«Δεν είμαι εγώ που μεγάλωσα! Είναι οι ταινίες που μίκρυναν!»
Τα λόγια της Γκλόρια Σουάνσον έγραψαν Ιστορία το 1950 όταν η ταινία του Μπίλι Γουάιλντερ «Η λεωφόρος της δύσης» έκανε την πρεμιέρα της. Το φιλμ που θεωρείται ένα από τα πιο ωμά αλλά και πιο ποιητικά σε ότι αφορά την αποτύπωση της αδηφάγου λειτουργίας του συστήματος Χόλιγουντ (όσο εύκολα φτιάχνει είδωλα, τόσο εύκολα τα καταστρέφει), επαναπροβάλλεται σε νέα κόπια από την Πέμπτη που μας έρχεται (30 Ιουνίου) αποκλειστικά στην αίθουσα Σινέ Ψυρρή.
Η πλοκή της ιστορίας περιστρέφεται γύρω από την Νόρμα ,μια ξεπεσμένη σταρ του βωβού κινηματογράφου (Γκλόρια Σουάνσον) η οποία βρίσκει την λύση για την επιστροφή της στην μεγάλη οθόνη στο πρόσωπο ενός ασήμαντου σεναριογράφου (Γουίλιαμ Χόλντεν), ο οποίος καταχρεωμένος και κυνηγημένος από τους πιστωτές του, έχει βρει καταφύγιο στην έπαυλή της. Τα πράγματα όμως θα αλλάξουν όταν ο σεναριογράφος γνωρίζει και ερωτεύεται μια νεώτερη κοπέλα, κάτι που προκαλεί το μένος της Νόρμα και τον εγκλωβισμό του Τζο σε μια σχέση που πλέον δεν του λέει τίποτε.
Μέσα σε αυτό το πλαίσιο λαμβάνει χώρα αυτή η σπουδαία ταινία που λέει σπουδαίες αλήθειες όχι μόνον για το κινηματογραφικό σύστημα αλλά για την ζωή εν γένει. Το φιλμ, άλλωστε, υπήρξε προσωπική υπόθεση για την Σουάνσον αφού ο ρόλος της Γκλόρια δεν απείχε και τόσο από την δική της περίπτωση. Η Σουάνσον υπήρξε σταρ του βωβού κινηματογράφου και είδε την καριέρα της να παίρνει την κατιούσα μετά την είσοδο του ομιλούντος. Στα 14 χρόνια που μεσολάβησαν ανάμεσα στο 1934 και το 1950, η Σουάνσον είχε παίξει σε μόλις μια ταινία, το «Father takes a wife» (1941). Η επάνοδός της στην «Λεωφόρο της δύσης» την έφερε ξανά στην επικαιρότητα και την οδήγησε για τρίτη και τελευταία φορά στις υποψηφιότητες των Οσκαρ, βραβείο που δεν κέρδισε ποτέ.
Η «Λεωφόρος της δύσης» προτάθηκε για 11 Οσκαρ και κέρδισε τρια: σεναρίου (Μπ. Γουάιλντερ, Ντ. Μ. Μάρσμαν Τζούνιορ ,Τσαρλς Μπράκετ), σκηνογραφίας ασπρόμαυρης ταινίας και μουσικής (Φραντς Γουάξμαν).
Η ψυχή της ταινίας βεβαίως, ήταν ο δαιμόνιος Μπίλι Γουάιλντερ, ένας από τους πιο ευφυείς καλλιτέχνες της χρυσής εποχής του Χόλιγουντ που γεννήθηκε στην Βιέννη της Αυστρίας και δούλεψε κατ’ αρχάς ως δημοσιογράφος προτού γίνει σκηνοθέτης, σεναριογράφος και παραγωγός• πρώτα στην Ευρώπη και εν συνεχεία στο Χόλιγουντ. Η καριέρα του διήρκεσε περισσότερο από 50 χρόνια. Το πρωτοπόρο ύφος του Γουάιλντερ σε συνδυασμό με τα αμφιλεγόμενα θέματα που πραγματεύτηκε σε αρκετές ταινίες του (η κίτρινη δημοσιογραφία ήταν ένα άλλο στο «Μεγάλο ατού¬ που επίσης θα δούμε μέσα στο καλοκαίρι), συνετέλεσαν τόσο στην εξέλιξη του αμερικανικού κινηματογράφου, όσο και στην αφύπνιση του κοινού.
Τέλος, να θυμίσουμε ότι η «Λεωφόρος της δύσης» περιέχει τις εμφανίσεις μεγάλων δημιουργών του κινηματογράφου που όπως η Σουάνσον έτσι και αυτοί είχαν οδηγηθεί στην παρακμή. Ο σκηνοθέτης Εριχ φον Στροχάιμ που υπήρξε άρχοντας στην βωβή περίοδο του κινηματογράφου παίζει τον ρόλο του μπάτλερ της Γκλόρια, ενώ περάσματα κάνουν επίσης ο σκηνοθέτης Σεσίλ Μπ. Ντε Μίλ αλλά και ο κορυφαίος κωμικός Μπάστερ Κίτον που επίσης μετά το τέλος του βωβού κινηματογράφου είχε πτωχεύσει και παρακμάσει.

Η »Λεωφόρος της Δύσης» θα προβληθεί σε διανομή StraDa Films