Ο κινηματογράφος συναντά τη φωτογραφία και η όπερα την περφόρμανς: όλα αυτά στο πρώτο μέρος της παράστασης με την οποία ο καναδοαμερικανός τραγουδιστής και τραγουδοποιός Ρούφους Γουεϊνράιτ επιστρέφει στην πρωτεύουσα στις 15 Σεπτεμβρίου για την αποχαιρετιστήρια εκδήλωση του Φεστιβάλ Αθηνών στο Ηρώδειο. Εξι χρόνια μετά την παγκόσμια πρεμιέρα της πρώτης του όπερας με τίτλο «Prima Donna» στο Διεθνές Φεστιβάλ του Μάντσεστερ το 2009, ο Γουεϊνράιτ παρουσιάζει για πρώτη φορά την «οπτικοποιημένη» εκδοχή της με τη σύμπραξη του εικαστικού-κινηματογραφιστή Φραντσέσκο Βετζόλι και της φωτογράφου Σίντι Σέρμαν.
Στηριγμένη σε γαλλικό λιμπρέτο που έγραψαν από κοινού ο συνθέτης και η Μπερναντέτ Κολομίν, η «Prima Donna» πραγματεύεται μια ημέρα στη ζωή μιας όχι νέας πλέον ντίβας της όπερας η οποία προετοιμάζεται με αγωνία να επανακάμψει στη σκηνή στο Παρίσι του 1970, ύστερα από κάποια χρόνια απουσίας. Ξεχασμένη πλέον από κοινό και κριτικούς, είναι αποφασισμένη να αποδείξει σε όλους όσοι την αμφισβητούν ότι κάνουν λάθος: το μόνο που ζητεί είναι ένας ρόλος που θα της προσφέρει τη δυνατότητα να αποκαταστήσει την παλιά της αίγλη…
Το έργο είναι εμπνευσμένο από συνεντεύξεις της Μαρίας Κάλλας – από τον θάνατο της οποίας συμπληρώνονται 38 χρόνια στις 16 Σεπτεμβρίου -, όπου η θρυλική σοπράνο αναφέρεται στην καριέρα της, στη δύναμη αλλά και στη μοναξιά που κρύβει. Μέσα από αυτό το πρίσμα στην παράσταση του Ηρωδείου –πέρα από τα αποσπάσματα από το έργο που θα ερμηνεύσουν οι σοπράνο Τσέλια Κοστέα και Βασιλική Καραγιάννη και ο τενόρος Αντόνιο Φιγκουερόα με τη σύμπραξη της Κρατικής Ορχήστρας Αθηνών υπό τον Γιώργο Πέτρου –θα προβάλλεται φιλμ με εικόνες της Κάλλας τις οποίες δημιουργεί ειδικά ο Φραντσέσκο Βετζόλι, ενώ η βιντεοπροβολή κορυφώνεται με την εμφάνιση της Σίντι Σέρμαν.
Το αρχικό σχέδιο ήθελε την «Prima Donna» να παρουσιάζεται στη σκηνή της Μετροπόλιταν Οπερα, στο πλαίσιο της προσπάθειας του νέου τότε διευθυντή του θεάτρου Πίτερ Γκελμπ να απευθυνθεί σε νεότερο κοινό. Ωστόσο, το πλάνο ναυάγησε: αφενός η επιμονή του συνθέτη στο γαλλικό λιμπρέτο, σε αντίθεση με την επιθυμία των ιθυνόντων της Met για αγγλικό, αφετέρου το γεγονός ότι η πρεμιέρα εκεί δεν θα μπορούσε να δοθεί πριν από το 2014 τη στιγμή που ο Γουεϊνράιτ ήθελε να ανεβεί το έργο όσο το δυνατόν γρηγορότερα στάθηκαν οι κύριες αιτίες. Τελικά η πρεμιέρα της «Prima Donna» στις ΗΠΑ δόθηκε από τη New York City Opera στην Ακαδημία Μουσικής Brooklyn στις 19 Φεβρουαρίου 2012, δυόμισι περίπου χρόνια μετά το πρώτο ανέβασμα στο Μάντσεστερ από την Opera North. Είχαν μεσολαβήσει ανεβάσματα στο Sadler’s Wells του Λονδίνου τον Απρίλιο του 2010 –με σημαντικές διαφορές από την πρώτη παραγωγή του Μάντσεστερ, για την οποία ο συνθέτης εφέρετο να έχει αντιρρήσεις –και στο Τορόντο τον Ιούνιο του ίδιου χρόνου, στο πλαίσιο του Φεστιβάλ Luminato, με τον ίδιο τον Γουεϊνράιτ παρόντα.

ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