Με αρκετά επώδυνο τρόπο αρχίζει να διαμορφώνεται το νέο τοπίο στον κλάδο των σουπερμάρκετ. Ο φρενήρης πόλεμος τιμών και η εντατική ανάπτυξη του δικτύου των καταστημάτων των μεγάλων αλυσίδων έχουν φέρει σε απελπιστική κατάσταση την πληθώρα των μικρών και μεσαίου μεγέθους επιχειρήσεων που ως τώρα έχουν κατορθώσει να επιβιώσουν.
Ολες οι υπάρχουσες εκτιμήσεις συνηγορούν στο γεγονός ότι στη διάρκεια του 2014 θα επιταχυνθεί η διαδικασία συγκέντρωσης της αγοράς, εξέλιξη η οποία έγινε ιδιαίτερα εμφανής από το δεύτερο εξάμηνο του 2013. Αναμένεται λοιπόν όχι μόνο να διατηρηθεί αλλά και να ενισχυθεί στην τρέχουσα χρονιά. «Δεν υπάρχει μικρή αλυσίδα που να μην πωλείται, τα πρόβλημα είναι ότι δεν υπάρχουν αγοραστές που να δίνουν τα χρήματα που ζητούνται» έλεγε πηγή της αγοράς με άριστη γνώση των όσων συμβαίνουν.
Εδωσαν ρέστα
Στη διάρκεια του περασμένου Δεκεμβρίου, και κυρίως την τελευταία εβδομάδα, οι αλυσίδες των σουπερμάρκετ «έπαιξαν τα ρέστα τους». Προκειμένου να «διορθώσουν» τις πωλήσεις των προηγούμενων μηνών σε πολλές κατηγορίες προϊόντων «χτύπησαν» τις τιμές, με αποτέλεσμα να αλλάξουν ακόμη και οι καταναλωτικές συνήθειες. Πολλές αλυσίδες εφάρμοσαν προωθητικές ενέργειες με τη χρήση δωροεπιταγών με εκπτώσεις από 5% ως και 20%, προσφέροντας έτσι σαφώς φθηνότερες τιμές από τα παραδοσιακά μικρά καταστήματα.
Οπως εξάλλου αναφέρει στην πρόσφατη έκθεσή του το Ινστιτούτο Ερευνας Λιανεμπορίου Καταναλωτικών Αγαθών (ΙΕΛΚΑ), «οι πωλήσεις των μεγάλων αλυσίδων σουπερμάρκετ κινήθηκαν σε περίπου ίδια επίπεδα με το 2012». Και εξηγεί ότι «η εξέλιξη αυτή οφείλεται στις μεγάλες προσφορές που έκαναν οι μεγάλες αλυσίδες του κλάδου την περίοδο αυτή στα εορταστικά είδη. Ιδιαίτερη κίνηση παρουσίασαν οι πωλήσεις των αλκοολούχων ποτών καθώς και των νωπών κρεάτων, με τους καταναλωτές να προτιμούν κυρίως το νωπό αρνί και το χοιρινό, και, αντίθετα, τις κατεψυγμένες γαλοπούλες να παρουσιάζουν μείωση».
Πηγή του ομίλου Μαρινόπουλου έλεγε ότι την τελευταία εβδομάδα του Δεκεμβρίου η αλυσίδα είχε αύξηση πωλήσεων κατά 10%-11% έναντι των αντίστοιχων ημερών του 2012, αν και τις πρώτες εβδομάδες παρουσίασε μείωση. Και θεωρεί ότι πλέον η εταιρεία «έχει ολοκληρώσει τις απαιτούμενες αναδιαρθρώσεις και μπορεί να προχωρήσει το 2014 σε θετικά αποτελέσματα».
Δεν πληρώνουν
Εν τω μεταξύ αρχίζει και παίρνει διαστάσεις το φαινόμενο των καθυστερημένων πληρωμών στους εργαζομένους.
Η περίπτωση Αρβανιτίδη, μιας εταιρείας που με έδρα τη Βόρεια Ελλάδα και κυρίως τη Βέροια έχει αναπτυχθεί ως τη Θεσσαλία, είναι από τις πιο χαρακτηριστικές. Με εκτεταμένο δίκτυο καταστημάτων (διαθέτει περί τα 170 σημεία πώλησης) και με 1.700 εργαζομένους, τον τελευταίο ενάμιση χρόνο αντιμετωπίζει σοβαρά προβλήματα ρευστότητας αλλά και ελλειμματικής τροφοδοσίας από τους προμηθευτές της –την περασμένη άνοιξη οι ιδιοκτήτες τους εντοπίστηκαν να παράγουν «μαϊμούδες» απορρυπαντικά σε εργαστήριο της Χαλκιδικής.
