Σε επτά ημέρες ο Ολυμπιακός αντιμετωπίζει την Μπαρτσελόνα στο Μονζουίκ για την τρίτη αγωνιστική της League Phase του Champions League. Ένας ελαφρύς τραυματισμός έχει μετατρέψει σε μίνι σίριαλ σε Ελλάδα και Καταλονία τη συμμετοχή στο ματς του Λαμίν Γιαμάλ. Κι αν οι οπαδοί της Μπαρτσελόνα λένε για την ομάδα τους ότι «δεν είναι μόνο ένας σύλλογος», ο ίδιος, μόλις στα 18 του, αποδεικνύει ότι «δεν είναι μόνο ένας ποδοσφαιριστής».

Αποτελεί ένα φαινόμενο που ξεπερνά τα όρια του ποδοσφαίρου και ακουμπά την παγκόσμια βιομηχανία της εικόνας, του μάρκετινγκ και της κουλτούρας της Generation Z. Μέσα σε ελάχιστο χρόνο, ένα παιδί από το Εσπλουγκές μετατράπηκε από ελπίδα των ακαδημιών της Μπαρτσελόνα σε πολυεθνικό brand με συμβόλαια εκατομμυρίων και απήχηση που αγγίζει κάθε νέο που ονειρεύεται όχι απαραίτητα να γίνει ποδοσφαιριστής, αλλά να πετύχει με τον δικό του τρόπο.

Όταν τον περασμένο Ιούλιο ενηλικιώθηκε και υπέγραψε νέο συμβόλαιο με την Μπαρτσελόνα έως το 2031, πολλοί στάθηκαν στη διάρκεια και στο ποσό. Όμως η πραγματική είδηση βρισκόταν αλλού: ο Γιαμάλ πέρασε από τα όρια του «παιδιού – θαύμα» στην κατηγορία του παγκόσμιου icon.

Η εταιρεία αθλητικών ειδών που τον είχε ήδη εντάξει στις τάξεις της από τις αρχές του 2024, τον ανέδειξε σε πρόσωπο πρώτης γραμμής, ισότιμο με τον Λιονέλ Μέσι. Του χάρισε προσωπικό λογότυπο, δική του γραμμή ρούχων και παπουτσιών και μια σειρά από τηλεοπτικά σποτ που θυμίζουν την εποχή που ο Μέσι γινόταν ο ίδιος σύμβολο.

View this post on Instagram

A post shared by @lamineyamal

Κι εκεί άρχισε η έκρηξη με μπαράζ χορηγιών. Οι ειδικοί του μάρκετινγκ εξηγούν γιατί ο Γιαμάλ έχει τόσο ισχυρή απήχηση: «Έχει τη γλώσσα των νέων. Μιλάει με τον τρόπο του TikTok και του Instagram – άμεσο, φρέσκο, αληθινό. Δεν προσποιείται. Αυτή η αυθεντικότητα τον κάνει παγκόσμιο σύμβολο». Για τη γενιά Z, που έχει κουραστεί από το «τέλειο» και το αποστειρωμένο, ο Γιαμάλ είναι το ακριβώς αντίθετο: αυθόρμητος, χαμογελαστός, ειλικρινής, με μια δόση «επανάστασης».

@lamine.yamal caralhoo😹😹😹 @Dean Huijsen @samuaghehowa ♬ som original – kaio’

Το «καύσιμο»

Η πορεία του εντός γηπέδου, φυσικά, παραμένει το καύσιμο όλης αυτής της ιστορίας. Χωρίς τα γκολ, τις ντρίμπλες και τη μαγική χημεία με τον κόσμο, το brand Γιαμάλ δεν θα είχε υπόσταση. Ο ίδιος το γνωρίζει και, όπως λένε όσοι τον ζουν από κοντά, προσπαθεί να διατηρεί τις δικές του ισορροπίες.

Η Μπαρτσελόνα, από την πλευρά της, γνωρίζει ότι κρατά στα χέρια της έναν θησαυρό. Όχι μόνο για τα γήπεδα, αλλά και για το πώς εκπροσωπεί τη νέα εποχή: μια γενιά παικτών που δεν φοβάται να είναι ο εαυτός της, να μιλήσει με τη δική της φωνή στα social media.

Για ένα κλαμπ που πάντα πόνταρε στη σύνδεση ανάμεσα στο ταλέντο και στις αξίες, ο Γιαμάλ μοιάζει ιδανικός διάδοχος της φιλοσοφίας του Μέσι και του Ινιέστα, αλλά με το λεξιλόγιο και τον ρυθμό του 2025.

Δεν είναι λίγοι αυτοί που βλέπουν σε αυτόν το νέο πρόσωπο της «παγκοσμιοποιημένης Μπαρτσελόνα». Ο μαροκινός πατέρας του, η οικογένεια που μεγάλωσε στα προάστια της Βαρκελώνης, η διπλή του ταυτότητα – ευρωπαϊκή και βορειοαφρικανική – τον κάνουν να ενώνει περισσότερους κόσμους απ’ όσους χωρίζει. Αυτό τον καθιστά ακόμη πιο οικουμενικό.

AP Photo/Joan Monfort

Η λάμψη, φυσικά, έχει και τη σκοτεινή της πλευρά. Οι υπερβολικές προσδοκίες, η πίεση, ο κίνδυνος να χαθεί η παιδικότητα. Όμως μέχρι στιγμής, ο Γιαμάλ δείχνει να βαδίζει με σιγουριά, με την ίδια απλότητα που ντριμπλάρει έναν αμυντικό.

Ίσως εκεί κρύβεται και το μυστικό του: ένα παιδί που δεν φοβάται να μείνει παιδί, ακόμα κι όταν ο κόσμος τον μετατρέπει σε brand.