Παρά τη διεθνή οικονομική ύφεση που έχει αντίκτυπο και στη χώρα μας, η πορεία των ξένων οίκων δηλώνει ότι η ελληνική αγορά αποδεικνύεται ιδιαίτερα προσοδοφόρα. Ετσι, στα σήματα της πολυτέλειας και όχι μόνο, παρά το «μικρό» αριθμητικά μέγεθός της, αποδίδει αποτελέσματα πολλαπλάσια του αναμενόμενου. Για του λόγου το αληθές εκτός από τον οίκο Prada που θα ανοίξει την ιδιόκτητη μπουτίκ του στην οδό Βουκουρεστίου ως τον Δεκέμβριο, η Bottega Veneta ήδη απέκτησε κατάστημα στην Κηφισιά, ενώ άλλα δύο ηχηρά ονόματα της πολυτέλειας, οι Lanvin και Manolo Blahnik, θα κάνουν εγκαίνια στο Κολωνάκι ως το τέλος του μήνα. Στις νέες αφίξεις περιλαμβάνονται επίσης, η πολυαναμενόμενη αμερικανική φίρμα Gap, η ιστορική φίρμα Brooks Brothers, καθώς και o ιταλικός οίκος Canali. Φήμες υπάρχουν ακόμα και για τη νεανική φίρμα Abercrombie & Fitch από τις ΗΠΑ, ωστόσο ο ερχομός της στην Ελλάδα δεν επιβεβαιώνεται από την εταιρεία.
Είναι αξιοσημείωτο το γεγονός ότι η χώρα ξεχωρίζει για τις επιδόσεις της, σε μια εποχή που στο επίκεντρο των οικονομικών επιτελείων και κατ’ επέκταση των σχεδιαστών των σημάτων της πολυτέλειας είναι η όσο το δυνατόν μεγαλύτερη αξιοποίηση της εντυπωσιακής ζήτησης από τις «αναδυόμενες» αγορές της Ασίας, της Ρωσίας, της Μέσης Ανατολής και της «νέας εισόδου» στις πολυτελείς αγορές της Ινδίας. «Η ελληνική αγορά δείχνει ιδιαίτερη ζήτηση στην πολυτέλεια. Τα νούμερα πάντα ξεπερνούν τις προσδοκίες μας» δήλωσε στο «Βήμα» στις αρχές του Απριλίου ο κ. Σερζ Μπρούνσγουικ, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος του οίκου Celine, που ανήκει στο «πολύτιμο» χαρτοφυλάκιο του γαλλικού ομίλου LVMH. Ο επικεφαλής του γαλλικού οίκου βρέθηκε στην Αθήνα για μία ημέρα για να εγκαινιάσει το κατάστημα της φίρμας στη Γλυφάδα, το δεύτερο στην Ελλάδα σε αποκλειστική συνεργασία με την ελληνική εταιρία Carouzos. Hermès Ολο και υψηλότερες πωλήσεις
Χαρακτηριστική είναι η αύξηση που παρουσίασαν τα στοιχεία του οίκου Hermès, ο οποίος εγκαινίασε το κατάστημά του στην Αθήνα τον Νοέμβριο του 2005 και ήδη σχεδιάζει την επέκτασή του στην επόμενη πενταετία. Ο κύκλος εργασιών από 3 εκατ. ευρώ έφθασε τα 4,1 εκατ. ευρώ με άνοδο 35% από το 2006 στο 2007, ενώ και εφέτος αναμένεται άνοδος 20%. Οι «επιδόσεις ξεπέρασαν κατά πολύ τα αναμενόμενα αποτελέσματα» δηλώνει εκπρόσωπος της εταιρείας, αφού όπως αναφέρει μέσα σε δύο χρόνια λειτουργίας το κατάστημα στην Ελλάδα έχει ξεπεράσει κατά πολύ το αντίστοιχο στην Πορτογαλία, το οποίο εγκαινιάστηκε πριν από επτά χρόνια. Τα είδη από μετάξι (γραβάτες και γυναικεία φουλάρια) αυξήθηκαν μάλιστα κατά 34,6%, ενώ καλύπτουν το 50% των πωλήσεων μαζί με τις τσάντες, οι τιμές των οποίων ξεκινούν από 1.000 ευρώ και φθάνουν τα 28.000 ευρώ στα μοντέλα που διατίθενται στο κατάστημα. Louis Vuitton Hellas Πωλήσεις 27 εκατ. ευρώ το 2007
Και τα αποτελέσματα της Louis Vuitton Hellas είναι ιδιαίτερα ενθαρρυντικά, αφού οι πωλήσεις το 2007 αυξήθηκαν κατά 17,6% φθάνοντας τα 26,797 εκατ. ευρώ, ενώ η εταιρεία ενισχύει την γκάμα των προϊόντων της από τον Σεπτέμβριο με τη συλλογή «Damier Graphite» για τους άνδρες. Ο γηραιότερος οίκος στη χώρα Louis Vuitton κλείνει τα 21 χρόνια εφέτος στη χώρα, με τρία καταστήματα στην Αθήνα, στην Κηφισιά και στη Θεσσαλονίκη και με ένα στην Κύπρο. «Η Ελλάδα έχει πολλές προοπτικές» δήλωνε στο «Βήμα» τον Ιούνιο του 2007 ο διευθυντής του οίκου Louis Vuitton στην Ευρώπη κ. Ζαν-Μαρκ Γκαλό, στα εγκαίνια του καταστήματος της Κηφισιάς και 374ου παγκοσμίως. «Στην Ελλάδα έχουμε αντιληφθεί ότι ο κλάδος των παπουτσιών είναι πολύ σημαντικός». Η διείσδυση του οίκου στην εγχώρια αγορά ανέρχεται στο 24% για τα δερμάτινα είδη και ειδικότερα τις τσάντες, οι τιμές των οποίων ξεκινούν από τα 400 ευρώ. Βρίσκεται επίσης στην κορυφή των πωλήσεων με κοινό μέσης και ανώτερης τάξης στις ηλικίες των 45 ως 54 ετών, ενώ έχει τη δεύτερη και τρίτη θέση στα νεότερα κοινά των 24 ως 35 ετών. Tod’s, Dolce & Gabbana, Salvatore Ferragamo – Ομιλος Λεμονή Επεκτατική πολιτική
Η πορεία των ξένων σημάτων επιβεβαιώνεται και από την επεκτατική πολιτική που ακολουθούν. Ενδεικτικές είναι οι επιδόσεις των τριών μπουτίκ των οίκων Tod’s, Dolce & Gabbana και Salvatore Ferragamo, τους οποίους αντιπροσωπεύει ο όμιλος Λεμονή. Επιδόσεις που «είναι σύμφωνες με τους στόχους μας», με δεδομένη την παγκόσμια ύφεση, δηλώνει κ. Φρ. Λεμονής, αντιπρόεδρος του ΔΣ και διευθύνων σύμβουλος του ομίλου. Η ιταλική φίρμα Tod’s που «εισέβαλε» στην ελληνική αγορά το 2001 θα ανοίξει το τρίτο της κατάστημα στο Golden Hall τον Νοέμβριο, ενώ τον Ιανουάριο απέκτησε ένα και στη Θεσσαλονίκη. Η μπουτίκ της Αθήνας εξάλλου θεωρείται κορυφαία σε πωλήσεις σε όλη την Ευρώπη. «Η ανάπτυξη είναι σημαντική χρόνο με τον χρόνο» σημειώνει εκπρόσωπος της Tod’s, με την αύξηση να έχει ανέλθει στο 46% σε σύγκριση με το 2007. Αντιστοίχως, ο οίκος από τη Φλωρεντία Salvatore Ferragamo μετά τα εγκαίνια στο City Link τον Σεπτέμβριο του 2005 πρόκειται να διευρύνει την παρουσία του στην Αθήνα με ένα επίσης κατάστημα στο Golden Hall. Αλλά και η Dolce & Gabbana, εκτός του City Link τον Φεβρουάριο του 2006, επεκτάθηκε στη Θεσσαλονίκη τον Ιανουάριο. Brooks Brothers – LT Apparel Παρουσία με τρία καταστήματα
