέρω αν συμμερίζεστε αυτήν την άποψη και πιστεύετε ότι η ανάπτυξη αφενός και η μείωση του επίσημου χρέους δεύτερον, είναι οι προϋποθέσεις που θέτετε για αυτή τη συζήτηση που πρόκειται να ξεκινήσει.
Γ. Στουρνάρας:Αν κατάλαβα καλά την ερώτησή σας, … της νομικής βάσης τουEurogroupτου 2012, αφορά το θέμα του χρέους, αν κατάλαβα καλά. Η προϋπόθεση είναι, είτε ότι έχουμε ένα πρωτογενές πλεόνασμα και όλα τα υπόλοιπα στοιχεία βρίσκονται στο σωστό δρόμο.Η ανάπτυξη δεν είναι προϋπόθεση. Εμείς δεν θεωρούμε ότι αυτή είναι μία προϋπόθεση ούτως ώστε να διαγραφεί το χρέος. Για να μειωθεί το χρέος.
Βεβαίως η ανάπτυξη είναι πολύ καλή προϋπόθεση για να μειωθεί το χρέος, αλλά από την άλλη, αυτό δεν ξέρω κατ΄ αρχήν αν σας καλύπτει ως απάντηση.
Δημοσιογράφος:Αν μου επιτρέπετε, ας προσπαθήσω να συνοψίσω. Ποιοι είναι οι τρόποι ούτως ώστε η Ελλάδα να μειώσει το μακροπρόθεσμο χρέος της; Ένας τρόπος είναι η ανάπτυξη. Ένας δεύτερος είναι ένα κούρεμα.
Κούρεμα σε σχέση και με τον επίσημο δανεισμό. Επομένως, η ερώτησή μου είναι, τι θα ζητήσετε εσείς από τους εταίρους σας στην Ευρωπαϊκή Ένωση;
Γ. Στουρνάρας:Η ανάπτυξη βεβαίως, αναμφιβόλως είναι η πιο υγιής προϋπόθεση, ούτως ώστε να μειωθεί το κλάσμα του χρέους προς το ΑΕΠ. Επίσης, και το πρωτογενές πλεόνασμα είναι μία ακόμα προϋπόθεση.Η καλή ιδιωτικοποίηση, καλός προγραμματισμός είναι μια τρίτη προϋπόθεση.
Οι εταίροι μας έχουν σε προηγούμενη συνάντηση τουEurogroupαποφασίσει να προχωρήσουν σε περαιτέρω μείωση του δημοσίου χρέους. Για παράδειγμα η συγκεκριμένη απόφαση κάνει λόγο για μείωση των επιτοκίων. Αναφέρεται επίσης και σε συγκεκριμένες ημερομηνίες καταβολής πληρωμών ή ακόμη γίνεται αναφορά στα διαρθρωτικά ταμεία.
Εγώ προσπαθώ να θυμηθώ τη διατύπωση της εν λόγω απόφασης τουEurogroup. Αυτοί, λοιπόν, είναι οι τρόποι με τους οποίους τελικώς μπορεί να μειωθεί το δημόσιο χρέος. Δηλαδή αντιλαμβάνεσθε ότι υπάρχει μια νομική βάση και αυτή η βάση θα προκύψει και θα ξανά αναδυθεί στις συζητήσεις.
