Στη νορβηγική ταινία «Drommer» (Ονειρα), τρίτο μέρος της τριλογίας «Sex, Dreams, and Love» (Σεξ, Ονειρα και Αγάπη) του σκηνοθέτη Νταγκ Γιόχαν Ντάουγκερουντ δόθηκε η Χρυσή Αρκτος, το ανώτατο βραβείο της κινηματογραφικής Μπερλινάλε. Τα βραβεία απονεμήθηκαν το βράδυ του Σαββάτου στην αίθουσα Μπερλινάλε Παλαστ, καρδιά της διοργάνωσης. Η ταινία του Νταγκ Γιόχαν Ντάουγκερουντ ακολουθεί τις «Sex- Όσα λένε οι άντρες μεταξύ τους» και «Love» – όλες ματιές του σκηνοθέτη πάνω σε διάφορες πλευρές του έρωτα στους καιρούς μας.
Στα «Ονειρα», η 17χρονη Τζοχάνε (Ελα Οβερμπι), κεντρικό πρόσωπο της ιστορίας, καταγράφει στο χαρτί τον έντονο ερωτικό ενθουσιασμό της με την καθηγήτριά της στα γαλλικά Τζοάνα (Σελομ Εμνετου). Αυτή η απόφασή της (την οποία στην πραγματικότητα ακούμε υπό μορφή αφήγησης) φέρνει στο επίκεντρο την αντίθεση ανάμεσα στην άμεση ερωτική αίσθηση και την αντανακλαστική φύση της τεκμηρίωσης που είναι και η δύναμη της ταινίας. Οι αντιδράσεις στον περίγυρο της Τζοχάνε ποικίλουν. Για παράδειγμα, τόσο η μητέρα όσο και η γιαγιά της τρομοκρατούνται από το περιεχόμενο του κειμένου, αλλά εν τέλει νιώθουν τόσο συνεπαρμένες από τη δυνατή γραφή και την ιστορία που σκέφτονται να την αξιοποιήσουν με διαφορετικούς τρόπους.
Πρόεδρος της φετινής κριτικής επιτροπής στο φεστιβάλ Βερολίνου ήταν ο Αμερικανός σκηνοθέτης Τοντ Χέινς , γνωστός από τις επιτυχίες «Velvet Goldmine» και «Carol», ο οποίος δήλωσε συνεπαρμένος από το ανεβασμένο επίπεδο όλων των ταινιών του εφετινού διαγωνιστικού προγράμματος. Τα υπόλοιπα μέλη της επιτροπής ήταν ο Γαλλο Μαροκινός σκηνοθέτης Ναμπίλ Αγιους, η Γερμανίδα ηθοποιός και σεναριογράφος Μαρία Σράντερ, ο Αργεντίνος σκηνοθέτης Ροντρίγκο Μορένο, η Κινέζα ηθοποιός Φαν Μπινγκμπινγκ, η Γερμανίδα μόδιστρος και σχεδιάστρια κοστουμιών για τον κινηματογράφο Μπίνα Ντάιγκελερ και η αμερικανίδα συγγραφέας – κριτικός κινηματογράφου Εϊμι Νίκολσον.
Το στοιχείο του μαγικού ρεαλισμού πού ήταν έντονο στην θεματική αρκετών ταινιών της φετινής Μπερλινάλε ξεχώρισε και στα βραβεια. Δύο ταινίες από τη Λατινική Αμερική, το «Μπλε μονοπάτι» (O Último Azul, Βραζιλία) του Γκαμπριέλ Μασκάρο και το «Μήνυμα» (El mensaje) από την Αργεντινή (συμπαραγωγές χώρες οι Ουρουγουάη και Ισπανία) σε σκηνοθεσία Ιβαν Φαντ τιμήθηκαν αντιστοίχως με το Μεγάλο Βραβείο της Επιτροπής και με το Βρεβαίο της Επιτροπής.
Το «Μπλε μονοπάτι» είναι το σχεδόν σουρεαλιστικό οδοιπορικό μιας ηλικιωμένης γυναίκας (Ντενίζ Γουάινμπεργκ) στην φύση όπου καταφεύγει μόνη προκειμένου να αποφύγει την ένταξή της στο πρόγραμμα αποκατάστασης ανθρώπων της τρίτης ηλικίας που η κυβέρνηση της χώρας της έχει θεσπίσει για να απομακρύνει τους μεγάλους σε ηλικία ανθρώπους από την καθημερινότητα.
Στο «Μήνυμα» παρακολουθούμε το ταξίδι μιας ανήλικης κοπέλας (Ανίκα Μπουντς) που έχει την ικανότητα της θεραπευτικής ψυχικής επικοινωνιας με τα ζώα. Μαζί με την γιαγιά της και έναν οδηγό διασχίζει την επαρχία και προσφέρει τις υπηρεσίες της σε όσους την χρειάζονται.
Στα υπόλοιπα βραβεία του επίσημου προγράμματος ο Αμερικανός ηθοποιός Αντριου Σκοτ απέσπασε το βραβείο Β’ ρόλου για την ταινία «Blue moon» του Ρίτσαρντ Λινκλέιτερ (όπου υποδύεται τον μουσικοσυνθέτη Ρίτσαρντ Ρότζερς, έναν εκ των δύο δημιουργών του μιούζικαλ «Οκλαχόμα!»), ενώ το βραβείο Α ρόλου δόθηκε στην Βρετανίδα Ρόουζ Μπάιρν για την ταινία «If I had legs I would kick you» (Αν είχα πόδια θα σε κλωτσήσει). Θυμίζουμε εδώ ότι στο φεστιβάλ Βερολίνου δεν απονέμονται πλέον βραβεία ξεχωριστά για άντρες και γυναίκες ηθοποιούς αλλά ανεξαρτήτως φύλου επιλέγονται ερμηνείες για τις κατηγορίες Α και Β ρόλου.
Ο Ρουμάνος σκηνοθέτης Ράντου Ζούντε κέρδισε το βραβείο σεναρίου για την ταινία «Kontinental ‘25» και ο Κινέζος Χουο Μενγκ κρίθηκε καλύτερος σκηνοθέτης για την ταινία «Living the land» μέσω της οποίας επιστρέφει στην Κίνα του 1991 εξετάζοντας την ζωή στην επαρχία την οποία πολλοί κάτοικοι της χώρας εγκατέλειπαν για να κυνηγήσουν το όνειρο στην μεγαλούπολη. Τέλος το βραβείο καλλιτεχνικής συμβολής δόθηκε στην ταινία «Πύργος από πάγο» (La tour de glace) της Λούσι Χατζιχαλίλοβιτς, μια ελεύθερη μεταφορά του παραμυθιού «Η βασίλισσα του χιονιού» του Χανς Κρίστιαν Άντερσεν.



