«Ποιο είναι στ’ αλήθεια το επόμενο μεγάλο βήμα για τη βιομηχανία της μόδας;» αναρωτιέται ο δημοφιλής χρήστης του Instagram Τζόρνταν «Watts» Γουότσον του @love.watts. Μια προσπάθεια να απαντήσει στο ερώτημά του ήταν η πρόσφατη συνεργασία του με τον διάσημο αμερικανό σχεδιαστή μόδας Τόμι Χίλφιγκερ στη διάρκεια της παρουσίασης της συλλογής του τελευταίου για το Φθινόπωρο του ’16 στην Ανδρική Εβδομάδα Μόδας της Νέας Υόρκης. Στο πλαίσιο της ενέργειας, η τέχνη συνάντησε τη μόδα στον ψηφιακό κόσμο της δημοφιλούς πλατφόρμας μέσα από μια ενδιαφέρουσα δράση της ανερχόμενης –γεννημένης στο Μαϊάμι –εικαστικής καλλιτέχνιδας Οστιν Γουέινερ.
Στο επίκεντρο της νέας συλλογής του Χίλφιγκερ βρίσκεται η εξερεύνηση του προτύπου, του συμβόλου, της «εικόνας». Επιστρέφοντας σε αντιπροσωπευτικά «κομμάτια» των τελευταίων 30 χρόνων της καριέρας του ο σχεδιαστής αναζητεί τους θεμέλιους λίθους της σύγχρονης ανδρικής γκαρνταρόμπας μέσα από μια φρέσκια ματιά. Μέσα από αυτό το πρίσμα, η Γουέινερ δημιούργησε τρία πρωτότυπα έργα που εμπεριέχουν τα looks από τη συλλογή Φθινόπωρο 2016 του Χίλφιγκερ επανερμηνευμένα με τη δική της χαρακτηριστική εκρηκτική χρωματική παλέτα και τις γραφικές σουρεαλιστικές επιρροές. Το @love.watts αξιοποιεί την εφαρμογή ως δίαυλο για τη διάδοση καλλιτεχνικών ιδεών και την προώθηση ανερχόμενων καλλιτεχνών σε περισσότερους από 610.000 ακολούθους σε ολόκληρο τον κόσμο, ανάμεσά τους το μοντέλο και τηλεπερσόνα Tζίτζι Χαντίντ, η τραγουδίστρια Ριάνα και πολλοί ακόμη διάσημοι.
Το δημιουργικό μήνυμα
«Είναι τιμή μου να συνεργάζομαι με τον Τόμι Χίλφιγκερ, έναν σχεδιαστή που αντιμετωπίζει το ερώτημα γύρω από το επόμενο βήμα της μόδας συνδεόμενος με ανερχόμενους καλλιτέχνες προκειμένου να ενισχύσει το δημιουργικό του μήνυμα» δήλωσε ο Γουότσον. «Τα έργα ζωγραφικής της Οστιν Γουέινερ, οι συνδυασμοί της στα χρώματα και οι χειρισμοί της στη φωτογραφία σηματοδοτούν τη συνέχεια και αυτή η φανταστική συνεργασία ανοίγει τον δρόμο της συναρπαστικής νέας κατεύθυνσης για τη βιομηχανία της μόδας».
Εχοντας πρόσφατα μεταφέρει το στούντιό της από τη Νέα Υόρκη στο Λος Αντζελες η Γουέινερ, η οποία ασχολείται με πρωτότυπο τρόπο με τη ζωγραφική, τη φωτογραφία αλλά και τη μείξη διαφορετικών μέσων, έχει δημιουργήσει ένα νέο σύνολο έργων τα οποία εστιάζουν στην επεκτατική ιδέα του εαυτού, της μάζας, της κίνησης, της φόρμας και του χρώματος. Η συνεργασία της με τον Χίλφιγκερ δεν είναι η πρώτη της επαφή με τη μόδα. Μερικά χρόνια νωρίτερα είχε φωτογραφίσει το διάσημο μοντέλο Κλάρα Ντελεβίν στα παρασκήνια ενός σόου και το σχετικό υλικό τροφοδότησε την πρώτη της μεγάλη σειρά έργων με τίτλο «Το μοντέλο». Τα συναρπαστικά, μεγάλης κλίμακας πορτρέτα της Ντελεβίν «αποδομούνται» και «επανασυντίθενται» με τη βοήθεια ζωντανών χρωμάτων τη στιγμή που τα σαγηνευτικά της μάτια μαγνητίζουν το βλέμμα…
Λίγο αργότερα ακολούθησε μια δεύτερη σειρά με τίτλο «Cover, Girl» και «μούσα» της καλλιτέχνιδας αυτή τη φορά τη φίλη της Τζίτζι Χαντίντ. «Αισθάνομαι πως αυτές οι γυναίκες είναι κομμάτι από κάτι μεγαλύτερο» δήλωνε τότε σε συνέντευξή της η Γουέινερ. «Είναι κάτι περισσότερο από θαυμάσια σώματα, “like” στο Instagram και όμορφες πόζες. Κάτι που ίσως δεν μπορούμε να αναγνωρίσουμε αυτή τη στιγμή». Συνεχίζοντας, η ίδια αναγνώριζε μια μετατόπιση στη δουλειά της: τα παλαιότερα έργα της ήταν μια αποτύπωση του περιβάλλοντός της «επιστρέφοντας» την πληροφορία ενώ τα νεότερα έχουν να κάνουν με τη γυναίκα ως ολότητα και επιχειρούν να «ξαναγράψουν» το παρελθόν.
