«Καλοτάξιδη» δείχνει η εφετινή χρονιά για την κρουαζιέρα σε ελληνικούς προορισμούς, καθώς προβλέπεται σταθερότητα, με την κίνηση να κυμαίνεται στα επίπεδα του 2012 και του 2010, αφού στη μεγάλη αύξηση του 2011 συνέβαλε η αναστάτωση που προκάλεσε η Αραβική Ανοιξη. Το 2013 «περιμένουμε περί τα 3,5 εκατ. – 3,8 εκατ. επιβάτες σε όλα τα λιμάνια» λέει ο πρόεδρος της Ενωσης Εφοπλιστών Κρουαζιεροπλοίων και Φορέων Ναυτιλίας κ. Θεόδωρος Κόντες. Παρά την ομαλή εξέλιξη της εφετινής περιόδου σε προσεγγίσεις, «το homeporting δεν έχει προχωρήσει όσο θα θέλαμε» υπογραμμίζει, εξηγώντας ότι βασικοί αποτρεπτικοί παράγοντες είναι «οι υποδομές, η γραφειοκρατία και τα κοστολόγια». «Η χρονιά θα είναι καλύτερη από το 2012» λέει, καθώς η ζήτηση είναι ικανοποιητική για τη χώρα και προσδοκά 6% αύξηση στους επισκέπτες και 3% στα πλοία. «Η χρονιά θα κινηθεί στα επίπεδα του 2012» επιβεβαιώνει ο πρόεδρος του ταξιδιωτικού οργανισμού Navigator, εκπρόσωπος του ομίλου της Royal Caribbean International στην Ελλάδα κ. Ανδρέας Στυλιανόπουλος, τονίζοντας ότι απαραίτητη προϋπόθεση για την ευημερία του κλάδου είναι «η ησυχία στη χώρα. Αν κυλήσει καλά η χρονιά μπορούμε να δούμε πιο αισιόδοξα το 2015» υποστηρίζει, ενώ σημειώνει ότι το homeporting «είναι καθαρά θέμα αεροπορικής σύνδεσης».
Σύμφωνα με τα στοιχεία του Οργανισμού Λιμένος Πειραιώς (ΟΛΠ) το 2013 αναμένονται 2,2 εκατ. επιβάτες στον Πειραιά από 2,066 εκατ. το 2012. Αντίστοιχα οι προσεγγίσεις διαμορφώνονται στις 715, από 768 το 2012, καθώς αντικαθίστανται πλοία με άλλα μεγαλύτερης δυναμικότητας. Το 2011 ο αριθμός των προσεγγίσεων είχε εκτιναχθεί στις 936, εξαιτίας της αλλαγής δρομολογίων από γειτονικούς προορισμούς λόγω των επεισοδίων στις χώρες της Βόρειας Αφρικής, ενώ το 2010 ήταν 823.
Το 2013 θα υπάρξει αύξηση σε αριθμό επιβατών και μικρή μείωση σε αριθμό πλοίων, λέει ο πρόεδρος της Donomis Cruises κ. Μιχάλης Νομικός, αποδίδοντας τη μεταβολή σε τοποθέτηση πλοίων μεγαλύτερων σε δυναμικότητα και την προσθήκη νέων προορισμών κρουαζιέρας. Στο πρόγραμμα των εταιρειών κρουαζιέρας μπαίνουν λιμάνια όπως η Ηγουμενίτσα, η Θεσσαλονίκη, ο Βόλος, το Ηράκλειο και η Κεφαλλονιά. «Το μέλλον είναι θετικό για την Ελλάδα υπό προϋποθέσεις» υποστηρίζει, εστιάζοντας στην ηρεμία και απουσία απεργιών σε αεροδρόμια και αρχαιολογικούς χώρους, που επηρεάζουν τον προγραμματισμό των πλοίων, καθώς και την αναβάθμιση των υποδομών στα λιμάνια της χώρας «για να κρατήσουν τον αριθμό των πλοίων και επιβατών που έρχονται στην Ελλάδα. Τότε θα αξιοποιηθεί το homeporting» δηλώνει. Ο ίδιος, έχοντας συμμετάσχει στο Διεθνές Συνέδριο Κρουαζιέρας που πραγματοποιήθηκε στο Μαϊάμι στα μέσα Μαρτίου, επισημαίνει ότι παρ’ ότι η Ελλάδα δεν αντιμετωπίζει πρόβλημα, η Αττική έχει «σημαδευτεί» από επεισόδια και απεργίες. Εν τω μεταξύ περιφερειακά λιμάνια όπως η Θεσσαλονίκη, το Ηράκλειο και η Ρόδος έχουν βάλει υποψηφιότητα για homeporting σε προγράμματα εταιρειών κρουαζιέρας για το 2014 και το 2015. «Προϋπόθεση για έναν προορισμό homeporting είναι να βρίσκεται κοντά σε αεροδρόμιο που να υποδέχεται charter και αεροπορικές εταιρείες χαμηλού κόστους» τονίζει, ενώ συμπληρώνει ότι στα περιφερειακά λιμάνια χρειάζονται και ανάλογες υποδομές για την κρουαζιέρα.