Δημοσιογράφος:FinancialDailyHandelsblatt, Γερμανία. Δυο ερωτήσεις.Καταρχήν, κύριε Υπουργέ, ήδη αναφερθήκατε στο χρηματοδοτικό κενό, το οικονομικό κενό του 2013.Γιατί ποσό μιλάμε;Ποιο είναι το έλλειμμα;Και επίσης, τοEurogroupθα συνέλθει την άνοιξη και θα μιλήσει για ένα τρίτο πακέτο για την Ελλάδα για τα έτη 2015 και 2016, νέα δάνεια δηλαδή. Χρειάζεται αυτό το τρίτο πακέτο, αυτά τα νέα δάνεια η Ελλάδα; Και πάλι γιατί ύψος ποσού μιλάμε;

Γ. Στουρνάρας:Πρέπει να κάνω μια διάκριση μεταξύ δημοσιονομικού κενού και από την άλλη οικονομικού κενού. Υπάρχει πολλές φορές μια παρανόηση.Για το ’14-’15 είμαστε περίπου στα 11 δις.Να σας εξηγήσω, το δημοσιονομικό κενό είναι κάτι άλλο, για αυτό και είπα και νωρίτερα ας μην υπάρχει σύγχυση, να τα διακρίνουμε. Όμως εσείς αναφερθήκατε στο οικονομικό κενό όχι στο δημοσιονομικό.Το χάσμα, λοιπόν, αυτό ανέρχεται στα περίπου 11 δις για το ’14 και το ’15.Υπάρχουν πολλοί τρόποι για να καλυφθεί. Έχουν γίνει, δεν έχουν ξεκινήσει μάλλον οι επίσημες συζητήσεις επ΄ αυτού που σημαίνει ότι η όλη συζήτηση θα ξεκινήσει αφ΄ ης στιγμής εμείς ολοκληρώσουμε και οριστικοποιηθεί η τρέχουσα αναθεώρηση από την Τρόικα.Αλλά από την άλλη υπάρχουν πολλά σενάρια.
Δημοσιογράφος:Ομιλία εκτός μικροφώνου.

Γ. Στουρνάρας:Θα δούμε.Όσον αφορά εμάς δηλαδή φρονώ ότι θα πρέπει καταρχήν να οριστικοποιηθεί η συμφωνία με την Τρόικα. Κατόπιν θα πρέπει να γίνουν οι δοκιμές αντοχής, ταstresstestμε τις τράπεζες και μετά θα δούμε τι επιλογές υπάρχουν και ποια σενάρια προσφέρονται για την κάλυψη αυτού του κενού. Είναι εντελώς πρώιμο, είναι πολύ νωρίς να το συζητήσουμε σε αυτό το στάδιο.
Δημοσιογράφος:Ισπανικός τύπος.Δυο ερωτήσεις αν μου επιτρέπετε.Εχθές αποφασίσατε ότι τα 25 ευρώ τελικώς δεν θα εφαρμοστούν στον κλάδο υγείας. Πως περιμένετε ότι θα καλυφθούν τα κενά τα χρηματοδοτικά ή τα οικονομικά συν τω χρόνω;
Και επίσης η κυβέρνησή σας αποφάσισε το μορατόριουμ να επεκταθεί για έναν ακόμη χρόνο. Τι σκέψεις επικράτησαν; Κυρίως επικράτησαν κοινωνικά κριτήρια, οικονομικά κριτήρια; Πως το εξέλαβε καταρχήν η Τρόικα ή πως αντέδρασε στην απόφασή σας;

Γ. Στουρνάρας:Ως προς την πρώτη σας ερώτηση. Δεν υπάρχουν επιπτώσεις σε οποιοδήποτε κενό γιατί ισοδύναμα μέτρα θα αξιοποιηθούν. Επομένως δεν θα υπάρξει κανένα κενό είτε χρηματοδοτικό είτε δημοσιονομικό. Ξέρετε ότι υπάρχουν ισοδύναμα μέτρα εάν και εφόσον ένα κράτος-μέλος θεωρεί ότι είναι κοινωνικώς αδύνατο να υλοποιηθεί κάποιο μέτρο. Συνεπώς θα υπάρξει υποκατάσταση ένα προς ένα με ισοδύναμα μέτρα.Δεν θα υπάρξουν συνεπώς συνέπειες.
Όσον αφορά το μορατόριουμ.Νομίζω ότι πετύχαμε μια καλή ισορροπία.Μια καλή ισορροπία μεταξύ δημοσιονομικών και οικονομικών κριτηρίων και μάλιστα προχωρήσαμε σε ένα διαφορετικό νόμο που έφτασε στο Κοινοβούλιο και θεωρούμε ότι είναι δίκαιος. Είναι μια καλή νομοθετική πράξη και θεωρούμε ότι επιτυγχάνει μια ισορροπία και ισοσκελίζει όλους τους προβληματισμούς και τις παραμέτρους, είτε είναι κοινωνικές, είτε είναι χρηματοδοτικές, είτε αφορούν την πραγματική οικονομία.
Δεν υπήρξαν αντιδράσεις. Απ’ ό,τι φαίνεται, για να το θέσω έτσι, δεν υπήρξε δυσαρέσκεια.