Εικονικά δοκιμαστήρια
Στο πλαίσιο της προσπάθειάς τους να αυξήσουν τις πωλήσεις προσφέροντας στους πελάτες τους νέες εμπειρίες, οι μεγάλοι οίκοι μόδας τα τελευταία χρόνια εκμεταλλεύονται όλο και περισσότερο τις δυνατότητες που προσφέρει η σύγχρονη τεχνολογία. Το αποτέλεσμα είναι ένας ενδιαφέρων πειραματισμός σχετικός με το τρισδιάστατο «σκανάρισμα» του σώματος και τα εικονικά δοκιμαστήρια. Ο Χίλφιγκερ αποτελεί χαρακτηριστικό παράδειγμα: τον Οκτώβριο του 2015 ο αμερικανικός Τύπος αναφέρθηκε εκτενώς στην ευκαιρία του νεοϋορκέζου επισκέπτη του καταστήματός του στην 5η Λεωφόρο να παρακολουθήσει σε εικονική πραγματικότητα 360 μοιρών το σόου για την παρουσίαση της συλλογής του Φθινόπωρο 2015 όπως ακριβώς δόθηκε «ζωντανά» τον Φεβρουάριο του ίδιου έτους. Οι ενδιαφερόμενοι είχαν την ευκαιρία πρόσβασης στα παρασκήνια και παράλληλα αν κάποιος εντόπιζε ρούχα που τον ενδιέφεραν θα μπορούσε να τα αγοράσει, πράγμα που προφανώς ήταν ο κύριος σκοπός του σχεδιαστή και των συνεργατών του. «Από το σκηνικό και τη μουσική ως τα αποκλειστικά στιγμιότυπα από τα παρασκήνια, ο καταναλωτής έχει την ευκαιρία να δει τα ρούχα να “κινούνται” και να απολαύσει τη συλλογή στο πρωτότυπο περιβάλλον της παρουσίασής της: πρόκειται για μια συναρπαστική εξέλιξη της συμβατικής εμπειρίας του shopping» δήλωνε τότε ο ίδιος ο σχεδιαστής.
Λίγο νωρίτερα, στη διάρκεια της παρουσίασης της συλλογής Ανοιξη 2016 του σχεδιαστή στη Νέα Υόρκη, έγινε το λανσάρισμα της εφαρμογής «Twitter Halo». O απαραίτητος εξοπλισμός τοποθετήθηκε στα παρασκήνια, όπου δημιουργήθηκαν βίντεο 360 μοιρών με τη συμμετοχή, πέραν του Χίλφιγκερ, περισσότερων από 60 μοντέλων, διασημοτήτων και bloggers οι οποίοι παρέστησαν στο σόου. Τα μοναδικά αυτά βίντεο –στημένα σε σκηνικό που αντανακλούσε το «Island Life», το θέμα της συγκεκριμένης συλλογής –διοχετεύθηκαν την ίδια στιγμή μέσω του λογαριασμού του σχεδιαστή στο Twitter. Μέσα σε 48 ώρες από την επίδειξη, τα «Twitter Halo» βίντεο συγκέντρωσαν περισσότερες από 3.000 αναφορές και απέκτησαν πλέον των 100 εκατομμυρίων impressions. «Είμαστε παθιασμένοι με το να βρίσκουμε νέους καινοτόμους δρόμους προκειμένου να συνδέουμε τη μόδα με την ψηφιακή τεχνολογία» δήλωνε τότε η Εϊβερι Μπέικερ, στενή συνεργάτιδα του σχεδιαστή…
Manus X Machina
