ΑΝΔΡΟΣ

Ο ποιητής, που τόσο καλά ήξερε να ερμηνεύει την Ανδρο, ίσως είχε κατά νου τη διαδρομή από το λιμάνι, το Γαύριο, στη Χώρα ή στο Κόρθι. Ξεμπαρκάρεις από το πλοίο για να απογειωθείς. Τα τροχοφόρα ακολουθούν «βίους παράλληλους» με το καράβι που ήδη έχει αποπλεύσει για τα άλλα νησιά των Κυκλάδων χωρίς να έχει εγκαταλείψει ακόμη την ακτογραμμή της Ανδρου. Η διαδρομή, η πιο συνηθισμένη αλλά και η πιο χαρακτηριστική του νησιού, στην αρχή κινείται παραλιακά. Μετά το Μπατσί όμως αρχίζει να ανηφορίζει προσφέροντας όλο και περισσότερες αλλά και εντυπωσιακότερες πανοραμικές εικόνες των δαντελωτών ακτών και των μικρών νησιών.

Ο ποιητής, που τόσο καλά ήξερε να ερμηνεύει την Ανδρο, ίσως είχε κατά νου τη διαδρομή από το λιμάνι, το Γαύριο, στη Χώρα ή στο Κόρθι. Ξεμπαρκάρεις από το πλοίο για να απογειωθείς. Τα τροχοφόρα ακολουθούν «βίους παράλληλους» με το καράβι που ήδη έχει αποπλεύσει για τα άλλα νησιά των Κυκλάδων χωρίς να έχει εγκαταλείψει ακόμη την ακτογραμμή της Ανδρου. Η διαδρομή, η πιο συνηθισμένη αλλά και η πιο χαρακτηριστική του νησιού, στην αρχή κινείται παραλιακά. Μετά το Μπατσί όμως αρχίζει να ανηφορίζει προσφέροντας όλο και περισσότερες αλλά και εντυπωσιακότερες πανοραμικές εικόνες των δαντελωτών ακτών και των μικρών νησιών. Ενας ατέρμων πίνακας του ουρανού, μια απέραντη θαλασσογραφία.

Αριστερά προς το βουνό, ανηφορίζουν οι σκάλες των περιβολιών καταπράσινες, «πνίγοντας» τα σπίτια των οικισμών που βρίσκονται πάνω στη διαδρομή. Λένε ότι το Ανω Απρόβατο είναι ένα από τα εντυπωσιακότερα «μπαλκόνια» του Αιγαίου.

Στην Υψηλή Απροβάτου έχει ανακαλυφθεί οικισμός της γεωμετρικής εποχής. Επάνω σε αυτή τη διαδρομή είναι η Παλαιόπολη, με τον σπουδαίο για την ιστορία του νησιού αρχαιολογικό χώρο της. Εδώ ήταν το κέντρο του νησιού κατά τους αρχαίους και τους πρώτους βυζαντινούς χρόνους. Κάτω στην παραλία διακρίνεται ακόμη ο βυθισμένος μόλος του αρχαίου λιμανιού. Μετά ο δρόμος διακλαδώνεται αριστερά για τη Χώρα, αφού περάσει από τον Πιτροφό και τη Μεσαριά, και ευθεία τραβά για τον Ορμο Κορθίου.

Εκεί, στον Ορμο Κορθίου, υπάρχει η παραλία με το πιο παράξενο όνομα, της Γριας το Πήδημα, αλλά και την πιο ωραία θωριά. Δεν είναι η μόνη από τις μη οργανωμένες αμμουδιές που αιχμαλωτίζουν στα πρασινογάλαζα νερά τους τον περιηγητή. Είναι και ο κόλπος του Βιταλίου και ο Πύργος και ο Ζόργκος και η Αχλα.

Από οργανωμένες η πιο προκλητική είναι Ψιλή Αμμος στο Κυπρί και ο Αγιος Πέτρος.