Με τρία σημεία πώλησης μέσα στον Σεπτέμβριο θα κάνει την είσοδό της στην ελληνική αγορά η ιστορική αμερικανική φίρμα της ανδρικής ένδυσης Brooks Brothers, ρούχα της οποίας φόρεσαν πρόεδροι των ΗΠΑ, ο Τζιάνι Ανιέλι, ο δούκας του Γουίνδσορ και διάσημοι αστέρες του Χόλιγουντ. Αφορμή για αυτό ήταν η σύμβαση licence agreement που υπέγραψε η LT Apparel, που σύστησαν ο κ. Κ. Λαμπρόπουλος, διευθύνων σύμβουλος της Αττικά Πολυκαταστήματα (πολυκατάστημα Attica) και η κυρία Σοφία Βαχάρη-Τσουβελεκάκη, αντιπρόσωπος της Rolex στην Ελλάδα, με τη Retail Brand Alliance Inc. για την προώθηση και διανομή της μάρκας στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στις βαλκανικές χώρες. Η τελευταία εταιρεία ανήκει από το 2001 στον ιταλό επιχειρηματία κ. Κλαούντιο Ντελ Βέκιο, η οικογένεια του οποίου διαχειρίζεται και τη Luxottica με κεφαλαιοποίηση 10 δισ. ευρώ. Ο Ντελ Βέκιο κατάφερε να ενισχύσει την εικόνα της φίρμας που ιδρύθηκε το 1818, ενώ θέλησε να τη φέρει στην Ευρώπη. «Για πολλά χρόνια είχαμε στο στόχαστρο την Brooks Brothers στο Attica» δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Λαμπρόπουλος. Η επιθυμία ωστόσο της φίρμας που αντιπροσωπεύει την «προσιτή πολυτέλεια» – αφού τα πουκάμισά της κοστίζουν από 70 ως 130 ευρώ – να έρθει αυτόνομα στη χώρα μας απέτρεψε μια συνεργασία στο παρελθόν. Η επαφή και το ενδιαφέρον όμως της ελληνικής πλευράς έγινε η αιτία για να «κάνουν μια εξαίρεση και να συνεργαστούν μαζί μας» εξηγεί.
Το πρώτο ομώνυμο κατάστημα πρόκειται να λειτουργήσει στο Golden Hall στο Μαρούσι, τον Νοέμβριο, ενώ δύο ακόμα shop-in-shop θα ανοίξουν στο πολυκατάστημα του νέου εμπορικού κέντρου και στο Attica. Το 2009 θα προστεθεί τουλάχιστον ένα «αυτόνομο κατάστημα στο κέντρο της Αθήνας», ενώ στα σχέδια της επόμενης τριετίας περιλαμβάνονται η Κηφισιά, η Θεσσαλονίκη, η Γλυφάδα, «αλλά και η Ρουμανία, η Βουλγαρία και η Σερβία, με προτεραιότητα το Βουκουρέστι», λέει ο κ. Λαμπρόπουλος, πιστεύοντας ότι με δέκα καταστήματα «η εταιρεία μπορεί να πραγματοποιήσει κύκλο εργασιών ύψους 30 εκατ. ευρώ». Ωστόσο ο πρόεδρος της LT Apparel δεν θεωρεί δεδομένη την επιτυχία ενός ξένου σήματος στην Ελλάδα. «Για τους οίκους που είναι αξιόλογοι, η ελληνική αγορά παρουσιάζει ενδιαφέρον. Κάποιες καλές μάρκες έχουν μια καλή πορεία όπως σε όλο τον κόσμο. Δεν παύουμε όμως να είμαστε μια μικρή χώρα». Bottega Veneta, Manolo Blahnik και Lanvin – ROSSI ΑΕ Επιθετική εμφάνιση