«Manus X Machina: Η μόδα στην εποχή της τεχνολογίας» είναι ο τίτλος της μεγάλης ανοιξιάτικης έκθεσης του Ινστιτούτου Ενδύματος του Μητροπολιτικού Μουσείου της Νέας Υόρκης που θα εγκαινιαστεί τον Μάιο του 2016. Ο πήχης έχει τοποθετηθεί ψηλά: μετά την αφιερωμένη στην Κίνα διοργάνωση που κατέκτησε την πέμπτη θέση στην επισκεψιμότητα του Μουσείου προσελκύοντας περί τα 816.000 άτομα, ο στόχος των διοργανωτών είναι ο νέος τίτλος, με χορηγό την Apple, να προκαλέσει παγκόσμια αίσθηση. Σύμφωνα με τον Αντριου Μπόλτον, επιμελητή του Ινστιτούτου, η έκθεση θα συμπεριλάβει περισσότερα από 100 «κομμάτια» υψηλής ραπτικής και πρωτοποριακών έτοιμων ενδυμάτων, ενώ ανάμεσα στις διάσημες υπογραφές συναντάμε αυτές των Μπαλεντσιάγκα, Τζον Γκαλιάνο (Christian Dior, Maison Margiela), Mαρκ Τζέικομπς (Louis Vuitton), Ρικάρντο Τίσι (Givenchy) κ.ά.
Αρχίζοντας από τα πρώτα βήματα της υψηλής ραπτικής τον 19ο αιώνα, όταν η ραπτομηχανή τέθηκε για πρώτη φορά σε λειτουργία, και προχωρώντας στη συνέχεια στην αντίστιξη ανάμεσα στο χειροποίητο και στο κατασκευασμένο μηχανικά που βαθμιαία οδήγησε στη βιομηχανοποίηση και στη μαζική παραγωγή, η έκθεση επιχειρεί να εξερευνήσει την τελευταία. Οι επισκέπτες θα έχουν την ευκαιρία να συνειδητοποιήσουν το τι διαφοροποιεί την υψηλή ραπτική από το έτοιμο ένδυμα. «Παραδοσιακά, η διάκριση ανάμεσα στην υψηλή ραπτική και στο pret a porter βασιζόταν στο χειροποίητο έναντι της μηχανής» δηλώνει και πάλι ο Αντριου Μπόλτον. «Τώρα η διάκριση σιγά σιγά μοιάζει να ξεθωριάζει, καθώς το ένα υιοθετεί σταθερά τις πρακτικές και τις τεχνικές του άλλου».
Δίπλα στις τεχνικές της κεντητικής, των φτερών, του πλεξίματος, της δαντέλας και γενικότερα της διακόσμησης, θα γνωρίσει κανείς την τρισδιάστατη εκτύπωση, την τεχνολογία κοπής με λέιζερ, το πώς οι πλαστικές ύλες «μαλακώνουν» μέσω της θερμότητας ώστε ο κατασκευαστής να τους δώσει το επιθυμητό σχήμα και, τέλος, το καλούπωμα με χρήση υπερήχων. Τρεις ημέρες πριν από τα θυρανοίξια της έκθεσης για το κοινό, στις 2 Μαΐου, θα γίνει το περίφημο γκαλά στην τιμητική επιτροπή του οποίου θα συμμετάσχουν οι σχεδιαστές Νικολά Γκεσκιέρ, Καρλ Λάγκερφελντ και Μιούτσια Πράντα, κομμάτια των οποίων περιλαμβάνει η έκθεση. Αμα τη ανακοινώσει του θέματος, ο αμερικανικός Τύπος δεν παρέλειψε να προτείνει στους ενδιαφερομένους τις κατάλληλες εμφανίσεις για την περίσταση: από το τρισδιάστατα τυπωμένο φόρεμα της Ολλανδέζας Ιρις βαν Χέρπεν και το βίντεο-φόρεμα του Χουσεΐν Τσάλαγιαν ως κοστούμια εμπνευσμένα από κινηματογραφικές ταινίες όπως π.χ. το «Robocop» ή το «Planet Terror».