Δημοσιογράφος:Μία διευκρινιστική ερώτηση καταρχήν. Ο κύριος Βενιζέλος νωρίτερα κατέστησε σαφές πως η Ελλάς δεν πρόκειται να ζητήσει νέο κούρεμα του χρέους της. Εξ όσων αντιλαμβάνομαι όμως, εσείς δεν το αποκλείετε αυτό το ενδεχόμενο, ή μάλλον είπατε ότι μπορεί να ζητήσετε νέα δάνεια. Καλώς σας εννόησα;
Δευτερευόντως, ο κύριος Βενιζέλος είπε ότι το 2009 και το 2010 η Νέα Δημοκρατία δεν υποστήριζε τις απόψεις που τελικώς υιοθετήθηκαν. Και ο Πρωθυπουργός τότε, ο κύριος Παπανδρέου, έκανε άλλες προτάσεις, τις οποίες δεν στήριξε η Νέα Δημοκρατία τότε.
Πιστεύετε ότι εάν τότε είχε στηρίξει η Νέα Δημοκρατία εκείνες τις ιδέες και τις απόψεις, θα είχε ξεκινήσει η ανάκαμψη μερικά χρόνια νωρίτερα;
Γ. Στουρνάρας:Είναι γεγονός ότι δεν ζητούμε νέο κούρεμα. Γι’ αυτόν τον λόγο κι εγώ είπα σαφώς ότι υπάρχει η νομική βάση τουEurogroupκαι θα χρησιμοποιηθεί εκείνη η απόφαση για τη μείωση του χρέους.
Όπως ξέρετε, υπάρχουν διαφορετικοί τρόποι για να περικοπεί ένα χρέος με όρους παρούσης αξίας. Δεν έχουμε μόνο δηλαδή το κούρεμα με ονομαστικούς όρους. Υπάρχουν κι άλλες επιλογές. Και σας διαβεβαιώ ότι οι αγορές ενδιαφέρονται περισσότερο να δουν τι συμβαίνει σε ετήσια βάση, δηλαδή τι ανάγκες και κατά πόσον έχουν μειωθεί οι ανάγκες του ελληνικού κράτους, παρά να υπάρξει ένα ακόμα κούρεμα.
Από πλευράς της αγοράς λοιπόν, μείωση των επιτοκίων ή ακόμα και νέες προθεσμίες για τις αποπληρωμές λειτουργούν περισσότερο αποτελεσματικά.
Τώρα, κατά πόσον χρειαζόμαστε νέα δάνεια ή όχι. Θεωρητικώς και σύμφωνα με το Πρόγραμμα, αυτό το κενό των 11 δισ. μπορεί να καλυφθεί. Το γνωρίζω και θέλω να είμαι και πολύ προσεκτικός στις τοποθετήσεις μου, διότι εμείς θέλουμε να δούμε καταρχήν πώς θα αποδώσουν οι δοκιμασίες αντοχής των τραπεζών και μετά πώς θα μεταφραστούν αυτές σε κεφαλαιουχικές ανάγκες.
Όπως ξέρετε, υπάρχουν και άλλες επιλογές και άλλοι τρόποι. Για παράδειγμα, υπάρχουν τα ομόλογα του πυλώνα 1. Κάποιες οικονομικές ανάγκες μπορούν να καλυφθούν και χωρίς δάνεια ή ακόμη και χωρίς πρόσβαση στις αγορές.
Ωστόσο, εμείς είμαστε έτοιμοι και διατεθειμένοι να έχουμε περιορισμένη πρόσβαση στις αγορές το 2014, αρκεί βεβαίως να συνεχίσουν τα καλά αποτελέσματα και δεν έχουμε καμία αμφιβολία ότι θα συνεχίσουν τα καλά αποτελέσματα.
Συνεπώς, συνολικά θεωρώ ότι είναι πολύ νωρίς ακόμα να αποφανθούμε οριστικά και να δούμε πώς ακριβώς θα καλυφθεί αυτό το κενό.
Δεν θα ήθελα ως προς την τελευταία σας ερώτηση να κοιτάζω το παρελθόν. Θέλω να βλέπω μόνο το μέλλον. Και βρίσκομαι εδώ ως Υπουργός. Ως Υπουργός, ο οποίος επελέγη από τρία κόμματα. Επομένως, αυτό κυρίως κάνει σημαντικό για έναν τέτοιο υπουργό να κοιτάει το μέλλον και όχι το παρελθόν.
