O μάνατζερ που επινόησε το αντι-Facebook

Ο διευθύνων σύμβουλος του LinkedIn Τζεφ Ουέινερ είναι κατηγορηματικός: «Με συγχωρείτε πολύ, δεν πρόκειται να δεχθώ συγκρίσεις με αυτούς»! Σηκώνεται από την καρέκλα του με αργές κινήσεις, σχεδόν ενοχλημένος, και κατευθύνεται προς έναν λευκό πίνακα.

Ο διευθύνων σύμβουλος του LinkedIn Τζεφ Ουέινερ είναι κατηγορηματικός: «Με συγχωρείτε πολύ, δεν πρόκειται να δεχθώ συγκρίσεις με αυτούς»! Σηκώνεται από την καρέκλα του με αργές κινήσεις, σχεδόν ενοχλημένος, και κατευθύνεται προς έναν λευκό πίνακα. Παίρνει έναν μαρκαδόρο και σχεδιάζει τρεις ομόκεντρους κύκλους. «Είναι το διάγραμμα βάσει του οποίου λειτουργούμε εμείς» λέει. Και εξηγεί ότι ο μεγαλύτερος κύκλος αντιπροσωπεύει το μάρκετινγκ και τη διαφήμιση. Ο επόμενος τις συνδρομές. Και ο πλησιέστερος προς το κέντρο τη μεγαλύτερη ευκαιρία ανάπτυξης και το βασικό εργαλείο κερδοφορίας του LinkedIn: τα επαγγελματικά και προσωπικά προφίλ των 161 εκατομμυρίων εγγεγραμμένων στο δικό του, το πιο σοφιστικέ, πιο «προχωρημένο», πιο «ψαγμένο» και εν πάση περιπτώσει πιο ελιτίστικο μέσο κοινωνικής δικτύωσης.

Οι «άλλοι» μπορεί να μην είναι η… κόλαση για τον Ουέινερ. Είναι όμως οι πιο γνωστοί – καθότι κραυγαλέοι και «λαϊκοί» – με τους οποίους ο μάνατζερ του LinkedIn δεν έχει καμία όρεξη να τον συγκρίνουν, κυρίως όσοι συνηθίζουν να έχουν μια ποσοτική προσέγγιση της ζωής γύρω τους.
Διότι τι σχέση μπορεί να έχει το LinkedIn με το Facebook πέρα από το ότι δραστηριοποιούνται στον ίδιο επιχειρηματικό τομέα; Οση έχει μια ψαρόβαρκα με μια θαλαμηγό. Και με τα δύο σκάφη μπορεί κάποιος να ψαρέψει στην αποξένωση της καθημερινότητάς του. Το Facebook όμως το σχεδίασαν ο Μαρκ Ζάκερμπεργκ και ο Εντουάρντο Σαβερίν για να πιάνουν οι χρήστες καμιά ενδιαφέρουσα φιλία, στους κάμπους του Χάρβαρντ αρχικά και σε όλους τους κάμπους και τα βουνά και τα πανηγύρια στη συνέχεια. Το LinkedIn το σχεδίασε ο Ουέινερ για να πιάνει πολύ μεγαλύτερα ψάρια ο ενδιαφερόμενος. Να ψαρεύει, ας πούμε, επιχειρηματικά στελέχη ή εξειδικευμένους επαγγελματίες.


