Οσο καινούργιο και να είναι το ΙΧ αυτοκίνητό σας, υπάρχει πάντα περίπτωση να σας παρουσιάσει κάποια μικρή ή μεγάλη βλάβη. Και βέβαια όταν λέμε βλάβη δεν εννοούμε μόνο το σκάσιμο του λάστιχου ή φυσικά κάποιο ατύχημα. Ο λόγος για τις μικρές βλάβες που μπορεί να παρουσιασθούν χωρίς απαραίτητα αμέλεια του οδηγού, οι οποίες όμως είναι ικανές να ακινητοποιήσουν το αυτοκίνητο.


Στην κατηγορία των βλαβών αυτών ανήκει, π.χ., η προβληματική μπαταρία, η χαλασμένη μίζα ή η αντλία της βενζίνης, ο κομμένος ιμάντας εκκεντροφόρου αλλά και άλλες μικρές βλάβες του ηλεκτρικού συστήματος (δυναμό) ή του συστήματος ψύξης. Βλάβες αρκετά συνηθισμένες, που όμως μπορεί να εμφανισθούν στα περισσότερα αυτοκίνητα μικρομεσαίας αλλά και μεσαίας κατηγορίας, σύμφωνα με τις απόψεις των ειδικών.


Στην περίπτωση λοιπόν που το αυτοκίνητό σας «μείνει» εξαιτίας κάποιου από τα παραπάνω προβλήματα ή ακόμη από μια αιτία που δεν μπορεί να εντοπισθεί με μια πρώτη ματιά, τη λύση τού «από μηχανής θεού» έρχονται να δώσουν οι εταιρείες παροχής οδικής βοήθειας, που αναλαμβάνουν να προσφέρουν τις «πρώτες βοήθειες» στο αυτοκίνητο ως την οριστική επιδιόρθωση της βλάβης σε κάποιο συνεργείο. Σε περίπτωση που η βλάβη δεν επιδέχεται πρώτες βοήθειες ούτε και επισκευάζεται επί τόπου, τότε η εταιρεία στις πλείστες των περιπτώσεων αναλαμβάνει να μεταφέρει με ειδικό όχημα το αυτοκίνητο ως την κατοικία του ιδιοκτήτη ή ως το συνεργείο, χωρίς επιπλέον επιβάρυνση αν είσθε συνδρομητές.


* Το ύψος των ασφαλίστρων


Σε ό,τι αφορά την ελληνική αγορά, ο ανταγωνισμός είναι αρκετά έντονος. Στον τομέα αυτόν δραστηριοποιούνται πολλές εταιρείες παροχής οδικής βοήθειας, αλλά στο «παιχνίδι» έχουν μπει και οι μεγαλύτερες ασφαλιστικές εταιρείες που διαθέτουν κλάδο αυτοκινήτου, προσφέροντας πρόσθετες υπηρεσίες οδικής βοήθειας «πακέτο» με τις υπόλοιπες υποχρεωτικές ή προαιρετικές ασφαλιστικές καλύψεις για το αυτοκίνητο, δηλαδή την αστική ευθύνη, την ασφάλεια κλοπής κλπ., και μάλιστα έναντι εξαιρετικά ανταγωνιστικού τιμήματος.


Από την άλλη πλευρά οι εταιρείες που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στον κλάδο παροχής οδικής βοήθειας προσπαθούν συνεχώς να προσφέρουν περισσότερες υπηρεσίες προς τους ασφαλισμένους ώστε να είναι πιο ανταγωνιστικές.


Τα ετήσια ασφάλιστρα της παροχής οδικής βοήθειας ξεκινούν από χαμηλά επίπεδα, π.χ. από 5.000 δρχ. σε περίπτωση που η οδική βοήθεια προσφέρεται ως επιπλέον κάλυψη σε μεγαλύτερο πακέτο ασφαλιστικών καλύψεων αυτοκινήτου, και αυξάνονται ανάλογα με τις επιπλέον καλύψεις που παρέχονται στον ασφαλισμένο. Σε περιπτώσεις που η κάλυψη οδικής βοήθειας παρέχεται μεμονωμένα μέσω εξειδικευμένης εταιρείας το ετήσιο ασφάλιστρο μπορεί να διαμορφώνεται από 25.000 ως 30.000 δρχ. το πολύ.