Δημοσιογράφος:Σας ευχαριστώ,Timesτου Λονδίνου.Ίσως ο κύριος Θεοχάρης θα πρέπει να απαντήσει σε αυτή την ερώτησή μου. Μπορείτε να μας πείτε δυο λόγια για τη φορολογική κουλτούρα της Ελλάδος; Πόσο επιτυχείς υπήρξατε μέχρι στιγμής για να πείσετε τους φορολογούμενους να καταβάλλουν τους φόρους;
Γιατί νομίζω ότι υπάρχουν ακόμα κάποιοι πολίτες, οι οποίοι θεωρούν πως έχουν φορολογηθεί βαρύτερα, κυρίως οι μισθωτοί και οι συνταξιούχοι, παρά οι ελεύθεροι επαγγελματίες. Και κυρίως οι επιχειρηματίες που κρατούν τα χρήματά τους εκτός των συνόρων της χώρας.
Τι έχετε να μας πείτε επ’ αυτού;
Γ. Στουρνάρας:Βεβαίως θα δώσω τον λόγο στον κ. Θεοχάρη, μια που εσείς τον αναφέρατε εξάλλου.
Θα πω όμως ότι για πρώτη φορά επί πολλά έτη παρατηρούμε ότι είμαστε κατά τι πιο μπροστά από τους στόχους μας όσον αφορά την είσπραξη των φόρων.
Αναμφιβόλως, προσπαθούμε πολύκαι εργαζόμαστε σκληρά για να αλλάξει ακριβώς η κουλτούρα την οποία αναφέρατε. Γιατί επί σειρά ετών υπήρχε μία νοοτροπία φοροαποφυγής και φοροδιαφυγής.
Εμείς προχωρήσαμε σε σημαντικά νομοθετήματα που αφορούσαν το φορολογικό κώδικα, τον κώδικα βιβλίων και στοιχείων και έτσι έκλεισαν πολλά παραθυράκια, τα οποία υπήρχαν στο δικό μας φορολογικό σύστημα.
Όπως είπατε και σε θέματα φορολογικής διοίκησης, υπάρχει ανεξάρτητος Γραμματεύς και θα του δώσω το λόγο, ζητώντας του εκείνος να σχολιάσει σε θέματα που αφορούν το δικό του ρόλο και τις αρμοδιότητες.
Χ. Θεοχάρης:Σας ευχαριστώ πολύ κύριε Υπουργέ.Η αλλαγή μιας κουλτούρας νομίζω, προφανώς γενικότερα και εδώ συγκεκριμένα είναι ένα σύνθετο φαινόμενο. Δεν είναι εύκολο να αλλάξει μία κουλτούρα.
Αυτό που προσπαθούμε να κάνουμε, και αυτό έχουμε ξεκινήσει από πλευράς μας, είναι να εξασφαλίσουμε πως θα υπάρξει μία υπηρεσία επαγγελματική, τόσο ως υπηρεσία, όσο και ως ελεγκτικός φορέας, αλλά και εισπρακτικός, ούτως ώστε με τον τρόπο αυτό να γίνει κατανοητό από όλους τους πολίτες, τους φορολογούμενους, ότι η υπηρεσία κάνει τη δουλειά της με τρόπο ουδέτερο και αντικειμενικό και θεωρώ πως έχουμε από αυτήν την άποψη σημειώσει κάποιες επιτυχίες και βλέπουμε ότι οι πολίτες πράγματι αλλάζουν τη συμπεριφορά τους.
Ο Υπουργός ήδη είπε ότι είμαστε πιο μπροστά από τους στόχους μας σε σχέση με τα όσα είχαμε ορίσει για φέτος, και αυτό το κάναμε σε μία χρονιά που έλαβαν χώρα πολλές αλλαγές που αφορούν και τη διοίκηση τη φορολογική, κάτι που θα μπορούσε να είναι και αντιπαραγωγικός προς τα άμεσα αποτελέσματα, γιατί υπάρχει ένα κόστος.
