• Αναζήτηση
  • Ρεπεράζ επενδυτών στη Σύρο και στον Μαραθώνα

    Αφού έσπασε όλα τα εισπρακτικά ρεκόρ, η τριλογία «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών» έγινε μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία της Νέας Ζηλανδίας, με τουρίστες να εισρέουν για να θαυμάσουν τα μυθικά τοπία της «Μέσης Γης». Μεγάλα στούντιο παραγωγής και ειδικών εφέ μετέτρεψαν την πόλη Wellington σε Wellywood. Μια θέση στη διεθνή βιομηχανία του θεάματος, ετήσιου τζίρου περί τα 100 δισ. ευρώ, διεκδικεί και η Ελλάδα, βάζοντας στην τελική ευθεία ένα film friendly νομοθετικό πλαίσιο για την προσέλκυση μεγάλων διεθνών παραγωγών.

    Αφού έσπασε όλα τα εισπρακτικά ρεκόρ, η τριλογία «Ο άρχοντας των δαχτυλιδιών» έγινε μοχλός ανάπτυξης για την οικονομία της Νέας Ζηλανδίας, με τουρίστες να εισρέουν για να θαυμάσουν τα μυθικά τοπία της «Μέσης Γης». Μεγάλα στούντιο παραγωγής και ειδικών εφέ μετέτρεψαν την πόλη Wellington σε Wellywood. Μια θέση στη διεθνή βιομηχανία του θεάματος, ετήσιου τζίρου περί τα 100 δισ. ευρώ, διεκδικεί και η Ελλάδα, βάζοντας στην τελική ευθεία ένα film friendly νομοθετικό πλαίσιο για την προσέλκυση μεγάλων διεθνών παραγωγών.
    Ηδη, ελληνοαμερικανοί επιχειρηματίες έχουν εκδηλώσει το ενδιαφέρον τους για τη δημιουργία κινηματογραφικών στούντιο στη Σύρο, ενώ Ινδοί έχουν βολιδοσκοπήσει τα τοπία του Μαραθώνα για ένα Bollywood α λα… ελληνικά.

    Ελλειψη κινήτρων

    Ενδιαφέρον έχουν εκδηλώσει εταιρείες από την Κίνα και τη Ρωσία, όμως η έλλειψη επενδυτικών κινήτρων δεν ανοίγει τον δρόμο για μεγάλες παραγωγές.
    Η απλοποίηση των διαδικασιών αδειοδότησης για κινηματογράφηση και η καθιέρωση επενδυτικών και φορολογικών κινήτρων μπήκαν στο μικροσκόπιο ομάδας εργασίας, υπό τον συντονισμό του υφυπουργού Οικονομίας και Ανάπτυξης κ. Στέργιου Πιτσιόρλα.

    Ψηφιακό one-stop shop

    Στόχος είναι η δημιουργία ενός «οδικού χάρτη» που θα διευκολύνει τους ενδιαφερόμενους επενδυτές και δεν θα τους στέλνει σε γειτονικές χώρες με πιο ευνοϊκό πλαίσιο, όπως η Κροατία, η Μάλτα, η Βουλγαρία ή η Σερβία.  
    Είναι χαρακτηριστικό ότι δεν υπάρχει ένα ενιαίο πλαίσιο για την παροχή άδειας κινηματογράφησης, με αποτέλεσμα κάθε δήμος να έχει διαφορετική πολιτική ως προς τα τέλη και τις προϋποθέσεις. Για παράδειγμα, στην Αθήνα προβλέπεται χρέωση περίπου 1.000 ευρώ/τ.μ. για χρήση δημόσιου χώρου, στη Μύκονο και στα Χανιά δεν ζητούνται τέλη, ενώ υπάρχουν δήμοι που απαγορεύουν την κινηματογράφηση.
    Ενα ψηφιακό one-stop shop, στα χνάρια αυτού που έχει η πόλη του Λονδίνου, μέσω της ιστοσελίδας της Hellenic Film Commission, εκτιμάται ότι θα διευκολύνει τους επενδυτές και θα επιταχύνει την αδειοδότηση. Οι ενδιαφερόμενοι θα ενημερώνονται βήμα-βήμα για τη διαδικασία, τους τιμοκαταλόγους και τα κίνητρα κάθε δήμου.
    Παράλληλα, υπό εξέταση είναι φορολογικά κίνητρα που παρέχουν γειτονικές χώρες, όπου κατευθύνονται μεγάλες παραγωγές, όπως το 2ο μέρος της ταινίας «Mamma Mia», που δεν θα γυριστεί με πλατό τη Σκόπελο, αλλά σε τοπία της Κροατίας.
    Για παράδειγμα, στη Μάλτα προσφέρεται επιστροφή φόρου 25% και επιπλέον 2%, εφόσον προβάλλονται τοπικά πολιτιστικά στοιχεία.
    Στη Σερβία έχει θεσπιστεί επιστροφή 20% των τοπικών εξόδων, αντίστοιχο ποσοστό των εξόδων στην παραγωγή επιστρέφεται στην Κροατία, εφόσον οι δαπάνες που γίνουν στη χώρα ξεπερνούν το 1 εκατ. ευρώ.

    Μεγάλα οφέλη

    Σύμφωνα με μελέτη του ΙΟΒΕ, η δαπάνη 25 εκατ. ευρώ για μια μεγάλη ξένη παραγωγή στην Ελλάδα οδηγεί σε αύξηση του ΑΕΠ κατά 39 εκατ. ευρώ. Επίσης, σε όρους εργασίας μία και μόνο μεγάλη παραγωγή δημιουργεί πάνω από 755 θέσεις εργασίας κατά τη διάρκεια των γυρισμάτων, εκ των οποίων 223 στους συναφείς κλάδους.
    Η επίδραση του φιλμ «Το μαντολίνο του λοχαγού Κορέλι» εκτιμάται ότι αύξησε κατά 14% τον ξένο τουρισμό, ενώ 12% εκτιμάται η αύξηση για τη Σαντορίνη μετά τις σκηνές της «Lara Croft» με φόντο την Καλντέρα.

    ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ

    Οικονομία
    Σίβυλλα
    Helios Kiosk