Σε προείσπραξη μέρους της αναλογούσας κρατικής επιδότησης για το 2013 προχώρησε ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης (ΟΑΣΘ), πέραν των όσων προβλέπονται για το πρώτο εξάμηνο του έτους, αφού ο συγκοινωνιακός φορέας αντιμετωπίζει πια ζήτημα βιωσιμότητας, καθώς η μεν επιχορήγηση του Δημοσίου μειώθηκε, όμως οι δαπάνες του παραμένουν σταθερές.
Η πίστωση στον εφετινό κρατικό προϋπολογισμό για τον ΟΑΣΘ είναι 79,5 εκατ. ευρώ, δηλαδή 6,6 εκατ. ευρώ ανά μήνα. Ηδη ως τον Ιούνιο έχουν δοθεί 47,7 εκατ. ευρώ για το πρώτο εξάμηνο του έτους, ενώ χορηγήθηκε και ποσό σχεδόν 8 εκατ. ευρώ «ως προκαταβολή αντισταθμιστικής καταβολής επομένων μηνών» για την αντιμετώπιση έκτακτων αναγκών, το οποίο όμως θα συμψηφιστεί με την επιδότησή του, σύμφωνα με το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους. Παράλληλα, κατά πάγια πλέον πρακτική, ο ΟΑΣΘ προσφεύγει στα διαιτητικά δικαστήρια με αξιώσεις έναντι του Δημοσίου, βάσει των όρων της σύμβασης παραχώρησης για τις συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης που έχει υπογράψει με το κράτος.
Στον οργανισμό στηρίζουν όλες τις ελπίδες τους σε οικονομικές αξιώσεις ύψους 80 εκατ. ευρώ, τις οποίες επιδίκασαν υπέρ του τα διαιτητικά δικαστήρια σε δύο υποθέσεις. Ωστόσο, το Ελληνικό Δημόσιο εμφανίζεται ανυποχώρητο, διότι το ταμειακό ζήτημα δεν επιτρέπει «γαλαντομίες».
Η δικαστική διαμάχη
Ειδικότερα, στην πρώτη διαιτητική απόφαση, με την οποία επιδικάστηκαν υπέρ του ΟΑΣΘ 29,9 εκατ. ευρώ, το Δημόσιο απάντησε με αίτηση ακύρωσης και αίτηση αναστολής επικαλούμενο «λόγους εθνικού συμφέροντος και σημασίας, που αφορούν τη γενικότερη κατάσταση της ελληνικής οικονομίας». Οντως, η αίτηση του Δημοσίου έγινε δεκτή από το Εφετείο και αποφασίστηκε η αναστολή εκτέλεσης της διαιτητικής απόφασης έως ότου εκδοθεί τελεσίδικη. Η αίτηση ακύρωσης συζητήθηκε στο Εφετείο στα τέλη Μαΐου και οι δύο πλευρές περιμένουν την έκδοση της απόφασης.
Παράλληλα, το Δημόσιο εξετάζει μέσω του Νομικού Συμβουλίου του Κράτους να ασκήσει αίτηση ακύρωσης και αίτηση εκτέλεσης άλλης απόφασης του διαιτητικού δικαστηρίου, με την οποία επιδικάστηκαν υπέρ του ΟΑΣΘ 49,8 εκατ. ευρώ.

