Η ύφεση που έπληξε ακόμη και την αγορά τροφίμων τελειώνει, υποστηρίζει ούτε λίγο ούτε πολύ ο κ. Λεωνίδας Βρεττάκος, γενικός διευθυντής της ΑΒ Βασιλόπουλος, σε συνέντευξή του προς «Το Βήμα».
Στα έξι χρόνια της ύφεσης η αγορά του λιανεμπορίου των τροφίμων συρρικνώθηκε κατά περίπου 30%. Στο ίδιο διάστημα η Βασιλόπουλος ΑΕ κατόρθωσε να αναπτύξει πανελλαδικά το δίκτυό της επενδύοντας 200 εκατ. ευρώ και να κερδίσει μερίδιο αγοράς. Και τούτο διότι, όπως λέει ο κ. Βρεττάκος, «αντιμετώπισαν την κρίση ως ευκαιρία».
Η ελληνική αγορά βρίσκεται στον έκτο χρόνο της ύφεσης, η οποία όμως άρχισε να εξασθενεί. Ποιες είναι οι συνέπειες; Ποιο είναι το τοπίο που αφήνει πίσω της;
«Οντως η αγορά τροφίμων, όπως και όλες οι αγορές στην Ελλάδα, βρίσκεται στον έκτο χρόνο ύφεσης. Η αγορά τροφίμων τα τελευταία τέσσερα χρόνια έδειξε μια συνολική πτώση κοντά στο 30%. Οπως γίνεται αντιληπτό, αυτό ανάγκασε πολλές επιχειρήσεις λιανεμπορίου είτε να αλλάξουν τη στρατηγική τους είτε ακόμη να σταματήσουν την επέκτασή τους ή γενικότερα να αναθεωρήσουν το επιχειρηματικό πλάνο τους.
Στο γενικότερο τοπίο που δημιουργήθηκε το μεγαλύτερο πρόβλημα ήταν και παραμένει η μεγάλη αύξηση της ανεργίας, που κατά την άποψή μου είναι και το σημαντικότερο πρόβλημα που αντιμετωπίζουν η αγορά και η κοινωνία.
Είναι εύκολο κανείς να αντιληφθεί το συνολικό κλίμα αν αναλογιστούμε την τόσο μεγάλη μείωση που παρουσίασε ο κλάδος του λιανεμπορίου των τροφίμων, ο οποίος προσφέρει προϊόντα πρώτης ανάγκης. Ωστόσο, το θετικό είναι ότι τους τελευταίους 6-8 μήνες βλέπουμε πως αυτό το κλίμα έχει σταθεροποιηθεί, ενώ πιστεύουμε ότι το τελευταίο τρίμηνο του 2014 και όλο το 2015 θα κινηθεί ανοδικά.
Η ΑΒ Βασιλόπουλος την τελευταία πενταετία και μέσα στην κρίση επένδυσε πάνω από 200 εκατ. ευρώ στη δημιουργία νέων καταστημάτων και σε υποδομές βοηθώντας την ελληνική οικονομία και ταυτόχρονα δημιουργώντας –μαζί με την εφετινή χρονιά –πάνω από 2.500 θέσεις εργασίας και παρουσιάζοντας θετικό ρυθμό αύξησης πωλήσεων, χωρίς να συνυπολογίζονται τα νέα καταστήματα κάθε χρονιάς. Λόγω της σωστής και συντηρητικής πολιτικής που ακολουθήσαμε όλα τα τελευταία χρόνια ήμασταν σε θέση να δούμε την κρίση ως ευκαιρία και να επεκταθούμε δημιουργώντας περισσότερα σημεία λιανικής σε όλη την Ελλάδα».