Πρόκειται για επένδυση με άμεσο κόστος και επίσης, αυτό παρατηρείται σε μία περίοδο στην οποία ψηφίσθηκαν πολλοί νέοι νόμοι. Νέοι νόμοι που αναμένεται να αλλάξουν το τοπίο και ήδη ισχύουν από 1/1.
Συνεπώς, ζούμε σε καιρούς πολύ ενδιαφέροντες. Είναι συναρπαστικοί οι καιροί μας και σημειώνεται ταχεία πρόοδος, ούτως ώστε να εξασφαλίσουμε βιώσιμα έσοδα και ροή εσόδων με βάση τον προγραμματισμό μας.
Δημοσιογράφος:Από την Ολλανδία. Η κυβέρνησή σας προβλέπει οικονομική ανάπτυξη για το επόμενο έτος. Είναι 0,6% αν δεν κάνω λάθος, αλλά οι οικονομολόγοι λένε ότι είσαστε υπέρμετρα αισιόδοξοι και μάλιστα μπορεί να υπάρξει κάποια ύφεση και όχι ανάπτυξη.
Γ. Στουρνάρας:Δεν είναι μόνο η ελληνική κυβέρνηση η οποία προβλέπει μία ήπια ανάπτυξη, δηλαδή 0.5% – 0,6% για το τρέχον έτος. Είναι και η τρόικα, το Δ.Ν.Τ., η Ευρωπαϊκή Κεντρική Τράπεζα και η Ευρωπαϊκή Επιτροπή.
Βλέπουμε ότι έχει και πολλές οικονομικές οργανώσεις. ΟΑΣΑ για παράδειγμα δεν προβλέπει θετική ανάπτυξη για το τρέχον έτος, αλλά μία πολύ ήπια μείωση.
Γνωρίζετε ότι στις οικονομικές αναλύσεις δεν έχουμε λευκό και μαύρο, άσπρο – μαύρο. Υπάρχουνε πολλές αποχρώσεις και είμαι σίγουρος, αρκετά βέβαιος δηλαδή ότι θα υπάρξει και θετική ανάπτυξη.
Είμαστε πάρα πολύ συντηρητικοί στις εκτιμήσεις μας. Αν δείτε τα τελευταία δύο έτη, θα δείτε ότι είμαστε πραγματικά πολύ συντηρητικοί και ως προς την ύφεση και ως προς το πρωτογενές πλεόνασμα.Οπότε νομίζω ότι θα πιάσουμε τους στόχους μας.

Δημοσιογράφος:Πίτερ Σπιγκλ από τουςFinancialTimes. Μπορείτε να μας κάνετε μία ενημέρωση για τη τρέχουσα κατάσταση για την αξιολόγηση από την τρόικα και τι έχει συζητηθεί σε αυτό το επίπεδο.Πριν από τις διακοπές θέλαμε να γίνει, πριν από την ανάληψη της Προεδρίας για να μην έχουμε αυτή τη συζήτηση κατά τη διάρκεια της Προεδρίας.Νομίζω όμως ότι η τρόικα θα επιστρέψει την επόμενη εβδομάδα και πάλι πριν υιοθετηθεί ή ψηφιστεί ο προϋπολογισμός στα τέλη του έτους, υπήρχανε κάπως τεταμένες συζητήσεις μεταξύ υμών και της τρόικας και δεν φαινότανε ότι θα πετύχουμε κάποια συμφωνία στο εγγύς μέλλον.
Και υπήρχαν τα θέματα των κατασχέσεων και άλλα ζητήματα τα οποία έμειναν ανοιχτά. Θα δούμε κάποια συμφωνία την επόμενη εβδομάδα, όταν θα επιστρέψει η τρόικα και ποια είναι τα θέματα εντάσεων;
Γ. Στουρνάρας:Ναι, υπάρχουν καθυστερήσεις σε αυτή την αξιολόγηση διότι είναι μια πολύ δύσκολη αξιολόγηση που έχει πολλά λεπτά και ευαίσθητα θέματα κοινωνικής πτυχής και φύσης, οι κατασχέσεις όπως αναφέρατεΕίχαμε μια πολύ εποικοδομητική περίοδο όπου εκπονήσαμε ένα νέο φόρο επί της ακίνητης περιουσίας. Τελικά πετύχαμε έναν πολύ καλό και καλά διαρθρωμένο φόρο. Αλλά θέλαμε να καταλήξουμε σε μια συμφωνία πριν από το επόμενοEurogroup.Αναμένω, λοιπόν, ότι θα συμβεί αυτό με την Τρόικα στις προσεχείς εβδομάδες. Ελπίζουμε, λοιπόν, να έχουμε τη συμφωνία πολύ σύντομα.Υπάρχουν κάποια θέματα στα οποία διαφωνούμε και εμείς προτείνουμε κάποιους συμβιβασμούς.

