Βούτσης: Δεν είναι σκανδαλώδης ρύθμιση η «φοροελάφρυνση» για πολιτικούς
«Δεν πρόκειται περί μιας σκανδαλώδους -όπως έχει παρουσιαστεί- ρύθμισης που απαιτήθηκε από το πολιτικό προσωπικό» σχολίασε ο πρόεδρος της Βουλής Νίκος Βούτσης για την «φοροελάφρυνση» έως 2.000 ευρώ στην εισφορά αλληλεγγύης πολιτικών προσώπων. Ο ίδιος «έδειξε» για τη ρύθμιση αυτή το υπουργείο Οικονομικών και σημείωσε ότι «είναι στο πλαίσιο μιας δημοσιονομικής ισορροπίας».
Παράλληλα, ο πρόεδρος της Βουλής επισήμανε ότι έχει μπει «γερό μαχαίρι» στις συντάξεις των πρώην βουλευτών, καθώς και ότι οι βουλευτές από το 2012 και ύστερα δεν έχουν συντάξεις, δηλαδή δεν μπαίνουν σε συνταξιοδοτικό καθεστώς, παρότι μηνιαίως τους γίνεται παρακράτηση για τους παλαιότερους βουλευτές.
«Υπάρχουν αρκετά ζητήματα για τα οποία μπορούσε να γίνει μια δημόσια συζήτηση. Πάντως, δεν πρόκειται περί μιας σκανδαλώδους -όπως έχει παρουσιαστεί- ρύθμισης που απαιτήθηκε από το πολιτικό προσωπικό.
»Αφορά όλους τους εκλεγμένους όλων των βαθμίδων και των μελών των ανεξαρτήτων Αρχών και άλλους και σας επαναλαμβάνω ότι είναι στο πλαίσιο μιας δημοσιονομικής ισορροπίας που το υπουργείο οικονομικών, το δημόσιο λογιστικό, το Γενικό Λογιστήριο του Κράτους έχει διαμορφώσει» τόνισε.
«Σας λέω ευθέως ότι δεν ζητήθηκε ποτέ από πλευράς της Βουλής ή τους βουλευτές κ.λπ. Αντίθετα σας ανέφερα ένα ζήτημα πολύ σοβαρό, διότι αφορά παλαιότερους βουλευτές με πολυετή θητεία, πρώην υπουργούς, που εξομοιώνονται με τους δημοσίους υπαλλήλους και με τα έτη της αποχώρησής τους και μπαίνει ένα «γερό μαχαίρι» εκεί.
»Μην ψάχνουμε σε αυτόν τον τομέα, στην παρούσα Βουλή αναφέρομαι, σε όλο το πολιτικό σύστημα, μην ψάχνουμε προνομιακές καταστάσεις ή να καταλογίζουμε αναισθησία, σε σχέση με το τι συμβαίνει στην κοινωνία. Ίσα ίσα υπάρχει μια ευαισθησία και εναρμόνιση των εξόδων της Βουλής με την κρίση στην οποία βρίσκεται η χώρα μας, με τις προσπάθειες που κάνουμε όλοι μας».
Ο κ. Βούτσης ζήτησε επίσης να συνυπολογίσουν όλοι ότι η Βουλή είχε προϋπολογισμό 225 εκατομμύρια ευρώ το 2009 και τώρα έχει 132, ενώ περίσσεψαν και 5 εκατομμύρια, τα οποία θα μπουν σε κωδικό του ΥΠΟΙΚ για ευάλωτες ομάδες.
Ο ίδιος συνέχισε, λέγοντας ότι η Βουλή αναπτύσσει συνεχώς σε πολλά επίπεδα την εξωστρέφειά της, με πλήθος εκδηλώσεων, παρεμβάσεων, χορηγιών κ.λπ.
«Αυτή είναι η πραγματικότητα και είναι λάθος από γενικεύσεις και συμψηφισμούς να βγαίνουν λάθος συμπεράσματα, πάνω σε επιμέρους ζητήματα που θα μπορούσαν να συζητηθούν ως τέτοια και που μπορεί να έχουν ενστάσεις, αλλά όχι να πηγαίνουμε σε γενικεύσεις και να χαϊδεύουμε μια αντί-πολιτική τάση που υπάρχει σε ένα μέρος της κοινωνίας και που αν αφεθεί χωρίς εξηγήσεις, χωρίς διέξοδο και χωρίς ευαισθησία οδηγεί σε τέρατα διαφόρων καταστάσεων» κατέληξε ο κ. Βούτσης.
Εως €2.000 λιγότερη εισφορά αλληλεγγύης για τα πολιτικά πρόσωπα
Μειώσεις στα ποσά της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης προβλέπονται για τα πολιτικά πρόσωπα. Οι «φοροελαφρύνσεις» κυμαίνονται από 1.049 έως 1.999 ευρώ.
