Ενα νέο «πολυδύναμο» συγκοινωνιακό κέντρο δημιουργείται στη Μεταμόρφωση Χαλανδρίου γύρω από τον τερματικό σταθμό της γραμμής 3 του μετρό της Αθήνας, η οποία επεκτείνεται από την Εθνική Αμυνα ως τον Σταυρό Αγίας Παρασκευής.
«Πρόκειται για το σημείο “συνάντησης” των νέων λεωφόρων της πρωτεύουσας, δηλαδή της Αττικής οδού, της λεωφόρου Δουκίσσης Πλακεντίας και του βορείου κλάδου της περιφερειακής λεωφόρου Υμηττού, με τα λεωφορεία, το μετρό και τον προαστιακό σιδηρόδρομο» εξηγεί ο πρόεδρος της Αττικό Μετρό κ. Λεωνίδας Κίκηρας.
Ουσιαστικά πρόκειται για σταθμό μετεπιβίβασης, που δεν αποκλείεται να είναι ο πρώτος της πόλης αφού ο αντίστοιχος σταθμός του Φιξ έχει «μπλοκαριστεί» στο Ελεγκτικό Συνέδριο, όπου η Αττικό Μετρό υπέβαλε ένσταση.
Ο σταθμός, που προσωρινά ονομάζεται Σταυρός, έχει χωροθετηθεί κάτω από τον σύνθετο οδικό κόμβο και αποτελεί τον συνδετικό κρίκο του μετρό με το νέο διεθνές αεροδρόμιο Σπάτων μέσω της οδικής και της σιδηροδρομικής υποδομής.
Σε μια περιοχή που ως τώρα είναι χωράφια θα δημιουργηθούν σταθμός μετρό, αμαξοστάσιο, επισκευαστική βάση, οδικός κόμβος τριών επιπέδων, υπαίθριος χώρος στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων άνω των 1.000 θέσεων, τερματικός σταθμός λεωφορείων των βορειοδυτικών προαστίων και πολλές υπόγειες διαβάσεις οι οποίες θα οδηγούν στους χώρους του πάρκινγκ, των λεωφορείων, των ταξί αλλά και στον σταθμό του προαστιακού σιδηρόδρομου που θα απέχει περίπου 50 μέτρα.
Οι Αρχιτέκτονες της Αττικό Μετρό κυρία Μ. Αντωνίου και κ. Π. Κουκουράκης ολοκλήρωσαν την προκαταρκτική μελέτη του σταθμού από την οποία προέρχεται το σχέδιο που δημοσιεύει σήμερα «Το Βήμα». Στόχοι τους ήταν:
* Να έχει το επιβατικό κοινό άμεση, άνετη και ασφαλή πρόσβαση στον σταθμό από όλα τα επίπεδα του πολυσύνθετου οδικού κόμβου καθώς και από τις γύρω περιοχές κατοικίας ή εργασίας.
* Ο σταθμός να έχει τη λειτουργικότητα και την αισθητική που απαιτείται καθώς μετά το νέο αεροδρόμιο αποτελεί μια δεύτερη πύλη εισόδου για τους αφικνούμενους επιβάτες εν όψει της Ολυμπιάδας του 2004.
* Να μειώσουν την αίσθηση του «υπόγειου» δημιουργώντας μεγάλους και άνετους χώρους διακίνησης επιβατών και δημιουργώντας ανοίγματα στην οροφή για άμεσο φυσικό φωτισμό.
* Να υπάρχει άνετη σύνδεση των χώρων του σταθμού με τις παρακείμενες εκτεταμένες εγκαταστάσεις μετεπιβίβασης σε λεωφορεία και στους χώρους στάθμευσης Ι.Χ. αυτοκινήτων και ταξί, καθώς και στο σταθμό του προαστιακού σιδηροδρόμου που θα δημιουργηθεί στην κεντρική νησίδα της Αττικής οδού.
Η Αττικό Μετρό φιλοδοξεί να δημιουργήσει έναν σταθμό πρότυπο στη Μεταμόρφωση Χαλανδρίου από όπου ο επιβάτης θα μπορεί να μετεπιβιβάζεται σε λεωφορείο και σε 14 λεπτά να φθάνει στο ΟΑΚΑ ή να μετεπιβιβάζεται στον προαστιακό σιδηρόδρομο και σε 13 λεπτά να φθάνει στο ΟΑΚΑ. Αν η γραμμή του μετρό συνεχιζόταν από το σημείο αυτό ως το ΟΑΚΑ η απόσταση θα καλυπτόταν σε 7 λεπτά.
Με τη λειτουργία πάντως του προαστιακού σιδηρόδρομου οι συρμοί του μετρό θα μπορούν να μπαίνουν στις ράγες του και να φθάνουν στο νέο διεθνές αεροδρόμιο Σπάτων καθώς έχει προβλεφθεί η συμβατότητα των δύο μέσων σταθερής τροχιάς.
Οσο για την επέκταση της γραμμής 3 του μετρό, από την Εθνική Αμυνα ως τον Σταυρό, συνολικού μήκους 5,1 χλμ. προκηρύχθηκε ο σχετικός διαγωνισμός με στόχο να αρχίσει η κατασκευή του τον Σεπτέμβριο του 2001. Το έργο έχει ενδεικτικό προϋπολογισμό 66 δισ. δρχ. περίπου και περιλαμβάνει μόνο έναν ενδιάμεσο σταθμό στη Δουκίσσης Πλακεντίας, καθώς και τον τερματικό σταθμό του Σταυρού. Στόχος είναι να λειτουργεί για τους Ολυμπιακούς Αγώνες του 2004 οπότε αvαμέvεται vα εξυπηρετεί 125.000 επιβάτες σε καθημεριvή βάση.
Ηδη άρχισαν οι προεργασίες για την κατασκευή του έργου και στους επόμενους μήνες θα εγκατασταθεί το εργοτάξιο στην οδό Δουκίσσης Πλακεντίας μεταξύ των οδών Γρεβενών και Βελουχίου. Στο τέλος του 2001 ο μετροπόντικας εκτιμάται ότι θα αρχίσει την κατασκευή της σήραγγας. Αργότερα θα κατασκευαστούν οι ενδιάμεσοι σταθμοί Χολαργού, Νομισματοκοπείου και Αγ. Παρασκευής.