* Τι πρέπει να ρωτήσετε


Οταν έρθει η ώρα να αναζητήσετε κάλυψη οδικής βοήθειας, προτού προβείτε σε οποιαδήποτε ενέργεια θα πρέπει να έχετε υπόψη σας ορισμένα σημαντικά πράγματα:


* Ζητήστε να ενημερωθείτε λεπτομερώς σχετικά με τις υποχρεώσεις της εταιρείας έναντι του ασφαλισμένου. Δηλαδή το συγκεκριμένο συμβόλαιο τι καλύπτει και τι όχι και πόσο πληρώνετε για τη συγκεκριμένη κάλυψη.


* Ο τρόπος σύγκρισης των ετήσιων ασφαλίστρων πρέπει να γίνεται πάντα με γνώμονα τις παρεχόμενες υπηρεσίες. Μπορεί μια κάλυψη οδικής βοήθειας με μεγαλύτερο ασφάλιστρο να προσφέρει ενδεχομένως περισσότερες παροχές από ό,τι μια άλλη με μικρότερο ασφάλιστρο. Βέβαια κάτι τέτοιο δεν είναι κανόνας αλλά για καλό και για κακό, προτού βρεθείτε προ εκπλήξεων, ερευνήστε το.


* Ενα άλλο σημείο που χρήζει προσοχής είναι ότι πολλές ασφαλιστικές εταιρείες του κλάδου με την ασφάλιση του αυτοκινήτου είναι πιθανόν να ενσωματώνουν στο «πακέτο» και οδική βοήθεια. Αλλες ειδοποιούν και ρωτούν τους ασφαλισμένους προτού το κάνουν, ενώ άλλες όχι. Ετσι πολλές φορές, λόγω του ότι το συμπληρωματικό ασφάλιστρο για οδική βοήθεια είναι μικρό (5.000 ως 10.000 δρχ. ετησίως, για παράδειγμα), δεν το καταλαβαίνει ο ασφαλισμένος. Οπότε υπάρχει περίπτωση να πληρώνει ήδη για οδική βοήθεια και ενδεχομένως μπορεί να στραφεί σε άλλη εταιρεία για παροχή παρόμοιων υπηρεσιών.


Ρωτήστε να μάθετε λοιπόν από την ασφαλιστική σας εταιρεία αν είστε ήδη καλυμμένος για οδική βοήθεια και τι πληρώνετε. Ακόμη, αν νομίζετε ότι η συγκεκριμένη κάλυψη δεν ανταποκρίνεται στις ανάγκες σας, μπορείτε να τη διακόψετε, αφού δεν είναι υποχρεωτική, και να συνάψετε συμβόλαιο με άλλη εταιρεία.


* Ποιες εταιρείες θα βρείτε


Στον τομέα των εταιρειών που δραστηριοποιούνται αποκλειστικά στις υπηρεσίες παροχής οδικής βοήθειας περιλαμβάνονται πολλές εταιρείες. Η ΕΛΠΑ είναι η παλαιότερη στον κλάδο και οι υπηρεσίες της δεν περιορίζονται μόνο στον κλάδο οδικής βοήθειας. Προσφέρει ακόμη δωρεάν τεχνικό έλεγχο μέσω των ειδικών σταθμών που διαθέτει σε όλη την Ελλάδα, διεκπεραιώνει αυτοκινητικές υποθέσεις, προσφέρει νομικές συμβουλές, εξυπηρέτηση στο εξωτερικό. Ακόμη διαθέτει ειδικό τμήμα για αγοραπωλησίες μεταχειρισμένων ΙΧ αυτοκινήτων.


Αλλες εταιρείες που δραστηριοποιούνται είναι η Express Service, η Interamerican Οδική Προστασία, που προσφέρει υπηρεσίες οδικής βοήθειας τόσο μεμονωμένα όσο και σε ασφαλισμένους στην ασφαλιστική εταιρεία Interamerican, ενώ η Europ Assistance, που λειτουργεί στην Ελλάδα ως υποκατάστημα μεγάλης ξένης εταιρείας, προσφέρει υπηρεσίες οδικής βοήθειας στους ασφαλισμένους της εταιρείας Φοίνιξ αλλά και μεμονωμένα. Ακόμη δραστηριοποιούνται και οι εταιρείες Gesa Assistance, θυγατρική του γαλλικού ομίλου UAP, η Ιντερελλάς ΑΕ, η Προστασία ΑΑΕ, η Σταρ Σέρβις ΑΕΕ και η Hellas Service.