Σύμφωνα με την εφημερίδα Ελεύθερος Τύπος, ταυτόχρονα με τις ρυθμίσεις που προέβλεπαν περικοπές συντάξεων, κατάργηση του ΕΚΑΣ, αύξηση ασφαλιστικών εισφορών για ελεύθερους επαγγελματίες και «μπλοκάκια», μείωση των αφορολόγητων ορίων και αύξηση φορολογικών συντελεστών για μισθωτούς και συνταξιούχους, οι κυβερνητικοί βουλευτές ψήφισαν τον Μάιο του 2016 ως «αντίμετρο» και μια διάταξη, η οποία προβλέπει τη μείωση της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για όλα τα πολιτικά πρόσωπα κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ το χρόνο.
Δικαιούχοι των σημαντικών αυτών φοροελαφρύνσεων είναι: ο πρωθυπουργός, οι υπουργοί, οι αναπληρωτές υπουργοί, οι υφυπουργοί, οι βουλευτές, οι ευρωβουλευτές, οι αιρετοί της Τοπικής Αυτοδιοίκησης, οι γενικοί και οι ειδικοί γραμματείς υπουργείων, οι διοικούντες τα νομικά πρόσωπα δημοσίου δικαίου και οι διοικητές των ανεξάρτητων αρχών.
Η προκλητική διάταξη περιλαμβάνεται στο άρθρο 43Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος. Με τις διατάξεις του άρθρου αυτού αναμορφώθηκε η κλίμακα υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τους φορολογούμενους με ετήσια ατομικά φορολογητέα εισοδήματα άνω των 12.000 ευρώ, ενώ ταυτόχρονα καταργήθηκε το ιδιαίτερο καθεστώς ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης το οποίο είχε καθιερωθεί για τα πολιτικά πρόσωπα από την κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ το 2014 και το οποίο προέβλεπε ότι τα συνολικά εισοδήματα των συγκεκριμένων προσώπων από όλες τις πηγές φορολογούνται με αυξημένο συντελεστή εισφοράς 8%.
Ειδικότερα, με τις νέες διατάξεις του άρθρου 43Α του Κώδικα Φορολογίας Εισοδήματος οι οποίες προστέθηκαν με την παράγραφο 9 του άρθρου 112 του ν. 4387/2016, καταργήθηκαν για τα εισοδήματα του έτους 2016 οι διατάξεις του άρθρου 29 του ν. 3986/2011 με τις οποίες η ειδική εισφορά αλληλεγγύης είχε καθιερωθεί και είχε επιβληθεί στα εισοδήματα των ετών 2010-2015.
Στις διατάξεις που καταργήθηκαν περιλαμβανόταν και μία παράγραφος, η οποία προέβλεπε ειδικό καθεστώς υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης για τα πολιτικά πρόσωπα. Συγκεκριμένα, η παράγραφος 3ζ του άρθρου 29 του ν. 3986/2011, όπως είχε τροποποιηθεί με βάση το άρθρο 52 του ν. 4305/2014 το οποίο είχε ψηφίσει η κυβέρνηση ΝΔ-ΠΑΣΟΚ, προέβλεπε την επιβολή ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης με αυξημένο συντελεστή 8% στο άθροισμα των εισοδημάτων των πολιτικών προσώπων από όλες τις πηγές.
Με τον τρόπο αυτόν, οι πολιτικοί πλήρωναν, σε κάθε περίπτωση, πολύ μεγαλύτερα ποσά εισφοράς από όλους τους άλλους φορολογούμενους.
Με το νέο καθεστώς υπολογισμού της ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης όλα τα πολιτικά πρόσωπα εξομοιώνονται με τους υπόλοιπους φορολογούμενους, δηλαδή έχουν «φοροελάφρυνση» κατά 1.049 έως και 1.999 ευρώ.
Ποιους αφορά
Στο ειδικό αυτό καθεστώς αυξημένης ειδικής εισφοράς αλληλεγγύης υπάγονταν ειδικότερα τα ακόλουθα φυσικά πρόσωπα:
- Πρόεδρος της Δημοκρατίας
- πρωθυπουργός
- πρόεδρος και οι αντιπρόεδροι της Βουλής
- αντιπρόεδρος της κυβέρνησης
- υπουργοί
- αναπληρωτές υπουργοί
- υφυπουργοί
- γενικοί και ειδικοί γραμματείς υπουργείων
- γενικοί γραμματείς των αποκεντρωμένων διοικήσεων
- περιφερειάρχες
- βουλευτές και ευρωβουλευτές
- δήμαρχοι
- διοικητές, υποδιοικητές, πρόεδροι διοικητικών συμβουλίων, διευθύνοντες και εντεταλμένοι σύμβουλοι των νομικών προσώπων δημοσίου δικαίου
- μέλη των ανεξάρτητων αρχών καθώς και των αρχών που χαρακτηρίζονται με νόμο ως ανεξάρτητες ή ρυθμιστικές