«Με μία σύντομη μελέτη στη σχολή μου, το 30% των εισαγόμενων σπουδαστών δεν βρίσκουν εταιρεία να εργασθούν. Από αυτό το 30%, το 80% είναι γυναίκες. Στη συνεχώς αναπτυσσόμενη ελληνική ναυτιλία, η ύπαρξη του γυναικείου φύλου στα καράβια για κάποιες ναυτιλιακές εταιρείες θεωρείται ταμπού». Αυτό επεσήμανε στην ομιλία της η σπουδάστρια ε’ εξαμήνου της Σχολής Πλοιάρχων στην Ακαδημία Εμπορικού Ναυτικού (ΑΕΝ) Κρήτης κυρία Έλενα Λυκοφρύδη συμμετέχοντας σε ημερίδα με θέμα «Ναυτική Εκπαίδευση –Ο δρόμος της θάλασσας» που διοργάνωσε στα Χανιά στο πλαίσιο του 8ου τακτικού συνεδρίου της η Πανελλήνια Ένωση Αξιωματικών Λιμενικού Σώματος (ΠΕΑΛΣ).


Όπως σημείωσε, «από το 1980 γυναίκες ναυτικοί αποφοιτούν από τις ΑΕΝ, για να μην αναφερθούμε σε παλιότερα χρόνια που οι γυναίκες είχαν θέσεις σε πλοία ως ασυρματίστριες ή ακόμα και ως πλήρωμα σαν πρακτικές. Παρ’ όλα αυτά, ακόμα θεωρούμαστε ανεπαρκείς. Ανεπαρκείς για να κυβερνήσουμε πλοίο. Ανεπαρκείς να δουλέψουμε όπως οι άνδρες, να κάνουμε μία ασφαλή βάρδια, να διεκδικήσουμε το όνειρό μας. Την ώρα που σε ξένες χώρες υπάρχουν πλοία με αμιγώς γυναικείο πλήρωμα. Την ώρα που υπάρχουν ζωντανές αποδείξεις, ελληνίδες γυναίκες καπετάνισσες, ότι οι γυναίκες μπορούν να τα καταφέρουν και μάλιστα πολύ καλά. Στην Ελλάδα οι εταιρείες που εμπιστεύονται το γυναικείο φύλο είναι ελάχιστες. Πλέον το επάγγελμα δεν χρειάζεται μόνο μυϊκή δύναμη. Σχεδόν όλα είναι υδραυλικά και ηλεκτρονικά όπου το γυναικείο μυαλό (όπως κάποιοι συνεχίζουν και διαχωρίζουν από το αντρικό) μπορεί με άνεση να αντεπεξέλθει»

Από την πλευρά του υπουργείου στην ημερίδα επισημάνθηκε η πάγια θέση για διατήρηση και ενίσχυση της δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και τάσσεται κατά της δημιουργίας ιδιωτικών σχολών. Κάτι που είχε τονίσει και πρόσφατα στη Βουλή ο υπουργός Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής κ. Θοδωρής Δρίτσας απαντώντας σε σχετική ερώτηση.
Όπως αναφέρεται σε ανακοίνωση της ΠΕΑΛΣ, «στη διοργάνωση αυτή παρουσιάστηκε το ελληνικό σύστημα ναυτικής εκπαίδευσης και αναπτύχθηκαν θέματα, όπως οι ευκαιρίες της νέας γενιάς στο ναυτικό επάγγελμα, η συνεχής αναβάθμιση της ελληνικής ναυτικής εκπαίδευσης με βάση τις σύγχρονες ευρωπαϊκές και διεθνείς απαιτήσεις, η δέσμευση για τη διασφάλιση ποιοτικής δημόσιας ναυτικής εκπαίδευσης και η διαρκής εκπαίδευση και επιμόρφωση των ναυτικών, τα οποία αποτελούν απαραίτητες προϋποθέσεις προκειμένου να διατηρηθεί η ναυτοσύνη του λαού μας και η ναυτική μας παράδοση και υπεροχή».
Από την πλευρά της η αντιπλοίαρχος ΛΣ κυρία Βενετία Καλλιπολίτου, διευθύντρια Διεύθυνσης Εκπαίδευσης Ναυτικών του υπουργείου Ναυτιλίας και Νησιωτικής Πολιτικής, παρουσίασε την πολιτική της αρμόδιας υπηρεσίας. Σχετικά με τις δράσεις επεσήμανε ότι «έχει ήδη συσταθεί και λειτουργεί το Γραφείο Σταδιοδρομίας με στόχο την ενημέρωση και την παροχή κατευθύνσεων και υποδείξεων προς τους δοκίμους των ΑΕΝ, προκειμένου να διευκολυνθεί η ναυτολόγηση τους σε πλοία ναυτιλιακών εταιρειών για τη συμπλήρωση της επαγγελματικής κατάρτισης τους».

