Είναι σαφές από την αρχή, από τη στιγμή που ξεκαθαρίζει ότι δεν υπάρχει ικανοποιητικός ορισμός. «Θα ήταν ντετερμινισμός να ισχυριστούμε κάτι τέτοιο. Θα ήμασταν χωρισμένοι σε ταλαντούχους και μη. Δεν υπάρχει ταλέντο με απόλυτους όρους, την έννοια τη διέπει τεράστια αοριστία. Οι άνθρωποι είναι κάτι περισσότερο από τις γνώσεις και τις ικανότητές τους. Ο τρόπος αφομοίωσης της γνώσης, της εμπειρίας, και μετουσίωσής της σε πράξη, είναι και αυτό που μας διαφοροποιεί, συνιστά την υπογραφή καθενός από εμάς.
Πρόκειται για συνδυασμό ιδιοτήτων και χαρακτηριστικών –τι να την κάνεις την υψηλή ευφυΐα αν δεν είσαι καλός στην ανάληψη ρίσκου; Ενας εξαιρετικός πιανίστας αποδυναμώνεται αν είναι ευάλωτος ψυχικά. Το ταλέντο είναι και δημιουργικότητα, ικανότητες, γνώση, φαντασία, είναι όμως και αντοχή, και αφοσίωση, και ευελιξία.
Είναι, με άλλα λόγια, πολυδιάστατο φαινόμενο, στο πλαίσιο του οποίου για να παραμείνει κάποιος δημιουργικός πρέπει να έχει συνείδηση των δυσκολιών, αλλά και της διάχυτης αβεβαιότητας που διακρίνει την καριέρα, όποια κι αν είναι αυτή».
Ο κ. Μενζέ αγαπά το παράδειγμα του Ρομέν Γκαρί, του μοναδικού γάλλου λογοτέχνη που έχει κατακτήσει δύο φορές τη διάκριση του Βραβείου Γκονκούρ, παρά τη σχετική απαγόρευση: το βραβείο απονέμεται μόνο μία φορά στο ίδιο πρόσωπο. Ο Γκαρί το έλαβε την πρώτη φορά, αλλά η πορεία του άρχισε να φθίνει, εξαφανίστηκε από το συγγραφικό στερέωμα όταν αποφάσισε να συνεχίσει γράφοντας με ψευδώνυμο. Στην απονομή της διάκρισης, τη δεύτερη φορά, όλοι θαύμαζαν τον Εμίλ Αζάρ…
«Αυτό είναι το παιχνίδι: παιχνίδι υψηλής δυναμικής, ρέον, συνεχώς μεταβαλλόμενο. Αρκεί να προσπαθεί κανείς να παραμένει σε αυτό, μαθαίνοντας καλύτερα τον εαυτό του αλλά και το ίδιο το σύστημα, διαχειριζόμενος την αβεβαιότητα του (συστήματος). Κανείς δεν ξέρει από πριν ποιος θα πετύχει. Στη Γαλλία τον Σεπτέμβριο δημοσιεύθηκαν 600 – 700 μυθιστορήματα. Δεν είναι τρελοί όλοι αυτοί, έκαναν το πρώτο βήμα για να αποσπάσουν την προσοχή των εκδοτών, και είναι βέβαιο ότι θα υπάρξουν εκπλήξεις».
«Πρόκειται όντως για τεράστια απώλεια κεφαλαίου, ανθρώπινου αλλά και οικονομικού» τονίζει ο κ. Μενζέ. «Οι άνθρωποι αυτοί μεγάλωσαν εδώ, εκπαιδεύτηκαν εδώ, ποιος μπορεί να εξαργυρώσει μια τέτοια επένδυση; Μια εταιρεία, ένας οργανισμός σε άλλη χώρα, έναν καλό μισθό μπορεί να δώσει μόνο… Στην Ελλάδα, θυσιάζεται μια ολόκληρη γενιά. Μια χώρα αποτελεί ένα οργανικό σύνολο, με το να έρχεται κάποιος απ’ έξω και να επιλέγει στελέχη, πρόσωπα, καταστρέφει την υφή της ίδιας της κοινωνίας. Είναι η άδικη πλευρά της παγκοσμιοποίησης. Μοναδική ελπίδα παραμένει η επιστροφή των ανθρώπων αυτών, όπως συμβαίνει σήμερα στην Κίνα, όπου επαναπατρίζονται αρκετοί από εκείνους που αναζήτησαν κάποτε καλύτερη τύχη στις Ηνωμένες Πολιτείες».
Ο μύθος θέλει τα ταλέντα, όποια κι αν είναι αυτά, να γνωρίζουν την επιτυχία εν μιά νυκτί. Ο κ. Μενζέ επιμένει ότι η αιφνίδια εκτόξευση στην κορυφή δεν εγγυάται τη συνέχιση ανάλογης πορείας και τονίζει ότι ο ασφαλέστερος δρόμος είναι το έτερο είδος καριέρας: η σταδιακή αν όχι και αργή, βήμα προς βήμα, ανέλιξη. «Ισως δεν υπάρχει καλύτερο παράδειγμα από αυτό του Σάμουελ Μπέκετ» σημειώνει.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



