Από τότε που ξέσπασε η δημοσιονομική κρίση στην Ελλάδα ο Μίχαελ Στίμπγκεν παρακολουθεί στενά τις εξελίξεις για λογαριασμό του Χριστιανοδημοκρατικού κόμματος. Εκπρόσωπος για θέματα ευρωπαϊκής πολιτικής της ΚΟ της CDU/CSU ενέκρινε με βαριά καρδιά το τρίτο πακέτο στήριξης κατακαλόκαιρο του 2015, στην έκτακτη συνεδρίαση της Βουλής, αν και ήταν θιασώτης της θέσης Σόιμπλε για προσωρινό Grexit.
«Να εκπληρώσει τις δεσμεύσεις του το ΔΝΤ»
Από καιρό παρακολουθεί το bras de fer ανάμεσα στην Ευρώπη και το Νομισματικό Ταμείο με ανάμεικτα αισθήματα. Το άρθρο γνώμης του Πολ Τόμσεν που συνυπέγραψε με τον επικεφαλής οικονομολόγο του Ταμείου Τόμας ΄Ομπσφελντ ήταν το κερασάκι στην τούρτα. «Καλύτερα θα ήταν για το ΔΝΤ να σκεφτεί και να αποφασίσει επιτέλους, εάν θα βοηθήσει την Ελλάδα, αντί να σκορπά προτάσεις», δήλωσε μιλώντας στη Deutsche Welle. «Αυτό που μου σπάει τα νεύρα είναι ότι το Ταμείο έχει αναλάβει την ίδια υποχρέωση έναντι της Ελλάδα, όπως ο Ευρωπαϊκός Μηχανισμός Σταθερότητας (ESM) και η ΕΕ. Γι’ αυτό θέλω να ακούω πιο εποικοδομητικές προτάσεις».
Η οργή του χριστιανοδημοκράτη πολιτικού αντανακλά τα αισθήματα που τρέφουν για το Διεθνές Νομισματικό Ταμείο κι άλλοι κομματικοί του σύντροφοι αυτήν την εποχή. «Το Ταμείο υποστηρίζει ότι το καταστατικό του δεν επιτρέπει ελάφρυνση χρέους, αλλά παροτρύνει τον ESM να το κάνει και μάλιστα με γενναιοδωρία παρά το ότι δεν το προβλέπει ο δικός του κανονισμός. Εάν αντιληφθεί ότι εμείς οι Ευρωπαίοι έχουμε τον ESM, τότε μπορεί να επέλθει σύγκλιση ανάμεσα στους τρεις θεσμούς.Το ΔΝΤ είναι εταίρος του ESM, όχι εχθρός και αντίπαλος. Και θα πρέπει να σας πω επίσης ότι το ΔΝΤ δεν είναι για δημόσιες ανακοινώσεις, αλλά για να αναλογιστεί πώς θα εκπληρώσει τις δεσμεύσεις του. Κι αυτό, κατά τη γνώμη μου, είναι το λιγότερο που κάνει αυτήν τη στιγμή».
Διορθωτικές κινήσεις στο τέλος του 2018
Για το πρωτογενές πλεόνασμα του 3,5%, «για το συνυπολογισμό του οποίου σημειωτέον συνέβαλε και το ΔΝΤ» ο χριστιανοδημοκράτης βουλευτής το θεωρεί εφικτό, εάν συντρέξουν όμως κι άλλες προϋποθέσεις. «Η Ελλάδα ωστόσο καθυστέρησε την υλοποίηση των μεταρρυθμίσεων που υποσχέθηκε και έτσι μετατίθεται η δυνατότητα μεταβολών στη δημοσιονομική πολιτική (..) Ο στόχος ενός μακροπρόθεσμου πρωτογενούς πλεονάσματος του 3,5%, θα οδηγούσε την Ελλάδα και πάλι στην αυτόνομη διαχείριση της δημοσιονομικής της πολιτικής (…).Στην πράξη, όταν τα πακέτα διάσωσης δεν τρέχουν όπως το έχουμε σκεφτεί – κι αυτό συνέβη στην Πορτογαλία, την Ιρλανδία και την Κύπρο – προχωρούμε σε κάποιες προσαρμογές. Για το ελληνικό πρόγραμμα θα το δούμε μετά την δεύτερη αξιολόγηση».
Εκείνο στο οποίο μπορεί να απαντήσει μετά βεβαιότητας είναι ότι δεν θα υπάρξει τέταρτο πρόγραμμα διάσωσης γιατί «δεν υπάρχουν επιχειρήματα που μπορούν να πείσουν τους γερμανούς βουλευτές για την αναγκαιότητα ενός ακόμη προγράμματος διάσωσης». Ο Μίχαελ Στίμπγκεν παραθέτει την διαδοχή γεγονότων έτσι όπως τη συμμερίζεται η γερμανική βουλή: σωστή εφαρμογή του τρέχοντος προγράμματος, μετά τη λήξη του έλεγχος της βιωσιμότητας του χρέους και μετά, εάν χρειαστεί, λήψη αποφάσεων.
Αποφάσεις στο Eurogroup, όχι στο Βερολίνο
Σε ό,τι αφορά την επίσκεψη Τσίπρα την Παρασκευή (16.12) στο Βερολίνο ο εκπρόσωπος για θέματα ευρωπαϊκής πολιτικής της ΚΟ των Χριστιανικών κομμάτων δεν προβλέπει συγκλονιστικές επιτυχίες στο αίτημα της ελληνικής κυβέρνησης για πολιτική λύση, ώστε να ξεπεραστούν τα προβλήματα της διαπραγμάτευσης. «Δεν ξέρω με τι ατζέντα έρχεται ο κ. Τσίπρας. Ξέρω όμως ότι η ατζέντα της γερμανικής κυβέρνησης περιλαμβάνει θέματα εξίσου σοβαρά, όπως η επιστροφή των προσφύγων στην Τουρκία με πολλά εμπόδια που θα μπορούσαν να λυθούν σε εθνικό επίπεδο» αναφέρει στη Deutsche Welle. «Και μετά έχουμε την ευκαιρία μετά από 42 χρόνια να δούμε την Κύπρο και πάλι ενωμένη, ο ρόλος της Ελλάδας, όπως και της Τουρκίας, είναι εξαιρετικά σημαντικός. Όσον αφορά πολιτικές αποφάσεις, δεν μπορώ να φανταστώ ότι θα μπορούσαν να σημαίνουν ανατροπή των συμφωνιών. Ο κ. Τσίπρας μπορεί να εκθέσει τις απόψεις του, αλλά οι αποφάσεις λαμβάνονται στο Eurogroup».
Ειρήνη Αναστασοπούλου