Επίσης αναφέρθηκε σε υλοποίηση ολοκληρωμένου πληροφορικού συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης, προμήθεια σύγχρονου εκπαιδευτικού εξοπλισμού μέσω του νέου ΕΣΠΑ, αναβάθμιση – ανακαίνιση υφιστάμενων κτιριακών υποδομών, επιμόρφωση διδακτικού προσωπικού και παροχή εξειδικευμένων γνώσεων υπό τύπου σεμιναρίων – διαλέξεων στους σπουδαστές των Ακαδημιών.
Από την πλευρά του ο πλοίαρχος ΕΝ, διευθυντής Σπουδών Σχολής Πλοιάρχων ΑΕΝ Κρήτης, κ. Βασίλειος Δαβής στην ομιλία του με τίτλο «Σκέψεις για την αναβάθμιση της ναυτικής εκπαίδευσης» έκανε λόγο, μεταξύ άλλων, για αποσύνδεση των πτυχίων των σπουδαστών ΑΕΝ από την οποιαδήποτεμοριοδότηση, τροποποίηση κανονισμού σπουδών (ιδιαίτερα σε θέματα πειθαρχίας,αποποιήσεις βαθμολογίας, οφειλές μαθημάτων, εκπαίδευση επί πλοίου, κτλ.) και ανάπτυξη της ιδιωτικής ναυτικής εκπαίδευσης, παράλληλα και ισότιμα, αλλάαυστηρά και αποκλειστικά υπό την εποπτεία, τον έλεγχο και την ευθύνητης Ένωσης Ελλήνων Εφοπλιστών (ΕΕΕ).
Επιπλέον ο πλοίαρχος ΕΝ και γενικός γραμματέας της Πανελλήνιας Ένωσης Πλοιάρχων Εμπορικού Ναυτικού (ΠΕΠΕΝ) κ. Αντώνιος Μαρινάκης σημείωσε ότι «η πρόταση που καταθέτουμε για μια ακόμη φορά προς την Πολιτεία είναι να αναβαθμιστεί επιτέλους η ναυτική εκπαίδευση η οποία ιδιαίτερα όπως παρέχεται σήμερα, είναι μια πλήρης σύγχυση και παλινδρομεί μεταξύ της συμβατικότητας και της συμβιβαστικότητας. Οι παρεχόμενες σπουδές και τα κάθε λογής δημιουργούμενα προγράμματα, που έντεχνα τους δίνουν την ετικέτα της παιδαγωγικής μεταρρύθμισης και επάρκειας, το μόνο το οποίο επιτυγχάνουν είναι να αποσυντονίσουν πλήρως τον εκπαιδευόμενο, αφού και ο ίδιος κάποτε με το πέρασμα της ηλικίας του κατανοεί το μέγεθος της φτώχειας και της παλαιότητας του συστήματος της ναυτικής εκπαίδευσης που του παρασχέθηκε. Και τούτο, γιατί στη χώρα μας ουδέποτε υπήρξε ένα κοινό αποδεκτό και μακροχρόνιο πρόγραμμα στη ναυτική εκπαίδευση, που να εκσυγχρονίζεται και να αναμορφώνεται σε τακτά χρονικά διαστήματα. Υπήρξε μια σύγχυση μεταξύ βραχυχρόνιων και περιστασιακών προγραμμάτων στον σχεδιασμό της ναυτιλιακής εκπαιδευτικής πολιτικής. Και τα δύο συστήματα κρίνονται ακατάλληλα γιατί η βραχυχρόνια εκπαιδευτική πολιτική αποβλέπει σε ορισμένους σκοπούς εκ των προτέρων διαγεγραμμένους, ενώ η περιστασιακή καλείται να θεραπεύσει και να αντιμετωπίσει καταστάσεις όπως αυτές αυτοτελώς δημιουργούνται».
Μιλώντας για την ημερίδα ο πρόεδρος της ΠΕΑΛΣ κ. Δημήτρης Σαϊτάκης υπογράμμισε μεταξύ άλλων: «Η ναυτιλία μας είναι πρωτίστως οι άνθρωποι της και η τεχνογνωσία τους. Η σύγχρονη εκπαίδευση στη ναυτιλιακή θεωρία και η χρήση των νέων τεχνολογιών, που παρέχονται από τις Ακαδημίες, ανοίγουν προοπτικές για μια λαμπρή σταδιοδρομία στους αξιωματικούς του Εμπορικού Ναυτικού… Στοχεύουμε αφενός μεν στην ενημέρωση των πολιτών και ειδικότερα των νέων αναφορικά με το ναυτικό επάγγελμα, την αναβαθμισμένη ποιότητα ζωής στη θάλασσα και το ασφαλές εργασιακό περιβάλλον που προσφέρει προοπτικές και αφετέρου στην ανάδειξη του επαγγέλματος του ναυτικού ως ένα επάγγελμα κύρους, όπως αρμόζει στους πρωταγωνιστές των θαλασσίων μεταφορών του κόσμου, ως αποτέλεσμα και της παρεχόμενης στα στελέχη εκπαίδευσης».