Την ίδια ώρα παράγοντες της κρουαζιέρας τάσσονται υπέρ της διαμόρφωσης νέου τερματικού σταθμού στο Φάληρο. «Ο Πειραιάς έχει δυσλειτουργίες» λέει ο κ. Νομικός και «υπάρχει κίνηση και με την ακτοπλοΐα». Το λιμάνι του Πειραιά «είναι κορεσμένο τόσο οδικά όσο και από τη θάλασσα» επισημαίνει ο κ. Κόντες. Η πολιτική ηγεσία του υπουργείου Ανάπτυξης έχει αναφερθεί ήδη στη δημιουργία «νέου τερματικού σταθμού κρουαζιέρας στα νότια της Αττικής», την επισήμανση αυτή έκανε πρόσφατα ο γενικός γραμματέας Δημοσίων Εργων κ. Στράτος Σιμόπουλος, ενημερώνοντας αντιπροσωπεία ρωσικών περιφερειακών μέσων ενημέρωσης. Για να οριστικοποιηθεί η χωροθέτησή του, κύκλοι του υπουργείου επισημαίνουν ότι στο σχέδιο νόμου του υπουργείου Ανάπτυξης που θα συζητηθεί την επόμενη εβδομάδα στη Βουλή καλύπτεται ένα νομικό κενό, που επιτρέπει στην Εταιρεία Ακινήτων Δημοσίου (ΕΤΑΔ) που έχει στη δικαιοδοσία της την έκταση στο παραλιακό μέτωπο της περιοχής, να προχωρήσει σε διαδικασία ΣΔΙΤ.
Την αξιοποίηση της ζήτησης που διαμορφώνεται από την Τουρκία στην κρουαζιέρα επισημαίνει ο κ. Κόντες, τονίζοντας ότι εκκρεμεί το θέμα της θεώρησης εισόδου των επιβατών από τουρκικά λιμάνια. Για το θέμα αυτό υποστηρίζει ότι γίνεται προσπάθεια να επεκταθεί και στις σύντομες κρουαζιέρες το πιλοτικό πρόγραμμα που εφαρμόστηκε πέρυσι στα πέντε νησιά του Ανατολικού Αιγαίου (Ρόδο, Κω, Σάμο, Χίο, Μυτιλήνη). Ετσι, τα πλοία που ξεκινούν από τουρκικά λιμάνια θα πρέπει να προσεγγίζουν ένα από τα παραπάνω νησιά στην έναρξη της κρουαζιέρας, για να χορηγείται η θεώρηση και αντίστοιχα στο τέλος της. Το σύστημα μπορεί να εφαρμοστεί για Τούρκους αλλά και Ρώσους, που ταξιδεύουν πιο εύκολα στην Τουρκία, εξηγεί ο κ. Κόντες.
Το ενδιαφέρον της Costa για τη Μεσόγειο και το Αιγαίο επιβεβαιώνει το δεύτερο πλοίο «Costa Magica» που ξεκινά από τις 2 Μαΐου, με 33 αναχωρήσεις που ξεκινούν από Πειραιά, λέει ο γενικός διευθυντής της Cruise Experts κ. Γιώργος Παλιούρας, αντιπρόσωπος της Costa Cruises. Το πλοίο θα διαθέτει ορισμένες καμπίνες σε επιβάτες που θα επιβιβάζονται στον Πειραιά, αναφέρει. Επίσης για δεύτερη χρονιά συνεχίζεται το homeporting του πλοίου «Costa Mediterranea» σε Ηράκλειο και Ρόδο, από τον Ιούνιο με δύο διαφορετικά δρομολόγια. «Εν μέσω όλων των προβλημάτων, η κρουαζιέρα αντιστέκεται καλύτερα από πέρυσι» δηλώνει ο κ. Παλιούρας και συμπληρώνει ότι έχει αυξηθεί κατά 15% το μερίδιο των Ελλήνων που επιλέγουν αυτό το προϊόν διακοπών.
Εξι εταιρείες για homeporting «χτυπά» το Ηράκλειο
Αύξηση 50% στους επιβάτες σε σύγκριση με πέρυσι προσδοκά τη φετινή χρονιά ο διευθύνων σύμβουλος του Οργανισμού Λιμένος Ηρακλείου (ΟΛΗ) κ. Γιάννης Μπρας, αναμένοντας 320.000 επιβάτες. Εφέτος ξεκινά και ένα εγχείρημα «fly, stay and cruise» με τη Louis Cruises, ανοίγοντας μια νέα αγορά, όπως σημειώνει, με ρώσους τουρίστες οι οποίοι θα έρχονται αεροπορικώς στο Ηράκλειο, θα διαμένουν πέντε ημέρες σε ξενοδοχείο της Κρήτης και θα κάνουν τετραήμερες κρουαζιέρες στα ελληνικά νησιά. Σε ό,τι αφορά το homeporting, το λιμάνι του Ηρακλείου βρίσκεται σε διαπραγματεύσεις με δύο εταιρείες κρουαζιέρας το 2014, οι οποίες σύμφωνα με πληροφορίες είναι οι MSC και Pullman Tours, ενώ γίνονται συζητήσεις και με την TUI για το 2015. Παράλληλα προχωρεί η μελέτη για τη διαμόρφωση cruise terminal στο αεροδρόμιο του Ηρακλείου, κάτι το οποίο μπορεί να φέρει έξι εταιρείες για homeporting στο Ηράκλειο, καθώς αναμένονται κινήσεις και από την Disney και τη Royal Caribbean, όπως τονίζει, ενώ αναφέρεται στο τρίτο βραβείο που πήρε το λιμάνι στο συνέδριο κρουαζιέρας στο Μαϊάμι, ως «ο πιο βελτιωμένος προορισμός» από το περιοδικό «Cruise Insight», ενώ στις 11 Απριλίου θα συμμετέχει μεταξύ 20 προσκεκλημένων σε συνάντηση με τον πρόεδρο της Costa Cruises στη Γένοβα.
ΕΝΤΥΠΗ ΕΚΔΟΣΗ