Ο σύγχρονος Δήμος του Πειραιά συμπληρώνει φέτος 190 χρόνια από την ίδρυσή του. Μια χρονιά-ορόσημο, η οποία βρίσκει την πόλη να αναπτύσσεται, εμπνεόμενη μεταξύ άλλων από τα βασικά συστατικά επιτυχίας της ελληνικής ναυτιλίας: όραμα, γνώση, καινοτομία, προσαρμοστικότητα, ανθεκτικότητα, εξωστρέφεια. Χαρακτηριστικά που αντικατοπτρίζουν το όραμα που έχουμε κι εμείς ως Δημοτική Αρχή για έναν Πειραιά σύγχρονο, μια πόλη-λιμάνι αντάξια των μεγάλων ευρωπαϊκών πόλεων.

Εχοντας διδαχθεί από την Ιστορία για τη σημασία της θάλασσας και του λιμανιού για μια βιώσιμη οικονομική ανάπτυξη στην πόλη μας, ξεκινήσαμε από την πρώτη στιγμή το 2014, που αναλάβαμε τη διοίκηση, να επενδύουμε στη Γαλάζια Ανάπτυξη. Οι προσπάθειές μας έχουν αποδώσει καρπούς, με σημαντικά οφέλη για την τοπική οικονομία. Αξιοποιώντας εθνικούς και ευρωπαϊκούς πόρους, έχουμε δημιουργήσει ένα ευρύ πλέγμα παρεμβάσεων και πρωτοβουλιών, στο επίκεντρο των οποίων βρίσκονται η επιχειρηματικότητα, η καινοτομία, οι τεχνολογικές εξελίξεις, στοιχεία άμεσα συνυφασμένα με τον κλάδο της ναυτιλίας. Εναν ιδιαιτέρως ανταγωνιστικό κλάδο, όπου οι εξελίξεις τρέχουν και είμαστε υποχρεωμένοι, εάν θέλουμε να προχωρήσουμε μπροστά ως πόλη, όχι μόνο να τις ακολουθούμε, αλλά και να πρωτοπορούμε.

Στο πλαίσιο αυτό υιοθετήσαμε και υλοποιούμε κάθε χρόνο, εδώ και 10 χρόνια, τον διαγωνισμό καινοτομίας για τη θαλάσσια οικονομία Blue Growth, ο οποίος έχει βραβευθεί πανευρωπαϊκά και για αυτόν έχουμε αναδειχθεί από την Ευρωπαϊκή Ενωση ως πόλη καλής πρακτικής. Δημιουργήσαμε το Blue Lab, το «Γαλάζιο Εργαστήρι» του Δήμου Πειραιά, για την ανάπτυξη νέων επιχειρηματικών σχημάτων, ιδεών και προϊόντων, με τη χρήση προηγμένης τεχνολογίας.

Το Κέντρο Στήριξης Επιχειρηματικότητας και το Κέντρο Προώθησης της Επιχειρηματικότητας Νεοφυών Επιχειρήσεων του Δήμου Πειραιά παρέχουν δωρεάν υπηρεσίες σε υφιστάμενες και σε υπό σύσταση επιχειρήσεις της πόλης μας για να αναπτυχθούν και να ενισχύσουν την εξωστρέφειά τους. Ακόμα, συνεργαζόμαστε με το Πανεπιστήμιο Πειραιά έχοντας δημιουργήσει την «Κοινότητα Γνώσης και Καινοτομίας για τη Γαλάζια Οικονομία», η οποία αποσκοπεί στη διασύνδεση της έρευνας με την αγορά εργασίας.

Είμαστε ικανοποιημένοι και υπερήφανοι που στη διάρκεια των τελευταίων 11 ετών έχουμε επιτύχει να είναι η Δημοτική Αρχή του Πειραιά μέρος της συζήτησης για τη Γαλάζια Οικονομία και την ανάπτυξη της πόλης.

Ο Πειραιάς είναι από τις πρώτες πόλεις στην Ελλάδα που διαμόρφωσε Στρατηγική για τη Γαλάζια Ανάπτυξη. Πάνω σε αυτή τη Στρατηγική προχωράμε μεθοδικά, συνεργαζόμαστε στενά με τα Επιμελητήρια και τους παραγωγικούς φορείς της πόλης μας, με τους οποίους συμπορευόμαστε σε αυτό το, κοινό πλέον, όραμα και τα αποτελέσματα αυτής της συνεργασίας είναι πλέον εμφανή και μετρήσιμα.

Η πόλη μας εξελίσσεται δυναμικά σε ένα ναυτιλιακό, επιχειρηματικό, εμπορικό και τουριστικό κέντρο διεθνούς εμβέλειας. Το λιμάνι μας είναι ένα από τα μεγαλύτερα της Ευρώπης στη διακίνηση επιβατών και φορτίων.

Παράλληλα, ο Πειραιάς γίνεται home port για την κρουαζιέρα και ενισχύει συνεχώς το τουριστικό του προφίλ με τη δημιουργία νέων ξενοδοχειακών μονάδων και καταλυμάτων, προς όφελος και της τοπικής οικονομίας. Η ανάπτυξη, η οποία προέρχεται από την «οικονομία της θάλασσας», είναι σαφώς επιθυμητή, αλλά πρωτίστως επιδιώκουμε η πόλη μας να είναι ταυτόχρονα και μια πόλη βιώσιμη. Οπως κάθε μεγάλο λιμάνι, έτσι και ο Πειραιάς πρέπει άμεσα να αντιμετωπίσει ζητήματα τα οποία προκύπτουν από τη διαρκώς αναπτυσσόμενη λιμενική δραστηριότητα.