Με τρεις μπουτίκ των οίκων Bottega Veneta, Manolo Blahnik και Lanvin στην Κηφισιά και στο Κολωνάκι διευρύνει από τον Σεπτέμβριο τις δραστηριότητές της η εταιρεία ROSSI ΑΕ του κ. Ζ. Τσουρεκά, που δραστηριοποιείται από το 1975 στην ελληνική αγορά με τα καταστήματα Rossi και Luisa. Ο ιταλικός οίκος Bottega Veneta με το «intrecciato», την τεχνική του «πλεγμένου δέρματος» που κάνει ξεχωριστά τα πολυτελή προϊόντα του, θεωρείται ένας από τους πιο «ελπιδοφόρους» του ομίλου Gucci στον οποίο ανήκει από το 2001, με τους μεγαλύτερους ρυθμούς ανάπτυξης στον κύκλο εργασιών και έμφαση στα δερμάτινα αξεσουάρ και στις δημοφιλείς τσάντες, οι οποίες κυμαίνονται από 1.500 ως και τα 2.600 ευρώ. Το 2001 είναι η χρονιά που και ο Lanvin, ο «γηραιότερος» εν ενεργεία οίκος τα φορέματα του οποίου ξεκινούν από 750 ευρώ, πέρασε από τη L’ Oreal στην ιδιοκτησία της Harmonie SA, εταιρεία που ανήκει στην κυρία Σο-Λαν Γουάνγκ «μεγιστάνα των μέσων» από την Ταϊβάν. Αλλά και γύρω από το όνομα Manolo Blahnik υπάρχει ένας μύθος, χάρη στον ισπανό δημιουργό ο οποίος από τις αρχές του 1970 σχεδιάζει παπούτσια σαν να ήταν έργα τέχνης. Εξάλλου πολλά από τα διάσημα σχέδιά του, με «τιμή εκκίνησης» τα 350 ευρώ, φιγουράρουν ως μουσειακά εκθέματα στο Design Museum του Λονδίνου, ενώ τα τελευταία χρόνια δημοφιλής αμερικανική σειρά τα ανέδειξε ως το «απόλυτο» απόκτημα μιας «σύγχρονης Σταχτοπούτας».
Η Bottega Veneta και ο Lanvin ήταν οίκοι με τους οποίους η ελληνική εταιρεία συνεργάζεται τα τελευταία χρόνια λέει στο «Βήμα» η κυρία Αναστασία Τσουρεκά, προσθέτοντας ότι «ήρθε η σωστή στιγμή για να δεχθεί η αγορά τους οίκους». Η απόφαση πάρθηκε και για τα τρία σήματα, αφού όπως δηλώνει η ελληνική αγορά ανταποκρίνεται θετικά στα πολυτελή σήματα και «δεν έχει πτοηθεί όσο άλλες, όπως η Ιταλία». Μάλιστα θεωρείται «ανερχόμενη λόγω της θέσης της στα Βαλκάνια», αφού υπάρχει εντυπωσιακή αύξηση της ζήτησης στις «αναδυόμενες» αγορές. «Οι μελέτες δείχνουν πως η χώρα είναι έτοιμη γι’ αυτά τα σήματα, χωρίς να είναι κάτι υπερβολικό και δυσανάλογο» σχολιάζει. Αυτό έχει σχέση άλλωστε και με το «επίπεδο» του καταναλωτή ο οποίος «επενδύει» χρήματα σε ένα πράγμα αντί σε δύο ή τρία διαφορετικά, ειδικά όταν κάτι είναι «διαχρονικό» και δεν αντιπροσωπεύει μία σεζόν. Canali – Βάρδας «Ιταλικές» επενδύσεις
Στο ιταλικό σήμα Canali «επενδύει» εφέτος η εταιρεία Βάρδας ΑΕ, με ένα κατάστημα στο Golden Hall στο Μαρούσι και ένα ακόμα corner στο πολυκατάστημα που θα λειτουργήσει στο ίδιο εμπορικό κέντρο τον Νοέμβριο. Η ανδρική σειρά ρούχων που θα διατίθεται και στο δίκτυο των 30 καταστημάτων Vardas είναι δεύτερη σε κύκλο εργασιών στα είδη πολυτελείας μετά τη Zegna (η οποία όμως περιλαμβάνει και υφάσματα) και «έχει πολύ καλή σχέση ποιότητας και τιμής», δηλώνει