Εναλλακτικές διαδρομές προς το νέο διεθνές αεροδρόμιο της Αθήνας «Ελευθέριος Βενιζέλος» στα Σπάτα ετοιμάζει πυρετωδώς το ΥΠΕΧΩΔΕ, ενώ θα δρομολογηθούν και λεωφορεία-εξπρές απο τον σταθμό του μετρό «Εθνική Αμυνα» ως τα Σπάτα ούτως ώστε το μετρό της Αθήνας να εξυπηρετήσει το νέο αεροδρόμιο. Στόχος είναι το επιβατικό κοινό να φθάνει στα Σπάτα σε ικανοποιητικούς χρόνους, αντίστοιχους με αυτούς που απαιτούνται σήμερα για την πρόσβαση στο αεροδρόμιο Ελληνικού.
Ο νέος οδικός χάρτης της Αττικής που παρουσιάζει σήμερα «Το Βήμα» θα είναι πραγματικότητα ως την 1η Μαρτίου 2001, διαβεβαιώνει το ΥΠΕΧΩΔΕ. Με μαύρο χρώμα σημειώνονται οι βελτιώσεις των υφισταμένων οδών και με κόκκινο χρώμα η διαδρομή της Αττικής οδού. Οι σημερινοί δρόμοι, οι οποίοι στην πλειονότητά τους διαπλατύνονται, συνδέονται μέσω κόμβων με την Αττική οδό και καταλήγουν στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων.
«Ο νέος οδικός χάρτης της Αττικής θα εξυπηρετήσει τις μετακινήσεις προς και από το νέο διεθνές αεροδρόμιο της πρωτεύουσας και παράλληλα θα συμβάλει στη βελτίωση του κυκλοφοριακού προβλήματος της Αθήνας» τονίζει ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ κ. Κώστας Λαλιώτης.
Καθοριστικό ρόλο στο σύστημα οδικών αξόνων της Αττικής φαίνεται ότι θα παίξει το κρίσιμο και βασικό τμήμα της Αττικής οδού από τον Γέρακα ως το αεροδρόμιο Σπάτων, μήκους 17 χλμ., που θα έχει πολλαπλές εισόδους και εξόδους, μέσω των οποίων θα εξυπηρετηθούν οι εναλλακτικές προσβάσεις που παρουσιάζονται στον χάρτη και είναι:
* Μεσογείων – λεωφόρος Μαραθώνος – Γέρακας και είσοδος στην Αττική οδό.
* Δουκίσσης Πλακεντίας – Ηρακλείου – Αριάδνης – Νιόβης – Ιερού Λόχου – Κλεισθένους – Ξενοφώντος – λεωφόρος Γέρακα και είσοδος στην Αττική οδό.
* Αναπαύσεως – Κλεισθένους – Πίνδου – Αγ. Νεκταρίου – λεωφόρος Γέρακα με κατάληξη στην Αττική οδό.
* Λεωφόρος Λαυρίου – κόμβος Παλλήνης – Γλυκά Νερά με κατάληξη στην Αττική οδό.
* Επιπλέον, την 1η Μαρτίου 2001 θα είναι έτοιμο το τμήμα από την Εθνική οδό στον κόμβο Μεταμόρφωσης ως τον κόμβο της λεωφόρου Κύμης, μήκους 4 χλμ. περίπου
Η λεωφόρος Μεσογείων, που αποτελεί τον κύριο οδικό άξονα πρόσβασης προς το νέο αεροδρόμιο, θα έχει «πράσινο κύμα», δηλαδή το πράσινο των φωτεινών σηματοδοτών θα διαρκεί περισσότερο, ώστε να εξασφαλιστεί συνεχής ροή οχημάτων. Επί πλέον τροχονόμοι θα ρυθμίζουν την κίνηση, ιδιαίτερα στις ώρες αιχμής, για την ταχύτερη ροή των οχημάτων.
Από τον σταθμό του μετρό «Εθνική Αμυνα» θα ξεκινούν κλιματιζόμενα λεωφορεία- εξπρές, που θα καταλήγουν στο αεροδρόμιο Σπάτων.
Θα υπάρξει ελάφρυνση της κυκλοφορίας οχημάτων, καθώς αφαιρείται η κίνηση των βυτιοφόρων υγρών καυσίμων για τον εφοδιασμό των αεροσκαφών του αεροδρομίου, αφού την 1η Μαρτίου 2001 θα είναι έτοιμος για να λειτουργήσει ο αγωγός μεταφοράς καυσίμων από τον Ασπρόπυργο ως τα Σπάτα, μήκους περίπου 60 χλμ.
* Για τους μετακινούμενους από το κέντρο της Αθήνας προς τα Σπάτα, εκτός της λεωφόρου Μεσογείων, ως εναλλακτική διαδρομή προσφέρεται η λεωφόρος Κηφισιάς και μέσω του Νέου Ψυχικού ή του Χαλανδρίου να φθάνουν στη λεωφόρο Μεσογείων και σύντομα στην Αττική οδό.