Στο πλαίσιο αυτό αναπτύσσουμε πρωτοβουλίες, επιδιώκουμε επαφές, προτείνουμε, συζητάμε, πιέζουμε για τη λήψη όλων των υπαρκτών και αναγκαίων λύσεων με στόχο λιμάνι και πόλη να έχουν μία σχέση δυναμική, βιώσιμη, επωφελή για την επιχειρηματικότητα και τους πολίτες.

Η ανάπτυξη και η επέκταση των δραστηριοτήτων του λιμανιού πρέπει να συμβαδίζουν με την προστασία του περιβάλλοντος, ένα ζήτημα πιο επιτακτικό από ποτέ. Η κλιματική αλλαγή και οι δυσμενείς της επιπτώσεις είναι εδώ και τις αντιμετωπίζει όλος ο πλανήτης. Αλλά και για την ίδια την πόλη του Πειραιά, για όλη την τοπική κοινωνία, το ζήτημα της περιβαλλοντικής επιβάρυνσης από το λιμάνι είναι μείζον. Σίγουρα είναι ένα δύσκολο στοίχημα, το οποίο θα πρέπει να αντιμετωπίσουν όλοι οι εμπλεκόμενοι φορείς, όμως πρέπει εν τέλει να αποφασίσουμε τι είδους ανάπτυξη θέλουμε. Κι εμείς ως Δήμος Πειραιά έχουμε αποφασίσει ότι θέλουμε οι επόμενες γενιές να ζήσουν καλύτερα από εμάς. Ιδιαίτερη βαρύτητα δίνουμε στα θέματα που αφορούν το κυκλοφοριακό πρόβλημα, το οποίο επιτείνεται κατά τους καλοκαιρινούς μήνες εξαιτίας των «διαδρομών» της κρουαζιέρας, αλλά και της ακτοπλοΐας προς τα νησιά μας. Εξακολουθούμε να ζητάμε επιτακτικά από την κυβέρνηση να προχωρήσει στην υπογειοποίηση των γραμμών του ΗΣΑΠ από το Νέο Φάληρο έως το λιμάνι, ώστε να υπάρξει η μεγαλύτερη δυνατή αποσυμφόρηση προς και από το μεγάλο λιμάνι της χώρας.

Οι συναντήσεις μας και η συνεργασία μας με τη διοίκηση του λιμανιού, τους οποίους θεωρούμε συνεργάτες και όχι εχθρούς, αποσκοπούν ακριβώς στην προώθηση ρεαλιστικών λύσεων και στην υλοποίηση σημαντικών έργων για τη βελτίωση της ποιότητας ζωής των πολιτών και την περαιτέρω ανάπτυξη του Πειραιά ως σύγχρονου και βιώσιμου λιμανιού.

Η επέκταση του Σταθμού Κρουαζιέρας, η αξιοποίηση του ιστορικού κτιρίου της «Παγόδας», η μετατροπή της Πέτρινης Αποθήκης σε χώρο πολιτισμού, δύο νέες ξενοδοχειακές μονάδες που προγραμματίζονται στη χερσαία λιμενική ζώνη, η εισαγωγή φιλικών προς το περιβάλλον οικολογικών λεωφορείων εντός του λιμανιού και κυρίως η σταδιακή ρευματοδότηση των πλοίων από την ξηρά είναι ορισμένες από τις επενδύσεις που πρέπει να ολοκληρωθούν. Παράλληλα, με το νέο Μουσείο Εναλίων Αρχαιοτήτων που κατασκευάζεται στο παλιό βιομηχανικό κτίριο του ΣΙΛΟ στο λιμάνι, ο Πειραιάς αποκτά ένα νέο ισχυρό τοπόσημο για την πόλη αλλά και τη χώρα. Θα είναι ένα από τα ελάχιστα μουσεία του είδους που υπάρχουν παγκοσμίως, με αρχαιότητες που έχουν βρεθεί στις ελληνικές θάλασσες και σε ναυάγια, το οποίο αναμένεται να ενισχύσει τη θέση της πόλης μας ως πολιτιστικού προορισμού, προσελκύοντας επισκέπτες απ’ όλη τη χώρα και από το εξωτερικό.

Αναμένουμε επίσης με ιδιαίτερη ικανοποίηση το νέο Πρότυπο Πάρκο που σχεδιάζεται εντός της λιμενικής ζώνης στην περιοχή της κρουαζιέρας, έναν χώρο ο οποίος θα είναι ανοιχτός στους πολίτες για να τον επισκεφθούν. Για το έργο αυτό οι μελέτες έχουν ήδη ολοκληρωθεί και θα προκηρυχθεί ο σχετικός διαγωνισμός. Είναι πολύ σημαντική η συνεργασία μεταξύ του Δήμου Πειραιά και της Διοίκησης του Λιμανιού και στην κατεύθυνση αυτήν συνεχίζουμε τις επαφές μας για βιώσιμη ανάπτυξη και για τη στήριξη της τοπικής κοινωνίας.

*Ο κ. Γιάννης Μώραλης είναι δήμαρχος Πειραιά.