Δημοσιογράφος:Από το ράδιοEspanola.Θα προτιμούσατε να μην έχετε ανάγκη να κάνετε μια νέα δανειακή σύμβαση με την Ευρώπη; Προσπαθείτε να βρείτε εναλλακτικές λύσεις για να το κατορθώσετε;

Γ. Στουρνάρας:Νομίζω ότι είναι πολύ νωρίς, είναι πρώιμο να το συζητάμε τώρα. Αυτό θα συζητηθεί όταν έχουμε πλέον τις συζητήσεις σε επίπεδοEurogroupγια το χρηματοοικονομικό κενό.
Ναι, πιστεύουμε ότι ιδεατά θα ήταν καλό να το ολοκληρώσουμε σε αυτό το πρόγραμμα, να τελειώσει εδώ δηλαδή. Και θεωρητικά αυτό το πρόγραμμα έχει αρκετά χρήματα μέχρι το 2016. Εφόσον το χρηματοδοτικό κενό που ανέφερα πριν θα καλυφθεί.
Ναι, ιδανικά θα θέλαμε να μην έχουμε νέα δάνεια από τους Ευρωπαίους εταίρους. Αλλά υπογραμμίζω, αυτό είναι το ιδανικό σενάριο. Αλλά τελικά θα πρέπει να κάνουμε τη σύγκριση των εναλλακτικών λύσεων και θα λάβουμε μια απόφαση η οποία θα είναι προς το όφελος των Ελλήνων πολιτών. Θα είναι η καλύτερη δυνατή λύση.

Δημοσιογράφος:Από τηνGuardian. Κύριε Στουρνάρα, πρόσφατα ακούσαμε όσον αφορά την Τρόικα ότι η Τρόικα η ίδια θα πρέπει να λογοδοτήσει ενώπιον του Ευρωπαϊκού Κοινοβουλίου. Είναι κάτι το οποίο το Βερολίνο έχει θεωρήσει ότι δεν είναι καθόλου απαραίτητο να υπάρχει δημοκρατική λογοδοσία.
Ο κος Βενιζέλος πριν από μισή ώρα μας είπε ότι υπάρχει έναmanagerfundστην καρδιά της Ευρώπης, είναι κάπως προβληματικό. Εσείς συναντιέστε με την Τρόικα σε τακτική βάση. Εσείς πως θεωρείτε ότι είναι η σχέση μεταξύ της Τρόικα και της κυβέρνησής σας; Και τι λέτε σε σχέση με αυτά τα επιχειρήματα του συναδέλφου σας στην Κυβέρνηση;

Γ. Στουρνάρας:Μέχρι στιγμής κατά την χρονική περίοδο στην οποία ασκώ καθήκοντα Υπουργού έχουν γίνει καλές αξιολογήσεις από την Τρόικα. Στα δύσκολα ζητήματα, στα δύσκολα θέματα καταφέραμε να έχουμε καλές συμφωνίες.
Δεν θα προσποιηθώ ότι πάντοτε είναι εύκολες οι συζητήσεις. Κάποιες φορές οι συζητήσεις είναι πολύ δύσκολες. Όμως έχουμε δείξει καλή θέληση και το ίδιο ισχύει από την πλευρά της Τρόικα. Και έτσι έχουμε κατορθώσει να πετύχουμε ισορροπίες. Και πιστεύω ότι αυτό θα συνεχίσει και στο μέλλον.
Παραδείγματος χάριν, θα δείτε και στα έντυπα που θα σας διανεμηθούν τις δικές μας απαντήσεις που έστειλα στο Ευρωπαϊκό Κοινοβούλιο σχετικά με το ρόλο της Τρόικα, με το πρόγραμμα, με τα δυνητικά σφάλματα. Υπάρχει, λοιπόν, σε αυτό τοpresskitπου θα λάβετε υπάρχουν πολλά στοιχεία και θα μπορέσετε να μάθετε ποιες είναι γενικότερα οι απόψεις μου για το Πρόγραμμα, για το κατά πόσον έγιναν σφάλματα ή δεν έγιναν.