Παρά τον πρωτοφανή«πόλεμο τιμών» που φαίνεται να κυριαρχεί, η συγκέντρωση της αγοράς εξελίσσεται με πολύ χαμηλούς ρυθμούς. Σεαυτότο διάστημα μια μεγάλη αλυσίδα έκλεισε και ενδεχομένως άλλαξε η κατάταξηστον κατάλογο των «μεγάλων». Πώς το εξηγείτε αυτό;
«Βρισκόμαστε σε μια περίοδο που η τιμή και η προσφορά παίζουν τον σημαντικότερο ρόλο για την επιλογή ενός σουπερμάρκετ. Αυτό οδήγησε σε έναν εντονότερο ανταγωνισμό, που είχε ως συνέπεια να ξεκινήσει η συγκέντρωση της αγοράς. Για παράδειγμα, μια μεγάλη αλυσίδα όπως η Ατλάντικ έκλεισε, ενώ άλλες μικρότερες εξαγοράστηκαν από τους ανταγωνιστές τους, το οποίο σημαίνει ότι περίπου 250 καταστήματα μικρών αλυσίδων έχουν αλλάξει χέρια. Αυτό το έντονο κλίμα ανταγωνισμού θα ενταθεί τα επόμενα δύο χρόνια και πιστεύω ότι στο τέλος του 2015 η εικόνα του λιανεμπορίου τροφίμων θα είναι τελείως διαφορετική.
Η συγκέντρωση αγοράς θα είναι πολύ μεγαλύτερη, δεδομένου ότι θα υπάρχει και η σχετική πίεση και “βοήθεια” των τραπεζών προς την κατεύθυνση αυτή.
Αυτό δεν σημαίνει απαραίτητα ότι οι μεγαλύτερες σε μέγεθος εταιρείες που θα δημιουργηθούν μέσα από αυτές τις εξαγορές ή συγχωνεύσεις θα είναι πιο ανταγωνιστικές. Αντιθέτως, πολλές φορές ο γιγαντισμός και οι κουλτούρες των εταιρειών που συγχωνεύονται ή εξαγοράζονται είναι τελείως διαφορετικές και οδηγούν σε αρνητικά αποτελέσματα».
Την τελευταία περίοδο επιχειρείτε μια «φυσιογνωμική» στροφή. Φαίνεται ότιη ΑΒ Βασιλόπουλοςεπιστρέφει στην εποχή «και του πουλιού το γάλα» στην πιο σύγχρονη εκδοχή του. Τι ακριβώς συμβαίνει και πού οφείλεται αυτή η στροφή;
«Η στρατηγική μας τα επόμενα χρόνια κυρίως ενδυναμώνει το σλόγκαν “και του πουλιού το γάλα” τόσο από απόψεως ποικιλίας και ποιότητας προϊόντων όσο και από απόψεως παρεχομένων υπηρεσιών καθώς πιστεύουμε ότι ο ρόλος μας είναι να δίνουμε στους πελάτες μας το καλύτερο για τη διατροφή τη δική τους και της οικογένειάς τους. Εχοντας κάνει μια πολύ μεγάλη προσπάθεια όλα αυτά τα χρόνια να είμαστε η πιο ανταγωνιστική αλυσίδα σε τιμές, ποιότητα και ποικιλία, πιστεύω ότι η ανάδειξη του τρόπου ζωής και διατροφής που κληρονομήσαμε από τον ιδρυτή της ΑΒ Γεράσιμο Βασιλόπουλο δεν είναι απλώς μια εταιρική στρατηγική αλλά μια δέσμευση απέναντι στους πελάτες μας που μας εμπιστεύονται τόσα χρόνια.
Η αρχή έγινε μέσα από την ανακαίνιση του καταστήματος του Ελληνικού και από τα εγκαίνια των νέων καταστημάτων στον Κηφισό, στην Αργυρούπολη και στο Μαρούσι και έπεται συνέχεια. Θέλουμε μέσα σε αυτό το στενάχωρο κλίμα –το οποίο εύχομαι και πιστεύω να είναι στο τέλος του –να προσφέρουμε στους καταναλωτές ένα ευχάριστο, μοντέρνο, ασφαλές και με ευγενικό προσωπικό κατάστημα ώστε η αγοραστική εμπειρία να είναι απόλαυση και όχι αγγαρεία».