Στη διάρκεια των τελευταίων μηνών τα προβλήματα ρευστότητας έχουν ενταθεί, με αποτέλεσμα να οργιάζουν οι φήμες για την τύχη της εταιρείας –άλλες υποστηρίζουν ότι αναζητεί αγοραστή και άλλες κάνουν λόγο για ακόμη χειρότερη τύχη.
Σίγουρα όμως το επόμενο διάστημα θα είναι κρίσιμο για την τύχη της εταιρείας Αρβανιτίδη και θα διαμορφώσει ένα νέο τοπίο στο τμήμα της αγοράς που εκτείνεται από τη Θεσσαλία ως την Κεντρική Μακεδονία. Ο άμεσα ενδιαφερόμενος στην προκειμένη περίπτωση είναι κυρίως η εταιρεία Μασούτης, η οποία από χρόνια κυριαρχεί στην αγορά της Βόρειας Ελλάδας και ήδη έχει επεκταθεί στην Ηπειρο και στη Θεσσαλία.
Εκτός όμως από την περίπτωση Αρβανιτίδη ή ακόμη και την περίπτωση της τοπικής Λάρισας Μάρκετ, η οποία επίσης αντιμετωπίζει προβλήματα ρευστότητας, αρκετές άλλες μικρές αλυσίδες βρίσκονται ένα βήμα πριν από την καταστροφή.
Η εικόνα της αγοράς
Η εικόνα της αγοράς
- Η Σκλαβενίτης ΑΕΕ στις 31 Δεκεμβρίου 2013 διέθετε 108 καταστήματα. Τα περισσότερα εξ αυτών προέρχονται από εξαγορές είτε μικρών αλυσίδων είτε μεμονωμένων καταστημάτων (Δούκας, Extra και Μπαλάσκας).
- Η Μετρό ΑΕ της οικογένειας Παντελιάδη πέρυσι –λόγω πολεοδομικών καθυστερήσεων –περιορίστηκε μόνο σε 3 νέα καταστήματα, αλλά εφέτος η διοίκηση της εταιρείας εκτιμά ότι θα δημιουργήσει περί τα 10.
- Περί τα 15 καταστήματα δημιούργησε πέρυσι η ΑΒ Βασιλόπουλος, η διοίκηση της οποίας θεωρεί ότι βρίσκεται στην πρώτη θέση του κλάδου, και έτσι διαθέτει πλέον περισσότερα από 280 καταστήματα. Αντίστοιχα κινούνται και οι πωλήσεις της. Υπολογίζεται ότι έχει αύξηση περί το 3%, βρίσκονται όμως σε χαμηλότερα επίπεδα από το 2012.
- Ο Ομιλος Βερόπουλου –ο οποίος στη διάρκεια των τελευταίων δύο χρόνων έχει αντικείμενο επίμονης φημολογίας από συγκεκριμένους κύκλους περί εξαγοράς του, παρά το γεγονός ότι οι ιδιοκτήτες του το αρνούνται –πρόκειται να προσθέσει άλλα 10 σημεία πώλησης στο ήδη αποτελούμενο από περίπου 270 καταστήματα δίκτυό του. Τα 2 εξ αυτών εκτός Ελλάδας –το ένα στο Βελιγράδι θα είναι το έκτο που διαθέτει στην ίδια πόλη και το άλλο στην πόλη των Σκοπίων θα είναι το ενδέκατο –ενώ έκλεισε ήδη συμφωνία για το άνοιγμα του πρώτου Goody’s με τη μέθοδο του φραντσάιζ στην ίδια πόλη, εντός του εμπορικού κέντρου που ήδη διαθέτει.
Πόλεμος προσφορών
Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων οι μεγάλες αλυσίδες διαμόρφωσαν ένα ασφυκτικό πλαίσιο ανταγωνισμού.
Στη διάρκεια των τελευταίων χρόνων οι μεγάλες αλυσίδες διαμόρφωσαν ένα ασφυκτικό πλαίσιο ανταγωνισμού.