Εκθέσεις
Ιsamu Νoguchi
Το καλοκαίρι στην Ανδρο αποτελεί πάντα μια τεράστια έκπληξη για τους φιλότεχνους.Οι εκθέσεις του Ιδρύματος Βασίλη και Ελίζας Γουλανδρή αποτελούν εξαιρετικό καλλιτεχνικό γεγονός.Εφέτος,από τις 27 Ιουνίου, σε συνεργασία με το Νoguchi Μuseum της Νέας Υόρκης,θα παρουσιαστεί στο Μουσείο Σύγχρονης Τέχνης,για πρώτη φορά στην Ελλάδα,έκθεση-αφιέρωμα στον σημαντικό αμερικανοϊάπωνα καλλιτέχνη Ισάμου Νογκούτσι. Η διευθύντρια του Νoguchi ΜuseumΤζένι Ντίξον γράφει: «Ολοι εμείς στο Μουσείο Νoguchi πιστεύουμε ότι οι επισκέπτες της έκθεσης θα εμπνευστούν τόσο από τα έργα του Νoguchi όσο και ο ίδιος ο καλλιτέχνης εμπνεύστηκε από τον πολιτισμό και την τέχνη της Ελλάδας.Με ιδιαίτερη χαρά δανείζουμε τα έργα μας στο Μουσείο της Ανδρου,όπου θα εκτεθούν σε ένα περιβάλλον που πραγματικά τα αναδεικνύει. Το συγκεκριμένο μουσείο, ομαλά ενταγμένο στον περιβάλλοντα χώρο καθώς είναι, αντανακλά τον τρόπο που και ο ίδιος ο καλλιτέχνης ενέτασσε τη φύση στο συνολικό έργο του».Η έκθεση «Ιsamu Νoguchi: Ανάμεσα σε Ανατολή και Δύση»θα διαρκέσει ως τις 26 Σεπτεμβρίου. «1930 Τsoklis 2010»
Ο διακεκριμένος ζωγράφος Κώστας Τσόκλης θα εορτάσει εφέτος τα ογδοηκοστά γενέθλιά του στην Ανδρο.Το Ιδρυμα Π.& Μ. Κυδωνιέως,στο πλαίσιο του προγράμματος «Πλόες ΧVΙ», διοργανώνει στον εκθεσιακό χώρο του,στο εντυπωσιακό αρχοντικό στην αρχή του κεντρικού δρόμου της αγοράς στη Χώρα,αναδρομική έκθεση από τις 24 Ιουλίου ως τις 26 Σεπτεμβρίου.Για πρώτη φορά,στο μεγάλο κλιμακοστάσιο που ενώνει τους δύο ορόφους του αρχοντικού θα παρουσιαστεί,ως επιτοίχια σύνθεση,η ανέκδοτη αυτοβιογραφία του καλλιτέχνη,αποτελώντας μέρος διασύνδεσης μιας δυναμικής εικαστικής πορείας που συνεχίζεται… Η μέση οδός της Χώρας
Η γοητευτική Χώρα διατηρεί τη λεπτή αρχοντιά παλιάς καπετάνισσας. Στεφανωτά παράθυρα, βαριές ξύλινες πόρτες, καλοδουλεμένες σιδεριές στα μπαλκόνια, όμορφες καμάρες, χαρούμενα χρώματα. Ηρεμα δρομάκια, μύρια σκαλοπάτια, βγάζουν ανάμεσα στα όμορφα σπίτια και τις εκκλησίες σε θαλασσινά αγνάντια.

Ηρεμη, σοβαρή, αρχοντική πολιτεία, όπου ακόμη και η Παναγιά είναι θαλασσινή.

Κανένα άλλο νησί δεν εμφανίζει τόσο ανοιχτόκαρδα την ιστορία, το παρελθόν και το παρόν, την ίδια την ψυχή του μέσα σε μια τόσο σύντομη διαδρομή. Η μαγική διαδοχή των εικόνων αρχίζει από την Καΐρειο Βιβλιοθήκη και φθάνει ως την άκρη της χερσονήσου, στο νησάκι με το βενετσιάνικο κάστρο. Τα νεοκλασικά σπίτια στην αρχή της οδού Γεωργίου Εμπειρίκου- του κεντρικού δρόμου της Χώρας, της αγοράς, όπως τον λένε η ντόπιοι- και μετά η Λέσχη Ανδρείων αποκαλύπτουν το αρχοντικό πρόσωπο του νησιού. Πιο κάτω η πλατεία Γουλανδρή, μπροστά στο Εμπειρίκειο Γηροκομείο και Νοσοκομείο, το φαρμακείο που έρχεται από το παρελθόν, καθώς διατηρείται με ευλάβεια η εικόνα που είχε πριν από πολλές δεκαετίες, τα ζαχαροπλαστεία με τα ονομαστά ανδριώτικα γλυκά, πρώτα το «Αθηναϊκόν», αριστερά, και μετά το πιο γνωστό του «Γαλανού», δεξιά. Και ανάμεσα σε όλα αυτά προβάλλουν ο πλανόδιος μανάβης με το μουλάρι του και ο ψαράς με το καρότσι του. Ο δρόμος αυτός συναντά την επίσης γραφική πλατεία Καΐρη, όπου βρίσκεται το Αρχαιολογικό Μουσείο της Ανδρου. Απέναντι ακριβώς ο δρόμος περιορίζεται στα όρια της πύλης του Εξω Κάστρου και ονομάζεται τώρα Αλεξάνδρου Εμπειρίκου. Καταστήματα δεξιά και αριστερά και στενά σοκάκια με καμάρες, χαρακτηριστικά των οχυρωμένων οικισμών, σε όλη τη διαδρομή ως την εκκλησία του Αγίου Γεωργίου. Μετά, ένα σοκάκι αριστερά και το πρώτο δεξιά φέρνουν τον επισκέπτη στην πιο αριστοκρατική περιοχή της Χώρας, την «Καμάρα», όπου παραδοσιακά κατοικούσαν οι προύχοντες. Εδώ οι τοίχοι των σπιτιών είναι χαραγμένοι με την παραδοσιακή τεχνική της «σαρδέλας» και στα μαρμάρινα υπέρθυρα οι χρονολογίες κατασκευής τους φθάνουν ως την πρώτη δεκαετία αυτού του αιώνα. Ο ήχος της θάλασσας οδηγεί τον επισκέπτη προς το Ναυτικό Μουσείο και στην πλατεία με το άγαλμα του Αφανούς Ναύτη, έργο του γλύπτη Μιχαήλ Τόμπρου. Απέναντι, στο βραχονήσι, το οποίο μια θολωτή γέφυρα ενώνει με τη στεριά, στέκουν τα ερείπια του Εξω Κάστρου που πρωτόκτισε ο Μαρίνος Δάνδολος τον 13ο αιώνα.

ΠΡΟΣΒΑΣΗ:

Τακτική,καθημερινή,ακτοπλοϊκή σύνδεση από τη Ραφήνα για Γαύριο (δύο ώρες και μία ώρα τα ταχύπλοα),τηλ.Λιμεναρχείου Ραφήνας 22940 22300,22940 28888 και Γαυρίου 22820 22250.Από Γαύριο οδικώς με αυτοκίνητο ή λεωφορείο για τη Χώρα (30 χλμ.).

ΔΙΑΜΟΝΗ:

Στο «Αρχοντικό Ελένη»,τηλ.22820 23471,22820 22270,info@elenimansion.gr, www. elenimansion.gr, στον κεντρικό δρόμο της αγοράς ανάμεσα στο Εμπειρίκειο Γυμνάσιο και στη Λέσχη Ανδρείων,το οποίο αναπαράγει με τον καλύτερο τρόπο την ατμόσφαιρα της Χώρας,στο «Μικρά Αγγλία»,τηλ. 22820 22207, στο ωραίο ξενοδοχείο «Παράδεισος»,τηλ.22820 22187-9,στα επιπλωμένα διαμερίσματα «9 Μούσες»,τηλ.22820 24128,«Ιrenes Villas Βungalows»,τηλ.22820 23344,«Saint Louis»,τηλ.22820 23965.Στο Γαύριο,στα ξενοδοχεία «Περράκης»,τηλ.22820 71456-7, και «Ανερούσα»,τηλ.2282041044-5. Στο Κόρθι,στον «Πύργο Σαρέλη»,τηλ.22820 61804.

ΦΑΓΗΤΟ:

Στη Χώρα,στον παραδοσιακό «Νόνα» και στο εστιατόριο «Cabo Del Μar» στο Νημποριό με ωραία θέα.Στην παραλία Γιάλια,στην ψαροταβέρνα «Μπάλας».Στις Στραπουριές,στην ταβέρνα «Τερψιχόρη».Στο Υψηλού (3 χλμ.από τη Χώρα) στην «Ασημόλευκα».Στο Ανω Απρόβατο στο «Μπαλκόνι του Αιγαίου».Στο Κάτω Απρόβατο στον «Μπελαλή».Στη Χρυσή Ακτή στον «Γιαννούλη».Στο Στιβάρι στον «Βιομήχανο».

Πανάχραντο μπαλκόνι

Ο πατέρας Ευδόκιμος κάθεται στο μικρό μπαλκόνι της Μονής Παναχράντου έχοντας πίσω του τον… Παράδεισο. Ετσι θα μπορούσε να ονομάσει κανείς αυτή την υπέροχη θέα που οδηγεί το βλέμμα του επισκέπτη να γλιστρήσει από τις πλαγιές του όρους Καταφύγι ως τη γραμμή του θαλασσινού ορίζοντα, παίρνοντας ανάσες στους ενδιάμεσους σταθμούς, το άσπρο χωριό Φάλλικα, το Αλαδινό, τη Χώρα. Από πάνω από το «αρχονταρίκι», από τους εξώστες των κτισμάτων της μονής με τα δύο τελείως διαφορετικής αρχιτεκτονικής καμπαναριά, η θέα είναι ακόμη πιο πανοραμική και πιο εντυπωσιακή. Η μονή αυτή, όπως και άλλες στην Ανδρο, είναι σαν φρούριο, καθώς υπήρχε παλιά ο φόβος των πειρατών. Εξάλλου, κατά την επιστροφή του από μια εκστρατεία κατά των αράβων πειρατών στην Κρήτη έκτισε το μοναστήρι ο βυζαντινός αυτοκράτορας Νικηφόρος Φωκάς. Η αυτοκρατορική καταγωγή του κτήτορα προίκισε το μοναστήρι με πολλά προνόμια, αλλά το καλύτερο είναι η ευλογία των πηγών του δροσερού νερού που τρέχουν στο προαύλιο και μέσα στην αυλή της μονής. Αυτές μαζί με το τεράστιο δέντρο στην είσοδο είναι χαράς ευαγγέλιο για τους πεζοπόρους που φτάνουν εδώ όχι με αυτοκίνητο, αλλά με τα πόδια, ανηφορίζοντας από το Αλαδινό, στην είσοδο της Χώρας. Η κοπιαστική πεζοπορία των δύο ωρών διανθίζεται πραγματικά από κήπους και εξελίσσεται ανάμεσα σε σπίτια, εκκλησιές, καμπαναριά με γαλάζιους τρούλους και κάποιον περιστερώνα. Η κούραση ξεχνιέται από τη δροσιά της σκιάς και του νερού, μπορεί και της νοστιμιάς του φαγητού που ετοιμάζει ο γέροντας Ευδόκιμος αν ειδοποιηθεί. Οσοι τρομάζουν από την ανηφόρα αλλά θέλουν να απολαύσουν αυτή την πεζοπορία μπορούν να ανέβουν στη μονή με ταξί και να επιστρέψουν στη Χώρα με τα πόδια, φτάνοντας στον κεντρικό δρόμο που έρχεται από το Γαύριο, περνώντας πάνω από ένα παλιό πέτρινο γεφύρι.

Ακολουθήστε στο Google News και μάθετε πρώτοι όλες τις ειδήσεις
Δείτε όλες τις τελευταίες Ειδήσεις από την Ελλάδα και τον Κόσμο, από
Κοινωνία
ΒΗΜΑτοδότης
Σίβυλλα
Helios Kiosk