ΣΤΡΑΤΗΓΙΚΗ
Ανοιχτά «ραντάρ» για ευκαιρίες
Ανοιχτά «ραντάρ» για ευκαιρίες
Κατά καιρούς κυκλοφορούν διάφορες φήμες σχετικά με εξαγορές ή απόπειρες εξαγορών. Ποιες είναι οι προθέσεις σας;
«Στην ΑΒ Βασιλόπουλος δεν έχουμε το άγχος του γιγαντισμού και η βασική μας προτεραιότητα είναι ναι μεν να επεκταθούμε επιθετικά αλλά μέσα από σταθερά βήματα και με τη δυνατότητα να προσαρμοζόμαστε στις εκάστοτε συνθήκες.
Λόγω της σωστής στρατηγικής όλα αυτά τα χρόνια είμαστε από τις ελάχιστες εταιρείες με μηδενικό δανεισμό, ενώ έχουμε την ανάλογη ρευστότητα που μας δίνει τη δυνατότητα να προσφέρουμε με χαρά ό,τι καλύτερο και στις πιο ανταγωνιστικές τιμές στον χώρο των τροφίμων. Αυτό βέβαια δεν σημαίνει ότι δεν έχουμε τα “ραντάρ” μας ανοιχτά για ευκαιρίες που μπορεί να παρουσιαστούν».
ΤΟ ΠΛΑΝΟ
«Σχεδιάζουμε νέες επενδύσεις ύψους €100 εκατ. το 2015»
«Σχεδιάζουμε νέες επενδύσεις ύψους €100 εκατ. το 2015»
Τι σχεδιάζετε για το 2015;
«Το 2015 συνεχίζουμε το επενδυτικό μας πλάνο, το οποίο θα αγγίξει τα 100 εκατ. ευρώ, υπολογίζοντας να προσφέρουμε 1.000-1.500 θέσεις εργασίας ανά έτος. Ενα τέτοιο πλάνο είναι επίσης θετικό για την ελληνική οικονομία γενικότερα καθώς με αυτόν τον τρόπο συμβάλλουμε σημαντικά όλα αυτά τα χρόνια στην οικονομική ανάπτυξη αλλά και στη δημιουργία θέσεων εργασίας, καθώς κάθε άνοιγμα νέου καταστήματος ή ανακαίνιση υπάρχοντος δεν αποτελεί μόνο μια λειτουργική μονάδα επένδυσης προσφέροντας θέσεις εργασίας αλλά ταυτόχρονα συνδέεται και με έναν μεγάλο αριθμό άλλων εργασιακών ειδικοτήτων, όπως τεχνικοί, μηχανικοί, κατασκευαστές, προμηθευτές προϊόντων κ.ά., που μέσα από αυτή την κατασκευή ή ανακαίνιση υποστηρίζονται εξίσου.
Τη νέα χρονιά η επέκτασή μας θα αφορά κυρίως τη Βορειοδυτική Ελλάδα και την Κρήτη. Ωστόσο παραμένουμε ανοιχτοί σε όποια άλλη ευκαιρία προκύψει στον χώρο –εκτός της οργανικής μας ανάπτυξης –την οποία θα εξετάσουμε και θα αξιολογήσουμε και η οποία θα αποτελεί ξεχωριστή επένδυση.
Τέλος, θα ήθελα να πω ένα μεγάλο ευχαριστώ σε όλους τους καταναλωτές που μας εμπιστεύονται τόσα χρόνια αλλά και στο προσωπικό της ΑΒ Βασιλόπουλος, που αποτελεί το βασικότερο ανταγωνιστικό μας πλεονέκτημα και το σημαντικότερο στοιχείο διαφοροποίησής μας από τις υπόλοιπες αλυσίδες».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