Οπότε, μην ξεχνάμε πως κάποιες φορές ανακαλύπτουμε λάθη αργότερα. Είναι πολύ δύσκολο εκείνη τη χρονική στιγμή να κρίνεις τα πράγματα, ενώ εκ των υστέρων εντοπίζεις άλλα ζητήματα και εντοπίζεις την ύπαρξη άλλων λύσεων. Και τώρα, εκ των υστέρων, πράγματι μπορούμε να αποφανθούμε πως κάτι ήταν εσφαλμένο ή κάτι άλλο ήταν ορθό. Και ναι, εκ των υστέρων θα μπορούσαμε να ισχυριστούμε ότι η πορεία θα μπορούσε να ήταν διαφορετική.
Θεωρώ πως η Τρόικα βεβαίως εκπροσωπεί τους πιστωτές, τους δανειστές. Είναι απαραίτητο να διαπραγματευτούμε μαζί τους και αυτό ακριβώς κάνω.
Δημοσιογράφος:Σας ευχαριστώ πολύ.LukeBakerαπό τοReuters. Εδώ είμαι, κύριε Υπουργέ.
Τα δύο-τρία τελευταία χρόνια, γίνεται πολύς λόγος για τις διαρθρωτικές μεταρρυθμίσεις και για τον τρόπο που ασχολείται με το επιχειρείν η Ελλάδα και πώς πράττει και πώς υλοποιεί τις μεταρρυθμίσεις.
Εσείς πού θεωρείτε ότι έχουν γίνει πράγματι διαρθρωτικές αλλαγές στην οικονομία σας; Τι έχετε κάνει; Διότι θεωρώ ότι δεν έχουν γίνει ιδιωτικοποιήσεις, φερ’ ειπείν. Τι έχετε κάνει όμως, ούτως ώστε να βελτιωθεί η ικανότητα της οικονομίας της Ελλάδας και πού βλέπετε εσείς την ανάπτυξη; Από πού λέτε ότι θα έρθει η ανάπτυξη; Από τον κλάδο του τουρισμού ή από άλλους οικονομικούς κλάδους που θεωρείτε ότι θα είναι στην προμετωπίδα στο μέλλον.
Γ. Στουρνάρας:Πολλές ερωτήσεις. Πολλές ερωτήσεις, σε ένα πακέτο όλες.Καταρχήν, ως προς το τι έχουμε κάνει. Νομίζω ότι δεν υπάρχει άλλη χώρα που σε καιρό ειρήνης να πέτυχε τόσα πολλά όσα πέτυχε η Ελλάδα τα προηγούμενα χρόνια, δηλαδή από το 2009.
Στο υλικό που θα λάβετε και κυρίως στο στικάκι θα βρείτε όλα τα στοιχεία. Επιτρέψτε μου όμως να πω ότι για παράδειγμα η κυκλική προσαρμογή του ελλείμματος από το ’09 έχει βελτιωθεί κατά 20% και πλέον του ΑΕΠ. Η ανταγωνιστικότητα επίσης αποκαταστάθηκε. Επανήλθαμε στα ποσοστά της εισόδου μας στην Ευρωζώνη, δηλαδή κατά 25% βελτιώθηκε από το 2009 μέχρι σήμερα το σχετικό εργατικό κόστος. Και αυτό είναι το αποτέλεσμα των μεταρρυθμίσεων που έχουν γίνει, των μεταρρυθμίσεων στην αγορά προϊόντων, των δημοσιονομικών μεταρρυθμίσεων και της εξυγίανσης.
Αυτό έχει μια σχέση με την ερώτηση που ακούστηκε νωρίτερα από συνάδελφό σας, που ρώτησε κατά πόσον θέλουμε ένα νέο δάνειο από τους εταίρους μας.
Η Ελλάδα δεν θέλει περισσότερους δημοσιονομικούς όρους και εξαρτήσεις, γιατί τι είδους τέτοιες δημοσιονομικές προϋποθέσεις να χρειαστείς όταν έχεις κάνει τόσα πολλά στο πεδίο της δημοσιονομικής προσαρμογής; Και σύμφωνα με τις προβλέψεις του Προγράμματος, το πρωτογενές πλεόνασμα θα είναι 4,5% του ΑΕΠ το 2016.
