Όταν η Μπαρτσελόνα σήκωσε το Κύπελλο Ισπανίας νικώντας τη Ρεάλ Μαδρίτης, ο 17χρονος Λαμίν Γιαμάλ δεν κράτησε μόνο το τρόπαιο, αλλά και δύο ζευγάρια γυαλιά ηλίου. Ήταν μια εικόνα που έκανε τον γύρο του κόσμου – όχι μόνο για την αξία της νίκης, αλλά και για τη μόδα που πλέον συνοδεύει τις πιο έντονες στιγμές θριάμβου στο ποδόσφαιρο: τα αποκαλούμενα «champagne shades».
Η παράδοση των πανηγυρισμών με σαμπάνιες σε αθλητικούς χώρους δεν είναι καινούργια. Ξεκίνησε το 1936, όταν ο ιταλός οδηγός Τάτσιο Νουβολάρι γιόρτασε τη νίκη του με μια φιάλη Moet & Chandon. Σταδιακά, η εικόνα της σαμπάνιας έγινε αναπόσπαστο κομμάτι των επιτυχιών, από τα γκραν πρι της Formula 1 μέχρι τα αποδυτήρια της Premier League. Αυτό που προστέθηκε τις τελευταίες δεκαετίες, όμως, είναι τα γυαλιά.
Η αρχή και η εκτόξευση της μόδας
Πρωτοπόρος θεωρείται ο θρύλος του μπέιζμπολ Ντέιβιντ «Big Papi» Ορτίζ, που φόρεσε κολυμβητικά γυαλιά για να προστατεύσει τα μάτια του από τη σαμπάνια το 2004, όταν οι Red Sox κατέκτησαν το World Series. Η ιδέα σύντομα διαδόθηκε: οι σαμπάνιες τσούζουν, οι φελλοί εκτοξεύονται με 50 χλμ./ώρα και τα μάτια των πρωταθλητών χρειάζονταν προστασία.
Το πραγματικό «μπουμ» ήρθε το 2013, με τον Ρέι Αλεν των Miami Heat να φοράει ski goggles κατά τη διάρκεια των πανηγυρισμών για το πρωτάθλημα NBA. Από τότε, κάθε μεγάλη επιτυχία στην άλλη πλευρά του Ατλαντικού συνοδεύεται από ειδικά γυαλιά – από Oakley και Under Armour μέχρι αποκλειστικά σχέδια της Jordan Brand και της Nike, με παίκτες όπως ο Στεφ Κάρι, ο Γιάννης Αντετοκούνμπο και ο ΛεΜπρόν Τζέιμς να πρωτοστατούν.
Η επίδραση του NBA και της κουλτούρας του δεν άργησε να επηρεάσει και το ποδόσφαιρο. Οι αποχρώσεις της σαμπάνιας, πλέον, δεν περιορίζονται στη γεύση, αλλά επεκτείνονται στη μόδα. Γυαλιά, μερικές φορές κοσμήματα στα δόντια τύπου «grills», κάνουν την εμφάνισή τους όχι μόνο στις φιέστες, αλλά και στις πασαρέλες των αποδυτηρίων. Η μόδα των «champagne shades» δεν έχει πια να κάνει μόνο με την πρακτικότητα.
Έχει γίνει ένα μέσο αυτοέκφρασης, ένας τρόπος για τους ποδοσφαιριστές να δείξουν την προσωπικότητά τους. Οπως ο Αλεν Αϊβερσον έκανε διάσημο το shooting sleeve ή ο Τζίμι Μπάτλερ το ninja-style headband, έτσι και η νέα γενιά ποδοσφαιριστών φέρνει το αμερικανικό στυλ στο ευρωπαϊκό ποδόσφαιρο – και το προσαρμόζει στα δικά της μέτρα.
Το ποδόσφαιρο πλέον δεν είναι μόνο θέμα αποτελέσματος. Είναι θέμα παρουσίας, εικόνας και προσωπικότητας. Και ο Γιαμάλ, που γεννήθηκε μετά την εποχή του 50 Cent, αλλά τον αποκαλεί αγαπημένο του καλλιτέχνη, είναι το τέλειο παράδειγμα του πώς το ποδόσφαιρο της νέας εποχής δεν φοβάται να δανειστεί από αλλού – και να προσθέσει τη δική του λάμψη.