«Οπως είναι προφανές και μέχρι τη λήξη των ως άνω εκκρεμοδικιών, το Ελληνικό Δημόσιο δεν είναι σε θέση να προβεί στην καταβολή επιπρόσθετων ποσών στον ΟΑΣΘ»
πέραν αυτών που ορίζονται από τη σχετική κοινή υπουργική απόφαση, με την οποία προβλέπεται επιδότηση 79 εκατ. ευρώ για το 2013, αναφέρει ο αναπληρωτής υπουργός Οικονομικών κ. Χρήστος Σταϊκούρας. «Οποιαδήποτε περαιτέρω υπέρβαση της παραπάνω πίστωσης είναι πέραν των δυνατοτήτων του κρατικού προϋπολογισμού και θα ανατρέψει την υφιστάμενη δημοσιονομική διαχείριση, σύμφωνα με τους στόχους που έχουν τεθεί» σημειώνει.
Ο πολιτικός παράγων
Παράλληλα όμως ασκείται πίεση σε πολιτικό επίπεδο, καθώς είναι γνωστή στους παροικούντες την Ιερουσαλήμ η επιρροή των χιλιάδων εργαζομένων του ΟΑΣΘ στο τοπικό εκλογικό σώμα. Χαρακτηριστικά, μέσα στον Μάιο κατατέθηκαν δύο αναφορές από τις βουλευτίνες των ΑΝΕΛ κυρίες Σταυρούλα Ξουλίδου και Χρυσούλα Γιαταγάνα, ενώ στις 19 Ιουνίου κατέθεσε ερώτηση και ο βουλευτής της ΝΔ κ. Κώστας Γκιουλέκας.
Ο τελευταίος μιλά για μια «εξαιρετικά δεινή κατάσταση» στην οποία «βρίσκονται οι συγκοινωνίες της Θεσσαλονίκης εξαιτίας της τραγικής οικονομικής θέσης στην οποία έχει περιέλθει ο Οργανισμός Αστικών Συγκοινωνιών Θεσσαλονίκης», γεγονός που έχει ως αποτέλεσμα την αδυναμία κάλυψης των άμεσων αναγκών του. «Υπάρχει άμεσος κίνδυνος να παραλύσει συγκοινωνιακά η Θεσσαλονίκη και μάλιστα σε μια ιδιαίτερα δύσκολη οικονομικά περίοδο» σημειώνει ο βουλευτής και προσθέτει ότι «τα οικονομικά προβλήματα του ΟΑΣΘ αποτελούν ένα θέμα το οποίο έχει έλθει πολλές φορές στην επικαιρότητα δίχως να έχει εξευρεθεί μια πρακτική λύση».
Είχε προηγηθεί κινητοποίηση του ΟΑΣΘ, ο οποίος κοινοποίησε στους βουλευτές της Θεσσαλονίκης επιστολή που είχε αποστείλει προς τον γενικό γραμματέα Μεταφορών κ. Νίκο Σταθόπουλο. Στην επιστολή, την οποία υπογράφει ο πρόεδρος του ΟΑΣΘ κ. Χρήστος Στεφανίδης, σημειώνεται ότι το υπουργείο Υποδομών και Ανάπτυξης δεν έχει αντίρρηση στην αύξηση του εισιτηρίου από 0,80 λεπτά σε 1 ευρώ και του ενιαίου κομίστρου των 90 λεπτών σε 1,20 ευρώ. Μάλιστα γίνεται έκκληση για εκταμίευση 15 εκατ. ευρώ από τα 80 εκατ. ευρώ που είχε επιδικάσει η διαιτησία για την αντιμετώπιση άμεσων αναγκών.
Πάντως, τα τελευταία χρόνια ο ΟΑΣΘ κατά παράδοση αξιώνει μέσω της διαιτησίας περισσότερα χρήματα από όσα του δίδονται με την κρατική επιδότηση. Σημειωτέον ότι το 2010 είχε επιχορήγηση 112 εκατ. ευρώ, το 2011 αντισταθμιστική καταβολή 105 εκατ. ευρώ και το 2012 96 εκατ. ευρώ. Το 2013 η επιχορήγηση μειώθηκε αισθητά στα 79,5 εκατ. ευρώ. Αξίζει να αναφερθεί ότι η ιδιαιτερότητα στα βιβλία του ΟΑΣΘ είναι ότι το κέρδος δεν είναι αποτέλεσμα της αφαίρεσης των εξόδων από τα έσοδα, αλλά αποτελεί πάγιο μέγεθος που βαρύνει τα έξοδα.

Δημοσιεύτηκε στο HeliosPlus στις 21 Ιουνίου 2013

HeliosPlus