Οπότε, είναι μάλλον παράλογο κάποιος να πει, ναι, τώρα εφαρμόστε ένα νέο πρόγραμμα ή λάβετε νέα δάνεια με νέους όρους. Αυτό αποκλείεται, δεν μπορεί να υπάρξουν περισσότεροι όροι και προϋποθέσεις δημοσιονομικές, γιατί ήδη είναι αρκετά περιορισμένα τα πράγματα.
Και το αποτέλεσμα είναι το εξής. Ναι, υπάρχει προσαρμογή από τη μια και από την άλλη έχουμε την άλλη όψη του νομίσματος, δηλαδή μια απώλεια. Απώλεια εισοδήματος κατά μέσο όρο της τάξεως του 35%.
Επομένως, δεν νομίζω ότι καμία άλλη χώρα έχει περάσει τόσο δύσκολα εξαιτίας της κρίσης, βεβαίως, και της εφαρμογής του Προγράμματος επίσης.
Συνεπώς, ναι, υπάρχει προσαρμογή. Ναι, πράγματι σημειώνεται πρόοδος, τεράστια πρόοδος. Ναι, προχωρούν οι μεταρρυθμίσεις στην αγορά προϊόντων, στην αγορά εργασίας.
Το θέμα της ιδιωτικοποίησης. Δεν είναι ότι δεν έχουν γίνει ιδιωτικοποιήσεις. Έχουν γίνει και συνεχίζουν οι ιδιωτικοποιήσεις και θα συνεχίσουμε. Αλλά, αν δείτε τους αριθμούς και αν δείτε τους όρους και τις προϋποθέσεις, νομίζω ότι δεν πρόκειται να βρείτε άλλη χώρα που να εφαρμόζει πρόγραμμα ή οποιαδήποτε άλλη χώρα και χωρίς πρόγραμμα, που να έχει περάσει αυτού του είδους την προσαρμογή την οποία επέλεξε να ακολουθήσει από το ’09 η Ελλάδα.
Όπως είπα και νωρίτερα, οι αιτίες της κρίσης πλέον έχουν εξαλειφθεί. Τώρα είμαστε αντιμέτωποι με ένα πλεόνασμα του.., δεν έχουμε έλλειμμα στις τρέχουσες συναλλαγές που προ ετών ήταν 15%. Αντιλαμβάνεσθε, λοιπόν, το είδος της προσαρμογής στην οποία προχωρήσαμε και άρα αντιλαμβάνεσθε ότι έχουμε σημειώσει πρόοδο.Και φαντάζομαι επίσης, κατανοείτε πως τώρα επανέρχεται η ανάκαμψη. Άρα θα πρέπει να αφήσουμε να λειτουργήσουν οι αυτόματοι σταθεροποιητικοί παράγοντες. Δεν θα πρέπει εμείς να τους εμποδίσουμε. Δεν πρέπει να εμποδίσουμε την ανάκαμψη με νέα μέτρα. Αυτό θεωρώ, θεωρώ δηλαδή ότι θα ήταν παράλογο ο οποιοσδήποτε να ζητήσει νέα μέτρα.
Ναι, από πού θα έρθει καταρχήν η ανάπτυξη. Στο σκέλος της συζήτησης βλέπουμε ότι αυξάνονται οι επενδύσεις, αυξάνονται οι εξαγωγές και σταθεροποιείται η κατανάλωση. Η δημόσια κατανάλωση θα συνεχίσει να μειώνεται.Από πλευράς προσφοράς. Βεβαίως βλέπω την ανάπτυξη να έρχεται από τον κάδο της ναυτιλίας, από τον αγροτικό τομέα, από τον τουρισμό, ορισμένους κλάδους οικονομικούς όπως για παράδειγμα τα φαρμακευτικά σκευάσματα, τον κλάδο της υγείας γενικότερα. Και την τεχνολογία της πληροφορικής.Οι εταιρίες αυτές θεωρώ ότι είναι εκείνες που κυρίως θα φέρουν ή θα βγάλουν την οικονομία από την ύφεση.