στο «Βήμα» ο κ. Θ. Βάρδας, πρόεδρος και διευθύνων σύμβουλος της εταιρείας. «Η πολιτική της εταιρείας είναι να προσφέρει καλή σχέση ποιότητας και τιμής – όχι φθηνά εμπορεύματα – από ένα κοστούμι 400 ευρώ ως ένα κοστούμι Canali που μπορεί να κάνει 2.000 ως 2.500 ευρώ» εξηγεί. Η ιταλική φίρμα «χτίζει συνέχεια πωλήσεων» προσθέτει, αφού αναδείχθηκε από την ποιότητα του προϊόντος και όχι από τη διαφήμιση. Υπάρχει πλέον μεγάλη διαφοροποίηση στα σήματα, τονίζει ο κ. Βάρδας, εστιάζοντας στη διαφορά που έχει ένα γνωστό σήμα που αναθέτει την παραγωγή σε άλλους, εισπράττοντας δικαιώματα. «Τα σήματα που λειτουργούν έτσι συνήθως δεν έχουν ποιότητα ανάλογη με την τιμή που πωλούνται». Αντίθετα όσα παραμένουν και παραγωγοί των προϊόντων τους «έχουν και ποιότητα και τιμή» συμπληρώνει.
Παραδέχεται ωστόσο ότι ως τώρα οι επιδόσεις της ελληνικής αγοράς στα είδη πολυτελείας ήταν κατά πολύ μεγαλύτερες από το πραγματικό μέγεθός της. Εξάλλου και από τα στοιχεία των πωλήσεων στα δικά του καταστήματα «τα ακριβά είδη κινούνται πολύ καλύτερα από τα φθηνότερα», προσθέτει αναφερόμενος στη μεσαία τάξη καταναλωτών. Η αίσθηση που έχει όμως είναι ότι έχει αρχίσει ο κορεσμός. «Η αγορά έχει φθάσει σε σημείο κορεσμού και οι καταναλωτές των ειδών πολυτελείας έχουν αρχίσει να εκπαιδεύονται» σημειώνει, κάτι που συμπίπτει με την είσοδο πολλών ξένων οίκων στη χώρα. «Η ελληνική αγορά δεν είναι διεθνής» τονίζει, φέρνοντας για παράδειγμα γνωστούς εμπορικούς δρόμους, όπως η Βία Μοντεναπολεόνε στο Μιλάνο και η Φομπούρ Σεντ Ονορέ στο Παρίσι. Gap – Ομιλος Μαρινόπουλου Οι Αμερικανοί στην Ελλάδα
«Προσπαθούσαμε από καιρό να συνεργαστούμε με την Gap και τα καταφέραμε» δηλώνει με ικανοποίηση στο «Βήμα» ο κ. Π. Ι. Μαρινόπουλος, μέλος της διοίκησης του φερώνυμου ομίλου και πρόεδρος της νέας εταιρείας. «Νομίζω πως και άλλοι πολλοί από την Ελλάδα το προσπάθησαν» συμπληρώνει. Η κάμψη που παρουσίασε το αμερικανικό σήμα τελευταία δεν τον επηρεάζει καθόλου. «Ολα τα σήματα εκτός του Zara είχαν κάμψη», εξηγεί λέγοντας πως πρόκειται για ένα «διεθνές φαινόμενο», σύμφωνα με τα οικονομικά στοιχεία. Η νέα συνεργασία αποκλειστικού franchise για την Ελλάδα, την Κύπρο και τα Βαλκάνια με την επωνυμία Gap-Banana Republic ανακοινώθηκε στις αρχές του χρόνου και πρόκειται να αναπτυχθούν σε πρώτη φάση τέσσερα καταστήματα στην Ελλάδα εντός του 2008, με τα δύο πρώτα στην Κηφισιά και στο Ψυχικό να ανοίγουν στις 10 και 12 του μήνα, αντιστοίχως. Παράλληλα το 2009 θα ξεκινήσει η προετοιμασία και για την είσοδο του Banana Republic, ενός ακόμα σήματος που ανήκει στον αμερικανικό όμιλο.
