Ζημιά παρουσιάζουν οι Ολυμπιακές Αερογραμμές και επισήμως για το έτος 2004. Ο κύκλος εργασιών της εταιρείας ανήλθε σε 617 εκατ. ευρώ και οι ζημιές σε 87,1 εκατ. ευρώ, γεγονός που σημαίνει ότι η εταιρεία απώλεσε μέσα σε ένα έτος όλο το μετοχικό της κεφάλαιο. Επιπλέον οι Ολυμπιακές Αερογραμμές σπαταλούν 7 εκατ. ευρώ σε νοικιασμένα αεροπλάνα, που συχνά παρουσιάζουν τεχνικά προβλήματα και τα πληρώματά τους δεν μιλούν ελληνικά, ενώ καθημερινά προχωρεί σε συγχωνεύσεις και ακυρώσεις δρομολογίων. Μάλιστα η εταιρεία έχει καθιερώσει τη μίσθωση ξένων αεροσκαφών και πληρωμάτων με την ώρα, κάτι που δεν αποτελεί πρακτική για καμία αεροπορική εταιρεία.


Ο υπουργός Μεταφορών και Επικοινωνιών κ. M. Λιάπης εμφανίζει συγκρατημένη αισιοδοξία για την εξέλιξη και κατάληξη του διαγωνισμού πώλησης των Ολυμπιακών Αερογραμμών, ενώ ο υπουργός Οικονομίας και Οικονομικών κ. Γ. Αλογοσκούφης τονίζει ότι η όλη διαδικασία βρίσκεται σε λεπτό σημείο.


Αυτή την εβδομάδα δεν αποκλείεται να υπάρξουν εξελίξεις στον διαγωνισμό για την πώληση των Ολυμπιακών Αερογραμμών, όπως αναφέρουν έγκυρες πληροφορίες, με την υπογραφή προσυμφώνου. Ωστόσο το ζήτημα που ανακύπτει είναι ποιος θα πληρώσει για να αγοράσει μια αεροπορική εταιρεία με ένδοξο παρελθόν, αλλά με ουσιαστικά προβλήματα πλέον στη διοίκηση και λειτουργία της, που οδηγούν σε ελλείμματα και απώλεια εσόδων.


Είναι χαρακτηριστικό ότι όταν ανέλαβε τα καθήκοντά του ο πρόεδρος των Ολυμπιακών Αερογραμμών κ. Π. Παπαγεωργίου, είχε τονίσει ότι η ιδιωτικοποίηση θα μπορούσε να γίνει χωρίς αντίτιμο ή τουλάχιστον αντί ενός ευρώ, αρκεί να γλιτώσει το Δημόσιο τα οικονομικά βάρη που δημιουργούνται από τη λειτουργία της.


Εναν και πλέον χρόνο μετά, η εικόνα των Ολυμπιακών Αερογραμμών δεν φαίνεται να έχει βελτιωθεί. Οι πιλότοι της εταιρείας καταγγέλλουν διά του συλλογικού τους οργάνου, την Ενωση Χειριστών Πολιτικής Αεροπορίας (ΕΧΠΑ), ότι η εταιρεία καθημερινά προχωρεί σε συγχωνεύσεις και ακυρώσεις δρομολογίων, ενώ χρησιμοποιεί νοικιασμένα αεροπλάνα που εμφανίζουν τεχνικά προβλήματα.


Τον τελευταίο χρόνο από τον στόλο των ΟΑ αποσύρθηκαν επτά αεροσκάφη. H διοίκηση της εταιρείας όμως τα είχε προγραμματίσει για το θερινό πρόγραμμα των δρομολογίων. Από τον περασμένο Ιανουάριο σχεδίαζε να νοικιάσει πέντε νέα αεροσκάφη για την υλοποίηση του θερινού προγράμματος, πράγμα που δεν έγινε.


Αποτέλεσμα είναι να νοικιάζονται τελικώς 4-5 αεροσκάφη και μάλιστα πολύ ακριβά, αφού η μίσθωση γίνεται με την ώρα, μαζί με τα πληρώματά τους. Σύμφωνα με την ΕΧΠΑ, το κόστος της ενοικίασης των αεροσκαφών αυτών ανέρχεται ήδη σε ποσό άνω των 7 εκατ. ευρώ, ποσό που θα αρκούσε για την ενοικίαση 8-10 αεροσκαφών για διάστημα ενός έτους.


