ΠΛΗΘΩΡΙΚΗ

Στο Γκέτεμποργκ η ελληνική κοινότητα ήταν χωρισμένη: οι δεξιοί με τους δεξιούς και οι αριστεροί με τους αριστερούς. Ο μπαμπάς της ήταν δεξιός, αλλά όχι φανατισμένος. Ετσι, η μικρή Ελενα παρακολουθούσε τα μαθήματα του ελληνικού σχολείου της δεξιάς κοινότητας, ενώ μάθαινε παραδοσιακούς χορούς μαζί με τα παιδιά της αριστερής κοινότητας. Η εκμάθηση της ελληνικής γλώσσας απέδωσε. Τα ελληνικά της βρίσκονται σε συμπαθητικό επίπεδο. Τι σημασία έχει αν έχει δηλώσει ότι «η ζωή για εμάς τους υπόνομους είναι πολύ δύσκολη», εννοώντας φυσικά «επώνυμους»; Ενα χαριτωμένο λάθος ενός παιδιού ελλήνων μεταναστών. Τα μαθήματα των παραδοσιακών χορών, πάντως, έπιασαν περισσότερο τόπο. Κατέκτησε τη Eurovision χορεύοντας εξαιρετικά κάτι που θύμιζε, έστω και αμυδρά, ποντιακό ρυθμό.

Η μικρή είχε καταλάβει πρώτη ότι διαθέτει καλή φωνή. Αμέσως μετά το διαπίστωσε και η δασκάλα της, Ντία, όταν την άκουσε να τραγουδά στη σχολική χορωδία. Περνούσε ώρες στον καθρέφτη φορώντας τα ρούχα της μαμάς της και μεταμορφωνόταν σε Τζάνετ Τζάκσον, ενώ ήδη στα 13 της έχει δημιουργήσει το πρώτο της συγκρότημα. Τέσσερα χρόνια αργότερα η Ελενα έχει αποφασίσει ότι θα γίνει τραγουδίστρια και μαζί με τον παιδικό της φίλο Νίκο Παναγιωτίδη ιδρύουν τους Antique. Το 2001 είναι η χρονιά που η Ελλάδα θα τη γνωρίσει. Το ψηλό, όμορφο, μελαχρινό κορίτσι που με αφοπλιστικά αθώο χαμόγελο τραγουδά «I Would Die for You» κατακτά την τρίτη θέση στη Eurovision. Το παιδί των μεταναστών θα γυρίσει στη μαμά πατρίδα και «το πανηγυράκι της Ευρώπης» θα αναδειχθεί πλέον σε εθνική υπόθεσή μας.

Η φωτογενής Ελενα έχει μεγάλο γκελ και η ελληνική σόουμπιζ ανακαλύπτει το «next best thing». Ο λιγότερο, βέβαια, φωτογενής συνεργάτης της, Νίκος Παναγιωτίδης, εξαφανίζεται και οι Antique διαλύονται. Οι κακές γλώσσες τότε την κατηγορούν για υπέρμετρη φιλοδοξία. Η σόλο καριέρα της, πάντως, εκτοξεύεται στα ύψη και τα ποπ σαχλοτράγουδα την καθιερώνουν.

Το 2005 είναι αναμφισβήτητα η χρονιά της. Φορώντας φόρεμα Cavalli, κατακτά τη Eurovision με σύσσωμες τις ελληνικές διπλωματικές υπηρεσίες να κινητοποιούνται για χάρη της. O τότε πρόεδρος της ΕΡΤ, Χρήστος Παναγόπουλος, χορεύει έξω από το Ραδιομέγαρο, μπερδεύοντας τον ρόλο του με αυτόν του κονφερασιέ. Κάποιοι βγαίνουν με σημαίες στους δρόμους. Η Ελλάδα του αφρού επιπλέει με την Ελενα να ενσαρκώνει τέλεια τον ρόλο της.