Από πλευράς ασφαλιστικών εταιρειών που διαθέτουν κλάδο αυτοκινήτου η Εθνική Ασφαλιστική, ο Πήγασος και η International συνεργάζονται με την ισπανική Eurosos Assistance, η οποία δεν προσφέρει μεμονωμένα τις υπηρεσίες οδικής βοήθειας αλλά μέσω των συμβολαίων που συνάπτουν οι ασφαλιζόμενοι με τις παραπάνω εταιρείες.


Τι καλύπτουν


Οι συνηθέστερες καλύψεις που προσφέρουν οι εταιρείες οδικής βοήθειας, με βάση το συμβόλαιο, είναι:


* Επί τόπου επισκευή (πρόχειρη οδική βοήθεια επί τόπου) και επιδιόρθωση της βλάβης.


* Ρυμούλκηση ως το πλησιέστερο σημείο τεχνικής εξυπηρέτησης σε περίπτωση ατυχήματος, βλάβης ή μερικής κλοπής.


* Μεταφορά του οχήματος σε περίπτωση σοβαρής βλάβης ή ατυχήματος για τα οποία η επισκευή υπερβαίνει τις πέντε ημέρες.


Ακόμη, πολλές εταιρείες προσφέρουν και κάλυψη αντικατάστασης οδηγού. Σε περίπτωση δηλαδή ασθένειας ή τραυματισμού του οδηγού από ατύχημα η εταιρεία στέλνει επί τόπου αντικαταστάτη οδηγό, ο οποίος αναλαμβάνει να οδηγήσει το αυτοκίνητο στον προορισμό του. Σε περίπτωση που το καλυπτόμενο αυτοκίνητο υποστεί βλάβη σε απόσταση μεγαλύτερη των 60 χιλιομέτρων από τον τόπο της μόνιμης διαμονής του ασφαλισμένου και η αποκατάστασή της δεν είναι δυνατόν να γίνει την ίδια ημέρα, η εταιρεία αναλαμβάνει την κάλυψη των εξόδων του ασφαλισμένου και τυχόν συνεπιβατών για μία διανυκτέρευση σε ξενοδοχείο Β’ κατηγορίας της περιοχής.


Σε αυτή την περίπτωση απαιτούνται και τα απαραίτητα παραστατικά που πρέπει να προσκομίσει ο ασφαλισμένος στην εταιρεία. Ο τρόπος με τον οποίο μπορεί ο ασφαλισμένος να καλέσει την εταιρεία οδικής βοήθειας είναι απλός. Δεν έχει παρά να σχηματίσει τον τηλεφωνικό αριθμό του κέντρου της εταιρείας από το πλησιέστερο τηλέφωνο που θα βρει ή από το κινητό. Θα δώσει τα στοιχεία του και θα περιμένει κάποιο μικρό χρονικό διάστημα για να έρθει το συνεργείο που θα του παράσχει βοήθεια.


Στις καλύψεις οδικής βοήθειας υπάρχουν και εξαιρέσεις. Ετσι, ο οδηγός επιβαρύνεται με έξοδα ρυμούλκησης αν το αυτοκίνητό του για να ρυμουλκηθεί χρειάζεται ειδικό ανυψωτικό μηχάνημα, υπό την προϋπόθεση ότι η εταιρεία έχει καταβάλει κάθε δυνατή προσπάθεια με τα οχήματα που διαθέτει. Ακόμη, στην περίπτωση που το αυτοκίνητο έχει υποστεί μεμονωμένα βλάβη στο φλας, στην κόρνα ή στα μεγάλα φώτα (μακρινά), όχι ταυτόχρονα, τότε η εταιρεία δεν υποχρεούται να παράσχει βοήθεια. Ακόμη, στην περίπτωση που το αυτοκίνητο «μείνει» σε υπόγειο γκαράζ και συνεπώς η ρυμούλκησή του είναι δύσκολη ή αδύνατη, τότε η εταιρεία δεν είναι υποχρεωμένη να ρυμουλκήσει το όχημα.