«Η ελληνική αγορά ακολουθεί το τι συμβαίνει σε όλη την Ευρώπη» επισημαίνει ο κ. Μαρινόπουλος, εκτιμώντας ότι παρά το μικρό της μέγεθος μπορεί να στηρίξει τα νέα σήματα που έρχονται από το εξωτερικό. «Στους Ελληνες αρέσει κάθε τι καινούργιο» λέει, αναφέροντας ότι έχει «υψηλές προσδοκίες» σε ό,τι αφορά τη νέα φίρμα, αφού είναι «προσιτή και απευθύνεται σε νέους ανθρώπους». «Πρόκειται για ένα είδος καλής ποιότητας σε πολύ λογικές τιμές» περιγράφει το σήμα, για το οποίο το πενταετές επιχειρηματικό σχέδιο περιλαμβάνει τη δημιουργία 50 καταστημάτων στην Ελλάδα, στην Κύπρο και στις βαλκανικές χώρες. Εξάλλου, η ιδέα στην οποία βασίστηκε ο ιδρυτής της Gap Inc. Ντον Φίσερ το 1969, όταν άνοιξε το πρώτο κατάστημα της αλυσίδας στο Σαν Φρανσίσκο, ήταν να κάνει πιο εύκολη τη διαδικασία «για να βρεις ένα τζιν», κάτι που πιστεύει ακόμα και σήμερα για τα 3.170 καταστήματα της Gap σε όλο τον κόσμο. Prada Ερχεται ως το τέλος του 2008
Η Αθήνα και η Κωνσταντινούπολη είναι δύο πόλεις-«στόχοι» στις οποίες ο όμιλος Prada έχει σημειώσει τις «ελλείψεις» του. «Απαιτούνται σημαντικά οικονομικά αποθέματα για να προχωρήσουμε σε αυτές τις κινήσεις» εξηγεί στο «Βήμα» ο διευθυντής επικοινωνίας και εξωτερικών σχέσεων του Prada Group κ. Τομάζο Γκάλι, αναφερόμενος στην απευθείας διαχείριση των καταστημάτων της γνωστής ιταλικής φίρμας. Η εταιρεία, η οποία προετοιμάζει εφέτος και την είσοδό της στο Χρηματιστήριο του Μιλάνου παρά τη δυσμενή οικονομική συγκυρία, θα εγκαινιάσει το κατάστημά της ως το τέλος του χρόνου σε ακίνητο που μίσθωσε στο κέντρο της Αθήνας. Ετσι άλλωστε θα αποκτήσει και εκείνη παρουσία στην ελληνική αγορά, την οποία ο κ. Γκάλι δεν διστάζει να χαρακτηρίσει «ιδιαίτερα ενδιαφέρουσα και πολλά υποσχόμενη».