* Για τους μετακινούμενους από τα νότια προάστια, υπάρχουν οι οδοί Βάρης, Κορωπίου, Λαυρίου με κατάληξη στην Αττική οδό. Εναλλακτική διαδρομή είναι η διέλευση από το κέντρο της Αθήνας ή η χρησιμοποίηση της οδού Κατεχάκη, ώστε να βγουν πάλι στη λεωφόρο Μεσογείων.
* Για τους μετακινούμενους από τα δυτικά προάστια, η διαδρομή είναι μέσω της Εθνικής οδού – λεωφόρου Κύμης και κατάληξη στην Αττική οδό.
* Για τους μετακινούμενους από τα ανατολικά προάστια, ο κόμβος του Γέρακα της Αττικής οδού επιτρέπει την αποφυγή της λεωφόρου Μαραθώνος.
Τον πρώτο χρόνο λειτουργίας του αεροδρομίου θα γίνουν σημαντικές πρόσθετες παρεμβάσεις στα υπάρχοντα οδικά δίκτυα της Αττικής, που θα διευκολύνουν την κίνηση των πολιτών και των επιβατών από και προς το αεροδρόμιο.
Ηδη άρχισαν οι εργασίες βελτίωσης της λεωφόρου Μεσογείων, της λεωφόρου Δουκίσσης Πλακεντίας, της λεωφόρου Λαυρίου, της λεωφόρου Πεντέλης, της λεωφόρου Μαραθώνος, της οδού Βάρης Κορωπίου, της οδού Αναπαύσεως. Στους δρόμους αυτούς γίνονται διαπλατύνσεις ως και ενός μέτρου, ώστε να αυξηθεί η χωρητικότητά τους.
«Σύμφωνα με την ολοκληρωμένη Κυκλοφοριακή Διαχειριστική Μελέτη που εκπονείται, από την πρώτη φάση λειτουργίας του Νέου Αεροδρομίου θα έχουμε ένα καλύτερο κυκλοφοριακό ισοζύγιο στις προσβάσεις για το αεροδρόμιο σε σύγκριση με τα σημερινά κυκλοφοριακά δεδομένα του αεροδρομίου στο Ελληνικό», υπογραμμίζει ο κ. Λαλιώτης. Και προσθέτει ότι αυτό το θετικό κυκλοφοριακό ισοζύγιο θα βελτιωθεί εντυπωσιακά με την ολοκλήρωση της Αττικής οδού. Η κατασκευή της Αττικής οδού προχωρά σύμφωνα με το συμβατικό χρονοδιάγραμμά της και θα έχει ολοκληρωθεί ως το τέλος του 2003. Επισημαίνεται ότι ως το τέλος 2002 θα έχουν αποδοθεί σταδιακά ολοκληρωμένα τμήματά της, όπως το τμήμα Ελευσίνα Αιγάλεω, το τμήμα Κύμης Κηφισιάς και το τμήμα Κηφισιάς Πεντέλης.
«Η Δυτική Περιφερειακή Λεωφόρος Υμηττού, μήκους 18 χλμ., που θα διευκόλυνε την πρόσβαση στα νότια προάστια, θα έχει ολοκληρωθεί τον Ιούνιο του 2003. Είναι γνωστό ότι αυτό το τμήμα της Αττικής οδού θα μπορούσε να έχει παραδοθεί τον Αύγουστο του 2001. Αυτή όμως η χρονική καθυστέρηση των 22 μηνών οφείλεται αποκλειστικά και μόνο στις προσφυγές του Δήμου Αγ. Παρασκευής και του Αμερικανικού Κολλεγίου, καθώς και στην καθυστέρηση έκδοσης των αποφάσεων του Συμβουλίου της Επικρατείας. Και όλη αυτή η καθυστέρηση για συνολικό μήκος 300 μέτρων στα συνολικά 18 χλμ. αυτού του τμήματος», τονίζει ο υπουργός ΠΕΧΩΔΕ.
Εξ άλλου, με χρονικό ορίζοντα το 2004 θα κατασκευαστούν και θα λειτουργήσουν τόσο οι επεκτάσεις του μετρό, όσο και ο προαστιακός σιδηρόδρομος.
ΑΝΑΠΤΥΞΗ Η ανασυγκρότηση των Μεσογείων
Οι 300.000 κάτοικοι των Μεσογείων και της ευρύτερης ζώνης της Λαυρεωτικής όλα δείχνουν ότι θα δουν την περιοχή τους να αστικοποιείται, κυρίως με ανάπτυξη της κατοικίας και των χρήσεων του τριτογενή τομέα. Η κυκλοφορία των οχημάτων θα αυξηθεί, καθώς πέρα από τους επιβάτες και τους υπαλλήλους του νέου αεροδρομίου, θα αναπτυχθούν και παράλληλες δραστηριότητες, όπως εμπορευματικές μεταφορές, ταχυδρομείο, τροφοδοσία.
