Η ανθεκτικότητα της κρητικής διατροφής στη διάρκεια της κρίσης είναι εντυπωσιακή, γεγονός που επιβεβαιώνει και την αισιοδοξία των κρητών επιχειρηματιών για την προοπτική της τοπικής βιομηχανίας τροφίμων. Από τις πιο χαρακτηριστικές περιπτώσεις είναι των αρτοποιητικών εταιρειών του νησιού που παράγουν τα γνωστά τοπικά παξιμάδια –τον ντάκο και την κριθαροκουλούρα.
Σε διάστημα τεσσάρων χρόνων –αν και δεν πρόκειται για βασικό είδος διατροφής –οι πωλήσεις τους μειώθηκαν μόνο κατά 10%, ενδεικτικό στοιχείο της δυναμικής που διαθέτουν. Πρόσφατα έκαναν την εμφάνισή τους και στην κατηγορία των σνακ, η αγορά των οποίων είναι πολύ μεγαλύτερη (υπολογίζεται ότι έχει δεκαπλάσιο μέγεθος από την αγορά του συσκευασμένου κρητικού παξιμαδιού).
Βεβαίως θύματα της κρίσης υπήρξαν. Ο αριθμός των εταιρειών συρρικνώθηκε, άλλες εταιρείες έκλεισαν και άλλες περιόρισαν την παραγωγική τους δραστηριότητα επανερχόμενες στα τοπικά όρια του νομού απ’ όπου και ξεκίνησαν.
Η δυναμική προβολή των προϊόντων της κρητικής διατροφής στη διάρκεια των δύο προηγούμενων δεκαετιών διαμόρφωσε ένα δυναμικό πλαίσιο στην αγορά, έτσι ώστε η ύφεση τελικώς να έχει τις μικρότερες δυνατές επιπτώσεις.
Το 2009 η αγορά του συσκευασμένου κρητικού παξιμαδιού είχε τζίρο ύψους 25 εκατ. ευρώ, τέσσερα χρόνια αργότερα περιορίστηκε σε 21 εκατ. ευρώ, αλλά οι εταιρείες, από επτά που ήταν στην αρχή της κρίσης, πλέον έχουν περιοριστεί σε τρεις.
Ηγέτης του κλάδου παραμένει η χανιώτικη αρτοβιομηχανία Τσατσαρωνάκης ΑΕ, ενώ στη δεύτερη θέση έχει περάσει η ηρακλειώτικη Κρητών Αρτος και στην τρίτη βρίσκεται η Κρήτης Γη ΑΕ.
Μιλώντας προς «Το Βήμα» ο κ. Μανώλης Δαμιανάκης, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της Κρητών Αρτος ΑΕ –εφέτος κλείνει 10 χρόνια λειτουργίας -, θεωρεί ότι τα προϊόντα της κρητικής διατροφής έχουν εξαιρετική απήχηση όχι μόνο εντός αλλά και εκτός Ελλάδος.
Προς τούτο μάλιστα σχεδιάζει να διαμορφώσει ένα «μπουκέτο» τέτοιων προϊόντων (τυροκομικά, απάκι κτλ.) και να δημιουργήσει «κρητικές γωνιές» σε μεγάλα σουπερμάρκετ κατ’ αρχάς στην Ελλάδα και εν συνεχεία στο εξωτερικό.
Βέβαια βαδίζει με προσεκτικά βήματα σε μια περίοδο εξαιρετικά δύσκολη και με ανύπαρκτη την τραπεζική χρηματοδότηση, σκοπεύοντας να αξιοποιήσει τις δυνατότητες που του παρέχει κυρίως η νέα κατηγορία προϊόντων σνακς –η ετήσια αγορά των σνακ ανέρχεται σε περίπου 250 εκατ. ευρώ –που έχει προωθήσει από τις αρχές του χρόνου στην αγορά με την επωνυμία «Μικιό».
Πέρυσι οι πωλήσεις της Κρητών Αρτος, η οποία απασχολεί 40 εργαζομένους, ήταν 4,15 εκατ. ευρώ και με οριακά κέρδη λόγω υψηλών αποσβέσεων. Εφέτος ο πωλήσεις της εταιρείας, λέει ο κ. Δαμιανάκης, θα διαμορφωθούν σε 4,5 εκατ. ευρώ και η κερδοφορία της θα είναι βελτιωμένη.
Ο κρητικός επιχειρηματίας σημειώνει ότι οι εξαγωγές του το 2014 θα αντιστοιχούν στο 30% των ετήσιων πωλήσεων και το 2015 θα ανέλθουν στο 50%. Μάλιστα οι σημαντικότερες αγορές του είναι οι Ηνωμένες Πολιτείες, η Αυστραλία, ο Καναδάς, η Γερμανία, η Αγγλία, το Βέλγιο, η Ολλανδία και η Κίνα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ



