Η Serie A δεν παίζεται μόνο στο χορτάρι. Παίζεται και στις εμφανίσεις των παικτών. Το «πρωτάθλημα» των χορηγιών στη φανέλα αναδεικνύεται πλέον σε έναν παράλληλο αγώνα δρόμου για τα ιταλικά κλαμπ, καθώς η οικονομική ανάσα που φέρνουν οι χορηγοί θεωρείται ζωτικής σημασίας για την ισορροπία των προϋπολογισμών. Και αν το θέαμα μέσα στο γήπεδο είναι γεμάτο ένταση, η μάχη για τα λογότυπα στη φανέλα αποδεικνύεται το ίδιο συναρπαστική.
Στην κορυφή του σχετικού πίνακα βρίσκονται οι δύο «αιώνιες» του Μιλάνου. Η Ίντερ έχει κλείσει για δεύτερη χρονιά μια από τις πιο «δυνατές» συμφωνίες της αγοράς με διεθνή κολοσσό του online gaming. Αν σε αυτή προστεθούν και τα επιμέρους deals για το μανίκι και την πλάτη της φανέλας, το συνολικό πακέτο φτάνει τα 41 εκατομμύρια, ποσό που τους τοποθετεί στην κορυφή της Serie A.
Από κοντά ακολουθεί η Μίλαν. Οι «ροσονέρι» συνεχίζουν τη μακρά σχέση τους με αεροπορική εταιρεία, συμφωνία που αποφέρει γύρω στα 30 εκατομμύρια ετησίως και που ήδη έχει επεκταθεί μέχρι το 2030 με αναπροσαρμογή προς τα πάνω. Μαζί με συμπληρωματικές χορηγίες σε άλλα σημεία της φανέλας, το άθροισμα ανεβαίνει στα 40 εκατομμύρια. Ο ανταγωνισμός με την Ίντερ δεν περιορίζεται λοιπόν στα αποτελέσματα του γηπέδου, αλλά και στην «εμπορική μάχη» του Μιλάνου.
Η Γιουβέντους επιστρέφει δυναμικά μετά από μια σεζόν-εξαίρεση, όταν για πρώτη φορά από το 1981 έπαιξε χωρίς εμπορικό σήμα στο μπροστινό μέρος. Φέτος επανήλθε η αυτοκινητοβιομηχανία με την οποία συνεργαζόταν παλαιότερα η ομάδα από το Τορίνο, αλλά με μειωμένο οικονομικό πακέτο. Για τους «μπιανκονέρι» (αθροιστικά οι χορηγίες φτάνουν τα 32 εκατ. ευρώ), που στοχεύουν σε οικονομικό πλεόνασμα το 2027, αυτή η «επιστροφή» του βασικού χορηγού τους αποτελεί βήμα στρατηγικής σημασίας.
Σε εντελώς διαφορετική κατάσταση βρίσκονται οι δύο πρωτευουσιάνοι Η Λάτσιο συνεχίζει για δεύτερη χρονιά με λευκή, «καθαρή» φανέλα, γεγονός που προκαλεί εντύπωση σε μια εποχή που ακόμα και οι μικρότερες ομάδες της Serie A έχουν συμπληρώσει τα διαθέσιμα «τετραγωνικά εκατοστά». Στη Ρόμα έληξε το περασμένο συμβόλαιο και ο σύλλογος ψάχνει ακόμη το μεγάλο deal.
Η «ψευδαίσθηση»
Ανάμεσα σε αυτά τα δύο «άκρα» κινούνται και οι υπόλοιπες ομάδες της μεγάλης κατηγορίας της Ιταλίας. Συνολικά, το ποσό που συγκεντρώνεται από τις χορηγίες φανέλας στη Serie A για τη σεζόν 2025-26 φτάνει τα 250 εκατομμύρια, αυξημένο σε σχέση με τα περίπου 180 της προηγούμενης χρονιάς. Ωστόσο, οι ειδικοί τονίζουν ότι πρόκειται περισσότερο για «ψευδαίσθηση», καθώς μεγάλο μέρος της αύξησης προέρχεται από εσωτερικές συμφωνίες των ίδιων των ιδιοκτητών με τις ομάδες τους και όχι από νέα εξωτερικά κεφάλαια.
Αν στρέψουμε το βλέμμα στην Ευρώπη, γίνεται σαφές το χάσμα. Καμία ιταλική ομάδα δεν βρίσκεται στην πρώτη δεκάδα των μεγαλύτερων βασικών χορηγιών. Η Γιουβέντους, όταν η αυτοκινητοβιομηχανία πλήρωνε 45 εκατ., είχε καταφέρει να μπει στο top-10. Τώρα όχι. Ούτε η Ίντερ ούτε η Μίλαν, παρότι πρωταγωνιστούν εντός συνόρων, μπορούν να αγγίξουν τα ποσά των γιγάντων.
Στην κορυφή παραμένουν Ρεάλ Μαδρίτης, Μάντσεστερ Γιουνάιτεντ και Παρί Σεν Ζερμέν. Η δεκάδα κλείνει με την Ατλέτικο Μαδρίτης στα 40, δέκα περισσότερα από τις Μιλανέζες.
Η εικόνα είναι ξεκάθαρη: η Serie A παλεύει να εκμεταλλευθεί κάθε εμπορικό περιθώριο, αλλά η απόσταση από τις κορυφαίες αγορές της Ευρώπης παραμένει χαοτική. Οι φανέλες των ιταλικών ομάδων γεμίζουν με λογότυπα και συνδυασμούς, όμως το μεγάλο στοίχημα είναι αν και πότε θα επιστρέψουν στην ελίτ των πολυεθνικών συμφωνιών. Μέχρι τότε, το «πρωτάθλημα της φανέλας» θα συνεχίσει να είναι μια μάχη με εσωτερικές ενισχύσεις, δημιουργικές λύσεις και την ελπίδα ότι κάποια στιγμή οι μεγάλοι χορηγοί θα κοιτάξουν ξανά προς τον ιταλικό Νότο.