«Αυτή τη στιγμή προωθούνται και γίνονται πραγματικότητα όλες οι δεσμεύσεις μας για τη Χωροταξική, Οικιστική, Παραγωγική και Περιβαλλοντική Ανασυγκρότηση των Μεσογείων» αναφέρει ο κ. Λαλιώτης. Και προσθέτει ότι «τα Μεσόγεια είναι ο χώρος υποδοχής του νέου Αεροδρομίου, μια περιοχή απόλυτης προτεραιότητας και για το σχεδιασμό μας και για τη διασφάλιση και κατανομή των αναγκαίων πόρων σε συγκεκριμένα έργα υποδομής.
Παράλληλα ο χώρος του Αεροδρομίου του Ελληνικού, συνολικής έκτασης 7.000 στρεμμάτων περίπου θα μετατραπεί σε Μητροπολιτική Ζώνη Πρασίνου, σύμφωνα με τις εναλλακτικές προτάσεις που εκπονεί το ΥΠΕΧΩΔΕ.
ΟΙ ΜΕΤΡΗΣΕΙΣ Πόσοι και ποιοι μετακινούνται
Σήμερα το αεροδρόμιο Ελληνικού εξυπηρετεί περίπου 11 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως και, σύμφωνα με τις μετρήσεις που έχουν γίνει, οι μετακινήσεις γίνονται:
* από το κέντρο της Αθήνας κατά 40,7%,
* από τον Πειραιά κατά 8,4%,
* από τα νότια προάστια κατά 20,5%,
* από τα βόρεια προάστια κατά 18%,
* από τα δυτικά προάστια κατά 6,9%,
* από άλλες κατευθύνσεις κατά 5,3%.
Στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων εκτιμάται ότι κατά τον πρώτο χρόνο η επιβατική κίνηση θα είναι ελαφρώς αυξημένη, σε σχέση με αυτήν του αεροδρομίου Ελληνικού, για να φθάσει σύντομα τα 16 εκατομμύρια επιβάτες ετησίως. Η κατανομή των μετακινήσεων δεν αναμένεται να διαφοροποιηθεί, καθώς υπολογίζεται ότι θα αντιστραφούν κάποια από τα προαναφερθέντα ποσοστά, χωρίς όμως να διαφοροποιηθούν σημαντικά.
Δηλαδή οι επιβάτες που προέρχονται από τα βόρεια προάστια και χρειάζονται σημαντικό χρόνο για να φθάσουν στο αεροδρόμιο Ελληνικού, θα φθάνουν σύντομα στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων.
Αντίθετα, οι επιβάτες που προέρχονται από τα νότια προάστια και σήμερα φθάνουν πολύ γρήγορα στο αεροδρόμιο Ελληνικού, θα χρειάζονται σημαντικό χρόνο για να φθάσουν στα Σπάτα.
Οσοι ξεκινούν από το κέντρο της Αθήνας υπολογίζεται ότι με τις βελτιώσεις που θα γίνουν στο οδικό δίκτυο, θα χρειάζονται για να φθάσουν στα Σπάτα τον ίδιο ή και κάπως περισσότερο χρόνο από αυτόν που απαιτείται σήμερα για να φθάσουν στο αεροδρόμιο Ελληνικού, ανάλογα πάντα με την ώρα που θα κάνουν τη μετακίνησή τους.
Σύμφωνα με τις ίδιες μετρήσεις, οι μετακινήσεις των επιβατών από και προς το αεροδρόμιο γίνονται:
* Κατά 52% με ταξί
* Κατά 37% με Ι.Χ. αυτοκίνητα
* Κατά 21% με άλλα μεταφορικά μέσα, όπως λεωφορεία και τουριστικά πούλμαν.
Η πλειοψηφία δηλαδή των επιβατών μετακινείται με ταξί και όλα δείχνουν ότι η τάση αυτή δεν θα ανατραπεί.
Το ΥΠΕΧΩΔΕ ανέθεσε διαχειριστική κυκλοφοριακή μελέτη για την πρόσβαση στο νέο αεροδρόμιο Σπάτων, η οποία θα ολοκληρωθεί ως το τέλος του έτους, από την οποία θα προκύψει το κυκλοφοριακό ισοδύναμο σε σχέση με τις σημερινές μετακινήσεις προς και από το αεροδρόμιο Ελληνικού. Από τη μελέτη θα προκύψουν λεπτομερείς οδηγίες για τις διαδρομές που θα πρέπει να ακολουθούν οι μελλοντικοί επιβάτες του αεροδρομίου Σπάτων και θα υποδεικνύεται η σήμανση που θα πρέπει να τοποθετηθεί στους δρόμους. Στις αρχές του έτους το ΥΠΕΧΩΔΕ θα έχει έτοιμο έντυπο καθοδηγητικό υλικό για τους κατοίκους του Λεκανοπεδίου που θα μετακινηθούν προς και από τα Σπάτα.