«Να αισθανθεί το σώμα μου πρωτόγνωρα πράγματα»
«Η τεχνολογία θα φέρει τα πάνω κάτω σε ολόκληρη τη βιομηχανία της μόδας» υποστήριζε σε λίγο παλαιότερη συνέντευξή του ο νεοϋορκέζος σχεδιαστής Φράνσις Μπιτόντι. Ο ίδιος εκπαιδεύθηκε αρχικά ως αρχιτέκτονας αλλά αργότερα εξειδικεύθηκε στην εφαρμογή εξελιγμένων κατασκευαστικών τεχνικών στη μόδα, στα κοσμήματα και στα αξεσουάρ, έχοντας υπογράψει, μεταξύ άλλων, το τρισδιάστατα τυπωμένο φόρεμα της χορεύτριας μπουρλέσκ και τηλεπερσόνας Ντίτα φον Τιζ και ένα ζευγάρι τρισδιάστατα τυπωμένα παπούτσια. «Αυτό που θέλουμε είναι να αναπτύξουμε εκ νέου τα πάντα, από τη μεθοδολογία του σχεδιασμού ως τα υλικά και τη φόρμα, τη διανομή και την παραγωγή» συνέχισε ο ίδιος προσθέτοντας πως η ψηφιακή επανάσταση συνιστά τη μεγαλύτερη πρόκληση για τους οίκους μόδας. Το ερώτημα είναι κατά τη γνώμη του το πώς μια βιομηχανία όπου η αξία επικοινωνείται μέσω της αποκλειστικότητας και της επιδεξιότητας μπορεί να λειτουργήσει μέσα σε ένα καινούργιο πλαίσιο.
«Η τεχνολογία θα φέρει τα πάνω κάτω σε ολόκληρη τη βιομηχανία της μόδας» υποστήριζε σε λίγο παλαιότερη συνέντευξή του ο νεοϋορκέζος σχεδιαστής Φράνσις Μπιτόντι. Ο ίδιος εκπαιδεύθηκε αρχικά ως αρχιτέκτονας αλλά αργότερα εξειδικεύθηκε στην εφαρμογή εξελιγμένων κατασκευαστικών τεχνικών στη μόδα, στα κοσμήματα και στα αξεσουάρ, έχοντας υπογράψει, μεταξύ άλλων, το τρισδιάστατα τυπωμένο φόρεμα της χορεύτριας μπουρλέσκ και τηλεπερσόνας Ντίτα φον Τιζ και ένα ζευγάρι τρισδιάστατα τυπωμένα παπούτσια. «Αυτό που θέλουμε είναι να αναπτύξουμε εκ νέου τα πάντα, από τη μεθοδολογία του σχεδιασμού ως τα υλικά και τη φόρμα, τη διανομή και την παραγωγή» συνέχισε ο ίδιος προσθέτοντας πως η ψηφιακή επανάσταση συνιστά τη μεγαλύτερη πρόκληση για τους οίκους μόδας. Το ερώτημα είναι κατά τη γνώμη του το πώς μια βιομηχανία όπου η αξία επικοινωνείται μέσω της αποκλειστικότητας και της επιδεξιότητας μπορεί να λειτουργήσει μέσα σε ένα καινούργιο πλαίσιο.
Ο Μπιτόντι θεωρεί ότι η βιομηχανία της μόδας προσαρμόζεται στις νέες τεχνολογίες με αργά βήματα. Η συνειδητοποίηση της νέας πραγματικότητας, κατά τη γνώμη του, θα σημάνει μεγάλες αλλαγές σε βασικές αξίες πολλών οίκων. «Προσωπικά, δεν θέλω η τεχνολογία να ενσωματωθεί στο σώμα μου. Αυτό το οποίο θέλω είναι ρούχα και αξεσουάρ που επιτρέπουν στο σώμα μου να κάνει και να αισθανθεί πράγματα τα οποία δεν είχα ποτέ αισθανθεί ότι θα μπορούσε…».
Ωστόσο ποια οφέλη έχει ήδη αποκομίσει η βιομηχανία της μόδας από την ψηφιακή τεχνολογία ως σήμερα; Ο σχεδιαστής δηλώνει ότι περιμένει ακόμη η πρώτη να εκμεταλλευθεί τη δεύτερη με τρόπο ο οποίος να έχει πραγματικό νόημα. «Πέρα από τα προϊόντα που προορίζονται για παραστάσεις-επιδείξεις, για τον κόσμο του θεάματος δηλαδή, δεν βλέπω μια πραγματική επιρροή της τεχνολογίας στη μεθοδολογία του σχεδίου ούτως ώστε να έχουμε μια πραγματική νέα κατεύθυνση στον τρόπο με τον οποίο αντιλαμβανόμαστε το ένδυμα». Ο Μπιτόντι πιστεύει πως αυτό θα είναι το πρώτο βήμα και δεν έχει γίνει ακόμη…
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



