Δεν είναι λίγοι οι ναυτικοί που αναπολούν τις παλιές, καλές ημέρες της ακτοπλοΐας, καθώς αρκετοί σε ιδιωτικές συζητήσεις τους μιλούν για προβλήματα στη μισθοδοσία τους. Οι καιροί είναι δύσκολοι, αναντίρρητα. «Αγωνιζόμαστε για την επιβίωση της γραμμής και το καταφέρνουμε οριακά, και αυτό επειδή η δουλειά μας είναι μια οικογενειακή υπόθεση πίστης και αφοσίωσης σε αυτό που κάνουμε» έλεγε στο «Βήμα» (8.12.2013) ο κ. Γιάννης Σκοπελίτης για τις αντιξοότητες και πώς τις αντιμετωπίζει ο ιδιοκτήτης της μικρής επιχείρησης που δρομολογεί τον «Σκοπελίτη» στις Μικρές Κυκλάδες.
Από την άλλη μεριά όμως υπάρχουν πληρώματα που παραμένουν απλήρωτα για καιρό. Ναυτικοί έχοντας κάνει επίσχεση εργασίας μένουν στους καταπέλτες και στα καταστρώματα, μακριά από το σπίτι και την οικογένειά τους λίγες ημέρες πριν από τα Χριστούγεννα, σε μια ύστατη προσπάθεια να πάρουν τα χρήματα που τους οφείλει η πλοιοκτήτρια εταιρεία.
Πιο γνωστή είναι η υπόθεση του πλοίου «Πηνελόπη Α», το οποίο είναι δεμένο στη Ραφήνα. Αυτή τη στιγμή τουλάχιστον άλλες τρεις ανάλογες περιπτώσεις απασχολούν την ΠΝΟ. Γι’ αυτόν τον λόγο τα συνδικαλιστικά στελέχη ετοιμάζονται να εξορμήσουν στον Πειραιά και σε άλλα λιμάνια προκειμένου να εξακριβωθεί σε ποια πληρώματα οφείλονται δεδουλευμένα.
Ζοφερή εικόνα


Στελέχη της Ομοσπονδίας μιλώντας στο «Βήμα» επεσήμαναν ότι έχουν πληροφορίες και ενδείξεις πως σε αρκετά πλοία, κυρίως της ακτοπλοΐας, οι ναυτικοί δουλεύουν χωρίς χρήματα στις τσέπες τους, ωστόσο φοβούνται να προχωρήσουν σε καταγγελία. Φοβούνται επειδή, όπως λένε, θα βρεθούν χωρίς δουλειά την επόμενη ημέρα. Για τον λόγο αυτόν, όπως σημείωναν τα στελέχη της ΠΝΟ, θα ξεκινήσουν ενδελεχή έρευνα σε κάθε πλοίο για να έχουν ακριβή εικόνα της κατάστασης.
Και παλαιότερα έχουν γίνει αντίστοιχες κινήσεις από συνδικαλισές. Οπως λένε, συχνά βρίσκονταν αντιμέτωποι με την άρνηση των πληρωμάτων να καταγγείλουν την κατάσταση επειδή φοβούνταν την απόλυση. Μάλιστα δεν ήταν λίγοι εκείνοι που έλεγαν χαρακτηριστικά στους συνδικαλιστές: «Δεν φοβάμαι να πω σ’ εσάς τι συμβαίνει με τα δεδουλευμένα, αλλά φοβάμαι τον συνάδελφό μου στο ίδιο καράβι που μπορεί να αναφέρει την κίνηση αυτή στον πλοιοκτήτη και να μείνω άνεργος».
Συνήθως, υπό τον φόβο της απόλυσης, κανένας από τα πληρώματα δεν μπαίνει σε δικαστική διένεξη με την εργοδότρια εταιρεία, λόγω της περιόδου που διανύουμε, σημείωσε μιλώντας στο ΑΠΕ-ΜΠΕ ο νομικός σύμβουλος της ΠΝΟ. Αποτέλεσμα αυτού, όπως τονίζει, ο ναυτικός να είναι πάντοτε ακάλυπτος. Ανέφερε επίσης ότι με το νέο νομικό καθεστώς σε περίπτωση που σε έναν ναυτικό δεν έχει καταβληθεί το δώρο την ημέρα που ορίζει ο νόμος και αυτός δεν έχει προχωρήσει σε καταγγελία την ίδια ημέρα, δεν μπορεί να υπάρξει η αυτόφωρη διαδικασία για τον εκπρόσωπο της πλοιοκτήτριας εταιρείας. Από εκεί και πέρα, για να διεκδικήσει το δώρο ή τα δεδουλευμένα θα πρέπει να ακολουθηθεί η δικαστική οδός.
Πάνω από 10.000 μακροχρόνια άνεργοι


Η ανεργία μαστίζει τους ναυτικούς, λέει στο «Βήμα» ο γενικός γραμματέας της ΠΝΟ κ. Γιάννης Χαλάς, σημειώνοντας ότι πάνω από 10.000 βρίσκονται αυτή τη στιγμή χωρίς εργασία για περισσότερα από δύο χρόνια και ότι έχει απευθύνει έκκληση για καταβολή επιδόματος σε μακροχρόνια ανέργους.
Από την πλευρά του το υπουργείο Ναυτιλίας παρατηρεί τις εξελίξεις παροτρύνοντας τις δύο πλευρές να ομαλοποιηθεί η κατάσταση. Στάση αναμονής τηρεί για την καταγγελία ναυτεργατικών σωματείων σχετικά με τη μη καταβολή δεδουλευμένων στο δεξαμενόπλοιο «Θησέας». Οπως έλεγαν πηγές του υπουργείου, έχουν ενημερωθεί ότι η πλοιοκτήτρια εξεδήλωσε πρόθεση καταβολής χρημάτων στους ναυτικούς ως την ερχόμενη Δευτέρα. Σε περίπτωση που αυτό δεν γίνει, σημείωναν ότι θα κινηθούν διαδικασίες αντίστοιχες με αυτές που ελήφθησαν για το πλήρωμα του επιβατηγού πλοίου «Πηνελόπη Α». Σε αυτούς, ύστερα από παρέμβαση, δόθηκε ένα μικρό βοήθημα από το ΝΑΤ.
Την ίδια στιγμή ήρθε στη δημοσιότητα και τρίτη περίπτωση πλοίου στο οποίο δεν έχουν καταβληθεί δεδουλευμένα. Η ΠΝΟ προειδοποίησε ότι θα προχωρήσει σε συνδικαλιστική παρέμβαση στον καταπέλτη του επιβατηγού – οχηματαγωγού «Πρωτέας», το οποίο δρομολογείται στη γραμμή Βόλου – Σκιάθου, αν η πλοιοκτήτρια δεν προχωρήσει σε εξόφληση δεδουλευμένων. Παράλληλα οι συνδικαλιστές ζητούν την παρέμβαση των αρμόδιων υπηρεσιών του υπουργείου Ναυτιλίας για το θέμα. Κλιμάκιο της ΠΝΟ επισκέφθηκε στις αρχές του Δεκεμβρίου το Κεντρικό Λιμεναρχείο Βόλου και διαπιστώθηκε ότι οφείλονται δεδουλευμένα τουλάχιστον δύο μηνών ενώ δεν έχουν καταβληθεί τα δώρα δύο χρόνων.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 11 Δεκεμβρίου 2013

HeliosPlus