Κατ’ αρχήν μείωσαν τις τιμές –δεν είναι τυχαίο το γεγονός ότι τον περασμένο Δεκέμβριο οι πωλήσεις τους κινήθηκαν στα επίπεδα του 2012, αν και οι τιμές ήταν χαμηλότερες κατά 4,85%.
Πολλαπλασιάστηκαν οι προφορές των προμηθευτών, σε σημείο που έχουν εκπλαγεί ακόμη και τα ίδια τα αφεντικά των αλυσίδων σουπερμάρκετ, ενώ είναι χαρακτηριστική η κατάσταση που επικρατεί στους κλάδους των απορρυπαντικών και των καλλυντικών.
Και παράλληλα, δεδομένου ότι η τάση της αγοράς ήταν πτωτική χρόνο με τον χρόνο, για να διατηρήσουν τα προ κρίσης μερίδια αγοράς που κατείχαν επιδόθηκαν σε έντονο ανταγωνισμό, αυξάνοντας χρόνο με τον χρόνο τον αριθμό των καταστημάτων τους, κινούμενες δηλαδή σε εντελώς διαφορετική τροχιά από την κυρίαρχη τάση της αγοράς.
Προμηθευτής της χρονιάς η ELBISCO
Σημαντική διάκριση για τη βιομηχανία στα βραβεία Retail Business Awards
Προμηθευτής της xρονιάς στην κατηγορία Food & Drink αναδείχθηκε η ELBISCO, στο πλαίσιο των βραβείων LIGHTHOUSE RETAIL BUSINESS AWARDS 2013. Η ανάδειξη του νικητή βασίστηκε στα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησαν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Πατρών, στις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ της ελληνικής αγοράς.
Σημαντική διάκριση για τη βιομηχανία στα βραβεία Retail Business Awards
Προμηθευτής της xρονιάς στην κατηγορία Food & Drink αναδείχθηκε η ELBISCO, στο πλαίσιο των βραβείων LIGHTHOUSE RETAIL BUSINESS AWARDS 2013. Η ανάδειξη του νικητή βασίστηκε στα αποτελέσματα έρευνας που πραγματοποίησαν το Οικονομικό Πανεπιστήμιο Αθηνών και το Πανεπιστήμιο Πατρών, στις μεγαλύτερες αλυσίδες σουπερμάρκετ της ελληνικής αγοράς.
Η ELBISCO είναι η πρώτη αμιγώς ελληνική εταιρεία που αναδεικνύεται προμηθευτής της χρονιάς στην κατηγορία της. Το γεγονός αυτό αποτελεί ιδιαίτερη διάκριση για την εταιρεία, η οποία δραστηριοποιείται στην ελληνική αγορά από το 1967 και μεταξύ άλλων διαθέτει μερικές από τις πιο γνωστές και επιτυχημένες μάρκες, όπως Κρις Κρις, Elite, Αλλατίνη, Βοσινάκη και Forma.
Τα RETAIL BUSINESS AWARDS είναι ένας θεσμός που αποτελεί τα τελευταία 12 χρόνια σημείο αναφοράς για το λιανεμπόριο και τη βιομηχανία στην Ελλάδα. Τελεί υπό την αιγίδα του υπουργείου Ανάπτυξης και διοργανώνεται σε συνεργασία με την ΕΣΕΕ και τον ΣΕΛΠΕ.
Ο διευθύνων σύμβουλος της ELBISCO κ. Δημοσθένης Ραμαντάνης δήλωσε σχετικά: «H διάκριση προμηθευτής της χρονιάς Food & Drink των Retail Business AWARDS 2013 είναι για εμάς ιδιαίτερα σημαντική, γιατί απονέμεται από τους ίδιους τους πελάτες μας. Είναι πολύ σημαντικό να σε τιμούν οι άνθρωποι της αγοράς, να σου δίνουν λόγους να αισιοδοξείς ότι μαζί μπορούμε να αντιμετωπίσουμε κάθε πρόκληση, σήμερα και στο μέλλον. Oλοι εμείς που εργαζόμαστε στην ELBISCO ευχαριστούμε τους συνεργάτες και τους καταναλωτές μας για την εμπιστοσύνη τους και τους διαβεβαιώνουμε ότι θα συνεχίσουμε να είμαστε κοντά τους με ελληνικά ποιοτικά προϊόντα».
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



