Είκοσι χρόνια μετά τον θάνατο του Μάνου Χατζηδάκι (πέθανε στις 15 Ιουνίου 1994) τα αμείλικτα ερωτήματα που έχουν τεθεί εδώ και καιρό με οριακό τρόπο όσον αφορά την «Ορχήστρα των Χρωμάτων», δημιούργημα του μεγάλου Έλληνα μουσικοσυνθέτη, παραμένουν δίχως απάντηση.

Αν και η θέση του καλλιτεχνικού διευθυντή, η οποία παρέμενε κενή με ευθύνη της Πολιτείας από το 2010 (!), πληρώθηκε από τον τέως υπουργό Πολιτισμού κ. Π. Παναγιωτόπουλο στα τέλη Μαίου (και μάλιστα την επομένη των ευρωεκλογών και λίγες ημέρες πριν τον ανασχηματισμό της κυβέρνησης), το μέλλον της ορχήστρας παραμένει αβέβαιο, όπως τονίζει και ο ανεξάρτητος βουλευτής κ. Ν. Κακλαμάνης με αφορμή την επίκαιρη ερώτηση που κατέθεσε για το θέμα προς τον διάδοχο του κ. Παναγιωτόπουλου, κ. Κ. Τασούλα.

Μάλιστα δεν είναι η πρώτη φορά που τα προβλήματα της ορχήστρας θα απασχολήσουν την Βουλή, καθώς ο κ. Κακλαμάνης έχει καταθέσει άλλες δυο φορές ερωτήσεις προς την πολιτική ηγεσία του ΥΠΠΟ, ενώ και άλλοι βουλευτές στο παρελθόν έχουν ασχοληθεί με το θέμα. Παρά ταύτα οι διαβεβαιώσεις των αρμοδίων παρέμεναν διαβεβαιώσεις.

Ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής, αρχιμουσικός κ. Μιχ. Οικονόμου, καλείται να επιλύσει έναν δύσκολο γρίφο, καθώς η ορχήστρα του Μάνου Χατζηδάκι έχει περιέλθει εδώ και χρόνια σε πλήρη ακινησία -για την ακρίβεια βρίσκεται σε «κώμα»- με τους μουσικούς της απλήρωτους και σε επίσχεση εργασίας, με τα γραφεία της οδού Κριεζώτου κλειστά λόγω οφειλών από ενοίκια (ήδη ο ιδιοκτήτης παρουσία δικαστικού κλητήρα τα σφράγισε ως είχαν), με οφειλές προς το ΙΚΑ, την εφορία κλπ. Κι όμως 350.000 ευρώ που έχουν εκδοθεί εδώ και μήνες με εντολή του αναπληρωτή υπουργού Οικονομικών κ. Χρ. Σταϊκούρα, προκειμένου να τακτοποιηθεί μέρος των οφειλών της ώστε να επαναλειτουργήσει και να μπορέσει να σταθεί οικονομικά στα πόδια της καλύπτοντας τα χρέη της, παραμένουν «παγωμένα».

Τα χρέη συσσωρεύτηκαν εδώ και χρόνια, κυρίως από την εποχή που σταμάτησε το ΥΠΠΟ να επιδοτεί την ορχήστρα -ως ΝΠΙΔ εποπτευόμενο από το ίδιο- ενώ με την οικονομική κρίση και τον φαύλο κύκλο των οφειλών που συσσωρεύονταν η κατάσταση έφτασε στο μη περαιτέρω. Αυτό όμως που αποδείχθηκε μεγαλύτερο εμπόδιο ακόμη και από το οικονομικό αδιέξοδο, ήταν η ολιγωρία και η αδιαφορία που επεφύλαξαν στην ορχήστρα οι αρμόδιοι φορείς της Πολιτείας, απαξιώνοντας το καλλιτεχνικό της έργο και την πολιτιστική παρακαταθήκη του ιδρυτή της.

Έτσι τώρα ο νέος καλλιτεχνικός διευθυντής καλείται να διαχειριστεί τα χαώδη θέματα που έχουν ανακύψει με πρώτιστο το εργασιακό των απλήρωτων μουσικών, οι οποίοι είναι μόνιμοι (λέγεται ότι συζητείται να περιέλθουν στο καθεστώς της παροχής υπηρεσιών, αν και κάτι τέτοιο μάλλον θα επιβαρύνει οικονομικά την ορχήστρα λόγω ΦΠΑ κλπ.), αλλά και το ζήτημα της ένταξης των δραστηριοτήτων της ορχήστρας στο ΕΣΠΑ.

Είναι ένα θέμα το οποίο έχει τεθεί επί τάπητος από το 2013, όταν ο αρχιμουσικός κ. Αρ. Μπαλτάς είχε καταθέσει σχετική πρόταση στο ΥΠΠΟ για ένα πρόγραμμα εναλλακτικών μουσικών παραστάσεων μέσω ΕΣΠΑ, η οποία παρέμεινε στα συρτάρια, αν και ακούγεται ότι στο θέμα αυτό δεν αποκλείεται να υπάρξει κάποια εξέλιξη -άγνωστο προς το παρόν αν θα πρόκειται για την πρόταση Μπαλτά ή κάτι άλλο και άγνωστο ποιος θα έχει την ευθύνη διαχείρισης των ευρωπαϊκών πόρων.

Όπως αναφέρει ο κ. Κακλαμάνης στην ερώτησή του «μοναδική λύση φαίνεται να είναι η έγκριση της αίτησης για ένταξη σε κάποιο πρόγραμμα του ΕΣΠΑ» και μάλιστα ερωτά «σε ποιο σημείο βρίσκεται η αίτηση της Ορχήστρας των Χρωμάτων προκειμένου να χρηματοδοτηθεί μέσω του ΕΣΠΑ». Τονίζει δε ότι «παρά τον διορισμό του νέου καλλιτεχνικού διευθυντή, τα συσσωρευμένα προβλήματα δεν δύναται να αντιμετωπιστούν χωρίς κάποιας μορφής οικονομική ενίσχυση».