Σύμφωνα με τον πρώην πρόεδρο της ΕΧΠΑ κ. Γρ. Κωνσταντέλλο, οι ενοικιάσεις των αεροσκαφών αυτών γίνονται την τελευταία στιγμή από διάφορες γνωστές και «άγνωστες» εταιρείες που τη συγκεκριμένη περίοδο έχουν μείνει με διαθέσιμα αεροπλάνα, διότι οι «καλές» εταιρείες ενοικίασης αεροπλάνων έχουν ήδη κάνει τον προγραμματισμό τους από τον περασμένο χειμώνα και αυτή την περίοδο δεν έχουν διαθέσιμα αεροσκάφη.


Ενα από τα αεροσκάφη αυτά (τύπου 3Stars), το οποίο είχε νοικιαστεί από ιορδανική εταιρεία, την περασμένη εβδομάδα έκανε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο του Παρισιού, καθώς εκδηλώθηκε φωτιά στον κινητήρα του! Το πλήρωμα του αεροσκάφους, που δεν μιλούσε ούτε ελληνικά ούτε γαλλικά, προσπαθούσε να εξηγήσει στους 220 επιβάτες τι είχε συμβεί σε σπαστά αραβοαγγλικά!


«Η κατάσταση αυτή προκαλεί απώλειες στο μερίδιο της εταιρείας και ένα ακόμη πλήγμα στη φήμη της, τη στιγμή ακριβώς που προσπαθεί να ισορροπήσει» λέει ο πρόεδρος της ΕΧΠΑ κ. Βαγγέλης Σάγος.


Οι ενοικιάσεις των αεροσκαφών με τον τρόπο που γίνονται μάλλον δυσφημούν την εταιρεία, αφού στις 6 Ιουλίου νοικιασμένο αεροσκάφος από ιορδανική εταιρεία της πτήσης 206 έκανε αναγκαστική προσγείωση στο αεροδρόμιο του Παρισιού λόγω εκδήλωσης φωτιάς στον κινητήρα. Στις 8 Ιουλίου, σε πτήση εσωτερικού (Αλεξανδρούπολη – Αθήνα) με ολλανδικό αεροσκάφος παρουσιάστηκαν τεχνικά προβλήματα και οι επιβάτες αρνήθηκαν να ταξιδέψουν μόλις διαπίστωσαν ότι ήταν νοικιασμένο.


«Τους τελευταίους 16 μήνες ο αρχικός σχεδιασμός και το επιχειρησιακό σχέδιο των Ολυμπιακών Αερογραμμών έχουν εγκαταλειφθεί και η νέα εταιρεία έχει οδηγηθεί στα σημερινά ελλείμματα και αδιέξοδα» τονίζει ο βουλευτής του ΠαΣοΚ και πρώην υπουργός κ. Χρ. Βερελής σε ερώτησή του προς τους υπουργούς Οικονομίας – Οικονομικών και Μεταφορών – Επικοινωνιών.


Ο κ. Βερελής, αφού αναφέρει ότι η εταιρεία εκτελεί δρομολόγια με δυσβάστακτα κόστη, τονίζει ότι υπάρχουν αεροσκάφη που πλεονάζουν, όπως ένα Air Bus 340 και τρία B 717, ενώ λείπουν από το στόλο της εννέα αεροσκάφη, με αποτέλεσμα η διοίκηση να προμηθεύεται με τη μέθοδο wet lease (μίσθωση με τα πληρώματα και ανά ώρα), και όχι dry lease, κάθε είδους, τύπου, μεγέθους και κόστους αεροσκάφη. Και προσθέτει ότι εδώ και τέσσερις μήνες γίνονται κατά μέσο όρο 10 δρομολόγια την ημέρα με αεροσκάφη μισθωμένα (wet lease) και με κόστος ανά αεροσκάφος αναλόγως τύπου και μεγέθους που φθάνει από 6.500 ως 25.000 ευρώ την ώρα.