Μαρίδες και λαβράκια
Και το ερώτημα που ανακύπτει είναι: τι αξίζει περισσότερο να ψαρεύει κάποιος; Μαρίδες ή λαβράκια; Με άλλα λόγια, για έναν επιχειρηματία είναι καλύτερα να παίρνει λίγα από πολλούς, όπως κάνει ο Ζάκερμπεργκ, ή πολλά από λίγους, όπως κάνει ο Ουέινερ; Η αβίαστη απάντηση που θα έδινε κάποιος είναι «λίγα από πολλούς», διότι δεν κινδυνεύει κάποια μέρα να χάσει την πελατεία του. Στην περίπτωση του Ουέινερ και του LinkedIn τα πράγματα δεν είναι ακριβώς έτσι.
Κατ’ αρχάς πρέπει να παραδεχθεί κανείς ότι οι ατυχείς συγκυρίες της εισαγωγής του Facebook στο Χρηματιστήριο της Νέας Υόρκης, τον περασμένο Μάιο, τσαλάκωσαν την εικόνα και τα οικονομικά της εταιρείας και του πολυδιαφημισμένου 28χρονου ιδρυτή της Μαρκ Ζάκερμπεργκ. Η μετοχή της επιχείρησης με τους 901 εκατ. χρήστες υποχώρησε κατά 17%, ενώ η μετοχή του LinkedIn με τα 161 εκατ. χρήστες έχει ενισχυθεί κατά 64% από την αρχή του έτους. Ο αναλυτής Μαρκ Μέι της Barclays Capital δήλωσε στο περιοδικό «Forbes» ότι το LinkedIn πρόκειται να πετύχει εφέτος τζίρο 895 εκατ. δολάρια και κέρδη 70 εκατ. δολάρια. Πρόκειται για αυξημένο τζίρο και κέρδη κατά 71% και κατά 100% συγκριτικά με πέρυσι.
Πριν από τρία χρόνια, προτού δηλαδή ο Ουέινερ αναλάβει την εταιρεία, το LinkedIn είχε εμφανίσει ζημιές 4,5 εκατ. δολαρίων. Ο ηλικίας 42 ετών μάνατζερ εκείνο που κατάφερε είναι να μετατρέψει το LinkedIn σε απαραίτητο επιχειρηματικό εργαλείο. «Ακριβό μεν, αλλά απαραίτητο, όπως είναι μια σύνδεση στο Bloomberg για έναν διαχειριστή κεφαλαίων», όπως γράφει ο Τζορτζ Αντερς στο «Forbes». Ετσι μπόρεσε να εκμεταλλευθεί πολύ καλύτερα και να κερδίσει περισσότερο χρήμα από τον χρόνο που δαπανά κάθε χρήστης του LinkedIn από τον χρόνο που δαπανά κάθε χρήστης του Facebook: 1,30 δολάρια ανά χρήστη αντί 6,2 σεντς ανά χρήστη, όπως φαίνεται στον πίνακα. Διότι πλέον ουδείς επιχειρηματίας προχωρεί σε προσλήψεις προτού ψάξει την αγορά στο LinkedIn.
Eκμεταλλεύθηκε τις ανάγκες των επιχειρήσεων
Εκανε μεγάλες επενδύσεις και μια επιτυχημένη εισαγωγή της εταιρείας στη Wall Street
Οι ειδικοί πιστεύουν ότι το μεγάλο επιχειρηματικό κόλπο του Τζέφρι «Τζεφ» Ουέινερ δεν έχει να κάνει με την τεχνολογία αλλά με την εκμετάλλευση της συγκυρίας. Με το timing δηλαδή. Διότι όταν μεταπήδησε από τη Yahoo! στο LinkedIn ο Ουέινερ, τον Δεκέμβριο του 2008, η κατάσταση στις επιχειρήσεις και στις οικονομίες εν γένει ήταν πολύ ρευστή και αβέβαιη. Μόλις προ τριμήνου είχε καταρρεύσει η Lehman Brothers και ο κόσμος βυθιζόταν στη βαθύτερη μεταπολεμική κρίση. Οι επιχειρήσεις απέλυαν, συγχωνεύονταν, έκλειναν και τα καλύτερα μυαλά της αγοράς κυριεύονταν από ένα αίσθημα μεγάλης αβεβαιότητας για το μέλλον. Η εγγραφή τους σε ένα ιντερνετικό εργαλείο εργασιακής δικτύωσης έμοιαζε σαν προϋπόθεση ή έστω σαν ελπίδα για επαγγελματική επιβίωση και πρόοδο.
Ετσι το LinkedIn έγινε η βάση δεδομένων από την οποία δεν έπρεπε να λείπει κανένας μηχανικός της Σίλικον Βάλεϊ, κανένας χρηματιστής της Wall Street, κανένας γεωλόγος του Τέξας. Και από την άλλη πλευρά, όλα τα τμήματα διαχείρισης ανθρώπινου δυναμικού των επιχειρήσεων είχαν σύνδεση με το LinkedIn. Ευλόγως από τα 20 εκατ. μέλη που είχε η επιχείρηση το 2008, έφθασαν στα 161 εκατομμύρια.
Για να το πετύχει αυτό ο Ουέινερ, σε συνεργασία με τον ιδρυτή του LinkedIn και εκτελεστικό πρόεδρο της εταιρείας Ρέιντ Χόφμαν, προχώρησε σε μεγάλες επενδύσεις και σε μια επιτυχημένη εισαγωγή της εταιρείας στη Wall Street τον Μάιο του 2011. Σήμερα ο Χόφμαν είναι ο μεγαλύτερος μέτοχος του LinkedIn με μερίδιο περίπου 18%, αξίας γύρω 1,8 δισ. δολαρίων, ενώ ο Ουέινερ ελέγχει ένα πακέτο μετοχών αξίας 300 εκατ. δολαρίων. Το σχέδιό του για το μέλλον είναι να δημιουργήσει ένα «οικονομικό γράφημα» των επιχειρήσεων και των στελεχών τους που θα καλύπτει ολόκληρο τον κόσμο – το παγκόσμιο εργατικό δυναμικό υπολογίζεται στα 3,3 δισεκατομμύρια. Οπως και να το κάνουμε, το όραμά του έχει μια κάποια ποιοτική διαφορά με εκείνο του Ζάκερμπεργκ, του να εκθέσει κάθε κάτοικος του πλανήτη την προσωπική του ζωή στο Facebook.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Οικονομία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk