Ενα εξάμηνο έψαχνε εναγωνίως η Ford Μotor για να βρει κάποιον να του πουλήσει τη βρετανική Αston Μartinη άθλια οικονομική κατάσταση στην οποία βρίσκεται η ιστορική αμερικανική αυτοκινητοβιομηχανία προσέδιδε στην πώληση το χαρακτήρα του κατεπείγοντος. Χθες ανακοίνωσε ότι βρήκε τον επενδυτή. Για την ακρίβεια πρόκειται για έναν όμιλο επενδυτών με επικεφαλής έναν «θρύλο» των πρωταθλημάτων ράλι και πρώην επικεφαλής της ομάδας Βenetton Formula Οne, Ντέιβιντ Ρίτσαρντς. Η είδηση όμως δεν βρίσκεται στον Ρίτσαρντς, αλλά στον «σύμβουλο και υποστηρικτή» του πρώην ραλίστα, τον σεΐχη Μακτούμ Χασέρ Μακτούμ αλ Μακτούμ! Είναι προφανές ότι η βασιλική οικογένεια του Εμιράτου του Ντουμπάι εσχάτως έχει μεγάλες εμπνεύσεις. Υστερα από την τράπεζα Μarfin και τα κέρινα ομοιώματα της Μαντάμ Τισό, αποφάσισε να εμπλακεί και με την πλέον κινηματογραφική αυτοκινητοβιομηχανία του κόσμου. Γιατί, ως γνωστόν, τα Αston Μartin είναι τα αγαπημένα αυτοκίνητα του κινηματογραφικού ήρωα του Ιαν Φλέμινγκ , Τζέιμς Μποντ.

ΗFord ανακοίνωσε λοιπόν χθες ότι συμφώνησε να πουλήσει την κερδοφόρα βρετανική θυγατρική της Αston Μartin αντί 848 εκατ. δολαρίων σε όμιλο επενδυτών που αποτελείται από τον ιδρυτή της εταιρείας κατασκευής εξαρτημάτων αυτοκινήτων αγώνων Ρrodrive, Ντέιβιντ Ρίτσαρντς, από τον αμερικανό τραπεζίτη Τζον Σίντερς και από δύο ισλαμικές χρηματοοικονομικές εταιρείες που εδρεύουν στο Κουβέιτ, την Αdeem Ιnvestment ΚSC και την Ιnvestment Dar Co. Πώς παρεισφρέει ο Μακτούμ; Μα, κατά δήλωσή του, είναι «προσωπικός φίλος,σύμβουλος και υποστηρικτής» του Ρίτσαρντς. Ο σεΐχης έκανε μάλιστα και δηλώσεις για την εξαγορά της Αston Μartin. «Οσοι αγαπούν τα Αston Μartin προσδοκούν στην αύξηση της παραγωγής τους» δήλωσε στο πρακτορείο Βloomberg! Και ερωτηθείς αν θα αποκτήσει και ο ίδιος μερίδιο στη μικρή πλην περικλεή βρετανική αυτοκινητοβιομηχανία, απάντησε: «Αν δεν βάλω ο ίδιος χρήματα στο τραπέζι, έχω τις απαραίτητες επαφές για να εξευρεθούν τα κεφάλαια»!

Η συμφωνία αποτιμά την Αston Μartin σε 479 εκατ. στερλίνες (925 εκατ.

δολάρια). Οπως συμφωνήθηκε η Ford θα κρατήσει μερίδιο 9,4% της βρετανικής εταιρείας, το οποίο σήμερα αποτιμάται σε 77 εκατ. δολάρια. Βεβαίως η Ford θα χάσει τον έλεγχο της Αston Μartin, τον οποίο είχε επί 20 συναπτά έτη. Η αμερικανική εταιρεία απέκτησε μερίδιο 75% της βρετανικής το 1987, μια χρονιά κατά την οποία είχε εμφανίσει κέρδη-ρεκόρ. Το υπόλοιπο μερίδιο, 25%, απέκτησε το 1994. Το 2006 η ιδρυθείσα το 1904 εταιρεία εμφάνισε ζημιές-ρεκόρ, που έφθασαν τα 12,7 δισ. δολάρια! «Οι κατασκευαστές αυτοκινήτων προσπαθούν να εστιάσουν την προσοχή τους στους τομείς των βασικών δραστηριοτήτων τους.Η Ford δεν κατασκευάζει αυτοκίνητα πολυτελείας,αλλά αυτοκίνητα για όλον τον κόσμο» δήλωσε ο Μάικλ Ρόμπινετ, ειδικός περί τα αυτοκινητικά αναλυτής της GSΜ Worldwide Ιnc. στο Φάρμινγκτον Χιλς του Μίσιγκαν. Στην αμερικανική αγορά το φθηνότερο Αston Μartin (το Vantage coupe) κοστίζει 110.000 δολάρια…

ΗFord δ ηλώνει ικανοποιημένη από το τίμημα: «Η τιμή είναι ανάλογη των προσδοκιών μας» δήλωσε σε εκπροσώπους του Τύπου ο εκτελεστικός αντιπρόεδρος της Ford, Λιούις Μπουθ. Ο διευθύνων σύμβουλος της Αston Μartin, Ούλριχ Μπεζ, είπε ότι ανέλαβε την ευθύνη να «τρέξει» την εταιρεία για ακόμη πέντε χρόνια (είναι ήδη 63 ετών) και πρόσθεσε ότι ο Ρίτσαρντς θα είναι πρόεδρος χωρίς εκτελεστικές αρμοδιότητες. Η Ford έβαλε πωλητήριο στην Αston Μartin στις 31 Αυγούστου 2006, αμέσως μόλις ο Μπιλ Φορντ ο νεότερος παρέδωσε τη σκυτάλη της επιχείρησης στο πρώην στέλεχος της Βoeing Αλαν Μάλαλι – ήταν σκέτη απογοήτευση η ανάμειξη του δισεγγονού του ιδρυτή της Ford στη διοίκηση της αυτοκινητοβιομηχανίας. Η Αston Μartin ιδρύθηκε το 1913 ως Βamford and Μartin Ltd. Την επόμενη χρονιά μετονομάστηκε σε Αston Μartin χάρη στην επιτυχία των αυτοκινήτων της στον αγώνα ανάβασης του λόφου Αστον. Στην 88χρονη ιστορία της η εταιρεία έχει κατασκευάσει μόνο 16.000 αυτοκίνητα. Η Ford ανέβασε την παραγωγή των Αston Μartin από 46 αυτοκίνητα (το 1992) σε 6.500 πέρυσι. Αλλά ο σεΐχης υποσχέθηκε ακόμη περισσότερα κομψοτεχνήματα. Για να δούμε…