Μετά τη νίκη της θα ειπωθούν πολλά. Ο Παναγιώτης Ψωμιάδης θα σπεύσει να της αποδώσει το βλέμμα του Μεγαλέξανδρου και ο Δημήτρης Δανίκας θα δηλώσει περιπαικτικά ότι «ο πρώτος πολιτικός θρίαμβος της Nέας Δημοκρατίας έγινε το βρακί της Eλενας Παπαρίζου». Σήμερα, στην Ελλάδα της κρίσης, όλα αυτά ακούγονται αστεία. Οπως, άλλωστε, και η μετέπειτα καριέρα της εθνικής μας Ελενας…

ΕΠΙΠΟΛΑΙΗ

«γιατί, τι έχουν τα μπουζούκια;». αυτή ακριβώς την απάντηση έδινε σε όλους η Ελενα Παπαρίζου όταν τη συμβούλευαν να ανοίξει τα φτερά της για μια διεθνή καριέρα μετά τη νίκη της στη Εurovision. Φαινομενικά είχε όλα τα προσόντα: μια καλή φωνή και μια εξίσου καλή εμφάνιση. Εκείνη, βέβαια, προτίμησε την αθηναϊκή νύχτα, καθώς η νίκη της εξαργυρωνόταν πλέον με την πρώτη θέση του ονόματός της στη νυχτερινή μαρκίζα. Ηταν έξυπνη. Μεγαλωμένη στη Σουηδία, γνώριζε ότι στην Ευρώπη κυκλοφορούσαν χιλιάδες τραγουδίστριες εξίσου καλλίφωνες και καλλίπυγες με την ίδια. Γιατί να ρισκάρει; Η κυκλοφορία, άλλωστε, ξενόγλωσσων τραγουδιών για την ελληνική σκηνή δημιουργούσε τόσο στην ίδια όσο και στους θαυμαστές της την ψευδαίσθηση της διεθνούς καριέρας. Στρουθοκάμηλος.

Ακόμη και στη Σουηδία, πάντως, οι μετοχές της δεν βρίσκονται ψηλά. Στο χορευτικό σόου «Let’s Dance» αποχώρησε στο τρίτο live. Η μητέρα της έδωσε τη σωστή ερμηνεία: «Οι Ελληνες ήταν στην εκκλησία και δεν μπόρεσαν να σε ψηφίσουν» της είπε καθώς η αποχώρησή της έγινε Μ. Παρασκευή. Προφανώς μόνο Ελληνες την ψήφιζαν.

Τα τελευταία χρόνια ήταν δύσκολα για εκείνη. Ο χωρισμός της με τον επί πολλά χρόνια σύντροφό της Τόνυ Μαυρίδη έγινε βορά της κίτρινης ενημέρωσης, με την ίδια να φαίνεται να μην καταβάλει καμία προσπάθεια να προστατέψει την προσωπική της ζωή, αλλά αντίθετα να την υπερπροβάλλει. Τα εξώδικα, τα εκατέρωθεν πικρόχολα σχόλια έδειξαν ότι η Ελενα είχε υποταχθεί στους στρεβλούς νόμους της αγοράς. Φορώντας αβυσσαλέα ντεκολτέ που δεν την κολάκευαν, κακάριζε στο «Dancing on Ice» όπου συμμετείχε στην κριτική επιτροπή, προσπαθώντας με κάθε τρόπο να αποδείξει την υπερχειλίζουσα σεξουαλικότητά της.

Βέβαια, διαθέτει ακόμη ένα μεγάλο ατού. Είναι μόλις 30 χρόνων και προλαβαίνει να αντιστρέψει τα πράγματα. Μπορεί επιτέλους να επιλέξει ένα καλύτερο ρεπερτόριο – εκτός από τα τραγούδια της στη Εurovision, που λόγω της συμμετοχής τους έγιναν κλασικά, δεν έχει αφήσει πίσω της κανένα καλό τραγούδι – και να αρχίσει να απασχολεί τα Μέσα για τη φωνή της και όχι για τις αυξομειώσεις του βάρους της.

Προς το παρόν, πάντως, δείχνει ευχαριστημένη με τον εαυτό της. Είναι ξανά ερωτευμένη και το τελευταίο της ντουέτο «Λάθος αγάπες» με τη Νατάσα Θεοδωρίδου ακούγεται – αν και είναι φανερό πόσο η ποπ φωνή της είναι αταίριαστη με το λαϊκοπόπ άσμα. Μπορεί να πάρει, βέβαια, μαθήματα από τον Λευτέρη Πανταζή, ο οποίος συμπληρώνει το σχήμα της με τη Θεοδωρίδου. Λάθος αγάπες και λάθος επιλογές.